کدخبر : 12131 تاریخ انتشار :
A

مقایسه X55 و جک X5؛ بهترین شاسی‌بلند با بودجه زیر دو میلیارد

مقایسه X55 و جک X5؛ بهترین شاسی‌بلند با بودجه زیر دو میلیارد

خرید شاسی‌بلند مناسب و با بودجه کمتر از دو میلیارد، محدود به چند محصولی در بازار خواهد بود که دارای ارزش خرید هستند

در بازار ایران با بودجه‌ی کمتر از ۲ میلیارد تومان، باید به کراس‌اورهای چینی مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو فکر کرد. چری X۵۵  مدیران خودرو، فیدلیتی پرایم از گروه بهمن و کی ام سی X۵ کرمان موتور، گزینه‌های معقول محسوب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: کیا K۵؛ همه چیز درباره کیا اپتیما جدید در ایران


ریزش قیمت ام وی ام x55 پرو / جنجال اکسل این خودرو را ارزان کرد!

مشابه سراسر جهان، مردم ایران هم علاقه‌مند خرید کراس‌اورها هستند. البته برای شهروندان کشور ما، دسترسی آزاد به مدل‌های ساخت برندهای درجه یک دنیا میسر نیست و با بودجه‌ی ۲۵ هزار دلاری، فقط خودروهای چینی مونتاژ ایران در دسترس هستند.

نکته‌ی مشترک چری X55 و فیدلیتی و جک KMC X5 در قیمت ۱/۵ تا ۱/۸ میلیارد تومانی با موتور ۱/۵ لیتر توربو است؛ اما این کراس‌اورها، از نظر ابعاد، قدرت و گشتاور و امکانات، تفاوت دارند.

مدیران خودرو بیش از یک دهه سابقه فعالیت در بازار ایران دارد. این مجموعه، بیش از دیگر شرکت‌ها، خودروی چینی وارد کشورمان کرده و فروخته است. با شرایط موجود، خرید محصولات مونتاژ مدیران خودرو برای مشتری ایرانی، خدمات گارانتی و تامین لوازم یدکی طی سال‌های بعد را فراهم می‌کند. از سویی دیگر، ظاهرا عرضه‌ی X۵۵ توسط مدیران خودرو متوقف شده و علاقه‌مندان این کراس‌اور باید نمونه‌ها صفر کیلومتر باقی‌مانده در بازار را خریداری کنند.

فیدلیتی پرایم، تقریبا هم‌زمان با X۵۵ جدید توسط گروه بهمن وارد ایران شد. این محصول نیز، ساخت زیرمجموعه‌ی چری محسوب می‌شود اما ابعاد بزرگ‌تر با پیشرانه مشابه X۵۵ دارد. دیگر نکته‌ی مهم، ارایه‌ی فیدلیتی پرایم با گیربکس جدید ۶ دنده دوکلاچه است که تفاوت مهم با CVT ارایه شده برای X۵۵ فراهم می‌کند.

جک KMC X۵ مونتاژ کرمان موتور، نسخه‌ی جدید jac S۵ محسوب می‌شود که با تغییر چهره و موتور ۱/۵ لیتر توربو ارایه شده است. طی سال‌ها، خاطره‌ی بسیار خوب از جک S۵ در ایران باقی مانده و مشکلات فنی پرتعداد برای این کراس‌اور گزارش نشده است. از نظر ابعاد، X۵جک  کوچک‌تر از فیدلیتی پرایم و بزرگ‌تر از X۵۵ مدیران خودرو دیده می‌شود.

مقایسه طراحی X۵۵ و فیدلیتی و جک KMC X۵ کرمان موتور

در نمای روبرو، می‌توان فیدلیتی را جذاب‌تر از X55 و X5 توصیف کرد. ابعاد بزرگ‌ کراس‌اور مونتاژ بهمن، برای علاقه‌مندان خودروهای جادار، مناسب است. ترکیب چراغ‌های اصلی با جلوپنجره، حس خوبی به مخاطب می‌دهد و فیدلیتی پرایم را به کلاس لوکس، نزدیک می‌کند. چری X55 مدیران خودرو و جک X5 کرمان موتور، حس اسپرت بیشتری دارند.

رونمایی رسمی از ام وی‌ام X55 پرو توسط مدیران خودرو | مجله پدال

چری X۵۵ مدیران خودرو

در کابین، ترکیب نمایشگرها و چرم داشبورد X55 مدیران خودرو بسیار عالی و چشم‌گیر دیده می‌شود. فرم صندلی‌ها و مواد نرم داخل تودری نیز، بسیار خوب هستند. برای جک X5 جدید، نمایشگر بسیار بزرگ ۱۲/۸ اینچ استفاده شده که برای علاقه‌مندان فناوری‌های الکترونیک جذابیت دارد. از دیدگاه نگارنده، فیدلیتی پرایم نسبت به X5 و X55، داشبورد زیباتری ارایه نمی‌کند؛ هرچند که دسته دنده‌ی جدید را جای‌گزین مدل سنتی کرده است.

فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم بهمن موتور

از نظر راحتی در کابین و برزگی فضا برای سرنشین، فیدلیتی پرایم دست بالا را دارد. این کراس‌اور، حتی با نسخه‌ی سه ردیف صندلی نیز تولید شده و  درحالت استاندارد، صندوق عقب ۵۵۰ لیتر فراهم می‌کند. این فضای برای X55 و جک X5 به ترتیب، ۴۸۰ و ۳۷۰ لیتر است. طبیعتا سرنشینان X55 مدیران خودرو روی صندلی‌های عقب، راحتی کمتری نسبت به دو کراس‌اور دیگر دارند. با این شرایط، خرید X5 و فیدلیتی پرایم برای خانواده‌های دارای فرزند و علاقه‌مندان سفر، منطقی‌تر است.

مقایسه فنی X۵۵ و فیدلیتی و جک KMC X۵ کرمان موتور

پیش‌تر اشاره شد که پیشرانه‌ی X55 و  فیدلیتی پرایم، تفاوتی ندارد. با این شرایط، محصول مدیران خودرو به دلیل وزن کمتر و ابعاد کوچک‌تر، شتاب‌گیری بهتر نسبت به فیدلیتی فراهم می‌کند. عملکرد گیربکس CVT در X55 فراتر از انتظار است و بدون تاخیر قابل درک برای راننده، سرعت‌گیری بسیار خوب ارایه می‌دهد. این خودرو، حتی برای رسیدن به سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت از ۱۰۰ کیلومتر برساعت، کاملا برتر از فیدلیتی پرایم است. در عمل، گیربکس دنده‌ای دو کلاچه، برگ برنده‌ی فیدلیتی پرایم محسوب نمی‌شود.

کدام بهتر است؟ کرمان موتور KMC A5، فیدلیتی پرایم، کی‌ام‌سی X5 یا ام‌وی‌ام X55 | مجله پدال

در سمت دیگر ماجرا، جک KMC X5 از موتور ۱/۵ لیتر توربو ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. عملکرد گیربکس ۶ سرعته دبل کلاچ نیز، قابل قبول است؛ اما نمی‌تواند شتاب مشابه X55 مدیران خودرو فراهم کند و حدود یک ثانیه دیرتر به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

مقایسه امکانات X۵۵ و فیدلیتی و جک KMC X۵ کرمان موتور

در مقیاس جهانی، هر سه خودروی مذکور دارای تجهیزات قابل توجه هستند و نزدیک به مدل‌های فول آپشن ژاپنی یا کره‌ای محسوب می‌شوند. صندلی‌های چرم، نمایشگر بزرگ لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن داخل صندلی جلو، آینه بغل برقی، پنل پشت فرمان دیجیتال، سنسور جلو و عقب، امکانات استاندارد این کراس‌اورها هستند؛ اما تجهیزات ایمنی پیشرفته مثل ترمز خودکار و کروز کنترل هوشمند با قابلیت افزایش و کاهش سرعت خودرو ندارند.

خرید ماشین MVM X55 Pro IE | شرایط فروش ماشین MVM X55 Pro

یکی از تفاوت‌های جالب X55 و فیدلیتی و جک KMC X5 کرمان موتور به سیستم صوتی مربوط می‌شود. محصول مدیران خودرو از ۶ بلندگو استفاده می‌کند که اتفاقا از نظر بلندی صدا (حداکثر ولوم) ضعیف هستند. فیدلیتی پرایم سیستم صوتی ۸ اسپیکر و جک X5 کرمان موتور، نمونه‌ی ۱۰ اسپیکر با قدرت قابل قبول دارد. با این شرایط، می‌توان KMC X5 را در بحث تجهیزات رفاهی، برتر از X55 و فیدلیتی دانست. از نظر ایمنی هم سه خودرو مشابه هستند و چهار کیسه هوا دارند؛ اما فقط جک X5 است که رادار نقطه کور ارایه می‌کند.

مقایسه قیمت و ارزش خرید X۵۵ و فیدلیتی و جک KMC X۵

در بازار آزاد، فیدلیتی پرایم و جک X5 حدود ۱/۸ میلیارد تومان قیمت دارند و X55 صفر کیلومتر، ۱/۵ تا ۱/۶ میلیارد تومان است. خریدار کراس‌اور مدیران خودرو، مدل کوچک‌تر، کم‌مصرف‌تر و پرشتاب‌تر را در اختیار خواهد داشت؛ ضمن اینکه خدمات پس از فروش قابل قبول نیز دارد. فروش نزدیک به ۱۸ هزار X55 طی سال ۱۴۰۲ و رضایت خریداران این خودرو در ایران، دیگر نکته‌ی مهم است که نباید نادیده گرفته شود. ماجرای اکسل عقب که تاکنون فقط برای یک دستگاه اتفاق افتاده هم، باتوجه به تعداد تولیدی X55 طی سال‌ها اخیر، نگران‌کننده نیست.

محصول بهمن، ابعاد بزرگ‌تر دارد و هنگام رانندگی هم، وزن بالای خود را نشان می‌دهد. از سویی دیگر، کیفیت خدمات پس از فروش ارایه شده برای فیدلیتی طی سال‌های اخیر، مشابه کرمان موتور نبوده است. بهمن موتور ادعا می‌کند مشکلات گیربکس در مدل‌های قدیمی فیدلیتی را بهبود داده و از سال ۱۴۰۲ تا کنون، نقص مذکور تکرار نشده است؛ اما روی کاغذ به‌راحتی می‌توان عدم تناسب وزن این خودرو با قدرت پیشرانه را دید. به هر صورت، خرید جک X5 نسبت به رقبا منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین