کدخبر : 15578 تاریخ انتشار :
A

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ نبرد شاسی‌بلند‌های جدید در ایران

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ نبرد شاسی‌بلند‌های جدید در ایران

فیدلیتی پرستیژ و بایک X7 دو شاسی‌بلند چینی بازار داخلی هستند که می‌توان آنها را رقیب یکدیگر دانست

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ کراس‌اوورهای سایز متوسط گزینه‌های مناسبی برای خانواده‌های ایرانی، به‌ویژه افرادی هستند که از لحاظ توان مالی نسبت به متوسط جامعه در سطح بالاتری قرار دارند. در این میان، فیدلیتی پرستیژ و بایک بیجینگ ایکس ۷ دو بازیگر نسبتاً جدید بازار خودروی کشورمان هستند که می‌توانند جذابیت‌های زیادی در سگمنت کراس‌اوورهای مونتاژی داشته باشند. این دو خودرو رقیب مستقیم همدیگر محسوب می‌شوند. در نتیجه بهتر است به مقایسه بایک ایکس ۷ و فیدلیتی پرستیژ بپردازیم تا جنبه‌های مثبت و منفی آنها برای خریداران بیشتر مشخص شود. 

درباره بایک X۷ و فیدلیتی پرستیژ

بایک بیجینگ ایکس ۷ از محصولات کمپانی بیجینگ اتو چین است که نسخه اولیه آن در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و نمونه فیس‌لیفت حاضر نیز در سال ۲۰۲۳ به بازارهای مختلف راه پیدا کرد. این خودرو ابتدا قرار بود توسط مکث موتور و با نام تیارا پرایم به بازار ایران عرضه شود، اما با توجه به شراکت میان دیار خودرو و گروه ماموت، تصمیم بر آن شد تا بایک ایکس ۷ با همین نام اصلی توسط دیار خودرو عرضه شود و دیگر لوگوی مکث موتور به همراه نام تیارا پرایم روی آن قرار نگیرد. 

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

اما فیدلیتی پرستیژ در واقع نسخه به‌روز و اصلاح‌شده فیدلیتی پرایم محسوب می‌شود که هم از لحاظ طراحی ظاهری و هم از لحاظ قوای فنی و طراحی داخلی به‌طور کامل دگرگون شده است. این خودرو در اصل از محصولات شرکت چری بوده و در چین یا سایر کشورها با برند جتور و تحت عنوان ایکس ۷۰ پلاس عرضه می‌شود که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ به میدان آمد. حالا نیز بهمن موتور بعد از عرضه نسبتاً موفق فیدلیتی پرایم به سراغ مدل لوکس‌تر آن رفته و جتور ایکس ۷۰ پلاس را با نام فیدلیتی پرستیژ به بازار ایران عرضه کرده است. 

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

مقایسه طراحی بدنه

در مورد طراحی بدنه، انصافاً هر دو خودرو شرایط مناسبی دارند و جزو خودروهای زیبای بازار به حساب می‌آیند. اما اگر کمی دقت کنید، بایک X7 ظاهر سیال و امروزی‌تری ارائه می‌دهد، به نحوی که خطوط روی بدنه آن طرح نوین و دلچسبی را به نمایش می‌گذارند.

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

از لحاظ هماهنگی میان المان‌های بدنه نیز وضعیت بایک ایکس ۷ نسبت به فیدلیتی پرستیژ در سطح بالاتری قرار دارد که می‌تواند جذابیت و گیرایی بیشتری را ایجاد کند. در نمای جلو، بایک ایکس ۷ از جلوپنجره یکپارچه و چراغ‌های کشیده متناسب با آن استفاده کرده که زیبایی مطلوبی به نمای جلوی این خودرو بخشیده‌اند. طراحی قسمت عقب، به‌ویژه طرح چراغ‌های به‌هم‌پیوسته و جزئیات سپر، نیز زیبایی خاصی دارد که کمتر در فیدلیتی پرستیژ می‌توان مشابه آن را مشاهده کرد. 

اما فیدلیتی پرستیژ نیز به دلیل آنکه از همان بدنه نسبتاً کلاسیک فیدلیتی پرایم استفاده می‌کند و استایل کلی آن تغییر نکرده است، ظاهری کمی قدیمی‌تر را از خود به نمایش می‌گذارد که البته شاید برخی از مشتریان این سبک طراحی کلاسیک را نسبت به فرم مدرن و ظریف‌تر بایک ایکس ۷ ترجیح بدهند. 

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

مقایسه مشخصات فنی   بایک X۷ و فیدلیتی پرستیژ

مشخصات فنی این دو خودرو نسبتاً به هم نزدیک است. فیدلیتی پرستیژ از یک ترکیب آشنا یعنی موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ و گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه استفاده می‌کند. این پیشرانه که روی خودروهایی همچون فونیکس FX و تیگو ۸ پرو نیز حضور دارد، می‌تواند معادل ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که بعد از عبور از گیربکس به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بهره‌گیری از چنین ترکیب فنی باعث شده تا شتاب صفر تا صد فیدلیتی پرستیژ تقریباً چیزی کمتر از ۹ ثانیه باشد که برای یک خودرو به وزن حدود ۱.۶ تن، شتاب مناسبی به حساب می‌آید. 

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

اما بایک X7 ترجیح داده تا موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ را با گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه همراه کند تا ۱۸۸ اسب بخار قدرت به علاوه ۳۰۵ نیوتن‌متر گشتاور را به محور چرخ‌های جلوی خود انتقال دهد. این موتور و گیربکس همراه با اتاق و سایر ادوات، وزنی معادل ۱۶۵۰ کیلوگرم را تشکیل می‌دهند و شتاب زیر ۸ ثانیه را برای بایک ایکس ۷ به وجود می‌آورند.

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

بنابراین از لحاظ چابکی، می‌توان انتظار داشت که این خودرو نسبت به فیدلیتی پرستیژ کمی مهیج‌تر ظاهر شود. در مورد مصرف سوخت نیز بایک ایکس۷ شرایط بهتری دارد و معادل ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور متوسط بنزین می‌سوزاند. در حالی‌که فیدلیتی پرستیژ در نسخه ۵ نفره نزدیک به ۷.۷ لیتر و در مدل ۷ نفره نیز حدود ۸.۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد. 

خودرو بایک  X۷ فیدلیتی پرستیژ
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۶ لیتر
توان خروجی ۱۸۸ اسب بخار – ۳۰۵ نیوتن متر ۱۹۷ اسب بخار – ۲۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرت جلو جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۷.۸ ثانیه – ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۷.۷ – ۸.۱  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت ۱۸۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۶۵۰ کیلوگرم ۱۵۶۰ – ۱۶۴۲ کیلوگرم
حجم باک ۶۰ لیتر ۵۷ لیتر
ابعاد بدنه ۱۷۱۵-۱۸۹۲-۴۷۴۵ میلیمتر ۱۷۲۰-۱۹۰۰-۴۷۲۴ میلیمتر
فاصله محوری ۲۸۰۰ میلیمتر ۲۷۴۵ میلیمتر
حجم صندوق ۴۱۰ لیتر ۴۳۸ لیتر

هر دو خودرو از سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در جلو و مستقل مولتی لینک در بخش عقب استفاده می‌کنند که برای مصارف شهری گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند و هندلینگ خودرو را نسبت به سیستم تعلیق محور پیچشی در بخش عقب ارتقا می‌بخشد. 

مقایسه طراحی داخلی و میزان فضای کابین  فیدلیتی پرستیژ و بایک بیجینگ X۷

طراحی داخلی هر دو خودرو زیبا و مدرن به نظر می‌رسد. به‌ویژه فیدلیتی پرستیژ نسبت به نسخه پرایم از لحاظ طراحی داخلی در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و کابین بسیار لوکس‌تری را نسبت به مدل پرایم در اختیار سرنشینان خود می‌گذارد. این نوع طراحی داخلی به‌ویژه در بخش داشبورد با جزئیات بیشتری همراه شده و مواردی مثل دریچه‌های تهویه سه‌تایی با تزیینات کرومی، به همراه پنل تهویه بسیار شیک لمسی با کلیدهای گردان و نمایشگرهای به‌هم‌چسبیده، باعث ارتقای کیفیت بصری فضای داخلی فیدلیتی پرستیژ شده است. 

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

در سمت دیگر، بایک بیجینگ ایکس ۷ نیز کابین شیک و مدرنی را ارائه می‌دهد اما به نظر می‌رسد که طراحی آن کمی ساده‌تر و به اصطلاح مینیمالیستی به نظر می‌رسد. ولی به هر حال این سبک طراحی نیز کاملاً زیبا و جذاب احساس می‌شود و در ترکیب با متریال باکیفیت و مواد نرم در بخش‌های مختلف داشبورد و رودری‌ها، موجب ارتقای فضای کابین بیجینگ X7 شده است.

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

در مجموع، چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر نوع طراحی، هر دو خودرو کابینی نسبتاً زیبا و مطلوب را به کاربران خود ارائه می‌دهند. 

فاصله طولی بین محور چرخ‌های این دو خودرو نیز نسبتاً طولانی است و باعث می‌شود فضای کابین، به‌ویژه از لحاظ بخش مرتبط با پاها و زانوها، جادار و مناسب احساس شود. با این حال، به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر در بایک ایکس ۷ شاهد کابین کمی جادارتری از این نظر خواهید بود. 

البته فیدلیتی پرستیژ نسخه ۷ نفره نیز دارد که صندلی‌های ردیف سوم آن برای حضور دو کودک مناسب خواهند بود. در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم و یا نبود این صندلی‌ها، حجم صندوق عقب فیدلیتی پرستیژ نزدیک ۴۳۸ لیتر است، اما گنجایش صندوق بایک بیجینگ ایکس۷ به ۴۱۰ لیتر می‌رسد. بنابراین حجم صندوق هر دو خودرو نسبت به رقبا چندان بزرگ نیست. 

مقایسه تجهیزات و امکانات

هر دو خودرو تقریباً با تیپ فول آپشن خود به بازار ایران آمده‌اند و در نتیجه امکانات بسیار قابل توجه و متنوعی را در اختیار کاربران خود می‌گذارند. از گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو گرفته تا رادارهای هشداردهنده، سیستم‌های رانندگی نیمه خودکار و سایر تجهیزاتی که در خودروهای فول آپشن دیده می‌شود، می‌توان در فیدلیتی پرستیژ و بایک بیجینگ ایکس ۷ دریافت کرد. بنابراین از این نظر هر دو خودرو وضعیت نسبتاً مشابهی دارند و می‌توانند جزو گزینه‌های مطلوب بازار ایران در شرایط فعلی به حساب بیایند. جدول زیر در مورد جزئیات تجهیزات این دو کراس‌اوور چینی مونتاژی اطلاعات دقیق‌تری در اختیار شما می‌گذارد. 

خودرو بایک  X۷ فیدلیتی پرستیژ
کروز کنترل دارد (تطبیقی) دارد (تطبیقی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط خوان دارد دارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوط دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد ندارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
کیسه هوا دارد (۶ عدد) دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو دارد دارد
سردکن صندلی جلو دارد دارد
گرمکن صندلی جلو دارد دارد
شارژر وایرلس دارد دارد
دنده پشت فرمان ندارد دارد
اتوپارک ندارد ندارد
آینه‌های تاشو برقی دارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما دارد دارد

نتیجه‌گیری: بایک X۷ ارزنده‌تر است یا فیدلیتی پرستیژ؟

با توجه به مطالب بیان شده در بالا، می‌توان گفت که هر دو خودرو شرایط مناسبی برای استفاده به‌عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی شیک و جدید دارند. امکانات متنوع، کابین بزرگ، طراحی داخلی و بیرونی لوکس و توان فنی مناسب از ویژگی‌های مثبت هر دو خودرو مورد نظر به حساب می‌آیند. 

در این میان، سطح سلیقه شما، به‌ویژه از لحاظ طراحی ظاهری و داخلی، می‌تواند در انتخاب یکی از این دو خودرو بسیار تأثیرگذار باشد. اگر به خودروهایی با طراحی کمی کلاسیک و اصطلاحاً مردانه‌تر علاقه‌مند هستید و شتاب کمتر برای شما اهمیت زیادی ندارد، می‌توانید فیدلیتی پرستیژ را انتخاب کنید. ضمن آنکه قوای فنی این خودرو با برخی از محصولات فونیکس مدیران خودرو مشترک است و در نتیجه دغدغه تعمیرات و تأمین قطعات آن نسبت به حریف پایین‌تر خواهد بود. ضمناً اگر خانواده پرجمعیت دارید، می‌توانید از نسخه ۷ نفره فیدلیتی پرستیژ نیز استفاده کنید. 

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

اما بایک بیجینگ ایکس ۷ طراحی هنرمندانه و تا حدودی زیباتری ارائه می‌دهد. فضای داخلی آن باکیفیت و مدرن است، شتاب بهتری دارد و کابین آن کمی جادارتر است. به طور کلی باید گفت اگر این خودرو از لحاظ خدمات پس از فروش به‌خوبی پشتیبانی شود، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای خانواده‌های ایرانی به حساب آید. 

منبع آخرین خودرو
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین