کدخبر : 12459 تاریخ انتشار :
A

مقایسه آریزو 8 با اپتیما؛ انتخاب بهترین سدان با بودجه 2.5 میلیارد

مقایسه آریزو 8 با اپتیما؛ انتخاب بهترین سدان با بودجه 2.5 میلیارد

سه سدان فونیکس آریزو ۸، تویوتا آریون و کیا اپتیما با بودجه یکسان دو میلیارد و 500 میلیون تومان به بازار عرضه شده‌اند

بسیاری از افراد برای خرید خودرو میان گزینه هایی مردد می شوند که از لحاظ سن و سال، فنی و امکانات فرق زیادی با یکدیگر دارند. به عبارتی دیگر همگی گزینه های پیش روی یک نفر در یک کلاس بدنه قرار دارد اما از دیگر جنبه ها تفاوت های زیادی را میان آن ها شاهد هستیم.


بیشتر بخوانید: رونق دوباره فروش حواله خودرو/ حواله ری‌را ۴۵۰ میلیون


از این رو اگر فردی بودجه ای در حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در اختیار داشته باشد و بخواهد یک سدان بزرگ خریداری کند، می بایست به طور کلی از بین سه گزینه ژاپنی قدیمی با پیشرانه قوی، کره ای کارکرده با امکانات مناسب و موتور ضعیف، و چینی فول آپشن و قدرتمند اما به نسبت بی کیفیت یک مورد را برگزیند و خریداری کند.

در ادامه سه سدان فونیکس آریزو ۸، تویوتا آریون و کیا اپتیما را جنبه های فنی، کیفیتی و امکاناتی مقایسه کردیم تا پروسه انتخاب برای شخصی که قصد خرید سدان بزرگ را دارد راحت تر شود.

مقایسه مشخصات فنی

در میان این سه خودرو، کیا اپتیما با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعته AT، ضعیف ترین مشخصات فنی را دارد که این سدان را از لحاظ توان و گشتاور تولیدی در رده سوم قرار می دهد.

بعد از اپتیما نوبت به تویوتا آریون و پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر تنفس طبیعی آن می رسد. موتور در نظر گرفته شده برای سدان جذاب تویوتا قادر است حدود ۲۷۰ اسب بخار توان و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT تحویل دهد.

از طرفی دیگر اما شاهد حضور آریزو ۸ هستیم که موتور ۲ لیتری توربو GDI آن می تواند حدود ۲۵۰ اسب بخار توان و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet DCT) به چرخ های جلو برساند.

لازم به ذکر است که اعداد مربوط به خروجی موتور آریزو ۸ در مقایسه با توان و گشتاور اپتیما و آریون غیرواقعی تر است و به همین دلیل نمی توان گفت که این سدان چینی قطعاً قوی ترین محسوب می شود.

به طور کلی می توان گفت که پیشرانه آریون با کیفیت ترین در مقایسه با دو پیشرانه دیگر است زیرا هم به سوخت حساسیت ندارد و هم این که بسیار کم استهلاک است. موتور اپتیما نیز در صورتی که به خوبی از آن مراقبت شود می تواند بادوام باشد و بدون دردسر کار کند. در پایان اما پیشرانه آریزو ۸ علاوه بر این که توربو است، از تکنولوژی GDI نیز بهره می برد که این قضیه می تواند حساسیت موتور به بنزینی بی کیفیت ایران را بالا ببرد.

نام خودرو کیا اپتیما تویوتا آریون آریزو ۸
حجم موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی ۲ لیتری توربو GDI
توان ۱۷۸ اسب بخار ۲۶۸ اسب بخار ۲۵۴ اسب بخار
گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر ۳۳۶ نیوتن متر ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT ۶ سرعته اتوماتیک AT ۷ سرعته دوکلاچه تر

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی

از مهم ترین امکانات آریون می توان به ورود و استارت بدون کلید، پرده عقب برقی، سانروف، کنترل پایداری الکترونیکی و AFS اشاره کرد. در مجموع می توان گفت که آریون در مقایسه با دو سدان دیگر امکانات کمتری دارد و از این بابت ضعیف ترین است.

اپتیما نیز جزو سدان هایی است که در زمان خودش جزو به روزترین ها و پرآپشن ترین ها محسوب می شد اما حالا با گذشت حدود ۱۰ سال دیگر امکاناتش به چشم نمی آید و آن چنان خریدار را حیرت زده نمی کند.

از طرفی دیگر اما انبوهی از آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی برای آریزو ۸ در نظر گرفته شده. به عنوان مثال سیستم خودران سطح ۲.۵ که متشکل از رادار بین خطوط فعال، کروز کنترل تطبیقی، هشدار تصادف از جلو و … است به خودی خود می توان آریزو ۸ را در صدر جدول رقابت از لحاظ امکانات قرار دهد.

مقایسه کیفیتی

آریزو 8 آریون اپتیما

با بررسی سه سدان آریزو ۸، آریون و اپتیما از نظر کیفیتی نتیجه این می شود که برای تویوتا آریون با عمری نزدیک به ۱۴ سال از متریال بسیار خوب و مرغوبی استفاده شده که پس از گذشت این مدت، تغییر آن چنانی در تریم داخلی به وجود نیامده و از لحاظ هزینه های نگهداری به مبالغ زیادی نیاز ندارد.

اپتیما اما در مقایسه با آریون حدود ۴ سال کمتر عمر کرده اما افت درون کابین بیشتر از سدان تویوتا بوده و به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که کیفیت اجناس بکار رفته درون کابین این خودرو ضعیف تر است.

در مورد آریزو ۸ نمی توان قاطعانه نظر داد زیرا تا به حال وارد بازار نشده و تحت امتحان مشتریان قرار نگرفته. با این وجود اما می شود پیش بینی کرد که این خودرو نیز مانند دیگر چینی های مونتاژی و وارداتی، در مدت زمان کمتری نسبت به کره ای ها و ژاپنی ها ایستادگی خود را از دست دهد و اجزای درون کابینش زودتر مستهلک شوند.

نتیجه گیری مقایسه آریزو ۸، آریون و اپتیما

آریزو 8 آریون اپتیما

در پایان می توان نتیجه گرفت که اگر قصد خرید سدانی را دارید که می خواهید گارانتی داشته باشد و شما را از صرف هزینه های تعمیر و نگهداری در امان نگهدارد، بهتر است به سراغ آریزو ۸ بروید که در مقایسه با رقبای خود هم پیشرانه قوی تری دارد و هم این که مجهز به امکانات و آپشن های پیشرفته تر و به روز تری است.

از طرفی دیگر اگر طرفدار خودروهای با اصالت، پرقدرت و کم استهلاک هستید باید تویوتا آریون را انتخاب کنید. این سدان جذاب ژاپنی می تواند پا به پای آریزو ۸ جدید حرکت کند و از این بابت نمی توان به آن ایراد گرفت. شاید امکانات آریون در مقایسه با دو گزینه دیگر کمتر باشد، ولی متریال به کار رفته برای طراحی داخلی این خودرو به حدی با کیفیت است که پس از گذشت حدود ۱۴ سال هنوز هم ایستادگی خود را حفظ کرده است.

کیا اپتیما نیز مناسب چینی ستیزانی است که به دنبال توان و گشتاور بالایی نیستند اما طراحی ظاهری و امکانات خودرو برایشان اهمیت دارد. از این رو سدان کره ای پرفروش بازار ایران می توان گزینه مناسبی برای آن ها باشد تا خودرویی خریداری کرده باشند که عمر زیادی نداشته و از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار است.

منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین