کدخبر : 11332 تاریخ انتشار :
A

مقایسه ری‌را و ایکس 55 پرو؛ بهترین شاسی‌بلند با بودجه زیر 1.5 میلیارد

مقایسه ری‌را و ایکس 55 پرو؛ بهترین شاسی‌بلند با بودجه زیر 1.5 میلیارد

گران‌ترین خودرو داخلی اکنون ری‌را با قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان است؛ با این حال این خودرو با رقبای هم رده قیمتی با خود رو به روست که می‌تواند برای آن چالش برانگیز باشد

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام بعد از گذشت دو سال از زمان رونمایی ریرا در تیر ۱۴۰۱، به‌تازگی قیمت اولین کراس‌اوور ملی کشور اعلام و آمادهٔ عرضه به بازار شده است.


بیشتر بخوانید: هیوندای i۱۰ جدید رونمایی شد (عکس)


ایران‌خودرو برای این ماشین قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان را اعلام کرده تا با اختلاف به گران‌ترین خودروی داخلی تبدیل شود. البته مدت کوتاهی بعد، وزیر صمت این قیمت را تکذیب کرده و خبر از عرضهٔ ریرا با قیمت زیر یک میلیارد تومان داد ولی با توجه شرایط کنونی این کشور، این اتفاق بعید به نظر می‌رسد و باید همان قیمت ۱.۲۷۰ میلیارد را ملاک قرار دهیم که قطعاً در بازار نیز بسیار بیشتر خواهد شد. با این قیمت، ریرا با رقبای چینی زیادی در بازار کشور مواجه خواهد بود و ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم کراس‌اوور ایران‌خودرو را با اصلی‌ترین رقبا مقایسه کنیم.

ایران‌خودرو ریرا

قیمت: ۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان

پیشرانه ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۶۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع ۴,۳۳۴/۱,۸۰۸/۱,۶۳۸ میلی‌متر
مصرف سوخت ۷.۳ لیتر ترکیبی

ریرا بر اساس پلت‌فرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است که از قراردادهای دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. این کراس‌اوور ایرانی هرچند همچنان در سگمنت B قرار می‌گیرد اما با ۴,۳۳۴ میلی‌متر طول، ۱,۸۰۸ میلی‌متر عرض و ۱,۶۳۸ میلی‌متر ارتفاع، به میزان قابل‌توجهی از نسل اول ۲۰۰۸ بزرگ‌تر است. هرچند در طراحی بیرونی ریرا خصوصاً در قسمت جلو الهام گیری واضحی از نسل قبلی هیوندای سانتافه صورت گرفته اما نتیجهٔ کار قابل‌قبول از آب درآمده است.

در داخل خودرو نیز با داشبوردی که از المان‌های روز مثل نمایشگرهای پیوسته بهره می‌برد، شاهد فضای مناسبی هستیم هرچند که از لحاظ کیفیت هنوز جای کار دارد. ریرا همچنین از لیست تجهیزات قابل‌توجهی مثل نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی، چهار ایربگ، تنظیم برقی و گرم‌کن صندلی‌های جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، درِ صندوق برقی با سنسور پایی، سنسور نور و باران و… بهره می‌برد که برای رقابت با رقبای چینی کافی خواهد بود.

ریرا به قوی‌ترین پیشرانهٔ داخلی فعلی یعنی EF۷P TC یا همان نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF۷ توربو مجهز شده است که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت می‌گیرد که در دنا پلاس و تارا استفاده می‌شود.

ام‌وی‌ام X۵۵ پرو

قیمت: ۱ میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۶ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
وزن ۱۴۳۹ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع ۴,۳۱۸/۱,۸۳۰/۱,۶۶۲ میلی‌متر
مصرف سوخت

X۵۵ پرو را می‌توان یکی از اصلی‌ترین رقبای ریرا دانست اما در جدیدترین اعلام قیمت محصولات مدیران خودرو، قیمت این کراس‌اوور به یک میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. این رقم ۲۰۰ میلیون تومان از ریرا بیشتر است که اختلاف قابل‌توجهی خواهد بود. درهرحال، X۵۵ پرو از لحاظ تجهیزات تقریباً هم‌سطح ریرا است و هرچند از در صندوق برقی، سنسور پارک جلو و تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو بی‌بهره است اما در عوض ایربگ‌های پرده‌ای، شارژر بی‌سیم، گوشی و کول باکس را ارائه می‌کند.

این کراس‌اوور چینی همچنین با ۴,۳۱۸ میلی‌متر طول، ۱,۸۳۰ میلی‌متر عرض و ۱,۶۶۲ میلی‌متر ارتفاع، ابعادی بسیار نزدیک به رقیب ایرانی دارد. X۵۵ پرو از پیشرانهٔ مشترک با مدل بزرگ‌تر تیگو ۷ پرو استفاده می‌کند. این یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد و بنابراین کمی از ریرا ضعیف‌تر است که البته با وجود ۲۰۰ سی‌سی حجم کمتر طبیعی خواهد بود. انتقال نیرو در X۵۵ پرو هم برخلاف رقیب ایرانی توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد.

چانگان CS۳۵ پلاس

قیمت: ۱ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۷ اسب بخار
گشتاور ۲۵۴ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع ۴,۳۳۰/۱,۸۲۵/۱,۶۶۰ میلی‌متر
مصرف سوخت ۷.۶ لیتر ترکیبی

سایپا که مدتی است اقدام به واردات چانگان CS۳۵ پلاس می‌کند، قصد مونتاژ این خودرو را هم دارد. البته برای دور زدن تحریم‌ها، قرار است این خودرو با برند سایپا و نام ۴۴۱P مونتاژ شود. این یعنی به‌زودی CS۳۵ پلاس به رقیب جدی‌تری برای ریرا تبدیل خواهد شد هرچند که نمونه‌های وارداتی کیفیت ساخت بالاتری دارند.

زیر کاپوت CS۳۵ پلاس یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که با وجود حجم کمتر نسبت به دیگر خودروهای این لیست، به لطف سیستم تزریق مستقیم سوخت، ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های این کراس‌اوور چانگان نیز بهره‌مندی از گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه است تا به یکی از جدی‌ترین رقبای ریرا تبدیل شود.

CS۳۵ توسط سایپا در دو تیپ مختلف شامل تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه می‌شود که دومی تجهیزات بیشتری دارد اما حتی در این تیپ هم خبری از امکاناتی مثل گرم‌کن و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسور پارک جلو نیست. هم‌اکنون عرضهٔ تیپ ۲ متوقف شده و تیپ ۳ با قیمت ۱.۳۶۲ میلیارد تومان به فروش می‌رسد که نزدیک به صد میلیون تومان از ریرا گران‌تر است.

تیگارد X۳۵

قیمت: ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۴۷ اسب بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
وزن ۱۳۴۰ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع ۴,۳۲۵/۱,۸۳۰/۱,۶۴۰ میلی‌متر
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر ترکیبی

تیگارد X35

نمای عقب تیگارد X35
کابین تیگارد پرایم

سانیار موتور که محصولات خود را از طریق برند تیگارد عرضه می‌کند، شرکت نسبتاً نوپایی است که توسط دیار خودرو تأسیس شد و به‌تازگی زیر چتر گروه ماموت قرار گرفته است. این شرکت کراس‌اوور تیگارد X۳۵ را به‌عنوان اولین محصول خود در سال ۱۴۰۱ به بازار فرستاد. این خودرو محصول شرکت بایک است و در اصل بیجینگ X۳ نام دارد.

تیگارد X۳۵ از لحاظ تجهیزات خودروی نسبتاً فقیری است و مهم‌ترین امکانات آن صرفاً به مواردی مثل دو ایربگ، کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۸ اینچی و دوربین دید عقب محدود می‌شود که به‌تازگی آینه‌های جانبی تاشو برقی هم به این لیست اضافه شده است. در نمایشگاه خودروی تهران در دی‌ماه سال گذشته نیز نسخهٔ مجهزتری از این کراس‌اوور با نام X۳۵ پرایم معرفی شد که به سه آپشن جدید شامل دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور و درِ صندوق برقی با سنسور پایی مجهز شده اما حتی این نسخه هم که هنوز به بازار عرضه نشده، در برابر ریرا حرف چندانی برای گفتن ندارد. X۳۵ از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که به یک گیربکس CVT متصل است.

کی‌ام‌سی X۵

قیمت: ۱ میلیارد و ۳۸۷ میلیون تومان

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۷۲ اسب بخار
گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع ۴,۵۰۵/۱,۸۵۰/۱,۶۹۸ میلی‌متر
مصرف سوخت

کی ام سی X5

داشبورد کی ام سی X5

 درواقع فیس‌لیفت بزرگی روی جک S5 محسوب می‌شود که یک دهه پیش در سال ۱۳۹۳ راهی بازار کشورمان شد و فروش بسیار مناسبی را تجربه کرد. X5 با طول بیش از ۴.۵ متر، از ریرا و دیگر خودروهای این لیست بزرگ‌تر است ولی از لحاظ قیمت کارخانه، فقط حدود ۱۲۰ میلیون تومان با کراس‌اوور ایران‌خودرو اختلاف دارد. این کراس‌اوور چینی از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو استفاده می‌کند که قبلاً در نسخهٔ فیس‌لیفت جک S5 و کراس‌اوور بزرگ‌تر کی‌ام‌سی K7 هم ارائه شده بود.

این موتور به لطف بهره‌مندی از سیستم تزریق مستقیم سوخت، ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا X5 را با اختلاف به قوی‌ترین خودروی این مقایسه تبدیل کند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. این کراس‌اوور مونتاژی کرمان موتور از سطح تجهیزات قابل‌توجهی هم برخوردار است و بنابراین، به لطف قدرت بیشتر و ابعاد بزرگ‌تر، می‌تواند رقیبی جدی برای ریرا باشد هرچند که قیمت آن در بازار به ۱.۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

هایما S۵

قیمت: ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۴۹ اسب بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
وزن ۱۴۴۵ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع ۴,۳۵۸/۱,۸۲۳/۱,۶۳۰ میلی‌متر
مصرف سوخت ۸.۰ لیتر ترکیبی

خود ایران‌خودرو هم در سبد محصولاتش برای ریرا یک رقیب به اسم هایما S۵ دارد. البته این خودرو که اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و در سال ۱۳۹۶ به ایران آمد، نسبت به دیگر خودروهای این لیست کراس‌اوور سالخورده‌ای محسوب می‌شود و این موضوع را می‌توان در طراحی بیرونی و داخلی آن دید. البته ایران‌خودرو در نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۰ عرضهٔ نسخهٔ جدید S۵ را آغاز کرد که مهم‌ترین تغییر آن تجهیز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک بجای نمونهٔ CVT قبلی است اما این نسخه جدید در طراحی یا امکانات تغییری نداشته است.

زیر کاپوت S۵ یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با وجود طراحی سالخورده و پیشرانهٔ نه‌چندان قدرتمند، هایما S۵ از لیست تجهیزات نسبتاً کاملی با مواردی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، شش ایربگ، سانروف و… بهره می‌برد. همچنین این خودرو با قیمت یک میلیارد ۱۷۰ میلیون تومان که صد میلیون از ریرا کمتر است، ارزان‌ترین کراس‌اوور این جمع محسوب می‌شود.

منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین