کدخبر : 12428 تاریخ انتشار :
A

ارزش پول‌های بلوکه شده برای ایران‌خودرو معادل کارخانه دانگ‌فنگ چین است!

ارزش پول‌های بلوکه شده برای ایران‌خودرو معادل کارخانه دانگ‌فنگ چین است!

تاکنون 3.3 میلیارد دلار پول برای قرعه‌کشی ایران‌خودرو در بانک‌ها بلوکه شده است؛ با این پول می‌توانیم خودروسازانی همچون لیپ‌موتور چین، دانگ‌فنگ موتور چین و پولستار سوئدی را خریداری کنیم

این روزها ثبت نام محصولات ایران خودرو، حاشیه داغ جاده مخصوص است و در هر گوشه‌ای صحبت از این قرعه‌کشی بزرگ خودروساز اول کشور است.


بیشتر بخوانید: این خودرو کمترین متقاضی را در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو به ثبت رساند


قرعه‌کشی بزرگی که البته حاصل عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار پرحاشیه خودرو است و در حقیقت حاصل سیاست‌های چندین ساله وزارت صمت با وزرای مختلف، باز به نقطه فروش خودرو در دالان یک لاتاری بزرگ رسیده شده است. البته عوامل مختلفی از جمله کندی روند واردات خودرو، عدم تخصیص ارز در ماه‌های ابتدایی سال برای این صنعت، مشکلات لجستیکی و روابط بین‌المللی، قطعی مکرر برق واحدهای صنعتی که باعث خلل در تولید خودرو شده و همچنین قیمت دستوری که منجر به شکل گیری مشکلات متعدد برای خودروسازان دولتی در زمینه افزایش تیراژ و عرضه خودروهای محبوب شده، همگی دست به دست هم داده‌اند تا دوباره نام لاتاری بر سر زبان‌ها چرخیده شود.

اما از این داستان‌ها بگذریم، این روزها بسیار مشاهده می‌شود که اعداد مختلفی از بلوکه شدن پول‌های عظیمی برای ورود به این قرعه‌کشی بزرگ گفته می‌شود و مخصوصاً در فضای مجازی بیان می‌شود که با این پول‌های بلوکه شده می‌توان مثلاً فلان خودروساز ژرمن و یا چشم بادامی را خریداری کرد.

لذا بر آن شدیم تا با گرفتن آمارهای درست از ثبت‌نامی‌ها (تا پایان روز شنبه ۲۷ مردادماه) متوجه شویم که بالاخره کدام خودروساز را می‌توان با این پول‌های بلوکه شده خریداری کرد!؟ طبق آماری که به صورت رسمی از ایران خودرو دریافت کردیم، تا پایان روز مذکور، حدود ۱.۵ میلیون نفر در این قرعه‌کشی شرکت کرده‌اند اما در حقیقت همه آن‌ها مشمول بلوکه کردن ۲۳۰ میلیون تومان برای دریافت مجوز ورود به این قرعه‌کشی نیستند و همین جا هست که اشتباه بزرگ صورت گرفته است. از این ۱.۵ میلیون هم‌وطنی که به قرعه‌کشی وارد شده‌اند، تنها حدود ۷۲۵ هزار نفر که در طرح عادی ثبت‌نام کرده‌اند مشمول بلوکه کردن ۲۳۰ میلیون تومان به مدت حدود ۲ هفته هستند و الباقی که در طرح‌های دیگر برای پیش‌خرید ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو هستند، اصلاً نیازی به بلوکه کردن پول ندارند. لذا عدد صحیح تا پایان روز شنبه، حدود ۱۶۷ همت (هزار میلیارد تومان) است. عددی که کماکان بسیار زیاد است اما با اعداد گفته شده در شایعات فضای مجازی فاصله زیادی دارد.

اما حال ببینیم که با این پول بی‌زبان، کدام خودروساز شرق یا غرب را می‌توان خریداری کرد. برای راحتی محاسبه‌ها قیمت دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر می‌گیریم، پس ما در حدود ۳.۳ میلیارد دلار در جیب‌مان پول هست و حال با این مقدار پول به سراغ خودروسازان بزرگ جهان می‌رویم.

در بالای لیست گران‌ترین برندهای خودرویی جهان، تسلا قرار دارد که ۶۹۰ میلیارد دلار قیمت دارد، پس کلاً از کنار آن با یک لبخند رد می‌شویم چون با این پولی که در جیب داریم حتی ۱ درصد از آن را هم نمی‌توان خریداری کرد. در رتبه‌های بعدی برندهایی مثل تویوتا و مرسدس‌بنز و پورشه قرار دارند که به ترتیب ۲۴۷ میلیارد دلار، ۷۱ میلیارد دلار و ۶۸ میلیارد دلار قیمت دارند. اعدادی که هنوز بسیار بزرگ هستند اما باز هم به جیب ما نمی‌خورند! (ارزش برندها بر اساس آمار وبسایت CompaniesMarketCap در بازار سهام ۳۰ روز گذشته اعلام شده‌اند).

حال سعی می‌کنیم به اواسط و پایین لیست نگاهی بیندازیم تا شاید دشتی نصیبمان شود! تقریباً با ۳.۳ میلیارد دلاری که در جیب داریم، تنها می‌توانیم لیپ‌موتور چین (۳.۳۳ میلیارد دلار)، دانگ‌فنگ موتور چین (۲.۲ میلیارد دلار) و یا پولستار سوئدی (۱.۸ میلیارد دلار) را خریداری کنیم.

البته اگر نظر نگارنده را بخواهید، می‌توان استون‌مارتین بریتانیا را هم خرید که ۱.۵ میلیارد دلار قیمت دارد و تازه بسیار هم باکلاس‌تر است! اما اگر این مزاح را از بنده بپذیرید، در این مقاله تنها قصد ارایه یک آمار دقیق از ثبت‌نامی‌ها را تا تاریخ مذکور داشتم و با توجه به ارزش یک برند در بورس طی ۳۰ روز گذشته، متوجه شویم که در حقیقت چه مقدار پول بلوکه شده و با آن می‌توان چه برندهایی را در جهان خریداری کرد و نقطه پایانی بر شایعات و یا تیترهای زرد در راستای خرید کمپانی‌هایی همچون مزدا و مرسدس‌بنز بگذاریم و با یک محاسبه ساده، حقیقت ماجرا را توضیح دهیم.

بی‌شک پس از پایان مهلت ثبت‌نام، یک آمار دقیق از کل پول‌های بلوکه شده را منتشر خواهیم کرد، شاید در آن زمان بتوانیم دشت چرب‌تری را کسب کنیم!

نکته قابل توجه در این میان، این است که برنده اصلی این بازی بزرگ، بانک‌ها هستند که به مدت حدود ۲ هفته، پول‌های بلوکه شده زیادی را در حساب‌های خود خواهند داشت. پولی که البته بخشی از آن توسط تسهیلات تامین شده‌اند اما این مقدار سرمایه، به دست خودروساز نمی‌رسد و تنها بانک‌ها این روزها مشغول تبلیغات و جذب سرمایه هستند که در اصل برنده اصلی این قرعه‌کشی تا زمان اعلام نتایج خواهند بود.

منبع خودرو بانک
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین