کدخبر : 3249 تاریخ انتشار :
A

آیا وضعیت بورس وخیم است؟

آیا وضعیت بورس وخیم است؟

بررسی عملکرد بورس در زمستان گذشته

قیمت ۳۶۰-بازار سرمایه در آغازین روز‌های معاملاتی سال جدید وضعیت خوبی داشت. شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران ۳ درصد و شاخص کل هموزن ۳.۷ درصد رشد را در روز‌های نه چندان بیدار اداری و معاملاتی ثبت کردند و این در حالی بود که وضعیت ارزش معاملات نیز نسبت به آخرین روز معاملاتی سال گذشته رشد خوبی را نشان می‌داد.

هرچند ۴۵۰۰ میلیاردتومان برای معاملات خرد ارزش بالایی محسوب نمی‌شود، اما روند رو به بهبودی را در این مهم‌ترین مقوله برای سنجش کیفیت بازار نشان می‌دهد. خلاصه اینکه تابلوی سبزی که در روز‌های ابتدایی بهار ۱۴۰۳ شاهد بودیم، نوید روز‌های خوشی را می‌دهد و کارشناسان نیز نسبت به معاسبز ملات پررونق‌تر در ادامه امیدوارند. هرچند در این میان ریسک‌های گذشته همچنان باقی است، اما بازار پتانسیل رشد دارد و به شرط ظهور محرک‌ها می‌توان روز‌های خوبی را پیش روی بورس متصور بود.

تشکیل روند صعودی در بورس

حسن حسین نیا، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «بازار سرمایه در حالی کار خود را در اولین روز کاری سال ۱۴۰۳ با رشد شاخص‌های قیمتی شروع کرد که روز‌های پایانی سال گذشته نیز نشان دهنده بهبود نسبی وضعیت بود»، گفت: اقبال روز اول معاملات بورس در سال جدید را می‌توان تا حدودی نشات گرفته از شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» و تعبیر و تفسیر‌های پیرامون آن دانست، امری که البته در روز‌های بعد با تفاسیر متفاوت تری همراه بود و باید نسبت به موضع گیری‌ها و سخنان تکمیلی مسوولان دولتی و سایر قوا نسبت به برنامه ریزی در این راستا توجه شود.

وی ادامه داد: موضوع مهم شرایط سنتی ایام عید و تعبیر نیمه تعطیلی این روزهاست که البته با این وجود ارزش و وضعیت معاملات را می‌توان خوب ارزیابی کرد. همچنان بازار با نگاه لیدر محوری به صنعت خودرو پیش می‌رود که این عامل را می‌توان دلیل اصلی نوسانات روز‌های اخیر عنوان کرد. در روز‌های آتی نیز اخبار این صنعت پیرامون افزایش سرمایه احتمالی از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها و تغییرات قیمتی محصولات و همچنین فروش سهام توی دلی و تغییرات مدیریتی اهمیت خواهد داشت.

حسین نیا عنوان کرد: بورس به نوسانات دلار در بازار آزاد نیز توجه ویژه‌ای داشته و آن را به عنوان یک کاتالیزور احتمالی در ماه‌های آینده جهت رشد احتمالی دلار نیمایی می‌شناسد که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر روند سودآوری ریالی شرکت‌ها در صورت نگاه مساعد سیاستگذار، داشته باشد. به نظر می‌رسد شاهد تشکیل روندی صعودی در بورس هستیم که مولفه‌های مثبت بسیاری می‌تواند آن را همراهی کند و رشد ارزش معاملات نیز در این راستا خواهد بود، البته همچنان بازار پول و سیاستگذار آن و نگاه دستوری دولت به اقتصاد می‌تواند به عنوان تهدید عمل کند.

 

منبع اقتصاد 24
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین