کدخبر : 9908 تاریخ انتشار :
A

پنج بند جنجالی در آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده

پنج بند جنجالی در آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده

منبع ارز واردات خودرو کارکرده، عبارت واردات برای همه مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

قیمت ۳۶۰- واردات خودرو کارکرده در قالب آیین‌نامه ۱۰ ماده‌ای از سوی محمد مخبر ابلاغ شد. طبق آیین‌نامه‌ای که به امضای سرپرست ریا‌ست‌جمهوری رسیده، همچنان واردات خودرو آمریکایی و با حجم موتور بالای دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی ممنوع است اما مهمترین یا شاید جنجالی‌ترین‌ ماده را می‌توانیم مورد مربوط به منبع ارز واردات خودرو کارکرده بدانیم. اتفاقی که عبارت واردات خودرو کارکرده برای همه مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. واردات خودرو کارکرده سقف تعدادی و ارزش وارداتی دارد و سن خودرو کارکرده وارداتی هم مهم است.

شماره یک؛ سقف واردات خودرو

واردات خودرو کارکرده شامل سقف تعداد و ارزش گمرکی می‌شود. به گزارش قیمت ۳۶۰ آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده در ماده دوم نشان می‌دهد کارگروهی از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بنا به ضرورت و نیازسنجی بازار خودرو کشور، هر سال سقف تعداد و ارزش واردات خودرو کارکرده را تعیین می‌کنند.

شماره دو؛ منبع ارز واردات خودرو

واردات خودرو کارکرده در تشخیص منبع ارزی بیشتر از هر جای دیگری جنجالی می‌شود. آنطور که فعلا پیداست کسی با داشتن 40، 50 هزار دلار در خانه اجازه واردات خودرو کارکرده ندارد و طبق آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده،‌ منابع ارزی مورد نیاز از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات باید تامین شود.

واردات خودرو کارکردهواردات خودرو کارکرده شامل مدل‌های آمریکایی و با موتور بالای دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی نمی‌شود

شماره سه؛ سن خودرو دست‌دوم کارکرده

واردات خودرو کارکرده فقط برای مدل‌های 2019 تا 2021 آزاد شده است. طبق آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده، سن این مدل‌ها باید بین سه تا پنج سال باشد و اگر مدلی قبل از 2019 ساخته شده باشد، جزو خودرو‌های ممنوعه قرار می‌گیرد. در جهت تنظیم بازار هم واردات خودرو کارکرده‌ای که بعد سال 2021 تولید شده‌ باشد، ممنوع است.


بیشتر بخوانید: جایگزین رنو ساندرو معرفی شد (عکس)


شماره چهار؛ ممنوعیت واردات خودرو آمریکایی

واردات خودرو کارکرده آمریکایی ممنوع است. آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده مشخص می‌کند فعلا مجوز واردات مدل‌های اروپایی صادر شده است. از طرفی خودرو کارکرده ژاپنی و ساخت کره جنوبی نیز اجازه وارد شدن به کشور را دارد اما همچنان واردات خودرو کارکرده آمریکایی ممنوع خواهد بود.  

شماره پنج؛ ممنوعیت واردات خودرو با حجم بالای دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی

واردات خودرو کارکرده به‌شرطی امکان‌پذیر است که سفارش برای مدل‌های با حجم موتور زیر دو هزار و 500 سی‌سی باشد. ماده‌ای که باعث می‌شود مدل‌های گرانقیمت زیادی از بی‌ام‌و، مرسدس بنز، پورشه و ... پشت سد واردات خودرو کارکرده باقی بمانند. ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالای دو هزار و 500 سی‌سی برای دیروز و امروز نیست و از اوایل دهه 90 مطرح بوده است.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین