کدخبر : 15957 تاریخ انتشار :
A

چرا خرید سکه توصیه نمی‌شود؟

چرا خرید سکه توصیه نمی‌شود؟

سکه در این ماه در اوج قله قیمتی قرار گرفت و حباب آن هم بزرگ تر شد

قیمت ۳۶۰- سکه در ماه اخیر یکی از بیشترین سوددهی‌ها را در بین بازارهای مختلف برای سرمایه گذاران عرضه کرد به طوری که سکه امامی فقط در طی یک ماه ۲۰ درصد بازدهی داشت. شاید این رشد قیمت شدید سکه در این روزها باعث تحریک برخی از سرمایه گذاران برای خرید آن شود. اما موقع خرید سکه باید به جایگاه فعلی یعنی بلندترین قله تاریخی توجه کنیم. همچنین دیدن حباب آن هم مهم است؛ زیرا رشد حباب سکه در این ماه از رشد قیمت آن هم بیشتر بوده. در کل به نظر می رسد سرمایه‌گذاران باید با وسواس بیشتری تصمیم خرید خود را سبک و سنگین کنند.

قیمت سکه در اوج قله

ماه های اخیر به ویژه در مهر ماه سکه بارها سقف شکنی کرد و رکورد های تاریخی جدیدی را برای قیمت خود ثبت کرد. در مهر ماه سکه امامی 20 درصد رشد قیمت را شاهد بود و از روز 25 مهر خود را به بازه بالا 50 میلیون تومان رساند. حتی رکورد قیمت 50 میلیون تومانی هم مانع رشد قیمت سکه امامی نشد و سکه امامی در آخرین روز مهر به رکورد قیمتی 56 میلیون تومان رسید. هرچند که نتوانست قیمت 56 میلیون تومان را حفظ کند و فعلا به کانال 54 میلیون و 400 هزار تومان  بسنده کرده است. نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی هم مهرماه را چندان متفاوت با سکه امامی سپری نکردند. نیم سکه ماه گذشته را با 18 درصد رشد گذراند و حتی توانست خود را در روز آخر مهر به حدود قیمت 30 میلیون تومان هم برساند.

2270493_307

ربع سکه هم در یک ماه اخیر رشد 13 درصدی به خود دید و مهر ماه خود را با ثبت رکورد تاریخی 19 میلیون 400 هزار تومان به پایان رساند.  در نهایت سکه گرمی هم با رشد 16.7 درصدی با رسیدن به رکود 8 میلیون 900 هزار تومان از روند رکورد شکنی ها دور نماند. بنابراین در نمودار قیمت سکه در مهر ماه نه فقط یک بار بلکه چندین بار شاهد بلند تر شدن قله قیمت سکه بودیم. شاید دیدن ارتفاع قله در نمودار قیمتی سکه باعث شود عده‌ای در خرید سکه تردید کنند.

حباب سکه در حال بزرگ شدن

شاید علت دیگری که باید در این روزها با احتیاط سراغ  خرید سکه برویم حباب سکه باشد. حباب سکه به اختلاف بین قیمت سکه در بازار و قیمت ذاتی آن گفته می‌شود.

قیمت ذاتی سکه توسط متغیرهایی مثل قیمت انس جهانی طلا و نرخ دلار آزاد تعیین می‌شود. قیمت بازاری سکه هم طبیعتا توسط عرضه و تقاضای بازار مشخص می‌شود.  حباب سکه امامی 11 میلیون و 780 هزار تومان است که در یک ماه  اخیر نزدیک به 50 درصد رشد کرده. نیم سکه با حباب 7 میلیون و 650 هزار تومانی، ربع سکه با حباب هشت میلیون تومان و سکه گرمی با حباب سه میلیون و 400 هزار تومانی به ترتیب به میزان 27 درصد، 10 درصد و 17 درصد حباب شان در یک ماه اخیر بزرگتر شده است. 

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین