کدخبر : 9773 تاریخ انتشار :
A

معرفی پنج خودرو جایگزین ال90

معرفی پنج خودرو جایگزین ال90

خودرو ال نود از محصولات اقتصادی رنو بود که توانست در میان خانواده‌ها و اقشار متوسط جامعه به محصولی پرطرفدار تبدیل شود

تندر ۹۰ از آن دسته از خودروهایی است که نه تنها در بازار ایران بلکه در بیشتر بازارهای جهان با وجود انتقادات فراوان توانست به موفقیت های مختلفی دست پیدا کند. اما حالا با توجه به اینکه تنها نسل اول آن در ایران به وفور یافت می شود دیگر نمی توان ارزش خرید چندانی برای آن در نظر گرفت. 


بیشتر بخوانید: قیمت پژو پارس امروز ۲۷ تیر/ کف قیمت پژو پارس در بازار


خودروهای اقتصادی همیشه یکی از مهمترین رده ها ها در بازارهای سراسر دنیاست. خودروهایی که در این رده بندی قرار می گیرند می بایست در کنار قیمت مناسب و به صرفه کیفیت قابل قبولی حداقل از نظر سواری و استهلاک را از خود به نمایش در آورند. البته که در کنار این موارد چندان نمی توان از این دست خودروها انتظار یک سواری نرم یا لوکس را داشت که طبیعی هم هست. 

رنو تندر ۹۰ یا همان رنو لوگان که البته در برخی بازارها هم تحت برند داچیا با نام همان لوگان عرضه شده یکی از خودروها و محصولات اقتصادی از برند فرانسوی رنو بوده که برای اولین بار پس از جنجال های فراوان در سال ۱۳۸۶ به بازار کشور عرضه شد. تندر ۹۰ یا همان L۹۰ از ابتدای عرضه تبدیل به خودرویی پرطرفدار شد و با اینکه انتقادات زیادی خصوصا در بخش طراحی به آن می شد اما خانواده ها و اقشار متوسط جامعه از آن استقبال زیادی کردند. مهم ترین دلیل موفقیت لوگان در ایران و البته سایر بازارها هم استهلاک پایین و دوام فنی بالا بود.

تندر ۹۰ در کنار مزایای واقعا خوبش معایب بزرگی هم دارد که از مهمترین آنها می توان به فرمان پذیری بد، کمبود شدید آپشن و مشکل در گیربکس های نسخه های قدیمی ‌تر اشاره کرد. اما این خودرو همچنان با اینکه دیگر در ایران به پایان خط رسید اما در نسخه های کارکرده بازار گرمی داشته و همچنان مردم برای خرید آن به عنوان یک خودروی کارکرده تمایل زیادی دارند. 

همین استقبال زیاد و محبوبیت آن سبب شده تا L۹۰ در مدل های بالا و نمونه های آخر قیمت نسبتا بالایی در بازار پیدا کرده و در نتیجه با توجه به وجود خودروهایی جدیدتر و البته ناشناخته تر از تندر ۹۰ ارزش خریدش کم شود. در این محتوا به سراغ خودروهای دیگری رفته‌ که می توان آن ها را با بودجه یک تندر ۹۰ مدل بالا و تمیز در بازار کشور خریداری کرده و صاحب یک خودرو با ارزش خرید بیشتر شویم. 

تارا

IKCO-Tara-6AT-10

تارا، جدیدترین سدان آبی پوشان ایران خودرو از جمله گزینه هایی است که نمونه های دنده‌ای آن را می توان به صورت صفر کیلومتر و نسخه های اتوماتیکش را هم به صورت کارکرده با بودجه یک تندر ۹۰ مدل بالا تهیه کرد. از جمله شاخصه های تارا نسبت به تندر ۹۰ طراحی بهتر، امکانات بیشتر، سواری و پایداری مناسب و همچنین فضای اتاق جادارتر است. درست است که در بخش فنی ممکن است تارا خطاها و یا ایرادات مختلفی داشته باشد اما می توان روی آن به عنوان یک خودروی جایگزین برای L90 حساب باز کرد. 

قلب تپنده تارا ایران خودرو TU5 پلاس بوده که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. خوشبختانه موتور این خودرو تنفس طبیعی بوده و حساسیتی به کیفیت بنزین ندارد. از طرفی آپشن هایی نظیر سیستم مالتی مدیا، سیستم کنترل پایداری، سانروف، سیستم پایش باد لاستیک ها، کروز کنترل در کنار طراحی ظاهری و داخلی قطعا نسبت به L90 رتبه بالاتری دارد. با اینکه ممکن است در بخش های فنی، عمر و خصوصا هزینه های نگهداری تارا از تندر ۹۰ کمی ضعیف تر عمل کند اما باز هم خودرویی نو و بروز در میان تولیدات داخلی است. 

شاهین 

Saipa-Shahin-G-MT-95

شاهین، دیگر سدان ملی که محصولی از نارنجی پوشان جاده مخصوص است گزینه بعدی برای جایگزینی با L90 محبوب است. شاهین که ابتدا قرار بود با نام رهام به بازار عرضه شود جزو خودروهایی است که پلتفرمی با ایمنی بالا داشته و هم اکنون هم جرو ایمن ترین خودروهای داخلی است. این سدان ملی سایپا را می توان در نسخه دستی به صورت صفر کیلومتر هم قیمت با یک تندر ۹۰ دستی مدل بالا تهیه کرد. 

شاهین در بخش فنی پیشرانه توربو شده خانواده ساینا و کوییک را داشته که با اینکه قدرت نسبتا قابل قبولی دارد اما به مراتب استهلاک خودروهای توربو را هم با خود به همراه دارد که نکته‌ای منفی برایش به حساب می آید. این پیشرانه توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. اما بزرگترین تمایزش با L90 طراحی بهتر و امکانات بیشتر است که ارزش خریدش را بیشتر می کند. همچنین فضای کابین بیشتر در کنار سواری پایدارتر و نرم تر از دیگر مزایای شاهین نسبت به سدان پیر فرانسوی است با وجود اینکه استهلاک بیشتری هم از تندر دارد.  

ام وی ام X۲۲ پرو

X22-x3-15

ام وی ام X22 پرو جزو معدود گزینه های هاچ بک کراس صفر کیلومتری است که خصوصا در نسخه دستی امکان خرید نسخه های صفر آن با بودجه یک تندر ۹۰ تازه کار وجود دارد. این خودرو که در واقع نسخه جدیدی از X22 معروف چری و مدیران خودرو بوده و تنها یکی دو سال از حضور آن در بازار میگذرد از نظر طراحی ظاهری نسبتا خودروی بروزی بوده و از ترند روز طراحی بهره مند است. در کنار این مورد مانند گرینه های قبل هم امکانات زیادی در این هاچ بک کراس پرطرفدار به کار رفته که البته در نسخه اتوماتیک این آپشن ها بیشتر هم هستند. 

نسخه دستی ام وی ام X22 پرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی مجهز شده که قدرت و گشتاور قابل قبولی را از خود نشان می دهد اما امکانات کمتری از نسخه اتوماتیکی که به پیشرانه ۳ لیندر ۱ لیتری توربوشارژ مجهز شده دارد. با اینکه نمونه توربو X22 پرو استهلاک بیشتری داشته و به کیفیت بنزین نیز حساس است اما خدمات پس از فروش و بازار قابل قبولی دارد. ضمن اینکه یک خودروی روز با امکانات قابل قبول خصوصا در نمونه اتوماتیک است. 

سورن پلاس بهینه 

1768309_419

سورن پلاس با استاندارد ۸۵ گانه سدان ملی دیگری بوده که قرار است جایگزین پژو پارس شده و به یک سدان اقتصادی مقرون به صرفه تبدیل شود. این خودرو اکنون با دارا بودن استانداردهای ۸۵ گانه تبدیل به خودرویی شده که از نظر امکانات و استانداردهای روز کشور بسیار مقرون به صرفه است. این خودرو را می توان به صورت صفر کیلومتر با قیمت یک تندر معمولی خریداری کرد اما با این تفاوت که به هر حال سورن پلاس جدید خودرویی جدیدتر با امکاناتی کارآمدتر است. 

سورن پلاس بهینه در بخش مشخصات فنی نیز نسبت به قبل دچار تغییرات بزرگ و مثبتی شده و همانطور که از پسوندش مشخص است بهینه تر و کم مصرف تر از قبل شده است. قلب تپنده این خودرو در اصل همان موتور XU7 معروف است اما با تغییراتی زیاد تا دیگر اتفاقات بدی که برایش رخ می داد صورت نگیرد. همچنین در بخش کابین و ظاهر هم تغییرات مثبتی نسبت به قبل اتفاق افتاده و امکانات بازار پسندی هم به این سدان ملی افزوده شده است. 

جک J۴

JAC-J4-New-33

جک J4 اقتصادی ترین محصول کرمان موتور و البته سدان غیر داخلی بازار ایران است. این خودرو محصولی از برند جک چین بوده و اکنون توسط شریک تجاری جک در ایران یعنی مدیران خودرو تولید می شود. همانطور که می توان انتظار داشت نمونه های صفر کیلومتر این خودروی اقتصادی را می توان با پرداخت هزینه‌ای مشابه به نمونه های کارکرده L90 تهیه کرد. 

جک J4 شاید از نظر طراحی ظاهری همانند تندر چندان جذابیت نداشته باشد اما نقاط قوتی دارد که ارزش خریدش را نسبت به سدان پیر فرانسوی بیشتر می کند. مهمترین شاخصه جک J4 به عنوان یک خودروی سدان اقتصادی استفاده از یک موتور تنفس طبیعی است که حساسیتی به کیفیت بنزین نداشته و همین مورد سبب می شود تا استهلاک پایینی داشته باشد. همچنین این خودروی چینی در نسخه های جدید به امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبولی تجهیز شده که در مقایسه با نماینده رنو امتیاز بزرگی محسوب می شود. ضمن اینکه گیربکس اتوماتیکش اصلا معایب گیربکس های اتوماتیک قدیمی تندر ۹۰ ندارد. 

منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین