کدخبر : 13126 تاریخ انتشار :
A

چرا خرید دلار برای سرمایه‌گذاری توجیه منطقی ندارد

چرا خرید دلار برای سرمایه‌گذاری توجیه منطقی ندارد

بازدهی طلا و سکه در سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت به مراتب بیش از دلار است

قیمت ۳۶۰- بازدهی شش ماهه دلار ۹ درصد بوده در حالی که طلا در همین مدت ۲۳ درصد و سکه ۲۶ درصد بازدهی داشته‌اند. در بازه پنج ساله نیز قیمت دلار حدود پنج برابر شده در حالی که سکه ۱۱ برابر و طلا نیز ۹ برابر رشد قیمت داشته‌اند.  

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ دلار تقلبی، فروش راحت‌تر طلا و سکه و همچنین بحث دلار آبی و سفید در سال‌های گذشته، تمایل سرمایه‌گذاران سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه را به دنبال داشته است.  

بازدهی دلار در مقایسه با طلا و سکه

بازدهی شش ماه گذشته طلا 23 درصد بوده و سکه نیز در این مدت بازدهی 26 درصدی را ثبت کرده است؛ اما در مقابل دلار در شش ماه گذشته 9. درصد بازدهی داشته و این اختلاف برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نیز بسیار قابل توجه است.

بازدهی سالانه دلار 20 درصد محاسبه می‌شود در حالی که در مقابل طلا در طول یک سال گذشته 55 درصد و سکه نیز 54 درصد بازدهی داشته است. اگر نگاهی به سه سال گذشته داشته باشیم باز هم می‌بینیم که طلا و سکه از دلار پیشی گرفته‌اند. دلار طی سه سال 119 درصد بازدهی داشته، در حالی که طلا در این مدت 216 درصد و  سکه 262 درصد به سرمایه‌گذاران سود رسانده‌اند.

قیمت دلار اگر به سال‌های دورتر برویم و بازه پنج ساله را در نظر بگیریم حدودا پنج برابر شده است. ارزش دلار در شهریور سال 1398 حدودا 11 هزار و 500 تومان و حالا حدودا 59 هزار تومان بود. در همین بازه زمانی قیمت سکه حدودا 4 میلیون تومان بود و الان 43 میلیون تومان است و این یعنی 11 برابر سود برای سرمایه‌گذاران. طلا نیز با سکه همسو بوده و از قیمت حدودا 400 هزار تومانی به سه میلیون و 600 هزار تومان رسیده است که حدودا 900 درصد بازدهی طلا در پنج سال گذشته را نشان می‌دهد.

از 10 سال پیش تا کنون نیز قیمت دلار 18 برابر شده، در صورتی که قیمت طلا در این مدت 36 برابر و قیمت سکه 44 برابر شده است. 

فرارو | حرکت بعدی دلار، سکه و طلا لو رفت

چرا مردم به جای دلار طلا می‌خرند؟

از سالیان قدیم، بحث خریدو‌فروش دلار تقلبی در میدان فردوسی و چهارراه استانبول نگرانی‌های زیادی را برای مردم به همراه داشته است. این موضوع باعث شده تا افراد به دنبال گزینه‌های مطمئن‌تری مثل خرید طلا و سکه باشند.

طلا و سکه نه تنها ارزش خود را حفظ می‌کنند، بلکه در صورت نیاز به نقدینگی نیز به راحتی قابل فروش هستند. همچنین، بحث دلار سفید و آبی نیز در این بازار مطرح بوده و باعث ایجاد نگرانی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه شده است. در کشورهایی که واحد پول مبادله‌ای آن‌ها دلار است، دلار آبی و سفید از نظر ارزش تفاوتی ندارند.

فرق دلار سفید و آبی در این کشورها از نظر ظاهری و امنیتی بوده و از این نظر دلار آبی مدرن‌تر و ایمن‌تر از دلار سفید است. اما در کشورهایی مانند ایران ارزش این دلارها متفاوت است و دلار آبی نسبت به دلار سفید ارزش بیشتری دارد.

بازدهی دلار در برابر طلا و سکه

بازدهی

دلار

طلا

سکه

شش ماهه

۹. درصد

۲۳ درصد

۲۶ درصد

یک ساله

۲۰ درصد

۵۵ درصد

۵۴ درصد

سه ساله

۱۱۹ درصد

۲۱۶ درصد

۲۶۲ درصد

پنج ساله

۵۰۰ درصد

۹۰۰ درصد

هزار و ۱۰۰ درصد

۱۰ ساله

۱۸ برابر

۳۶ برابر

۴۴ برابر

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین