کدخبر : 14046 تاریخ انتشار :
A

ری‌را ایران‌خودرو؛ اولین شاسی‌بلند ایرانی ارزش خرید دارد؟

ری‌را ایران‌خودرو؛ اولین شاسی‌بلند ایرانی ارزش خرید دارد؟

ری‌را اولین کراس‌اوور ایرانی است توسط ایران‌خودرو تولید شده و با قیمت یک میلیارد و 300 میلیون تومان در کارخانه به فروش می‌رسد

ری را، اولین کراس‌اوور ایرانی، ایمن‌ترین خودروی داخلی، پرچم‌دار محصولات داخلی ایران‌خودرو، عصاره مهندسی، تلاش و باور مهندسان و مدیران این شرکت برای خلق محصولی پرچم‌دار است. آیا این خودرو شایستگی و ارزش این توجهات را دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، با ما همراه باشید.
ایران‌خودرو ری را

 

بعد از خروج پژو از ایران بعد از تحریم‌های غرب، ایران‌خودرو برای ادامه برنامه‌های تولید محصولات مشترک خود با این شرکت، تصمیمات تازه‌ای گرفت. خودروی تارا، جایگزین پژو ۳۰۱ شد و ری را هم جای خالی پژو ۲۰۰۸ را پر خواهد کرد. ری را البته روی پلتفرم اصلاح شده نسل اول پژو ۲۰۰۸ بنیان نهاده شد. با این وجود ابعاد آن به مراتب رشد کرده و به نسل دوم ۲۰۰۸ نزدیک‌تر شده است. اگر یک ری را در کنار یک پژو ۲۰۰۸ پارک کنید، شاهد ابعاد کاملاً بزرگ‌تر آن خواهید بود. ری را در بخش قوای محرکه و آپشن‌ها نیز، خودرویی امروزی محسوب می‌شود. در آینده قرار است نسخه تمام برقی ری را هم وارد خط تولید شود. بنابراین در پلتفرم این خودرو برای چنین محصولی، ویژگی‌های لازم پیش بینی شده است.

  ری را پژو ۲۰۰۸ نسل اول پژو ۲۰۰۸ نسل دوم
طول (میلی‌متر) ۴۳۳۴ ۴۱۵۸ ۴۳۰۰
عرض (میلی‌متر) ۱۸۰۸ ۱۷۴۰ ۱۸۱۵
ارتفاع (میلی‌متر) ۱۶۳۸ ۱۵۵۷ ۱۵۵۰
فاصله بین دو محور (میلی‌متر) ۲۵۹۰ ۲۵۳۸ ۲۶۰۵

مقایسه ایران خودرو ری را با پژو 2008

طراحی ری را

ری را در زمان تست پدال به‌خوبی نظرات عامه مردم را به‌سوی خود جلب می‌کرد. این موضوع علاوه بر جدید بودن آن و کنجکاوی مردم برای اطلاع از جدیدترین محصول داخلی، به واسطه تعدادی ویژگی چشمگیر در طراحی آن است. این خودرو با چینی‌های حال حاضر بازار ایران کاملاً متمایز است. هرچند شباهت‌هایی در المان‌های آن با برخی محصولات چینی هم به چشم می‌خورد. مثلاً ممکن است دی لایت‌های آن با لاماری مشابه باشند. اما قسمت هواکش عریض سپر و چراغ‌های اصلی از الگوی نسل قبلی هیوندای سانتافه الهام گرفته شده‌اند. این طراحی خاص، کمی عجیب است و بی‌پروایی در طراحی را نشان می‌دهد.

البته طراحان در نمای جانبی، این ریسک را کنار گذاشته و نسل دوم پژو ۲۰۰۸ را الگوی خود قرار داده‌اند. ستون C کپی واضحی از محصول پژو است ولی اثری از خطوط برجسته روی درها در ری‌را دیده نمی‌شود. طراحی چرخ‌های ۱۵ پره دو رنگ، با کلیات خودرو همخوانی ندارد و می‌توانست امروزی‌تر و زیباتر و حتی اختصاصی انتخاب شود. پس در نمای کناری، کمی محافظه کاری بیشتری دیده می‌شود. در نمای پشتی باز هم الگوی اصلی، پژو ۲۰۰۸ بوده اما چراغ‌ها گرافیک متفاوتی دارند و قاب مشکی رنگ آنها هم می‌توانست فرمی بهتر و سه بعدی داشته باشد تا در ترکیب با چراغ‌های سفید درون طلق شفاف آن، نمای ارزان قیمتی را تداعی نکند.

حجم قسمت‌های مشکی رنگ در نمای پشت و جانبی هم بیش از حد به نظر می‌رسد که از جذابیت خودرو می‌کاهد. این موارد احتمالاً در نخستین فیس لیفت این خودرو برطرف خواهند شد و در مجموع هم به‌عنوان اولین کراس‌اوور داخلی و اولین تجربه طراحان داخلی در این اشل، می‌توان این ارجاعات طراحی را تا حدودی پذیرفت.

داخل کابین ری را

جذابیت‌های سواری و رانندگی ری را باید از درون کابین آن آغاز شود؛ بنابراین طراحان باتوجه‌به اهمیت این موضوع، فضایی مدرن با الگوهایی جدید را درنظر گرفته‌اند. فرمان خودرو از نوع دو پره است که لوکس‌تر از فرمان‌های سه پره متداول به نظر می‌رسد. روکش فرمان در لایه درونی و بیرونی آن متفاوت است و حس لمسی خوبی ایجاد می‌کند. چرم مصنوعی مورد استفاده لطافت مناسبی دارد و با کوک و دوخت خوبی نیز همراه شده که جذابیت آن را بیشتر می‌کند. هرچند هنوز بخش عمده‌ای از داشبورد مخصوصاً قسمت بالایی و قسمت‌هایی که نیاز به لمس ندارند از پلاستیک خشک ساخته شده اما نکته مهم در خودروهای اقتصادی این است که تنها قسمت‌هایی که در تماس با دست قرار می‌گیرند یا در دسترس بیشتری هستند از متریال نرم پوشیده شوند.

داخل کابین ری را

نمایشگر عریض دوتکه به‌هم‌پیوسته ری را یک سطح از نمایشگرهای کراس‌اوورهای رقیب آن بالاتر می‌ایستد؛ اما نباید آن را با خودروهای لوکس و گران‌قیمت مقایسه کرد. کیفیت نمایشگر و پاسخ‌دهی آن و گرافیک و انیمیشن‌های خاص آن در این رده بسیار خوب از کار درآمده است.

کنسول طراحی تختی دارد و پوشش اصلی آن مشکی براق پیانویی است که مستعد لک و اثر انگشت بوده و باید دائم برای زیبایی بیشتر آن، با دستمال نظافت شود و باید مراقب خش افتادن آن هم باشید. دسته‌دنده برقی از طراحی بسیار خوبی سود می‌برد. جاگذاری کلید استارت هم در کنسول به سبک خودروهای لوکس صورت الار‌گرفته است. یک دکمه چرخشی برای کنترل مانیتور اطلاعات و سرگرمی هم در کنسول قرار گرفته تا نیازی به دراز کردن دست و لمس مانیتور نباشد. ترمز پارک برقی است و یک کنسول با محفظه‌ای کوچک بدون کول باکس در انمتهای کنسول وسط قرار گرفته است.

تریم‌های داخلی در نسخه‌های آزمایشی در سه رنگ مختلف تولید شده‌اند که رنگ‌های آجری، خاکستری و سفید در آنها به کار رفته است. برای صندلی‌ها از ترکیب چرم و پارچه تهویه شونده استفاده شده تا از تعریق زیاد پیشگیری شود.

صندلی‌های جلو در مسافت‌های کوتاه خستگی خاصی ایجاد نمی‌کنند اما برای مسافرت‌های چند ساعته نشیمن گاه و کمر دردناکی خواهید داشت. صندلی‌های عقب برای دو سرنشین بزرگسال و یک خردسال مناسب اند. فضای سر و پا برای این سرنشینان متوسط و بهتر از میانگین این کلاس است. متأسفانه دریچه‌ای برای تهویه این سرنشینان درنظر گرفته نشده؛ ولی یک زیرآرنجی تاشو با دو جای لیوانی هم در این بخش تعبیه شده است.

امکانات و تجهیزات ری را

ری را از امکانات رفاهی به‌خوبی بهره برده است. عمده این امکانات در این کلاس کمیاب‌اند. مثلاً دوربین ۳۶۰ درجه به همراه رادار برخورد از جلو، درب صندوق برقی به همراه کیک سنسور، چراغ‌های گردش یا cornering light، شیفتر تعویض دنده پشت فرمانی، سیستم صوتی با ۹ بلندگو، صندلی‌های برقی گرم کن دار هم برای راننده و هم سرنشین و از این قبیل در خودروهای بسیار گران‌تر یافت می‌شوند. سانروف غیر پانوراما می‌تواند برای آپشن پسندان جای تامل داشته باشد.

ایمنی ری را

ری را به‌عنوان ایمن‌ترین خودروی داخلی معرفی شده است. مواجهه اولیه با بدنه مستحکم این خودرو، باعث جلب‌اطمینان می‌شود. نتایج تست‌های تصادف نیز امیدوارکننده هستند. ۴ ایربگ نیز برای این خودرو درنظر گرفته شده تا بتوان روی ایمنی ری را حساب باز کرد. البته کمبودهایی در بخش خودران و رادار نیز وجود دارد که برای این کلاس خودرویی و در رقبای این خودرو نیز دیده می‌شوند و نباید انتظاری نامعقول از سطح تجهیزات ایمنی چنین خودرویی داشت. ایران‌خودرو قول داده که در برنامه توسعه ری را، با کمک شرکت‌های دانش بنیان داخلی تجهیزات راداری را هم به آن بیافزاید.

مشخصات فنی ری را

مدل ۱۴۰۳
ویژگی خودروی تولید داخل-ایران خودرو

مشخصات پیشرانه

موتور ۴ سیلندر توربو EF۷P TC
حجم موتور ۱۶۴۵ سی سی
قدرت ۱۶۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰
گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در دور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰
گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
سیستم فرمان برقی حساس به سرعت

ابعاد و وزن

طول ۴۳۳۴ میلی متر
عرض ۱۸۰۸ میلی متر
ارتفاع ۱۶۳۸ میلی متر
فاصله بین دو محور ۲۵۹۰ میلی متر
تعداد سرنشین ۵ نفر
حجم فضای بار ۴۱۰ لیتر
وزن خالص ۱۴۲۵ کیلوگرم
ابعاد چرخ ها ۱۸ اینچی آلومینیومی

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا ۹۶ ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت داخل شهر ۹.۶ لیتر
مصرف سوخت جاده ۶.۰۹ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳۹ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
حجم باک بنزین ۵۰ لیتر

امکانات

امکانات و تجهیزات ایمنی

ترمز جلو و عقب دیسکی، ترمز پارک برقی (EPB)، سیستم ترمز اتوماتیک (Autohold)
سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)
سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HDA)
سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)
سیستم کنترل کشش (TCS)
سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)
سیستم کمک ترمز (BAS)
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)
مجهز به آی کانکت (خودرو متصل)
دوربین ۳۶۰ درجه (AVM)
سنسور پارک جلو
سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)
پایش فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)
سنسور و دوربین دنده عقب
قفل کودک درب‌های عقب
کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع
ایموبلایزر
ایزوفیکس
اخطار سرعت بالا
اخطار باز بودن درب‌ها
اخطار باز بودن کمربند سرنشینان جلو

امکانات و تجهیزات رفاهی

فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)، ، قابل تنظیم در ۴ جهت، غربیلک فرمان چرم
سیستم تهویه اتوماتیک
سیستم صوتی: سیستم مالتی مدیا با صفحه هوشمند لمسی ۱۲" (اتصال گوشی هوشمند، بلوتوث، ۲ عددپورت با قابلیت انتقال دیتا و شارژ درجلو USB Type C& USB Type A و یک پورت با قابلیت شارژ در عقب USB Type A)، دارای ۹ عدد بلندگو
چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، چراغ خوش آمدگویی درب‌های جلو، چراغ‌های همراه در پارکینگ (Follow Me Home)، چراغ گردش (Cornering Light)
آینه داخل الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار
شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، دارای پاورویندوز و آنتی ترپ، شیشه‌های سولار و شیشه‌های عقب دودی
تزئینات: سه نوع تریم، نورپردازی محیط داخل کابین (Ambient Lighting)
روف رک
رینگ و لاستیک ۱۸ اینچ آلومینیومی دو رنگ
صندلی برقی سرنشینان جلو (صندلی راننده ۶ حرکته: ۶ حرکت برقی، گرمکن دار و صندلی شاگرد ۴ حرکته: ۲ حرکت برقی و ۲ حرکت دستی، گرمکن دار)، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، صندلی عقب تاشو دوتکه با زیر آرنجی
نمایشگر دوگانه (نمایشگر جلو آمپر دیجیتال ۱۲" و سیستم مالتی مدیا با صفحه هوشمند لمسی ۱۲")
سان روف
سنسور نور و باران
سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
خروجی برق ۱۲ ولت در صندوق عقب
سنسور پا برای بازکردن درب صندوق عقب (کیک سنسور)
درب برقی صندوق عقب
تعویض دنده الکترونیکی
سیستم تعویض دنده پشت فرمان (Paddle Shifter)
شارژر بیسیم گوشی همراه
گارانتی ۳ سال یا ۵۰ هزار کیلومتر

موتور ری را

تجربه رانندگی با ری را

ریرا به نسبت خودروهای شاسی‌بلند، ارتفاع پایین‌تری دارد و همانند پژو ۲۰۰۸، یک مینی کراس‌اوور محسوب می‌شود؛ بنابراین سوارشدن آن نیز راحت‌تر است. دید به اطراف و تسلط به محیط خوب و با کمترین میزان نقطه کور است. در اولین باری که سوار ری را می‌شوید، نمایشگر عریض، فرمان دو پره و چرم دوخته شده جلب‌توجه می‌کنند. به واسطه فرمان بسیار نرم، کمترین انرژی در طول رانندگی شهری از شما گرفته می‌شود و این نکته بسیار مثبتی است. در مد اسپرت در سرعت‌های بالا فرمان سفت‌تر می‌شود؛ اما در مد نرمال این سفتی محسوس نیست.

رانندگی با ری را

ارگونومی در حد بالاتر از متوسط رعایت شده و تقریباً همه کنترل‌ها در دسترس‌اند. در هنگام کار با کنترل‌ها و دکمه‌ها نیز حس بی کیفیتی احساس نمی‌کنید.

شیفترهای پشت فرمان از جذابیت‌های رانندگی با این خودرو مخصوصاً در مد اسپرت هستند. برخلاف برخی چینی‌ها که این شیفترها در آنها عملاً تزیینی است، در ری را واقعاً عملکرد آنها جالب و مؤثر هستند.

تأخیر دریچه گاز و پاسخ به فشردن گاز در این خودرو نسبت به خیلی دیگر از خودروهای جدید کمتر شده است. گیربکس تک کلاچه ۶ سرعته خودکار هم هزینه نگهداری پایین‌تری دارد و اطمینان بیشتری نسبت به انواع CVT یا دوکلاچه دارد و در هنگام ترافیک در سربالایی یا رانندگی پرفشار، مشکلات سایر انواع گیربکس در آن دیده نشد.

خودرو ابعاد کامپکتی دارد و باوجود موتور ۱۶۰ اسبی بسیار چابک است. تراول چرخ‌ها همانند بسیاری دیگر از کراس اوورها کم است و بنابراین زیاد به فکر آفرود با این خودرو نباشید.

ری را

مزایای ری را

  • مواد نرم و باکیفیت در کابین
  • آپشن و امکانات خوب به نسبت رقبا
  • ایمنی بالا
  • پیشرانه پر قدرت با کشش خوب
  • فضای داخلی خوب
  • بازار خوب
  • پشتیبانی ایران‌خودرو

معایب ری را

  • صدای زیاد پیشرانه در داخل کابین
  • مصرف سوخت
  • هندلینگ معمولی

رقبا، قیمت و ارزش خرید ری را

ری را با سطح تجهیزاتی که ارائه می‌کند و قوای محرکه پرتوان و قرار گرفتن زیر چتر ایران‌خودرو، به‌خوبی مزیت‌هایی بر شماری از کراس‌اوورهای چینی رقیب خود در بازار ایران نشان می‌دهد. توجه به این نکته بسیار مهم است که انتظارات و توقعات از این خودرو باید در چهارچوب کلاس و قیمت آن باشد و اگر این گونه آن را ارزیابی کنیم، پیشرفتی بسیار خوب برای صنعت خودروی داخلی به‌حساب می‌آید و می‌تواند بسیاری از رقبای چینی بازار ایران را با چالش جدی مواجه کند. مهم‌ترین رقبای این خودرو، تیگارد، ام وی ام X55، زوتی DL5، چانگان CS35 پلاس و کی ام سی X5 هستند. جالب اینکه این خودرو در رده قیمتی نزدیک به جک S3 و ام وی ام X33 کراس قرار دارد؛ اما با رقبایی گران‌تر در یک کلاس قرار می‌گیرد؛ بنابراین در قبال پول پرداختی برای ریرا، ارزش خرید آن بالا ارزیابی می‌شود.

منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین