کدخبر : 6225 تاریخ انتشار :
A

میزان وام نوسازی بافت فرسوده چقدر است؟

میزان وام نوسازی بافت فرسوده چقدر است؟

افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال ۱۴۰۳ با توحه به افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های دیگر افزایش یافته است

وام مسکن اهمیت بسیاری در تشویق به خرید مسکن و کمک به افراد برای دسترسی به مسکن مناسب دارد. این اقدام می‌تواند به فراهم کردن فرصت‌های خرید مسکن برای افراد با درآمدهای پایین کمک کند و سبب رونق بازار مسکن و اقتصاد کلان شود.

سقف وام مسکن هرساله با افزایش نرخ نورم و هزینه‌های جانبی ساخت مسکن مانند مصالح ساختمانی و غیره توسط دولت افزایش پیدا می‌کند. اگرچه تقریباً همه افراد می‌توانند برای دریافت تسهیلات مسکن به بانک‌های به ویژه بانک مسکن مراجعه کنند، اما اکثریت افراد جامعه امتناع کرده و به طور کلی قید خانه‌دار شدن را می‌زنند. حال می‌پرسید چرا؟ جواب این سؤال را می‌توان به یک علت توضیف کرد؛ میزان اقساط ماهانه وام خانه و مسکن و همچنین نرخ سود تسهیلات مسکن به قدری بالاست که کمتر کسی از عهده پرداخت آن برمی‌آید. حال دیگر خرید اوراق و جعاله و غیره هم بماند.

فردی که قصد دریافت وام خرید خانه در سال ۱۴۰۳ دارد، در مجموع باید حدود ۱۸ میلیون تومان به صورت ماهانه قسط پرداخت کند که یک رقم بسیار عجیب به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که مبلغ وام مسکن در بهترین حالت ممکن ۱ میلیارد تومان است که آن هم فقط به برخی از افراد پرداخت می‌شود.

چند نوع وام مسکن وجود دارد؟

سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال ۱۴۰۳ با توحه به افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های دیگر افزایش یافته است. اینکه چه وام‌هایی را می‌توان در امسال در حوزه مسکن دریافت کرد، باید بگوییم که درمجموع ۴ نوع تسهیلات مسکن وجود دارد که به آنها می‌پردازیم.

مبلغ وام ساخت مسکن انفرادی برای هر شهر و منطقه متفاوت است. این افراد به خصوص در شهر تهران و مراکز استان‌ها در ساخت مسکن‌هایی که از فناوری‌های نوین در آنها استفاده شده است می‌توانند تا ۹۵۰ میلیون تومان و سازندگان حرفه‌ای تا ۱ میلیارد تومان وام مسکن دریافت کنند.

برای ساخت مسکن در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و برای یک سازنده عادی ۸۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته می‌شود و این مبلغ برای سازنده حرفه‌ای به ۹۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

برخی شهرها نیز وجود دارند که مبلغ وام مسکن برای افراد عادی ۷۰۰ میلیون است و برای فرد حرفه‌ای ۸۰۰ میلیون هم قابل دریافت است.

وام مسکن روستایی

این وام نیاز به معرفی ندارد؛ چرا که مشخص است افراد درخواست‌کننده آن قصد ساخت مسکن در روستا را دارند و دولت نیز این امکان را فراهم کرده است. البته دریافت آن برای شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت هم درنظر گرفته شده است. مبلغ وام مسکن روستایی ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله است.

لازم به ذکر است که این وام نخست در سال پیش ۲۰۰ میلیون تومان بود و با افزایش ۱۵۰ میلیونی در سال ۱۴۰۳ به متقاضیان پرداخت می‌شود. خبر افزایش وام مسکن روستایی را مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی داد و هم‌اکنون به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وام نهضت ملی مسکن

این وام برای ساخت مسکن به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود. سقف وام نهضت ملی مسکن در شرایط عادی ۵۵۰ میلیون تومان و این مبلغ در همه شهرها به صورت یکسان تعیین شده است. برای دریافت این وام می‌بایست شرایطی مانند حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر و استفاده نکردن از دیگر وام‌های مسکن و غیره را داشته باشید.

نرخ سود وام نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۳ از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد رسید. نکته عجیب و بسیار ناراحت‌کننده درخصوص این وام این است که فرد متقاضی ۵۵۰ میلیون تومان وام می‌گیرد اما در اصل باید ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون و ۵۵۸ هزار تومان به دولت پرداخت کند. به روایتی فقط سود این وام مبلغ ۲ میلیاردو ۵۰۸ میلیون تومان است.

وام نوسازی بافت فرسوده

چهارمین نوع وام مسکن، وام نوسازی بافت فرسوده است. سقف این وام مانند نهضت ملی مسکن، ۵۵۰ میلیون تومان است که از سه منبه به شکل زیر پرداخت می‌شود:

شرط اولیه دریافت وام بافت فرسوده این است که مالکان متقاضی وام باید حتماً بنایی در محدوده بافت فرسوده داشته باشند. این نکته اهمیت دارد که متقاضی فقط برای یک ملک و فقط یک فقره وام می‌تواند دریاف کند.

منبع تیتر کوتاه
ارسال نظر

پربیننده ترین