کدخبر : 14402 تاریخ انتشار :
A

9 خودرو اسپرت با قدرت 500 اسب بخار؛ از کوروت تا نیسان GT-R

9 خودرو اسپرت با قدرت 500 اسب بخار؛ از کوروت تا نیسان GT-R

نقطهٔ طلایی قدرت خودرو ۵۰۰ اسب بخار است؛ زیرا ۵۰۰ اسب بخار تعادلی عالی بین شتاب هیجان‌انگیز و رانندگی کاربردی برقرار می‌کند

این روزها شاهد معرفی و ساخت خودروهای بسیار قدرتمندی هستیم که آن‌قدر سریع‌اند که می‌توانند از قوانین فیزیک سرپیچی کنند. هرچند خواندن و نوشتن در مورد این خودروها بسیار چشمگیر است ولی خیلی‌ها نمی‌دانند که این خودروها در دنیای واقعی چقدر غیرقابل‌استفاده هستند. در ۹۹ درصد از استفاده‌هایی که از خودرو می‌شود هیچ نیازی به ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت نیست و نقطهٔ طلایی قدرت نصف این رقم یعنی ۵۰۰ اسب بخار است.

چرا ۵۰۰ اسب بخار نقطهٔ طلایی قدرت است؟

زیرا ۵۰۰ اسب بخار تعادلی عالی بین شتاب هیجان‌انگیز و رانندگی کاربردی برقرار می‌کند. در این بازهٔ قدرتی، خودروها آن‌قدر سریع هستند که هیجان‌انگیز باشند اما همچنان برای استفادهٔ روزمره و رانندگی لذت‌بخش در جاده‌های پرپیچ‌وخم قابل‌کنترل خواهند بود. به همین دلیل، در ادامه با ۹ نمونه از بهترین خودروهای اسپرت چند سال اخیر آشنا خواهیم شد که حول این عدد قرار دارند و ثابت می‌کنند که قدرت همه‌چیز نیست.

شورلت کوروت استینگری

قدرت: ۴۹۵ اسب بخار

پیشرانه ۶.۲ لیتری V۸
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه
قیمت ۷۰,۰۰۰ دلار

هرچند کوروت ZR1 که به‌تازگی معرفی شده همهٔ توجهات را به خود جلب کرده ولی استینگری پایه برای ۹۹ درصد از خریداران پرفورمنس کافی را ارائه می‌کند. پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی این خودرو نزدیک به ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با چسبندگی باورنکردنی به لطف ترکیب موتور وسط، بیشترین استفاده را از این قدرت می‌برد و در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

ب‌ام‌و M۴ کامپتیشن

قدرت: ۵۳۰ اسب بخار

پیشرانه ۳.۰ لیتری I۳ توئین توربو
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
محور محرک عقب یا چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۸ تا ۳.۴ ثانیه
قیمت ۸۴,۳۷۵ تا ۸۹,۴۷۵ دلار

صرف‌نظر از طراحی بحث‌برانگیز M4، بدون شک این کوپهٔ آلمانی یکی از بهترین خودروهای اسپرت حال حاضر محسوب می‌شود. پیشرانهٔ فوق‌العادهٔ S58 می‌تواند بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت را به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ بفرستد. شاسی خودرو چابک و بسیار متعادل است که امکان کنترلی باورنکردنی را فراهم می‌کند اما درعین‌حال، قدرت به‌اندازهٔ کافی هست که با دود کردن لاستیک‌ها بتوان از رانندگی لذت برد.

پورشه کیمن GT۴ RS

قدرت: ۵۰۰ اسب بخار

پیشرانه ۴.۰ لیتری H۶
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۲ ثانیه
قیمت ۱۶۳,۶۵۰ دلار

بسته به انتظاراتی که از یک خودروی اسپرت دارید، کیمن GT4 RS حتی می‌تواند از ۹۱۱ GT3 RS هم بهتر باشد. در سینهٔ این خودرو همان پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی برادر بزرگ‌ترش قرار دارد که در اینجا ۵۰۰ اسب بخار قدرت را در یکی از چابک‌ترین و پیست محورترین پکیج‌های پورشه ارائه می‌کند. به لطف وزن تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم و گیربکس دوکلاچه، این کیمن ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مرسدس AMG GT۶۳

قدرت: ۵۸۵ اسب بخار

پیشرانه ۴.۰ لیتری V۸ توئین توربو
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۱ ثانیه
قیمت ۱۷۷,۰۵۰ دلار

مرسدس AMG GT63 با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربویی که ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، بالاتر نقطهٔ طلایی مدنظر ما قرار می‌گیرد ولی هنوز هم قدرت مناسبی به نظر می‌رسد. AMG GT یک خودروی اسپرت کاملاً قابل‌استفاده برای ترددهای روزمره است و به همین دلیل، قدرت نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار، روی قابلیت استفادهٔ آن تأثیر منفی نمی‌گذارد. همچنین حتی با تخته کردن گاز هم خودرو همچنان در پیچ‌ها خیلی خوب کنترل می‌شود.

نیسان GT-R

قدرت: ۵۷۰ اسب بخار

پیشرانه ۳.۸ لیتری V۶ توئین توربو
گشتاور ۶۳۳ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه
قیمت ۱۲۲,۹۸۵ دلار

هنوز هم باور اینکه باید با نیسان GT-R خداحافظی کنیم سخت است ولی روزهای این ماشین اسپرت افسانه‌ای به شماره افتاده است. GT-R زمانی که در سال ۲۰۰۷ با موتور V6 و سامانهٔ چهارچرخ محرک معرفی شد، دنیای سوپرکارها را متحول کرد و هنوز هم پس از گذشت نزدیک به دو دهه، با وجودی که در نسخهٔ پایه تنها ۵۶۵ اسب بخار قدرت دارد، همچنان توان رقابت با خودروهایی که دو برابر این قیمت دارند را خواهد داشت.

پورشه ۹۱۱ GT۳ RS

قدرت: ۵۲۵ اسب بخار

پیشرانه ۴.۰ لیتری H۶
گشتاور ۴۶۵ نیوتن متر
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه
قیمت ۲۴۳,۲۹۵ دلار

هرچند پیشرانهٔ تنفس طبیعی ۹۱۱ GT3 RS تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی پورشه با لپ تایم‌های افسانه‌ای که در نوربرگ‌رینگ ثبت کرده، با همین قدرت هم بر پیست‌های جهان سلطه دارد. GT3 RS در جهنم سبز تایم ۶ دقیقه و ۴۹.۳ ثانیه را به ثبت رسانده و رسماً سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی این پیست لقب گرفته است. همهٔ این‌ها به لطف تنظیم دقیق شاسی و هندلینگ بی‌نقص امکان‌پذیر شده است که حداکثر استفاده را از ۵۰۰ اسب بخار قدرت می‌برد.

فورد موستانگ دارک هورس

قدرت: ۵۲۵ اسب بخار

پیشرانه ۵.۰ لیتری V۸
گشتاور ۵۶۷ نیوتن متر
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۷ ثانیه
قیمت ۶۴,۸۷۵ دلار

خیلی‌ها معتقدند شلبی GT350 قبلی یکی از بهترین خودروهای عضلانی تاریخ است. هرچند برای اینکه نسل جدید این خودرو را ببینیم باید چند سال صبر کنیم ولی در حال حاضر، موستانگ دارک هورس بسیاری از ویژگی‌های GT350 را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌کند. این خودرو هرچند روی کاغذ تفاوت‌های چندان زیادی با نسخهٔ GT ندارد اما در عمل رانندگی فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

جگوار F تایپ R

قدرت: ۵۷۵ اسب بخار

پیشرانه ۵.۰ لیتری V۸ سوپرشارژ
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۵ ثانیه
قیمت ۱۰۹,۷۷۵ دلار

جگوار F تایپ هم یکی دیگر از خودروهای اسپرت جذابی است که باید به‌زودی با آن خداحافظی کنیم و از این بابت بسیار ناراحت هستیم. F تایپ به‌عنوان آخرین خودروی اسپرت بنزینی جگوار، زمانی که وارد بازار شد، هرچند این برند به‌اندازهٔ گذشته در اوج نبود ولی F تایپ نظر جهانیان را نسبت به توانایی‌های جگوار تغییر داد. F تایپ در نسخهٔ R با نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار قدرت، خودرویی چابک و قدرتمند است و مطمئناً دلمان برایش تنگ خواهد شد.

آلفارومئو جولیا کوادریفولیو

قدرت: ۵۱۰ اسب بخار

پیشرانه ۲.۹ لیتری V۶ توئین توربو
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۶ ثانیه
قیمت ۸۱,۸۵۵ دلار

و بازهم یک خودروی فوق‌العادهٔ دیگر که با آن خداحافظی خواهیم کرد. وقتی آلفارومئو برای اولین بار اعلام کرد که نسخه‌ای پرفورمنس بالا از جولیا خواهد هیچ‌کس انتظار نداشت خودروی نهایی به این خوبی باشد. زیر کاپوت جولیا کوادریفولیو یک موتور ۲.۹ لیتری V6 باورنکردنی قرار دارد که از پیشرانهٔ F154 هشت سیلندر فراری گرفته شده است. این خودرو، ۵۱۰ اسب بخار قدرت را در پکیجی متعادل و بازیگوش ارائه می‌کند که باورش سخت است که نشان M یا AMG ندارد.

منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین