کدخبر : 14414 تاریخ انتشار :
A

مقایسه پژو ۲۰۰۸ با آریزو 6 جی‌تی ؛ نبرد سدان چینی صفر در برابر شاسی‌بلند فرانسوی کارکرده

مقایسه پژو ۲۰۰۸ با آریزو 6 جی‌تی ؛ نبرد سدان چینی صفر در برابر شاسی‌بلند فرانسوی کارکرده

پژو ۲۰۰۸ پس از دو سال عرضه درکشور، از بازار داخلی کنار رفت؛ در مقابل خودرو جدید فونیکس می‌تواند برگ برنده مدیران‌خودرو در بازار باشد

آریزو ۶ جی تی و پژو ۲۰۰۸ از جمله خودروهای بازار هستند که در یک رده قیمتی حضور داشته اما یکی سدانی صفرکیلومتر است و دیگری کراس اووری مونتاژی که شاید مالکین آنها سر مشخصات فنی و شتاب کل کل کنند. 

بازار خودروی ایران در هر برهه زمانی جذابیت ها و البته حواشی خود را داشته و خواهد داشت. خودروهای بسیار متنوعی تا به حال وارد بازار کشورمان شده که بسیاری از آنها با اینکه درگیر مشکلات مختلفی خصوصا در تولید و یا عرضه شدند اما استقبال از آنها خوب بود. 

بررسی پژو 2008

پژو ۲۰۰۸ یکی از همین خودروهاست، کراس اوور جمع و جوری که پس از توافقات برجام قرار شد با دو برادر دیگرش توسط ایران خودرو در کشورمان عرضه شود. تنها دو سال از عرضه این شیر خوش رخ فرانسوی گذشت تا اینکه دوباره با بازگشت تحریم ها و رفتن پژو از ایران ۲۰۰۸ به پایان خط رسید تا به عنوان اولین کراس اوور رسمی پژو در ایران خیلی زود میدان را ترک کند. اما همچنان نسخه های کارکرده پژو ۲۰۰۸ بازار پر رونقی داشته و همچنان محبوب و و پرطرفدار است. 

آریزو 6 جی‌تی

فونیکس آریزو ۶ جی تی اما این سوی میدان از جدیدترین سدان های مدیران خودرو و فونیکس بوده که با وجود معرفی بی سر و صدا بحث های زیادی در خصوص اسپک فنی آن به پا شد. سدانی کامپکت البته با شاخصه های اسپرت که قرار است تبدیل به برگ برنده مدیران خودرو در این سگمنت شده و رقبایش را به چالش بزرگی بکشد. این محصول جدید در اصل فیس لیفتی از آریزو ۶ محسوب شده اما از نظر قوای فنی فلفل نبین چه ریزه چری محسوب می شود!

در بازار کشورمان حالا این دو‌ خودرو در یک محدوده قیمتی قرار داشته و توان رقابت با یکدیگر را خواهند داشت. پژو ۲۰۰۸ به عنوان یکی از کراس‌اوورهای موفق فرانسوی و فونیکس آریزو ۶ جی تی به عنوان یک سدان چینی با طراحی مدرن و امکانات بالا، هر دو می‌توانند توجه خریداران را به خود جلب کنند. در این مقاله به مقایسه این دو خودرو از جنبه‌های مختلف پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر یک را بررسی خواهیم کرد. 

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری انتخاب هر شخص با دیگری متفاوت است چرا که نظر در این مورد سلیقه‌ای است. اما در کل با دو خودروی متفاوت روبروییم که یکی طراحی ساده‌تر و به مراتب قدیمی داشته و دیگری ظاهری مدرن تر را دارد. 

بررسی پژو 2008

بررسی پژو 2008

بررسی پژو 2008

پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۲ طراحی شده و حالا دیگر خودرویی ساده به نظر می رسد اما با وجود این مورد همچنان چهره اسپرتی داشته که توجه بسیاری از علاقه‌ مندان به خودروهای شهری و البته خانواده ها را به خود جلب کرده می کند. در نمای جلوی خودرو چراغ‌ های اصلی کشیده و جلوپنجره بزرگ طراحی شده که هارمونی خوبی با دیگر قسمت ها دارند. 

در نمای جانبی اتفاق خاصی در طراحی ۲۰۰۸ رخ نداده و همان ظاهر ساده اما روان ادامه پیدا کرده است. در نمای عقب هم چراغ های اصلی با ابعادی متوسط و البته گرافیکی اسپرت طراحی شده و سپر عقب هم تنها میزبان یو دیفیوزر ساده و چراغ های مه شکن است. 

مقایسه میدانی آریزو ۶ جی تی و سوبارو WRX در روسیه

مقایسه میدانی آریزو ۶ جی تی و سوبارو WRX در روسیه

مقایسه میدانی آریزو ۶ جی تی و سوبارو WRX در روسیه

آریزو ۶ جی تی فونیکس در مقابل به عنوان یک سدان خانوادگی، با طراحی جذاب و تلفیقی از مدرنیته و اسپرت بودن در کنار خطوط تند و تیز حس خوبی را به بیننده منتقل می‌کند. در نمای جلو شاهدیم که از خودروهای اروپایی در طراحی آریزو ۶ جی تی الهام گرفته شده و چراغ های اصلی کشیده و بزرگ طراحی شده‌اند. جلوپنجره هم که تا انتهای سپر کشیده شده و دو طرف آن مه شکن ها تعبیه شدند. 

در نمای عقب اما تغییر خاصی نسبت به آریزو ۶ پرو رخ نداده و چراغ های اصلی با همان طراحی و ابعاد قبل به صورت سرتاسری طراحی شده‌اند. سپر اما تغییر بزرگی داشته و بر روی آن دو خروجی دوگانه اگزوز قرار گرفته تا حس اسپرت بودن Arrizo 6 GT را بیشتر به بیننده القا کند. 

کابین 

بررسی پژو 2008

بررسی پژو 2008

پژو ۲۰۰۸ در بخش کابین همچنان طراحی جذاب و زیبایی داشته اما نسبت به ترند روز دنیا ساده‌تر و بی آلایش تر است. طراحان پژو سعی داشته تا همه چیز را مینیمال طراحی کرده البته در صورتی که با نمای بیرونی تداخلی نداشته باشد. داشبورد میانی میزبان یک سیستم مالتی مدیا ساده بوده و پس از آن هم دریچه ها و پنل های کنترلی تعبیه شده‌اند. 

مقابل راننده یک صفحه کیلومتر شمار آنالوگ کشیده قرار گرفته که یک کامپیوتر سفری کوچک را هم در خود جای داده است. فرمان هم نسبتا ساده اما جذاب و خوش دست طراحی شده است. متریال به کار رفته نسبتا قابل قبول است و فضای داخلی ۲۰۰۸ هم برای یک خانواده کم جمعیت کاملا مناسب و پاسخگوست. 

فونیکس آریزو ۶ جی تی داشبورد نسبت به نسخه معمولی و پرو کاملا بروز شده و بیشتر قسمت های کابین شبیه به خانواده تیگو ۸ شده است. در بخش داشبورد اکنون درون جدیدترین سدان مدیران خودرو شاهد سیستم مالتی مدیا یکپارچه با صفحه کیلومتر شمار خودرو هستیم که شبیه به بسیاری از خودروهای روز دنیاست. غربیلک فرمان نیز شبیه به فونیکس FX شده و از طریق کلیدهای روی آن می‌توان بخش‌های زیادی از خودرو را کنترل کرد. 

داخل کابین آریزو ۶ جی تی نورپردازی‌ های مختلفی هم درون داشبورد و کابین این خودرو تعبیه شده و همچنین متریال به کار رفته در بیشتر بخش ها کیفیت خوبی و مناسبی دارند. از نظر فضای کابین اما تفاوتی میان این خودرو با نسخه‌های قبلی وجود نداشته و فضا در هر دو ردیف خودرو مناسب و جادار است. 

مشخصات فنی

پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ در بخش فنی و قوای محرکه از یک موتور توربوشارژ ۱.۶ لیتری بهره می برد که توان تولیدی حدود ۱۶۳ اسب‌ بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری را به همراه دارد. این فرانسوی جوان با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به بازار ایران عرضه شده که عملکردی مناسب در مسیرهای مختلف دارد.

مصرف سوخت این خودرو به طور متوسط حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده عددی مناسب تر است اما به مراتب شتاب کمتری هم دارد. ضمن اینکه مانند رقیب بخاطر توربو بودن پیشرانه حساسیت به کیفیت بنزین در این محصول دیده شده که سبب افزایش استهلاک خودرو خواهد شد.

آریزو ۶ جی تی در بخش فنی نسبت به پژو محصول برتری بوده چرا که قوای فنی آن مشابه به فونیکس تیگو ۸ پرو شده است. زیر کاپوت این سدان اسپرت یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDi) جا گرفته که حداکثر می تواند قدرت ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ های جلو منتقل کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته تر منتقل شده و خبری از گیربکس‌های CVT با شبیه سازی ۹ سرعته که در دیگر محصولات مدیران خودرو استفاده می شد، نیست. 

این مشخصات فنی سبب شده تا شتاب این خودرو حدود ۸ ثانیه شده و به همین خاطر با یک خودروی تند و تیز روبرو هستیم. در آریزو ۶ جی تی هندلینگ خوبی وجود دارد اما متاسفانه به دلیل تورشن بیم بودن تعلیق عقب حرکت‌ های عرضی در آن وجود داشته اما تعلیق جلو از نوع مک فرسون بوده و سواری نرمی را به همراه دارد. همچنین ترمزهای خودرو نیز قابل اطمینان و مناسب ارزیابی شده و نسبت به قبل عملکرد بهتری دارند. 

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات گوی و میدان کاملا از آن آریزو ۶ جی تی بوده که البته قابل انتظار هم بود. سدانی جدید قطعا از کراس اوور چند سال قبل امکانات بروز بیشتری داشته و این موردی بسیار مهم برای ایرانیان است.
پژو ۲۰۰۸ از امکانات مطلوبی مانند سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، سیستم صوتی با کیفیت مناسب و صندلی‌های چرمی بهره‌مند است. همچنین وجود سانروف پانوراما، سیستم‌های ایمنی متعدد مانند ABS و ESP و البته سیستم مالتی مدیا هم از جمله آپشن های محدود این کراس اوور کامپکت فرانسوی است. 

آریزو ۶ جی تی اما به آپشن هایی مانند شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خط خوان،  رادار نقطه کور، رادار DOW، ترمز اضطراری اتوماتیک، صندلی های برقی جلو، سردکن و گرمکن صندلی های جلو، سانروف برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، استارت دکمه ای، قابلیت روشن شدن خودرو با ریموت، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها، تهویه اتوماتیک، پاکسازی هوای کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رینگ آلومینیومی، شارژر بی سیم تلفن همراه، فرمانبر صوتی، جلو آمپر دیجیتال، تنظیم حالت رانندگی، دنده پشت فرمان، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز شده است. 

منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین