کدخبر : 11398 تاریخ انتشار :
A

قیمت شمع خودرو در بازار/ شمع پراید حداقل 400 هزار تومان

قیمت شمع خودرو در بازار/ شمع پراید حداقل 400 هزار تومان

قیمت شمع خودرو برای پراید از ۴۰۰ هزار تومان برای یک بسته چهار عددی آغاز می‌شود و تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای نمونه‌های اصلی و باکیفیت ادامه دارد

قیمت شمع خودرو در بازار با توجه به کیفیت و اصالت آن تعیین می‌شود. از شمع خودرو به‌عنوان قهرمان خودرو هم یاد می‌کنند. چرا که این قطعه کوچک و به نسبت ارزان، نقش اساسی در ایجاد احتراق کامل و مناسب در موتور خودرو دارد. اما متاسفانه بازار کشور مملو از شمع‌های تقلبی و بی‌کیفیت شده‌است. تقریبا هیچ راهِ علمی برای تشخیص شمع‌های تقلبی وجود ندارد. مگر آنکه روی خودرو نصب شوند و با احتراق ناقص در موتور، ماهیت خود را نمایان کنند. در ادامه گزارش به بررسی قیمت شمع خودرو در بازار و روش خرید شمع اصلی می‌پردازیم.

 قیمت شمع خودرو در بازار با توجه به نوع موتور خودرو، کیفیت و اصالت آن تعیین می‌شود. حتما می‌دانید که شمع خودرو وظیفه ایجاد جرقه برای انفجار مخلوط سوخت و هوا در سیلندر خودرو را دارد. وقتی خودرو دچار خام‌سوزی یا احتراق ناقص (سه کار کردن) می‌شود، شمع و وایر اولین و محتمل‌ترین گزینه‌های مشکوک برای بررسی هستند.

یک شمع خوب و باکیفیت قدرت یکسان جرقه‌زنی خود را در شرایط دمایی مختلف موتور حفظ می‌کند. اما شمع‌های تقلبی با افزایش فشار و دمای موتور و همچنین مقاومت اهمی غیر یکسان در هر شمع، باعث ایجاد احتراق ناقص، خام‌سوزی، ناک و کاهش شدید شتاب خودرو می‌شوند.

نقش کیفیت شمع در عملکرد موتور خودروهای ایرانی

قیمت شمع خودرو

نقش کیفیت شمع در عملکرد درست موتور خودروهای ایرانی متفاوت است. برای نمونه موتور پیکان، روآ (OHV) و پراید کمترین حساسیت را در مقابل کیفیت شمع دارند. این خودروها حتی شاید با شمع تولد هم به‌کار خود ادامه دهند! اما موتور EF7 معمولی و توربو به‌علت طراحی جدیدتر و استفاده‌از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، بیشترین حساسیت را به کیفیت شمع دارند. به‌طوری‌که استفاده‌از نمونه‌های تقلبی یا نامتناسب با موتور خودرو، می‌تواند راننده را به مرز جنون بکشاند!

برندهای انجیکا، بوش، اکیوم، دنزو و… شناخته شده‌ترین برندهای شمع خودرو هستند. اما به همان میزان معروفیت‌شان نمونه‌های تقلبی هم دارند. از مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب شمع می‌توان به کد حرارتی، طول و سایز رزوه و جنس الکترودها اشاره‌‌کرد.

در خودروهای ایرانی، یعنی محصولات تولیدی شرکت سایپا و ایران خودرو، به‌طور کلی سه دسته شمع پایه کوتاه، پایه بلند و پایه بلند نازک استفاده شده‌است.

درادامه گزارش به بررسی قیمت شمع خودرو در بازار برای خودروهای ایرانی می‌پردازیم.

قیمت شمع خودرو پیکان و روآ

خودروهای روآ و پیکان از شمع‌های پایه کوتاه استفاده می‌کنند. قیمت شمع خودرو روآ از ۳۲۰ هزار تومان برای یک بسته چهار عددی آغاز می شود و تا یک میلیون تومان ادامه می‌یابد. برندهای دنزو، انجیکا و اکیوم متداول‌ترین برندهای شمع خودرو روآ هستند.

قیمت شمع خودرو با موتور TU۵

انتخاب شمع برای موتور TU5 به‌خاطر نوع کویل و حساسیت آن به شمع و وایر، اندکی سخت‌ است. چون اگر از شمع یا اندازه‌ی دهانه نامناسب استفاده‌شود، می‌تواند خطاهای مختلفی را روی کامپیوتر خودرو بی‌اندازد. همچنین ضمن آسیب زدن به کویل، می‌تواند از توان موتور بکاهد. موتور TU5 از شمع متفاوتی که به آن پایه بلند می‌گویند، بهره‌‌می‌برد.

قیمت شمع خودرو برای خودروهایی که از موتور TU5 استفاده‌می‌کنند از ۲۰۰ هزار تومان برای بسته چهار عددی آغاز می‌شود و برای نمونه‌های اصلی و با کیفیت به حدود دو میلیون تومان می‌رسد. در تقلبی بودن شمع‌های ۲۰۰ هزار تومانی شک نکنید و در نظر داشته‌باشید که برای خرید شمع با کیفیت خودروهای TU5، باید حداقل یک میلیون تومان هزینه کنید!

قیمت شمع خودروهای EF۷

موتور EF7 حساسیت بسیار بالایی به کیفیت شمع دارد. به‌طوری‌که شرکت سازنده، برای این نوع موتور روی هر خودرویی که قرار گرفته‌باشد، تنها شمع بوش را توصیه کرده‌است. برای موتور EF7 تنفس طبیعی دو کد شمع BOSCH FR7DE و BOSCH FR8DE تایید شده‌است.

قیمت شمع خودروهای دنا معمولی و دنا پلاس تنفس طبیعی از ۶۰۰ هزار تومان برای یک بسته چهار عددی آغاز می‌شود و به حدود سه میلیون تومان برای نمونه‌های اصلی و با کیفیت می‌رسد. برای خرید یک دست شمع مناسب برای موتور EF7 که باعث ناک زدن و میس فایر نشود، باید دست‌کم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

قیمت شمع مناسب برای موتور XU۷، پژو ۲۰۶ تیپ دو ، پراید

بهترین فاصله دهانه شمع (فیلر) برای موتورهای XU7، TU3 و M13 حدود ۰.۹ میلیمتر است. اما این اندازه، در شمع‌های سوزنی با توجه به توصیه‌ سازنده‌‌ی شمع می‌تواند تا ۱.۱ میلیمتر تغییر کند.

قیمت شمع خودرو برای پژو ۴۰۵ موتور XU7، پراید و پژو ۲۰۶ تیپ دو از ۴۰۰ هزار تومان برای یک بسته چهار عددی آغاز می‌شود و تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای نمونه‌های اصلی و باکیفیت ادامه‌می‌یابد.

قیمت شمع خودرو تیبا و کوییک

خانواده‌ی تیبا یعنی تیبا صندوق‌دار، هاچ بک، کوییک و ساینا از موتور M15 استفاده‌می‌کنند. فاصله‌ی دهانه شمع (فیلر) توصیه شده‌، در دفترچه موتور M15 حدود ۰.۷ میلیمتر است.

قیمت شمع خودرو برای موتور M15 از ۳۰۰ هزار تومان برای یک بسته چهار عددی آغاز می‌شود. نمونه‌های اصلی و باکیفیت نیز حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

شمع تقلبی نقل و نبات فروشگاه‌های لوازم یدکی!

قیمت شمع خودرو

پس از بررسی قیمت شمع خودرو نوبت به خرید آن می‌رسد. گفتنی است که شمع تقلبی به نقل و نبات فروشگاه‌های آنلاین یا فیزیکی لوازم یدکی تبدیل شده‌است. نبود نظارت کافی باعث شده‌است تا شیادان با قدرت به بازار شمع خودرو ورود کنند و با عرضه شمع‌های تقلبی باعث هدر رفت سرمایه‌ی مردم و همچنین ایجاد آسیب در موتور خودروها شوند.

برای خرید شمع خودرو سعی کنید آن‌را از فروشگاه‌های فیزیکی و با دیدنِ کالا بخرید و از فروشنده‌، ضمانت بگیرید. همچنین هرگز گول قیمت پایین شمع خودرو را نخورید و نمونه‌های اصلی و با کیفیت را خریداری کنید. هر چند برخی از شیادان حرفه‌ای شمع‌های تقلبی را در بسته‌بندی‌های شیک و با قیمت شمع‌های اصلی به فروش می‌رسانند.

منبع بیت ران
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین