کدخبر : 14377 تاریخ انتشار :
A

مقایسه‌ تویوتا راوفور و ام‌جی HS؛ دوئل شاسی‌بلندهای ژاپنی و چینی‌

مقایسه‌ تویوتا راوفور و ام‌جی HS؛ دوئل شاسی‌بلندهای ژاپنی و چینی‌

نسل جدید ام‌جی HS که به‌تازگی راهی بازار اروپا شده است می‌تواند به چالشی برای یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای این کلاس باشد؟

شاسی‌بلندهای خانوادگی خصوصاً در نسخه‌های هیبریدی این روزها بسیار محبوب شده‌اند. یکی از محبوب‌ترین خودروهای این بخش در سراسر جهان، تویوتا راوفور است. حال اما این کراس‌اوور کهنه‌کار و امتحان پس دادهٔ ژاپنی با رقیب جدیدی بنام ام‌جی HS مواجه شده که نسل دوم آن چند ماه پیش رونمایی شد. هردوی این خودروها کراس‌اوورهایی کاربردی با هزینه‌های نگهداری پایین هستند و طیف کاملی از امکانات را ارائه می‌کنند. ازاین‌رو، در ادامه قصد مقایسهٔ نسل جدید ام‌جی HS را با تویوتا راوفور داریم.

بیرون

نسل جدید HS در طراحی بیرونی نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی اساسی را تجربه کرده است. مهم‌ترین تغییر بیرونی این خودرو را در ابعاد می‌توان دید یعنی جایی که طول خودرو با ۴.۵ سانتی‌متر افزایش به ۴.۶۶ متر و عرض با ۱.۴ سانتی‌متر افزایش به ۱.۸۹ متر رسیده است. در همین حال، ارتفاع خودرو حدود ۳ سانتی‌متر کمتر شده تا نمایی پویاتر ایجاد شود درحالی‌که فاصلهٔ محوری هم با افزایشی ۴.۵ سانتی‌متری به ۲.۷۷ متر رسیده که فضای کابین را افزایش می‌دهد.

از لحاظ طراحی، در قسمت جلوی HS سپری تهاجمی را می‌بینیم که با چراغ‌های باریک و کشیده ترکیب شده است. زیر چراغ‌های جلو جلوپنجره‌ای بزرگ خودنمایی می‌کند درحالی‌که مه شکن‌ها در گوشه‌های سپر جای گرفته و به نمای تهاجمی خودرو کمک کرده‌اند. بخش عقبی HS هم کاملاً بازطراحی شده و فرم‌های نرم و منحنی قبلی با خطوط تیز و اسپرت‌تر جایگزین شده‌اند. چراغ‌های عقب نیز حالا به شکل پیوسته طراحی شده‌اند و دیفیوزر اسپرت روی سپر هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های طراحی این قسمت است.

نسل کنونی راوفور در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد و هم‌اکنون دوران میان‌سالی خود را تجربه می‌کند ولی طی این سال‌ها به‌طور مداوم به‌روزرسانی‌هایی را تجربه کرده است. بااین‌حال، فرم کلی خودرو تغییری نداشته و همچنان ۴.۶۰ متر طول، ۱.۸۶ متر عرض و ۱.۶۵ متر ارتفاع دارد. در قسمت جلویی این کراس‌اوور ژاپنی خطوط تیز و زاویه‌داری را همراه با جلوپنجرهٔ بزرگی با الگوی لانه‌زنبوری می‌بینیم.

در پروفیل جانبی، دهانهٔ زاویه‌دار گلگیرها رینگ‌هایی تا حداکثر ۱۹ اینچی را در خود جای می‌دهند درحالی‌که یک عنصر مشکی‌رنگ در عقب، دیفیوزر را شبیه‌سازی می‌کند. همچنین با انتخاب نسخهٔ ادونچر که با تریم بدنهٔ آفرودی و جلوپنجرهٔ ویژه همراه است، می‌توان ظاهر راوفور را ماجراجویانه‌تر کرد درحالی‌که نسخهٔ GR اسپرت با تزئینات مشکی براق هم قابل انتخاب است.

داخل

کابین نسل جدید HS نیز به‌طور کامل از نو طراحی شده است. روی داشبورد، صفحه‌نمایش دوگانه‌ای جلب‌توجه می‌کند که از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی تشکیل شده است درحالی‌که دوربین ۳۶۰ درجه و شارژ بی‌سیم گوشی هم به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. در تیپ‌های بالاتر، صندلی‌ها با روکش چرمی ارائه می‌شوند درحالی‌که رو دری‌ها از متریال باکیفیتی ساخته شده‌اند. یکی از ویژگی‌های مثبت نسل جدید HS ظرفیت صندوق بار است که با افزایش ۴۴ لیتری نسبت به نسخهٔ قبلی به ۵۰۷ لیتر رسیده و فضای کافی برای وسایل حتی پنج سرنشین را فراهم می‌کند.

تویوتا در داخل فضایی آرام و سنتی دارد با چندین محفظهٔ اشیاء در کنسول مرکزی و رو دری‌ها همراه است. تجهیزات این خودرو شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر ۱۰.۵ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی می‌شود که اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم را ارائه می‌کند. رافور با تودوزی‌های مختلفی از پارچه و چرم گرفته تا ترکیبی از چرم و جیر مشکی با دوخت نقره‌ای ارائه می‌شود. به‌طورکلی، کابین راوفور در جزئیات بسیار باکیفیت است. ظرفیت صندوق بار که از حداقل ۵۲۰ لیتر در نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی تا ۵۸۰ لیتر در هیبریدی معمولی متغیر است، عالی بوده و با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۱۶۹۰ لیتر می‌رسد.

پیشرانه

نسل جدید HS در نسخه‌های بنزینی و پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود که اولی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور مجهز است. نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی اما که مجموعاً ۳۵۲ اسب بخار قدرت دارد، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۲ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۲۰۹ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. این نسخه به یک پکیج باطری ۲۴.۷ کیلووات ساعتی مجهز است که امکان پیمودن حدود ۱۱۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. در هردو نسخه، انتقال نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد.

راوفور در بازار اروپا در نسخه‌های هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی قابل خریداری است که هردو با گیربکس CVT ارائه می‌شوند. نسخهٔ هیبریدی به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر مجهز است که در مدل محرک جلو با یک موتور الکتریکی و در مدل چهارچرخ محرک با دو موتور الکتریکی ارائه می‌شود و مجموعاً به ترتیب ۲۱۸ یا ۲۲۲ اسب بخار قدرت دارد. در نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی شاهد یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۸۵ اسب بخار قدرت همراه با دو موتور الکتریکی (یکی روی هر محور) هستیم که مجموعاً ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. یک باطری ۱۸.۱ کیلووات ساعتی هم امکان پیمودن تا ۷۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند.

قیمت

نسل جدید ام‌جی HS قیمتی بسیار رقابتی دارد به‌گونه‌ای که قیمت نسخهٔ بنزینی از تنها ۲۴,۹۹۴ پوند آغاز می‌شود درحالی‌که قیمت پایهٔ نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ۳۱,۴۹۵ پوند است. برای راوفور، قیمت نسخهٔ هیبریدی محرک جلو از ۳۹,۸۸۵ پوند آغاز می‌شود درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ۴۴,۱۷۵ پوند است.

در ایران

این دو شاسی‌بلند به‌نوعی در بازار کشورمان هم باهم مواجه خواهند بود. ام‌جی HS اساساً نسخهٔ ری‌بج شدهٔ رووی RX5 محسوب می‌شود که توسط پارس‌خودرو به‌صورت وارداتی در نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، شرکت نامی خودرو هم به‌تازگی تویوتا راوفور را برای واردات رونمایی کرده است که با پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی به بازار می‌آید.

مقایسه مشخصات فنی

  ام‌جی HS تویوتا راوفور
پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو پلاگین‌هیبریدی ۲.۵ لیتری پلاگین‌هیبریدی
قدرت ۳۵۲ اسب بخار ۳۰۶ اسب بخار
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه CVT
باطری ۲۴.۷ کیلووات ساعت ۱۸.۱ کیلووات ساعت
برد تمام الکتریکی ۱۱۰ کیلومتر ۷۵ کیلومتر
طول ۴,۶۵۵ میلی‌متر ۴,۶۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۹۰ میلی‌متر ۱,۸۵۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۶۴ میلی‌متر ۱,۶۶۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۶۵ میلی‌متر ۲,۶۹۰ میلی‌متر
قیمت ۳۱,۴۹۵ پوند ۴۴,۱۷۵ پوند
منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین