کدخبر : 10708 تاریخ انتشار :
A

تحقیر دلار و طلا توسط سرمایه‌گذاران ایرانی بیت‌کوین

تحقیر دلار و طلا توسط سرمایه‌گذاران ایرانی بیت‌کوین

اگر مرداد پارسال جای سکه امامی ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیت‌کوین خریده بودید الان ارزش سرمایه‌تان به ۶۴ میلیون رسیده بود در حالی که سکه امامی را نمی‌توان بیشتر از ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخت

قیمت دلار از مرداد پارسال تا مرداد امسال فقط ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و مسکن با بازدهی زیر ۱۰ درصد روبرو است در چنین شرایطی که سرمایه‌گذاران سنتی حتی نتوانسته‌اند ارزش دارایی‌هایشان را مقابل تورم حفظ کنند، بعضی روش‌های نوین سرمایه‌گذاری بازدهی نزدیک ۶۰۰ درصد را ثبت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: آینده تون کوین چگونه است؟ آیا TON ارزش سرمایه گذاری دارد؟


قیمت سولانا پارسال همین موقع از سال یعنی اوایل مرداد ۲۴.۸ دلار بود، اما پس از گذشت یک‌سال سولانا قد کشیده و حالا برای خرید سولانا باید ۱۸۵ دلار پول بپردازید. بازدهی ۶۴۵ درصدی سولانا تنها مثال برتری بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار‌های و سرمایه‌گذاری‌های سنتی نیست. تون‌کوین با عمری کمتر از یک سال، رشد ۴۲۱ درصدی قیمت را تجربه می‌کند و بایننس‌کوین و شیبا اینو بالای ۱۰۰ درصد بازدهی داشته‌اند. اگر مرداد پارسال به خرید بیت‌کوین تن داده بودید و آن را یک سال پیش خودتان نگه می‌داشتید، الان ارزش سرمایه‌تان ۱۳۳ درصد بالا رفته بود.

وضعیت سرمایه‌گذاری روی ارز

قیمت دلار از مرداد ۱۴۰۲ تا مرداد ۱۴۰۳، نزدیک ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است تا دلار بازدهی ۲۰ درصدی را پیش چشم ببیند. قیمت دلار اوایل مرداد سال گذشته ۴۸ هزار و ۷۹۷ تومان بود و با گذشت یک سال پرفراز و نشیب توانسته خود را به ۵۸ هزار و ۶۹۶ تومان برساند.

قیمت یورو شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳، حوالی ۶۳ هزار و ۷۰۰ تومان دیده شد. این عدد نسبت به همین بازه زمانی در مرداد سال گذشته تقریبا ۹ هزار و ۶۰۰ تومان بیشتر است و از بازدهی ۱۷.۷ درصدی یورو در عرض یک‌سال خبر می‌دهد. دلار و یورو هر دو نزد سرمایه‌گذاران سرافکنده هستند، چون آنچه توانسته‌اند برای سرمایه‌گذاران رقم بزنند، اگرچه روی کاغذ مثبت است و تابلو با رنگ سبز آن را نمایش می‌دهد، اما نسبت به تورم شکست محسوب می‌شود.

تورم تیرماه توسط مرکز آمار ۳۲.۲ درصد گزارش شده است. این عدد تورم نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و می‌خواهد با زبان بی‌زبانی بگوید تیرماه امسال خانوار ایرانی بر اثر جفای روزگار مجبور بود نسبت به تیرماه سال گذشته برای خرید سبدی از کالا یا خدمات مشخص، ۳۲.۲ درصد بیشتر هزینه بپردازد.

سرمایه‌گذاری در بازار ارز با بازدهی مثبت ۲۰ درصد برای دلار و نهایتا ۱۸ درصد برای یورو، باعث شده ارزش پول و سرمایه افراد به ترتیب ۱۲.۲ درصد و ۱۴.۲ درصد از تورم عمومی جا بماند. در این حالت می‌گوییم سرمایه فلانی آب رفته و نتوانسته ثمر بدهد.

دلار، طلا یا بیت‌کوین؛ سرمایه‌گذاران برنده چه چیزی می‌خرند؟

سرمایه‌گذاران بازار ارز با بازدهی مثبت ۲۰ درصد برای دلار و نهایتا ۱۸ درصد برای یورو روبرو هستند

وضعیت سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه

قیمت طلا ۱۸ عیار، شنبه ۶ مرداد به حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. دقیقش را بخواهید باید بگوییم سه میلیون و ۳۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان، اما مسئله مهم این است که طلا از مرداد سال قبل تا الان رشد قابل توجهی را تجربه کرده و توانسته خودش را از دو میلیون و ۳۴۱ هزار تومان تا اینجا بالا بکشد.

قیمت طلا گرمی در طول سال منتهی به مرداد ۱۴۰۳، یک میلیون تومان گران شده و به همین واسطه توانسته بازدهی ۴۵ درصدی را تجربه کند. کسی که پارسال، ۱۰ گرم طلای آب شده خریده و حالا می‌خواهد ثمره‌اش را ببیند الان ارزش سرمایه‌اش از ۲۳ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به ۳۳ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. بد نیست نه؟ به‌خصوص وقتی بدانیم این عدد ۱۳ درصد از متوسط سرعت رشد قیمت‌ها که به آن تورم می‌گویند بالاتر است.

سکه ربع بهارآزادی حدود ۵۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است و توانسته در عرض یک سال سرمایه‌گذاران خود را سر ذوق بیاورد. اگر اوایل مرداد پارسال ربع سکه با قیمت ۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان خریده بودید الان ارزش سرمایه شما به ۱۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسیده بود.

قیمت سکه امامی ۱۴ میلیون تومان رشد کرده و توانسته طی یک سال خود را از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا بکشد. سود سرمایه‌گذاری روی سکه امامی در یک سال به این ترتیب معادل ۵۱ درصد برآورد می‌شود که تقریبا ۱۹ درصد بالاتر از نرخ رشد تورم است.

وضعیت سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال

قیمت بیت‌کوین بعد ترور نافرجام دونالد ترامپ با سرعت افزایش پیدا کرد و توانست از مرز ۶۰ هزار دلار بگذرد. بیت‌کوین روز شنبه ۶ مرداد ماجراجویی خود را از محدوده ۶۷ هزار دلار شروع کرد و توانست به نزدیکی ۶۹ هزار دلار برسد؛ اما حتی اگر میانگین قیمت بیت‌کوین را ۶۸ هزار و ۳۲۵ تومان در نظر بگیریم، بازدهی یک‌ساله خرید بیت‌کوین به ۱۳۳ درصد خواهد رسید.

خرید بیت‌کوین به شکل واحد امکان‌پذیر است، یعنی اگر بر فرض مثال مرداد پارسال جای سکه امامی ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیت‌کوین خریده بودید الان ارزش سرمایه‌تان به ۶۴ میلیون رسیده بود درحالی‌که سکه امامی را نمی‌توان بیشتر از ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخت.

دلار، طلا یا بیت‌کوین؛ سرمایه‌گذاران برنده چه چیزی می‌خرند؟

قیمت بیت‌کوین پس از ترور نافرجام ترامپ با سرعت افزایش پیدا کرد و از مرز ۶۰ هزار دلار گذشت

قیمت اتریوم پس از ثبت بازدهی یک‌ساله ۷۶ درصدی به سه هزار و ۳۰۰ دلار رسیده است و بایننس کوین، دوج کوین، شیبا، کادانو و ترون هم توانسته‌اند بین ۶۰ تا ۱۵۰ درصدی را ثبت کنند و تقریبا همگی‌شان نسبت به تورم عملکردی خیره‌کننده داشته‌اند، اما در بازار رمزارز‌ها به مواردی با میزان بازدهی و نرخ سودآوری افسانه‌ای برخورد می‌کنیم.

قیمت سولانا یک سال پیش همین موقع ۲۴.۸ دلار بود و الان به محدوده ۱۸۵ دلار نزدیک شده است. آنهایی که صبر پیشه‌ کرده‌اند و طی این مدت به موجودی کیف پول ارز دیجیتال‌شان دست نزده‌اند بازدهی ۶۴۵ درصدی را پیش رو دارند. به عبارت دیگر هر یک میلیون تومانی که بابت خرید سولانا هزینه شده، الان معادل شش میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ارزش  پیدا کرده است.

تون‌کوین عمرش به یک سال نمی‌رسد، اما از ابتدای راه تا الان تجربه‌ای مشابه را از سر گذرانده. اگر در ابتدای کار تون‌کوین را جدی گرفته بودید، الان بیش از ۴۰۰ درصد سود نصیبتان می‌کرد. قیمت تون‌کوین از ۱.۲۸ دلار تا ۶.۶۸ دلار بالا رفته است.

مقایسه سرمایه‌گذاری در بازار‌های مختلف

نوع سرمایه‌گذاری

قیمت پارسال

قیمت امسال

میزان بازدهی

دلار

۴۸ هزار و ۷۹۷ تومان

۵۸ هزار و ۶۹۶ تومان

۲۰ درصد

یورو

۵۴ هزار و ۱۱۹ تومان

۶۳ هزار و ۷۰۰ تومان

۱۷.۷ درصد

سکه امامی

۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار

۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار

 ۵۱ درصد

طلا ۱۸ عیار (هر گرم)

دو میلیون و ۳۴۱ هزار

سه میلیون و ۴۰۰ هزار

۴۵ درصد

مسکن (هر مترمربع تهران)

۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار

۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار

۱۰ درصد

بیت‌کوین

۲۹ هزار و ۳۱۹ دلار

۶۸ هزار و ۳۲۵ دلار

۱۳۳ درصد

منبع فرارو
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر

پربیننده ترین