کدخبر : 13653 تاریخ انتشار :
A

مقایسه اکستریم VX و سانتافه؛ بهترین شاسی‌بلند با چهار میلیارد

مقایسه اکستریم VX و سانتافه؛ بهترین شاسی‌بلند با چهار میلیارد

اکستریم VX با بسیاری از خودروهای کره‌ای، آلمانی و ژاپنی از نظر قیمت و مشخصات در یک رده قرار دارد و بنابراین با خودروهایی چون سانتافه نیز به رقابت می‌پردازد

کراس اوورها چند سالی است که در سراسر دنیا بسیار مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گرفته و طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. این خودروها بواسطه فضای بیشتر و طراحی بهتر از خودروهای سدان جای آنها را در بازار گرفته و اکنون تعداد زیادی از خودروسازان دنیا محصولات متعددی را در این کلاس خودرویی معرفی کرده‌اند. 

در ایران هم خودروهای کراس اوور سال هاست که حضور داشته و با ورود کراس اوورهای کره‌ای از جمله سانتافه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند. این روند با حضور خودروهای چینی همچنان ادامه دار بوده و حالا این محصولات تبدیل به رقیبی مدعی برای کره‌ای های کارکرده بازار که اتفاقا بسیار هم محبوب هستند، شده‌اند.

اکستریم VX

اکستریم، برند جدیدی که چند ماهی است نامش بیش از پیش شنیده می شود، لوکس ترین زیرشاخه مدیران خودروست که وظیفه عرضه محصولات برند اکسید را در ایران بر عهده دارد. VX از جمله محصولات پرحاشیه و جذاب این برند است که می توان آن را تا به حال لوکس ترین و بزرگ ترین خودروی چینی در ایران نامید. 

اکستریم VX چه از نظر قیمت و چه از نظر سگمنت با بسیاری از خودروهای کره‌ای، ژاپنی و یا آلمانی کارکرده در یک رده قیمتی بوده و همین مورد سبب می شود تا رقابت میان این کراس اوور فول سایز پر آپشن با خودروهای مذکور داغ تر شود. VX از بسیاری جهات از جمله طراحی ظاهری، سگمنت، آپشن و البته سواری جزو خودروهایی است که بازار ایران قطعا به آن روی خوش نشان خواهد داد. 

مدل های سانتافه

هیوندای سانتافه هم که نیاز به معرفی ندارد! محصول بسیار محبوب و پر فروش هیوندای که از سال ۲۰۰۱ وارد بازارهای جهانی شد و توانست خیلی زود در صدر محصولات پرفروش هیوندای جای گیرد. نسل سوم هیوندای سانتافه از جمله نسل هایی از این خودروی پرطرفدار بود که با تمام فیس ها توانست وارد کشور شده و رکورد فروش سانتافه را نیز بشکند. 

سانتافه ۲۰۱۷ در واقع نمونه فیس لیفت نسل سوم این کراس اوور فول سایز کره‌ای است که نسبت به نسخه پیشین خود در بسیاری بخش ها تغییراتی کوچک اما مثبت را تجربه کرد. همین حالا هم هیوندای سانتافه از جمله کارکرده های خوش فروش بازار بوده و در واقع پول نقد محسوب می شود! هنوز هم بسیاری از افراد خرید نسخه های کارکرده چند ساله این خودرو را به خرید یک خودروی صفر چینی و یا دو رگه ترجیح می دهند که نشان از عقبه این محصولات است. 

طراحی ظاهری 

در بخش طراحی ظاهری با دو خودروی متفاوت روبرو هستیم که یکی ساده و قدیمی شده اما دیگری نسبتا چهره‌ای بروز اما کلاسیک را دارد. بسیاری از چینی ها این را دریافته‌اند که رمز ماندگاری بیشتر در بازار علاوه بر کیفیت ساخت طراحی های کلاسیک و ساده است. البته که خودرویی مانند سانتافه در زمان خودش از نظر طراحی ظاهری جلوتر بود! 

هیوندای سانتافه

محصولات جدید اکستریم

سانتافه در نمای جلوی خود ظاهر خشمگین و جسورانه‌ای داشته که همچنان هم با گذشت سال ها واقعا یکی از جذاب ترین های سگمنت خود است. اکستریم VX اما به مراتب خودروی ساده تری است اما رد پای مدرنیته را از گرافیک داخلی چراغ ها و البته جلو پنجره بزرگ عریضش می توان دریافت.ضمن اینکه حجم پردازی ها در VX بیشتر از سانتافه بوده و همین مورد سبب شده تا جذابیت بصری این خودرو بیشتر باشد. 

مدل های سانتافه

اکستریم VX

در نمای جانبی همچنان سبک طراحی هر دو خودرو ادامه دار بوده اما طول کشیده تر اکستریم بیشتر به چشم می خورد. البته که سانتافه نسخه گرند هم دارد که ویل بیس بزرگتری نسبت به نسخه معمولی داشته اما این تیپ چندان به ایران وارد نشد. نکته دیگری که در اکستریم VX وجود دارد رکاب باز و بسته شو آن است که البته بیشتر برای لوکس گرایی است تا کارآمد بودن!

اکستریم VX

هیوندای سانتافه

بخش عقب اما همچنان تفاوت در دو خودرو خیلی زیاد حضور داشته و المان های مدرنی همچون متصل بودن چراغ های اصلی بهم در VX دیده می شود. سانتافه اما همچنان ظاهر تهاجمی و خشن خود را حفظ کرده و مانند اکستریم کاملا هماهنگ با دیگر بخش هاست. سپر عقب در سانتافه میزبان یک دیفیوزر کرومی ساده بوده که در یک طرف آن دو خروجی اگزوز قرار گرفته، این در صورتی است که اکستریم VX یک دیفیوزر مشکی رنگ را به همراه دو خروجی اگزوز در دو طرف دارد. 

کابین 

در بخش کابین تفاوت های این دو رقیب جذاب به اوج خود رسیده و حالا در یک سوی میدان مدرنیته قرار گرفته و سوی دیگر کلاسیک بودن! سانتافه بر خلاف ظاهر تهاجمی خود در بخش کابین یک داشبورد نسبتا ساده را جای داده که البته نسبت به سال عرضه آن چندان آزاردهنده نبود. دقیقا اکستریم VX هم بر خلاف ظاهر ساده و کلاسیک خود داخل کابین داشبوردی داشته که الگو گرفته از مرسدس بنز EQS بوده و در واقعا در بازار کشور بی همتاست. 

آپشن ها و کابین اکستریم VX

کابین هیوندای سانتافه

سانتافه در بخش داشبورد میانی خود سیستم مالتی مدیا و پنل تهویه مطبوع را با کلیدهای فراوان قرار داده و خبری از نمایشگرهای بزرگ و تمام لمسی نیست. مقابل راننده هم یک کلاستر آنالوگ به همراه یک نمایشگر کوچک تعبیه شده تا اطلاعات مورد نیاز را به راننده نشان دهد. متریال به کار رفته در کابین هیوندای سانتافه کیفیت بالایی داشته و حتی در نسخه های کارکرده این خودرو هم چندان افت بالایی شامل نشده است. فضای کابین هم که در هر دو ردیف جادار و مناسب ارزیابی شده اما در مقابل حریف فضای کمتری دارد. 

اکستریم VX اما این سوی میدان همانطور که اشاره کردیم از سانتافه بسیار مدرن تر و مجهزتر است. به سبک محصولات برقی مرسدس بنز داشبورد VX از سه مانیتور بزرگ مجزا تشکیل شده که یکی کلاستر خودرو، یکی برای سیستم مالتی مدیا و پنل تهویه و دیگری برای سرگرم شدن شاگرد است. برخلاف سانتافه در داشبورد اکستریم VX خبری از کلیدهای فراوان نبوده و فرمان هم به صورت D کات طراحی شده که حتی کلیدهای روی آن هم لمسی است. 

کابین سانتافه

اکستریم VX

متریال به کار رفته در جای جای کابین VX بسیار با کیفیت و اوکس بوده اما مشخص نیست پس از چند سال چه اتفاقی برایش خواهد افتاد. از نظر فضای کابین هم که اکستریم با ویل بیس بزرگی که دارد بسیار جادارتر از رقیب بوده و حتی ردیف سوم صندلی نیز در این محصول لوکس چینی وجود دارد که البته بیشتر به درد خردسالان می خورد! 

مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی هم با دو خودروی کاملا متفاوت از هر نظر روبروییم. یکی دردسر نگهداری کمتری دارد و دیگری علیرغم تکنولوژی و شتاب بالا به مراتب استهلاک بیشتری هم خواهد داشت. قطعا تا کنون حدس زده‌اید که هر کدام از این موارد را برای کدامیک گفته‌ایم اما به هر حال برای هر شخص موردی به خصوص مهم است و به همین خاطر نمی توان گفت در این قسمت کدامیک بهتر از دیگری است. 

پنج عمل ویرانگر موتور خودرو را بشناسید

هیوندای سانتافه بخاطر قانون منع واردات خودروهای بالا ۲۵۰۰ سی سی با پیشرانه‌ای ۴ سیلندر و ۲.۴ لیتری وارد کشور شد که هم تنفس طبیعی بود‌و هم با دو مدل MPi و GDi وارد شد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور را داشت که برای سانتافه با این ابعاد و وزن متاسفانه چندان مناسب نبود. جعبه دنده این کراس اوور خوش فروش کره‌ای از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که نیرو را به چهار چرخ منتقل می کند و این یعنی سانتافه یک خودروی AWD است. (البته نسخه تک دیفرانسیل هم به صورت محدود در بازار ایران حضور دارد.)

هماهنگی گیربکس و موتور در این خودرو قابل قبول است اما قدرت پایین پیشرانه سبب شده تا این خودرو چندان شتاب بالایی نداشته باشد. ضمن اینکه مصرف سوخت ترکیبی آن هم نزدیک به ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. پیشرانه این خودرو چندان حساس به کیفیت بنزین نیست و به مراتب استهلاک پایین تری نسبت به خودروهای توربوشارژ امروزی دارد اما هم مصرف بالاتر و هم شتاب کمتری را از خود نشان داده است.  

مشخصات فنی اکستریم VX

اکستریم VX اما کاملا خودرویی متفاوت با رقیب بوده و در بخش فنی بسیار مشابه تیگو ۸ پرومکس است. زیر کاپوت این لوکس چینی یک موتور ۲ لیتر ۴ سیلندر توربو شارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم است که می تواند حداکثر ۲۵۷ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت بالا از طریق یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به تمام چرخ های ارسال شده تا VX هم مانند رقیب کراس اووری AWD باشد. 

هماهنگی گیربکس و موتور در اکستریم VX قابل قبول است اما فشار بر روی این موتور بخاطر حجم کم و وزن نزدیک به ۲ تن آن بسیار بالاست. ضمن اینکه با وجود شتاب زیر ۹ ثانیه برای اکستریم VX و مصرف سوخت ترکیبی حدود ۸.۵ لیتر اما متاسفانه قلب تپنده این خودرو به کیفیت بنزین حساس بوده و به مراتب از سانتافه استهلاک بالاتری خواهد داشت. 

امکانات رفاهی و ایمنی

اکستریم VX به عنوان لوکس ترین خودروی مونتاژی چینی در ایران به امکانات فراوانی همچون ورود و استارت بدون کلید، دوربین‌ ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر بی‌ سیم (وایرلس)، استراحتگاه زیر زانوی شاگرد، تهویه دوکاناله اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیق‌ پذیر، رانندگی نیمه‌ خودران، رادار خطی و رادار نقطه کور، نوربالای خودکار، ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد، سنسور نور، سنسور باران، کنترل حرکت در سربالایی، رادار تابلوخوان، تنظیم حالت رانندگی، صندلی های برقی جلو، آینه الکتروکرومیک، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، تریم چرم داخلی، ایربگ های جلو و جانبی و پرده ای و زانویی و مابین دو صندلی جلو، اسپیکر پشت سری، سیستم فرمان پذیری صوتی، مانیتور سوم داشبورد و … اشاره کرد. 

هیوندای سانتافه هم که با تیپ های بسیار متنوعی وارد ایران شده در بخش امکانات هم سطوح مختلفی دارد که رایج ترین آنها امکاناتی همچون رایج ترین امکانات مشترک در تیپ های مختلف سانتافه می شود به پرده شیشه های جانبی، ترمز پارک برقی، حافظه تنظیمات صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سقف پانورامیک شیشه ای، ترمز کمکی در سر پایینی، نشانگر باد لاستیک ها، دوربین عقب، سنسور های جلو و عقب، چراغ های زنون جلو، کروز کنترل، آینه وسط الکتروکرومیک، سرد کن صندلی های جلو، سیستم صوتی اینفینیتی، کول باکس، اتو هلد، سیستم کمکی پارک هوشمند، چراغ شوی جلو، صندلی های برقی جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک دو کاناله، رادار خطی، رادار نقطه کور، درب صندوق عقب برقی، سنسور باران، سیستم تنظیم حالت رانندگی، گرمکن فرمان، شیفتر دنده پشت فرمان و انبوهی دیگر از آپشن های رفاهی و ایمنی اشاره کرد.‌

مزایا و معایب هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

مزایا طراحی همچنان قابل قبول
استهلاک نسبتا پایین تر از رقیب
امکانات مناسب
بازار پر رونق
معایب قدرت کم 
قیمت قطعات بالا 
سواری نه چندان نرم

مزایا و معایب اکستریم VX

مزایا طراحی زیبا
قدرت مناسب
امکانات بسیار زیاد 
فضای جادارتر نسبت به رقیب
معایب استهلاک بالا
حساس به کیفیت بنزین
قیمت زیاد
منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین