کدخبر : 6268 تاریخ انتشار :
A

بزرگترین واردکننده خودرو کیست؟

بزرگترین واردکننده خودرو کیست؟

براساس گزارش گمرک در دوماهه اول سال جاری در مجموع 3,119 دستگاه خودرو با ارزش 69,393,238 دلار وارد کشور شده است این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی تنها 179 دستگاه خودرو به ارزش 3,419,486 دلار وارد کشور شده بود

در طی دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، گمرک جمهوری اسلامی ایران آمار واردات خودرو به کشور را اعلام نمود. بر اساس این گزارش، در مجموع ۳,۱۱۹ دستگاه خودرو با ارزش ۶۹,۳۹۳,۲۳۸ دلار وارد کشور شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، افزایشی قابل توجه را نشان می‌دهد؛ چرا که در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، تنها ۱۷۹ دستگاه خودرو به ارزش ۳,۴۱۹,۴۸۶ دلار وارد کشور شده بود.

در میان واردکنندگان عمده خودرو در این مدت، شرکت معین خودرو ایرانیان با واردات ۱,۰۹۷ دستگاه به ارزش ۲۴,۶۷۲,۴۵۲ دلار، بیشترین سهم را از نظر تعداد (۳۵.۱۷ درصد) و ارزش (۳۵.۵۵ درصد) به خود اختصاص داده است. پس از آن، کرمان موتور با ۵۰۱ دستگاه به ارزش ۹,۱۰۸,۸۶۱ دلار (سهم تعداد ۱۶.۰۶ درصد و سهم ارزش ۱۳.۱۳ درصد)، بهمن با ۲۵۴ دستگاه به ارزش ۵,۱۲۰,۷۸۵ دلار (سهم تعداد ۸.۱۴ درصد و سهم ارزش ۷.۳۸ درصد)، و مکث موتور با ۱۸۳ دستگاه به ارزش ۳,۵۳۲,۸۶۶ دلار (سهم تعداد ۵.۸۷ درصد و سهم ارزش ۵.۰۹ درصد) قرار دارند.

سایر واردکنندگان عمده در این فهرست عبارتند از: رهام تجارت پاک با ۱۳۰ دستگاه به ارزش ۳,۰۷۷,۹۵۸ دلار، مجتمع صنعتی آرین پارس موتور با ۱۱۲ دستگاه به ارزش ۲,۵۸۹,۰۹۱ دلار، پارس خودرو با ۱۸۹ دستگاه به ارزش ۱,۸۵۳,۷۱۹ دلار، شرکت گروه آمیتیس گستر نگاه پیشگام با ۸۲ دستگاه به ارزش ۱,۸۳۹,۷۳۰ دلار، ماموت خودرو با ۵۵ دستگاه به ارزش ۱,۲۷۳,۷۴۹ دلار، و صنایع اتومبیل سازی فردا با ۴۹ دستگاه به ارزش ۱,۲۰۰,۲۰۷ دلار.

در مجموع، ده واردکننده عمده مذکور، ۲,۶۵۲ دستگاه خودرو به ارزش ۵۴,۲۷۵,۴۱۸ دلار را وارد کشور نموده‌اند که معادل ۸۵.۰۳ درصد از کل تعداد و ۷۸.۲۱ درصد از کل ارزش واردات خودرو در این مدت می‌باشد. سایر واردکنندگان (دولتی) نیز ۴۶۷ دستگاه خودرو به ارزش ۱۵,۱۱۷,۸۲۰ دلار را وارد کشور کرده‌اند که معادل ۱۴.۹۷ درصد از تعداد و ۲۱.۷۹ درصد از ارزش کل واردات خودرو در این بازه زمانی است.

جدول آمار واردات خودرو در ۲ ماهه اول ۱۴۰۳

سال ۱۴۰۳ سال ۱۴۰۲
تعداد (دستگاه) ارزش (دلار) تعداد (دستگاه) ارزش (دلار)
۳,۱۱۹ ۶۹,۳۹۳,۲۳۸ ۱۷۹ ۳,۴۱۹,۴۸۶

 

جدول واردکنندگان خودرو در ۲ ماهه اول ۱۴۰۳

صاحب کالا / شرکت تعداد(دستگاه) ارزش(دلار) سهم تعداد سهم ارزش
معین خودرو ایرانیان ۱,۰۹۷ ۲۴,۶۷۲,۴۵۲ ۳۵,۱۷ ۳۵,۵۵
کرمان موتور ۵۰۱ ۹,۱۰۸,۸۶۱ ۱۶,۰۶ ۱۳,۱۳
بهمن ۲۵۴ ۵,۱۲۰,۷۸۵ ۸,۱۴ ۷,۳۸
مکث موتور ۱۸۳ ۳,۵۳۲,۸۶۶ ۵,۸۷ ۵,۰۹
رهام تجارت پاک ۱۳۰ ۳,۰۷۷,۹۵۸ ۴,۱۷ ۴,۴۴
مجتمع صنعتی آرین پارس موتور ۱۱۲ ۲,۵۸۹,۰۹۱ ۳,۵۹ ۳,۷۳
پارس خودرو ۱۸۹ ۱,۸۵۳,۷۱۹ ۶,۰۴ ۲,۶۷
شرکت گروه آمیتیس گستر نگاه پیشگام ۸۲ ۱,۸۳۹,۷۳۰ ۲,۳۶ ۲,۶۵
ماموت خودرو ۵۵ ۱,۲۷۳,۷۴۹ ۱,۷۶ ۱,۸۴
صنایع اتومبیل سازی فردا ۴۹ ۱,۲۰۰,۲۰۷ ۱,۵۷ ۱,۷۳
جمع واردکننده گان عمده ۲,۶۵۲ ۵۴,۲۷۵,۴۱۸ ۸۵,۰۳ ۷۸,۲۱
سایر واردکنندگان (دولتی) ۴۶۷ ۱۵,۱۱۷,۸۲۰ ۱۴,۹۷ ۲۱,۷۹
جمع کل ۳,۱۱۹ ۶۹,۳۹۳,۲۳۸ ۱۰۰ ۱۰۰
منبع خودروبانک
ارسال نظر

پربیننده ترین