کدخبر : 15107 تاریخ انتشار :
A

مقایسه S25 اولترا و S24 اولترا؛ برگ برنده دست کدام پرچمدار است؟

مقایسه S25 اولترا و S24 اولترا؛ برگ برنده دست کدام پرچمدار است؟

گلکسی اس 25 سامسونگ هنوز به شکل رسمی معرفی نشده است؛ باید منتظر ماند و دید نسل جدید پرچمدار سامسونگ چه پیشرفت‌هایی داشته است

هنوز چندین ماه تا رونمایی رسمی سری پرچمداران خانواده گلکسی اس ۲۵ سامسونگ باقی مانده است. با این حال از همین الان بسیاری صاحبان گوشی‌های کنونی این کمپانی از جمله سری گلکسی اس ۲۴ در فکر ارتقا هستند. به‌طور خاص مدل اولترا از این گوشی قرار است با تغییرات جذابی که در بخش‌های مختلف ظاهری، دوربین و عملکرد خواهد داشت به یک پرچمدار تمام‌عیار تبدیل شود. با این وجود آیا گلکسی S۲۵ اولترا آن‌قدر خواهد بود که کاربران گلکسی S۲۴ اولترا را به ارتقا مجاب کند؟

امروز قصد داریم با نگاهی به مشخصات فنی پرچمدار پریمیوم آتی سامسونگ و مقایسه آن با نسل کنونی به این سوال پاسخ دهیم. البته باید توجه کرد که اطلاعات موجود در خصوص گلکسی S۲۵ Ultra صرفا بر پایه اخبار و شایعات بوده و به هیچ وجه به تایید رسمی نرسیده است.

مقایسه مشخصات گلکسی S۲۵ اولترا در برابر گلکسی S۲۴ اولترا

پیش از این که جزئیات پرچمداران ۲۰۲۵ و ۲۰۲۴ سامسونگ را با یکدیگر مقایسه کنیم بد نیست نگاهی کوتاه به مشخصات فنی هریک داشته باشیم. جدول زیر مشخصات این دو گوشی پرچمدار را به‌طور مختصر با یکدیگر مقایسه می‌کند.

گوشی

گلکسی اس ۲۵ اولترا

گلکسی اس ۲۴ اولترا

صفحه نمایش

۶.۸۶ اینچ

نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز

۶.۸ اینچ

نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز

تراشه

کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۴

کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ ( ۴ نانومتری)

حافظه داخلی

۱۲۸ گیگ

۲۵۶ گیگ

یک ترابایت

۱۲۸ گیگ

۲۵۶ گیگ

یک ترابایت

دوربین پشت

دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی

۵۰ مگاپیکسلی تله فوتو ۳X

۵۰ مگاپیکسلی تله فوتو ۵X

۵۰ مگاپیکسلی فوق عریض

دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی (f/۱.۷)

۵۰ مگاپیکسلی تله فوتو f/۳.۴ بزرگنمایی ۵X

۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو f/۲.۴ بزرگنمایی ۳X

۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض (f/۲.۲)

دوربین سلفی

۱۲ مگاپیکسلی (f/۲.۲)

۱۲ مگاپیکسلی (f/۲.۲)

باتری

۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت

۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت

رنگ‌بندی

مشکی تیتانیومی

خاکستری تیتانیومی

بنفش تیتانیومی

زرد تیتانیومی

مشکی تیتانیومی

خاکستری تیتانیومی

بنفش تیتانیومی

زرد تیتانیومی

طراحی و صفحه نمایش Galaxy S۲۵ Ultra در برابر S۲۴ Ultra

همین الان هم گلکسی اس ۲۴ اولترا با در اختیار داشتن یک صفحه نمایش غول‌پیکر ۶.۸ اینچی یکی از بزرگترین دستگاه‌های اندرویدی دنیاست. با این وجود سامسونگ قصد دارد در نسل بعدی اندازه صفحه نمایش را باز هم بزرگتر کرده و به ۶.۸۶ اینچ برساند. این میزان افزایش البته آن‌چنان چشمگیر نیست؛ اما این گوشی را به اندازه‌ای به مهم‌ترین رقیبش، آیفون ۱۶ پرو مکس نزدیکتر خواهد کرد.

از سوی دیگر، سامسونگ در کنار این افزایش اندازه صفحه نمایش تصمیم دارد ابعاد کلی پرچمدار سال آینده‌اش را کاهش دهد. به‌طور خاص پیش‌بینی می‌شود عرض اس ۲۵ اولترا به ۷۷.۶ میلیمتر برسد که در مقایسه با عرض ۷۹ میلیمتری اس ۲۴ اولترا اندکی کمتر است.

s24-ultra-min

همچنین لبه‌های تیز که از گلکسی اس 22 اولترا تا همین امسال یکی از مشخصه‌های کلیدی سری Galaxy S Ultra بودند در نسل آینده با لبه‌های خمیده‌تر جایگزین خواهند شد تا طراحی مدل اولترا بیشتر به مدل‌های استاندارد و پلاس نزدیک شود. ترکیب حاشیه‌های باریک‌تر صفحه نمایش، عرض کمتر و البته لبه‌های خمیده احتمالا باعث خواهد شد که در دست گرفتن گلکسی S25 اولترا در مقایسه با نسل قبلی‌اش بسیار ساده‌تر باشد.

مقایسه ماژول دوربین گلکسی اس ۲۵ اولترا در برابر گلکسی اس ۲۴ اولترا

حتما در جریان هستید که گلکسی اس 24 اولترا همین الان صاحب یکی از بهترین دوربین‌های گوشی موبایل در میان پرچمداران بازار است.‌ این گوشی از یک دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی بهره برده و در کنار آن هم به یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض، یک دوربین 10 مگاپیکسلی تله فوتو با بزرگنمایی نوری سه برابری و یک دوربین 50 مگاپیکسلی تله فوتوی ثانویه با بزرگنمایی 5X نوری مجهز است.

شایعات و اخبار اولیه از Galaxy S25 Ultra حاکی از ارتقای جزیی ماژول دوربین در این پرچمدار هستند. به‌طور خاص انتظار می‌رود رزولوشن دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی به 50 مگاپیکسل ارتقا پیدا کند. در عین حال دوربین 200 مگاپیکسلی اصلی، حسگر 12 مگاپیکسلی سلفی و دوریبن 50 مگاپیکسلی تله فوتو احتمالا همگی به‌صورت دست‌نخورده به نسل بعدی منتقل خواهند شد؛ هرچند که می‌توان پیش‌بینی کرد برخی تغییراتی زیربنایی ریز در این حسگرها و لنزها ایجاد شود تا هم کیفیت عکس‌ها ارتقا یافته و هم کاربری دوربین ساده‌تر از قبل شود.

galaxy-s24-min

برخی شایعات همچنین به احتمال تجهیز دوربین تله فوتوی پرچمدار ۲۰۲۵ سامسونگ به دیافراگم متغیر اشاره دارند. برای مثال، فاصله کانونی متغیر برای دستیابی به بزرگنمایی ۴ تا ۵ برابری یا ۶ تا ۷ برابری از جمله تغییراتی خواهد بود که از این دوربین انتظار می‌رود.

در این میان البته برخی دیگر از شایعات نه‌چندان محبوب نیز به حذف کامل دوربین تله فوتو ثانویه از گلکسی اس ۲۵ اولترا اشاره دارند. در عین حال این دسته شایعات چندان ادامه‌دار نبوده و نمی‌توان حساب خاصی روی آن‌ها باز کرد.

مقایسه عملکرد فنی گلکسی S۲۵ اولترا در برابر S۲۴ اولترا

با توجه به این که سامسونگ امسال تمامی مدل‌های گلکسی اس 25 اولترا را به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام تجهیز کرد می‌توان انتظار داشت که در نسل بعدی نیز شاهد استفاده گسترده از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 4 در S25 اولترا باشیم. کوالکام اعلام کرده که در همین  ماه تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 را رسما معرفی خواهد کرد. بنابراین مشکلی از بابت آماده شدن این تراشه تا رویداد رونمایی سری اس 25 وجود نخواهد داشت.

البته امتیازات تراشه Snapdragon 8 Gen. 4 تا کنون بالا و پایین‌های زیادی داشته و چندان قابل اتکا نیستند.‌ با این وجود یکی از تست‌های اخیر انجام‌شده روی این تراشه‌ها، عملکرد آن را تقریبا هم‌تراز چیپست‌های پرچمدار سری A18 Pro اپل قرار داده بود. به‌طور دقیق، گوشی آیفون ۱۶ پرو اپل در تست‌های تک هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک بنچ به‌ترتیب امتیازات ۳۴۰۰ و ۸۳۴۱ را ثبت کرده بود و آیفون ۱۶ پرو مکس نیز به امتیاز ۳۳۸۶  و ۸۳۰۶ در همین تست‌ها رسیده بود. در عین حال، گلکسی اس ۲۵ اولترا امتیاز تک هسته‌ای ۳۰۶۹ و چندهسته‌ای ۹۰۸۰ را به ثبت رسانده بود که هم‌تراز و حتی بهتر از جدیدترین آیفون‌های اپل به شمار می‌رود.

galaxy-s25-ultra-cover-min

برخی دیگر از اخبار و شایعات در این حوزه نیز به احتمال استفاده گلکسی S25 اولترا از حافظه‌های UFS 4.1 اشاره دارند که باعث افزایش سرعت و عملکرد آن خواهد شد. علاوه بر این، ممکن است میزان رم این گوشی نیز از 12 گیگ در نسل قبل به 16 گیگ افزایش پیدا کند تا مالتی تسکینگ و پردازش فرامین هوش مصنوعی نیز با پیشرفتی قابل توجه همراه شود.

سامسونگ همچنین ادعا کرده که سری Galaxy S25 خود را با جدیدترین قابلیت‌های هوش مصنوعی Galaxy AI روانه بازار خواهد کرد؛ هرچند که تا کنون در این خصوص اظهار نظر دقیقی نکرده است.

همچنین در بخش باتری، شارژدهی و سرعت شارژ نیز می‌توان انتظار حضور یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با توانایی پشتیبانی از شارژ 45 واتی را از گلکسی S25 اولترا داشت.‌ بررسی‌های انجام‌شده روی شارژدهی S24 اولترا حاکی از درخشش آن در میان پرچمداران بود. باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این گوشی در تست وبسایت Tom’s Guide موفق به ثبت شارژدهی حدودا ۱۷ ساعته شد که آن را پس از وان پلاس ۱۲ به دومین گوشی سال ۲۰۲۴ از نظر شارژدهی تبدیل می‌کرد.

زمان رونمایی و قیمت گلکسی اس ۲۵ اولترا

هنوز برای این که در مورد زمان معرفی و رونمایی رسمی گلکسی S25 اولترا اظهار نظر کنیم اندکی زود است. با این حال می‌توان انتظار داشت که مدل اولترا در کنار مدل‌های استاندارد و پلاس اس 25 اوایل سال آینده معرفی شوند.‌ البته باید دقت کرد که امسال سری گلکسی اس 24 زودترین مراسم رونمایی را در تاریخ سری Galaxy S داشتند و تنها دو هفته پس از آغاز سال 2024 به‌طور رسمی معرفی شدند.

سامسونگ همچنین در سال ۲۰۲۴ قیمت مدل اولترا پرچمداران خود را با صد دلار افزایش از ۱۲۰۰ دلار به ۱۳۰۰ دلار رساند. با این وجود بسیاری کارشناسان از جمله مینگ چی کو معتقدند که قیمت سرسام‌آور تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ ممکن است سامسونگ را بار دیگر ناچار به افزایش قیمت مدل اولترا کند. در عین حال هنوز اطلاعات دقیقی در این مورد در اختیارمان نیست و به همین جهت نمی‌توان اظهار نظری در خصوص قیمت پرچمدار ۲۰۲۵ سامسونگ داشت.

galaxy-s25-ultra-min

جمع‌بندی؛ گلکسی S۲۵ اولترا از همین الان یکی از بهترین گوشی‌های سال است

بر اساس آنچه از اخبار و شایعات پیرامون گلکسی S25 اولترا دستگیرمان شده تغییرات سخت افزاری این گوشی نسبت به S24 اولترا چندان انقلابی نخواهند بود. با این وجود پیشرفت‌های متعدد این پرچمدار در زمینه‌های مختلف مثل ارگونومی بیشتر، دوربین‌های کارآمدتر و البته قابلیت‌های هوش مصنوعی بیشتر می‌تواند ارزش ارتقای این گوشی برای کاربران کنونی اس 24 اولترا را بالاتر ببرد.

مطابق همیشه امسال نیز رقیب اصلی گوشی گلکسی اس ۲۵ اولترا آیفون ۱۶ پرو مکس خواهد بود که توانسته ارتقایی منطقی نسبت به نسل پیشین لقب گرفته و به محصولی ارزشمند تبدیل شود. با این وجود باید منتظر ماند و دید نبرد غول‌های کره‌ای و آمریکایی بازار گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۲۵ چه نتیجه‌ای خواهد داد.

منبع گجت نیوز
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین