کدخبر : 5562 تاریخ انتشار :
A
هشدار رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران

مردم مراقب فروشندگان مجازی لوازم خانگی باشند

مردم مراقب فروشندگان مجازی لوازم خانگی باشند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت:فروش کالای قاچاق به راحتی در فضای مجازی رخ می‌دهد و هیچ نظارتی نیز روی آن نیست

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در رابطه با خبر جدید منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر فروش کارتن لوازم خانگی خارجی گفت: موضوع کارتن‌فروشی بیشتر در فضای مجازی وجود دارد. البته در فضای فیزیکی هم افرادی که کالای قاچاق وارد کرده یا فروشنده این کالا هستند، این اقدام را انجام می‌دهند. متاسفانه همه این مسائل به دلیل جولان کالای قاچاق در بازار است که هیچ کس نیز رسیدگی و مقابله با آن را گردن نمی‌گیرد و حتی در برخی موارد کتمان نیز می‌شود.

این فعال اقتصادی افزود: متاسفانه باوجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی شاهد ورود بسیاری از کالاهای این حوزه از طریق کولبری، ته‌لنجی و… هستیم، اما راهکار این است که تاجران با نظارت بر کولبران و واردات ته‌لنجی و… کالایی را وارد کنند که امکان تولید آن در کشور نیست. با این روش می‌توان بر ارزهایی که برای واردات کالا خرج می‌شود، نیز نظارت کرد.

وی با تاکید به اینکه فروش کالای قاچاق به راحتی در فضای مجازی رخ می‌دهد و هیچ نظارتی نیز روی آن نیست، افزود: ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در فضای مجازی به فروش می‌رسند، زیرا خریدار در فضای مجازی کالا را اصلا نمی‌بیند تا بتواند اصل یا تقلبی‌بودن آن را بررسی کند، خریدار پول را به‌حساب فروشنده واریز کرده و کالا به خانه او فرستاده می‌شود و در این میان فرصتی برای بررسی وجود ندارد. وقتی قبل از خرید کالا را می‌بینیم و بررسی می‌کنیم باز ممکن است دچار اشتباه بشویم، حالا کالای ندیده که دیگر جای خود دارد.

مردم را فریب ندهید

پازوکی در رابطه با شکایت بسیاری از افراد به اتحادیه پس از خرید کالای قاچاق بیان کرد: متاسفانه مردم با علم به اینکه واردات کالای قاچاق ممنوع است، خواهان آن هستند و در پی خرید آن با مشکلات زیادی نیز مواجه می‌شوند. بیش از ۵ سال است که به مردم توصیه می‌کنیم از خرید کالاهای بدون کد شناسه جدا خودداری کنند، اگر قصد خرید کالایی را دارند در سامانه جامع گارانتی صحت کالا را تایید کنند.

وی با اشاره به اینکه لوازم خانگی هیچ‌گونه افزایش قیمتی در سال ۱۴۰۳ نداشته است، افزود: تبلیغاتی که در رسانه ملی پخش می‌شود، بسیار عجیب است. لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ هیچ افزایش قیمتی نداشته است و کسبه کالای خود را به دلیل رکود بازار زیر نرخ عرضه می‌کنند. این تبلیغات بسیار خنده‌دار است و تنها حکم فریب دارد. در بازار لوازم خانگی همچنان رکود پابرجا است. وقتی ۲۴ ساعته تبلیغ می‌شود به نرخ پارسال بخرید، در صورتی که کسبه با نرخ پایینتری در حال فروش هستند اما امکان تبلیغ ندارند، مشخص است که نتیجه خوبی را در وضعیت بازار شاهد نخواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه تبلیغات اصولی در تلویزیون نداریم و به جای اینکه چیپس و پفک در این رسانه تبلیغ شود باید حقایق را نمایش دهند. این رسانه باید ، محلی برای اطلاع‌رسانی و مرجعی برای انتشار برنامه‌های اقتصادی و آگاهی رسانی به مردم باشد ولی خلاف آن را شاهد هستیم.

توصیه به خریداران

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با توصیه‌ای به خریداران گفت: خریدار می‌تواند به سامانه جامع گارانتی مراجعه و نام برند کالا را در این سامانه جست‌وجو کند. ابتدا سامانه، با جست‌وجوی نام برند کالا، درست یا غلط‌بودن این برند را برای مراجعه‌کننده مشخص می‌کند، در مرحله بعد می‌توان نام شرکت گارانتی‌کننده را در سامانه جامع گارانتی جست‌وجو کرد و با این کار از تقلبی یا اصلی‌بودن گارانتی مطلع شد.

پازوکی افزود: همچنین می‌توان کلمه «معرفی کارت‌های تقلبی گارانتی» را در این سامانه جست‌وجو کرد و از نام گارانتی‌های تقلبی آگاه شد. همچنین خریدار می‌تواند با ورود به سامانه شرکت تولیدکننده کالای مورد نظر و واردکردن کد رهگیری یا کد شناسه کالا در سامانه شرکت تولیدکننده، از اصل یا تقلبی‌بودن کالا مطلع شود.

منبع سرانه
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین