کدخبر : 11392 تاریخ انتشار :
A

رسوایی جدید برای مدیران خودرو

رسوایی جدید برای مدیران خودرو

صداوسیما گزارشی تصویری از پارکینگ ۷۵هزار خودروی دپوشدهتوسط مدیران خودرو منتشر کرده است

روز گذشته، صداوسیما گزارشی تصویری از پارکینگی متعلق به یک خودروساز مونتاژی که گفته می‌شود مربوط به شرکت مدیران خودرو است منتشر کرد که ۷۵هزار خودرو را در خود جای داده است.


بیشتر بخوانید: مکسوس استار H؛ گران‌ترین پیکاپ بازار ایران


این خودروساز با وجود افزایش قیمت محصولات خود با مجوز وزارت صمت، از تحویل خودروهای ثبت‌نامی خودداری کرده که منجر به شکایات گسترده‌ای شده است. علی‌رغم بازدید وزیر صمت و پیگیری‌های شورای رقابت، هنوز خودروهای دپوشده تحویل مشتریان نشده‌اند.

گزارش صداوسیما از پارکینگ ۷۵هزار خودروی دپوشده

روز گذشته، صداوسیما گزارشی تصویری از پارکینگ ۷۵هزار خودروی دپوشده یک خودروساز مونتاژی منتشر کرد. این خودروساز که به‌طور گسترده نسبت به ثبت‌نام از متقاضیان محصولات خود اقدام کرده بود، طی یک ماه گذشته با مجوز وزارت صمت قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش داده است. با این حال، از تحویل خودروهای ثبت‌نامی امتناع کرده که همین مسئله منجر به شکایات گسترده‌ای شده است.

بازدید وزیر صمت و پیگیری شورای رقابت

در این گزارش، به بازدید عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، از پارکینگ خودروهای خاک‌خورده و دپویی در خردادماه اشاره شده است. وی در این بازدید اظهار کرده بود که موضوع عدم‌تحویل خودروهای دپویی حل شده و به‌زودی محصولات ثبت‌نامی تحویل مشتریان داده می‌شود. اما هنوز خبری از حل‌وفصل خودروهای پارکینگی نیست. مشکل از مقررات ثبت‌سفارش آغاز شده و عوارض جدیدی برای خودروهای مونتاژی وضع شده است. هرچند عوارض جدید با افزایش قیمت خودروهای ثبت‌نامی جبران شده، شرکت تولید‌کننده باز هم از تحویل محصولات امتناع می‌کند.

2113053_652

شکایات متقاضیان و عدم اقدام وزارت صمت

در گزارش صداوسیما همچنین از شورای رقابت بابت عدم تحویل خودروها پیگیری شده که سخنگوی این شورا تاکید کرده شکایات زیادی در این زمینه به ثبت رسیده و این شورا در حال پیگیری تحویل خودروهاست. به رغم ورود وزیر صمت، شورای رقابت و دستگاه قضایی به این موضوع، این شرکت خودروساز خودرو‌ها را برای تحویل به مشتریان ترخیص نمی‌کند. اعتراضات به عدم ترخیص در شرایطی است که این خودروساز چندی پیش نسبت به افزایش قیمت ۲۰ درصدی محصولات خود اقدام کرد و حتی متقاضیانی که تکمیل وجه کرده بودند، ملزم به پرداخت مابقی هزینه خودروی خود شدند.

دلایل افزایش قیمت و نقش سیاست‌گذاری

شرکت یادشده عنوان می‌کند که افزایش قیمت‌ها «با مجوز مراجع قانونی» و «به دلیل تغییر هزینه‌های گمرکی» صورت گرفته است. هرچند صدای اعتراض متقاضیانی که ماه‌هاست در انتظار تحویل خودروی ثبت‌نامی خود هستند، بلندتر شده است، اما وزارت صمت و شورای رقابت هنوز اقدامی برای ترخیص خودروهای دپوشده انجام نداده‌اند.

اگرچه نمی‌توان از تخلف شرکت خودروساز نسبت به دپوی محصولات تولیدی و امتناع از تحویل آن به مشتریان چشم‌پوشی کرد، با این حال سیاست‌گذار خودرو نیز در این مسیر چندان بی‌تقصیر نیست. مقررات فی‌البداهه و تغییرات آنی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها که ریشه در نفوذ و دخالت‌های دولت در امور خودروسازی دارد، مشتریان و شرکت‌های خودروساز را به دردسر انداخته است. همچنین، دخالت‌های دولت در امور خودروسازی از یک سو انحصار شدیدی در بازار خودروهای داخلی ایجاد کرده و از سوی دیگر با تخصیص ارز بیشتر به برخی از شرکت‌های مونتاژی، باز هم در تدارک انحصار جدیدی در این بازار است.

منبع خبرگزاری صدا و سیما
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین