کدخبر : 9121 تاریخ انتشار :
A

قیمت لندکروز در دبی؛ 10 میلیارد زیر ایران

قیمت لندکروز در دبی؛ 10 میلیارد زیر ایران

رئیس سابق کمیته نظارت بر قیمت‌گذاری شورای رقابت در تشریح اوضاع بازار خودرو کشور به تفاوت عجیب قیمت لندکروز در امارات و ایران اشاره کرد

آلبرت بغزیان، رئیس سابق کمیته نظارت بر قیمت‌گذاری شورای رقابت، اظهارکرد: برای خودرو‌های وارداتی قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت صورت نگرفته است، چون خودروی کامل وارداتی یک تعرفه واردات و قیمت برای خرید داشته و دستورالعمل قیمت‌گذاری ندارد. در مورد خودرو‌های مونتاژی یک بحث وجود داشت که با احتساب هزینه‌های مونتاژ قیمت نهایی این خودرو‌ها از قیمت اصلی این خودرو‌ها بالاتر است.


بیشتر بخوانید: قیمت کوییک کارخانه افزایش پیدا کرد


رئیس سابق کمیته نظارت بر قیمت‌گذاری شورای رقابت با بیان اینکه وزارتخانه‌های مرتبط اهمیتی برای نظرات و مصوبات شورای رقابت قائل نبوده‌اند، عنوان کرد: شورای رقابت از قیمت‌گذاری کنار نرفت بلکه آن را کنار گذاشتند. دستگاه‌ها اعتنایی برای مصوبات آن قائل نبودند و نکته مهم دیگر آنکه مردم تصور می‌کردند که این شورای رقابت است که خودرو را گران می‌کند و به نوعی بدنام شده بود.

عدم دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی

بغزیان خاطرنشان کرد: در مورد خودرو‌های وارداتی مقرر شده تا شورای رقابت عملاً دخالتی در قیمت‌گذاری نداشته باشد. همچنین عدم اعطای دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت به معنای آن است که نقش شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو از بین رفته و به نوعی می‌توان گفت که این شورا در بحث قیمت خودرو به کنار گذاشته شده است.

وی افزود: درباره عملکرد شورای رقابت بیشتر بحث خودرو مطرح است در حالی که فقط ۱۰ درصد پرونده‌های در دست بررسی در این شورا درباره خودرو بوده و بخش عمده کار این شورا درباره مجوزها، سوءاستفاده‌ها در برند‌ها و ... است.

نبود اختیارات کافی شورای رقابت برای برخورد با خودروسازان

رئیس سابق کمیته نظارت شورای رقابت اظهار کرد: شورای رقابت اختیاری برای آنکه بتواند با خودروسازانی که مطابق دستو‌رالعمل‌های قیمت‌گذاری عمل نمی‌کرده است نداشته است. این در حالی است که حضور شورای رقابت تاکنون این بوده است که مانع زیاده‌خواهی‌های خودروسازان شده و به عنوان مانعی برای افزایش قیمت بیشتر خودرو‌ها عمل کرده است.

قیمت‌های بالاتر خودرو‌های برقی در نبود دستورالعمل‌های قیمت‌گذرای

وی در پاسخ به این پرسش که مشمول نبودن خودرو‌های برقی از دستورالعمل قیمت‌گذاری خودر‌ها به معنای قیمت‌های بالاتر در بازار است، بیان کرد: این اتفاق دقیقا به معنای افزایش قیمت بیشتر است و کاری که شورای رقابت تاکنون انجام داده جلوگیری از اعمال قیمت‌های بی‌رویه بوده است.

بغزیان بیان کرد:‌ ممنوعیت واردات خودرو و تشنگی بازار در کنار افزایش هزینه‌های خودرو موجب شده تا مردم گرایش به سمت خرید خودرو با هدف حفظ ارزش پول خود را داشته باشند که زمینه‌ساز فاصله بین قیمت خودرو در بازار و نرخ‌های کارخانه شده است.

تصمیمات بازار خودرو در جهت منافع خودروسازان بوده است نه مردم

رئیس سابق کمیته نظارت شورای رقابت با اشاره به کشف قیمت خودرو در بورس و پس از آن قرعه کشی خودرو عنوان کرد: تمامی اقداماتی که طی این سال‌ها انجام شده در راستای منافع خودروسازان بوده است نه مردم. شورای رقابت معمولا مجوز‌های لازم را برای افزایش قیمت مصوب نمی‌کرد و اکنون با کنار گذاشته‌شدن عملی شورا قیمت‌ها در بازار رو به بالا خواهد بود.

بغزیان تصریح کرد: بازار خودرو اکنون درگیر سوداگری است و فقط زمانی سروسامان می‌گیرد که واسطه‌ها و انگیزه حضور آنها در این بازار از بین برود.

وی عنوان کرد: واردات خودرو‌ها لزوما به معنای کاهش قیمت خودرو نیست، چون تقاضای ارزی افزایش یافته و نرخ ارز در بازار بیشتر می‌شود و در نهایت خودروی وارداتی که به بازار ایران می‌رسد افزایش قیمت بیشتری را شاهد خواهد بود.

فروش حواله خودرو‌های برقی در شرایط اعمال محدودیت برای ثبت‌نام

کارشناس اقتصادی در مورد خرید و فروش حواله خودرو‌های برقی با نرخ‌های کلان و به طور مثال هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی خودروی آئودی برقی، تصریح کرد: عده‌ای این امکان را دارند که خرید خودرو را ثبت کند و گزارش‌های زیادی از عدم امکان ثبت تقاضای خرید توسط مردم ارایه شده است. طبیعی است این افراد متقاضی خرید حواله خواهند شد و برای دستیابی به آن نرخ‌های بالاتر نیز ارایه می‌دهند.

قاعده خرید و فروش خودرو برقی نیز متفاوت شد

وی بیان کرد: افزایش نرخ ارز موجب می‌شود که هر کالایی با افزایش قیمت مواجه خواهد شد و در مورد خودرو‌های برقی نیز همین قاعده وجود دارد به همین دلیل خرید و فروش حواله‌های آنها نیز در سایت‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

لندکروز ۴ میلیاردی در امارات در ایران تا ۱۴ میلیارد به فروش می‌رسد

رئیس سابق کمیته نظارت شورای رقابت تاکید کرد:‌ بازار خودرو با وجود نیاز یک میلیون دستگاهی تولید ۲ میلیون دستگاه را نیز جذب خواهد کرد، چون این بازار جذابیت لازم را برای جذب نقدینگی دارد و نگرانی از محدودیت و افزایش بیشتر قیمت‌ها در میان مردم وجود دارد. کار تا جایی پیش رفته که لندکروزی که در امارات ۴ میلیارد تومان قیمت دارد با قیمت ۱۴ میلیارد تومان در ایران خریدو فروش می‌شود؛ بنابراین در شرایط حضور نقدینگی و جذابیت بازار قیمت خودرو پائین نخواهد آمد.

پیش‌نیاز‌های فراگیرشدن استفاده از خودرو‌های برقی

بغزیان خاطرنشان کرد: فراگیرشدن استفاده از خودرو‌های برقی نیازمند شرایطی است به طور مثال قطعات آنها باید تامین شود و خدمات پس از فروش آنها ایجاد شود. تامین ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های نیز از الزاماتی است که در فرآیند واردات باید به آن توجه شود.

رئیس سابق کمیته نظارت شورای رقابت اشاره‌ای هم به مشکلات خدمات یا قطعات خودرو‌های وارداتی چینی کرد و افزود: اقدامات عملیاتی و اجرایی برای واردات خودرو‌های برقی انجام نشده، اما دائما در اخبار بحث بازو بسته‌شدن سایت ثبت‌نام و موارد دیگر مطرح می‌شود در حالی که وزارت صمت باید به صورت جدی پیگیر خدمات حین استفاده و پس از فروش خودرو‌های برقی در کشور باشد.

عدم اعتماد عمومی به شرایط خودرو‌های برقی پس از تولید

عضو سابق شورای رقابت عنوان کرد: خودروسازان داخلی نیز در برنامه خود تولید خودروی برقی را قرار داده‌اند، اما یکی از موانع برای تولید این خودرو‌ها می‌تواند عدم اعتماد عمومی به شرایط خودرو‌های برقی پس از تولید و تامین قطعه است.

منبع آنا
خواندنی‌ها
ارسال نظر

  • ناشناسی

    چی میگی برادر
    لندکروز در ایران ۲۳ میلیارد تومان هست

پربیننده ترین