کدخبر : 13887 تاریخ انتشار :
A

اولین طرح فروش سایپا بعد دو سال

اولین طرح فروش سایپا بعد دو سال

اخبار غیررسمی نشان می‌دهد سایپا از وزارت صمت مجوز فروش مستقیم محصولات را دریافت کرده است

طی هفته‌های گذشته شاهد ثبت نام گروه خودروسازی ایران خودرو بودیم که متقاضیان با بلوکه کردن ۲۳۰ میلیون تومان می‌توانستند خودرو با قیمت کارخانه دریافت کنند.

برخی از مردم به دنبال این پاسخ هستند که آیا گروه خودروسازی سایپا هم مانند ایران خودرو طرح فروش محصولات دارد؟

بر اساس اطلاع جمع‌آوری شده فعلا خبری از طرح فروش در گروه خودروسازی سایپا نیست. این در حالی است که شرکت‌های مونتاژی تقریبا هر ماه طرح فروش ویژه برای محصولاتشان معرفی می‌کنند. همین موضوع باعث تعدیل قیمت خودروهای مونتاژی شده است.

یک منبع آگاه خبر داد که چندی پیش گروه خودروسازی سایپا از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز فروش مستقیم محصولات را دریافت کرده و هنوز این مجوز به صورت کامل اجرا نشده است.

با اجرای کامل این مجوز و تکمیل فروش آن یا باید این مجوز دوباره تمدید شود و یا طرح فروش به اطلاع عموم برسد. از آنجایی که اکنون سامانه یکپارچه خودرو کنار گذاشته شد باید یا فروش به صورت مستقیم و یا از طریق بورس کالا را شاهد باشیم.

البته خودروسازان به دنبال فروش در بورس هستند، به این دلیل که محصولاتشان را می‌توانند با قیمتی نزدیک به حاشیه بازار به فروش برسانند اما وزارت صمت آنچنان موافق این موضوع نیست.

همچنین باید توجه داشت روند تولید خودرو در تیرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افت داشته که البته هنوز مسؤولان وزارت صمت نسبت به این پرسش خبرنگار ما پاسخی ندادند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هربار که افرایش عرضه از سوی خودروسازان اتفاق افتاده قیمت این کالا در بازار با افت زیادی همراه بوده است. به طوریکه در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ خودروسازان انقدر محصول عرضه می‌کردند که قیمت کارخانه آنها بیشتر از نرخ بازار بود اما به دلیل اینکه تسهیلات ارائه می‌کرد متقاضیان ترجیح می‌دادند از آن طرح بهره ببرند. اما از سال ۹۷ خودرو وارد جاده آشفتگی شد و هنوز هم از آن خارج نشده است.

حالا سوال اینجاست در شرایطی که اکنون واردات خودرو باعث شده قیمت بازار بسیاری از خودرو‌ها روند نزولی داشته باشد چرا عرضه بیشتر از سوی خودروسازان داخلی به منظور آرامش بازار انجام نمی‌شود؟

منبع اندیشه معاصر
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین