کدخبر : 11652 تاریخ انتشار :
A

هیوندای سوناتا هیبرید؛ رقیب تویوتا کمری معرفی شد

هیوندای سوناتا هیبرید؛ رقیب تویوتا کمری معرفی شد

مشکل این است که این خودرو در برابر دو نام بزرگ یعنی آکورد و کمری قرار گرفته، خودروهایی که در نسل‌های جدید خود بهتر از همیشه ظاهر شده‌اند. سوناتا برای رسیدن به بالاترین رتبه در این کلاس باید چیزی بیشتر از ظاهر خوب داشته باشد

هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۴ سدان جذابی است اما رقبایی همچون تویوتا کمری و هوندا آکورد کمی بهتر از آن عمل کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: قیمت ال ٩٠ در بازار آزاد امروز ١٨ مرداد ١۴٠٣


اولین احساس در برخورد با یک خودرو بازگو کننده همه مسائل نخواهد بود. برای مثال هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۴ را در نظر بگیرید که ظاهر جذابی دارد و به سادگی در دسته زیباترین سدان های میان سایز بازار قرار می‌گیرد. کابین این خودرو نیز زیبا و بسیار کاربردی طراحی شده و سواری آن نیز با اینکه برای چنین خودرویی اصلاً بد نیست اما در مقایسه با برخی رقبای قدرتمند خود کم می‌آورد.

 

هیوندای سوناتا در مدل سال ۲۰۲۴ فیس لیفت شده است. در داخل کابین خودرو شاهد پشت آمپرها و نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی هستیم و از نظر فنی نیز سیستم چهار چرخ محرک برای مدل‌های بنزینی به جزو نسخه اسپرت N لاین و هیبرید قابل‌دسترسی است. به این ترتیب نسخه هیبرید سوناتا همچنان از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری به همراه موتور برقی با خروجی ۵۱ اسب بخار استفاده می‌کند. هر دو پیشرانه سوناتا برخلاف هوندا آکورد و تویوتا کمری که گیربکس سنتی را کنار گذاشته‌اند به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل هستند. شاید این موضوع مزیتی برای سوناتا باشد اما در مقایسه با رقبای ژاپنی، سیستم هیبریدی سوناتا چندان رضایت‌بخش نیست.

نقل‌وانتقال قدرت بین پیشرانه بنزینی و برقی سوناتا حس خوبی ندارد و به نقطه‌ای می‌رسد که آرزو می‌کنید کاش پشت فرمان یک خودروی بنزینی عادی می‌نشستید. در آکورد و کمری دقیقاً خلاف این امر رخ می‌دهد. هر دو خودروی ژاپنی عملکرد نرمی دارند و شما متوجه نمی‌شوید که اصلاً سوار یک سدان هیبریدی شده‌اید. البته سوناتا هیبرید ۲۰۲۴ مصرف سوختی مشابه رقبا دارد و در سیکل ترکیبی ۵ لیتر سوخت در صد کیلومتر می‌سوزاند. مصرف سوخت بزرگراهی ۴.۶ لیتری سوناتا نیز بسیار خوب است و احتمالاً گیربکس سنتی در این موضوع تأثیر مثبت داشته است. جدای از ناهنجاری‌های قوای محرکه، سدان هیوندای سواری خوبی دارد به گونه‌ای که نرم عمل کرده اما در عبور از دست‌اندازها کمی شناور حس می‌شود. هندلینگ خودرو هم به اندازه کمری جدید و به ویژه آکورد تیز نیست اما برای اکثر افراد کاملاً رضایت‌بخش خواهد بود.

کابین مدل لیمیتد فول حاضر در تست واقعاً عالی است و احساس و ظاهر باکیفیتی دارد و در دورانی که بسیاری از خودروها بیش از حد به سیستم‌های اطلاعات سرگرمی جهت کنترل عملکردهای اصلی وابسته هستند، سوناتا این‌گونه عمل نکرده است. در حقیقت دکمه‌های واقعی برای کنترل‌های اصلی در نظر گرفته شده و با اینکه پیکربندی زیادی برای پشت آمپرهای دیجیتالی وجود ندارد اما گرافیک آن‌ها شفاف و باکیفیت است. علاوه بر این از دیدن اینکه یک خودروی نسبتاً ارزان‌قیمت از تریمی به جز رنگ مشکی یا خاکستری برای کابین استفاده کرده خوشحالیم.

 

با اینکه قیمت حدود ۳۸ هزار دلاری سوناتا هیبرید لیمیتد ۲۰۲۴ کاملاً با رقبای خود قابل‌رقابت است اما همچنان افزایش شدیدی را نسبت به قیمت حدود ۳۲ هزار دلاری مدل SEL نشان می‌دهد. در این مدل تجهیزاتی همچون فرمان گرم شونده، صندلی‌های سردکن دار، تریم چرم و دستیار رانندگی بزرگراه عالی هیوندای وجود دارد. البته حتی مدل SEL نیز کاملاً مجهز ظاهر شده و از این نظر کمبودی ندارد. هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۴ خودروی خوبی است و اکثر نیازهای خریداران متوسط را برآورده می‌سازد. مشکل این است که این خودرو در برابر دو نام بزرگ یعنی آکورد و کمری قرار گرفته، خودروهایی که در نسل‌های جدید خود بهتر از همیشه ظاهر شده‌اند. سوناتا برای رسیدن به بالاترین رتبه در این کلاس باید چیزی بیشتر از ظاهر خوب داشته باشد هرچند طراحی زیبا نیز به افزایش جذابیت‌های آن کمک کرده است.

 
 
 

مشخصات هیوندای سوناتا لیمیتد هیبرید ۲۰۲۴
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری به همراه موتور برقی
باتری ۱.۶۲ کیلووات ساعت لیتیوم یون
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۱۹۲/۲۰۵
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
وزن (کیلوگرم) ۱۶۷۲
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۵.۳/۴.۶/۵
قیمت پایه (دلار) ۳۸,۳۵۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۳۸,۸۲۰

 

 

منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین