کدخبر : 2291 تاریخ انتشار :
A

فرق کوین، توکن و آلت کوین چیست؟

فرق کوین، توکن و آلت کوین چیست؟

اهمیت آشنایی و شناخت اصطلاحات ارز دیجیتال

قیمت ۳۶۰-زمانی که صحبت از ارزهای دیجیتال می‌شود، بسیاری از ما این بازار را با نام بیت کوین و اتریوم می‌شناسیم. درصورتی‌که، این دو ارز، تنها بخشی از دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال هستند. برای فعالیت در این بازار، باید دانش خود را افزایش دهید و با اصطلاحات تخصصی این حوزه آشنا شوید. کلماتی مانند کوین و توکن، ازجمله واژه‌هایی هستند که به دفعات زیاد در این بازار به‌کار می‌روند، اما هنوز هم عده‌ای گمان می‌کنند این دو واژه به یک معنا هستند. واقعیت این است که میان کوین، توکن و آلت کوین براساس کاربری آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که در این مطلب به بررسی هر یک می‌پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت کوین، توکن و آلت‌کوین

اگر تصمیم دارید وارد دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این بازار شوید، به افزایش دانش خود و شناخت اصطلاحات مهم و اساسی مرتبط با آن، نیاز دارید. عدم آگاهی به‌راحتی می‌تواند باعث شکست و ضررهای فراوانی در معاملات رمزارزها شود. کوین، توکن و آلت کوین سه نمونه از پرتکرارترین واژه‌های بازار کریپتوکارنسی هستند که به‌صورت روزانه با آن‌ها برخورد دارید. نحوه ساخت، کاربرد، هزینه و سرعت تولید هرکدام از این‌ها مواردی هستند که می‌توانند باعث ایجاد تفاوت‌های مهم در میان کوین، توکن و آلت کوین شود. در ادامه به تفکیک، هرکدام از این واژه‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

کوین چیست؟

سکه یا کوین (Coin) نوعی ارز دیجیتال است که بلاک‌چین تخصصی و مستقل خود را دارد. رمزارزهایی مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و ارز کازماس (اتم) را در بازار کرپتوکارنسی به‌عنوان کوین می‌شناسند که هریک به‌صورت مستقل از دیگری، بلاک‌چین اختصاصی خود را دارد. بلاک‌چین بیت کوین همان بیت کوین و برای اتریوم هم، همان اتریوم است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کوین‌ها، داشتن کیف پول اختصاصی و آدرسی مخصوص به‌خود و منحصربه‌فرد است. برای مثال شما نمی‌توانید دارایی‌های موجود در کیف پول بیت کوین را به کیف پول اتریوم انتقال دهید؛ چراکه این دو دارای کیف پول‌های مجزا و غیرقابل ادغام، به‌همراه آدرس اختصاصی هستند.

کوین‌ها قابلیت معامله دارند و می‌توانند نقش پول را بازی کنند. برای مثال هنگام خرید و پرداخت هزینه‌هایی مانند بلیط قطار یا خرید از فروشگاه می‌توانید از سکه‌ها استفاده کنید؛ البته هنوز امکان استفاده همگانی از این کوین‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت وجود ندارد و سیستم‌های پرداخت مبتنی‌بر کوین در دنیا به بهبود نیاز دارند. کوین‌ها محدودیت عرضه داشته و در مقایسه با توکن‌ها، کاربردهای محدودی دارند که عمدتا شامل معاملات ارزی می‌شود. هزینه کدنویسی کوین‌ها و ایجاد آن‌ها هم به‌علت داشتن بلاک‌چین اختصاصی به‌مراتب بالاتر است؛ اما همین محدودیت عرضه و تولید پرهزینه باعث می‌شود تریدرها به کوین‌ها اعتماد بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

توکن چیست؟

توکن‌ها (Tokens)، دارایی‌های دیجیتالی هستند که برای کار به بلاک‌چین دیگری نیاز دارند. اصولا بلاک‌چین‌هایی که برای نمایش توکن استفاده می‌شوند، از نوع پلتفرم قرارداد هوشمند (Smart Contract) هستند. رایج‌ترین پلتفرم هوشمندی هم که برای ایجاد توکن‌ها استفاده می‌شود، بلاک‌چین اتریوم است؛ بنابراین، می‌توان گفت ایجاد توکن‌ مراحل ساده‌تری در مقایسه با کوین دارد. برای ایجاد توکن شخصی خود نیازی به کدنویسی از نقطه صفر نیست و تنها کافی است از الگوی استاندارد پلتفرم هوشمندی، مانند بلاک‌چین اتریوم برای ایجاد آن‌ها استفاده کنید. به‌عنوان مثال برای تولید برخی از انواع NFT از بستر بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌شود. رمزارز تتر و رندر توکن (RNDR) هم نوعی توکن بر پایه اتریوم است. توکن جدید اتم (ATOM) نیز توکنی بر پایه نسل جدید بلاک‌چین‌ها، با نام کازماس (Cosmos) است.

کاربرد توکن‌ها گسترده‌تر از کوین است. توکن‌ها می‌توانند برای بلاک‌چین خود درآمدزایی کنند. به‌عنوان مثال زمانی که رمزارزی بر پایه بلاک‌چین اتریوم برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شود، کارمزد آن با رمزارز اصلی آن بلاک‌چین یعنی اتریوم، پرداخت می‌شود. وجود کیف پول اختصاصی برای توکن‌ها ضروری نیست و به‌راحتی می‌توانید توکن‌های مختلف را در میان کیف پول‌هایی با آدرس‌های گوناگون انتقال دهید.

هزینه کدنویسی پایین و سرعت عمل بالای طراحی توکن‌ها، از مزایای دیگر این دارایی‌ها هستند. به همین علت بسیاری از ارزهای دیجیتال در ابتدا بر بستر بلاک‌چین‌های دیگر طراحی و اجرا می‌شوند و در ادامه با سوددهی و عملکردی موفق در بازار، بلاک‌چین اختصاصی خود را ایجاد می‌کنند. به‌طورکلی، توکن‌ها را براساس کاربرد آن‌ها در دسته‌بندی توکن‌های امنیتی پرداخت، سهام و کاربردی (Utility) قرار می‌دهند.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین (Altcoin)، سکه جایگزین، برگرفته از دو کلمه آلترناتیو (Alternative) به معنای جایگزین و کوین (Coin) به معنای سکه است. درواقع، آلت کوین به تمامی رمزارزهای ایجاد شده پس از بیت کوین می‌گویند که برای ساده‌سازی معاملات در بازار ارزهای دیجیتال و رفع نقص‌های بیت کوین ایجاد شده‌اند. استخراج بیت کوین، کاری پرهزینه و زمان‌بر است. به همین منظور، با ایجاد تغییراتی در کد اصلی بیت کوین، رمزارزهای جایگزین تولید شده‌اند.

درحقیقت، بسیاری از آلت کوین‌ها نوعی فورک یا مشتق بیت کوین هستند که با استفاده از پروتکل منبع باز و اصلی بیت کوین ایجاد شده‌اند؛ اما نمی‌توان گفت تمامی آلت کوین‌ها مشابه یکدیگر هستند. اتریوم و تتر دو نمونه از آلت کوین‌های محبوب و معروف در بازار ارزهای دیجیتال هستند، درحالی‌که، تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. اتریوم دارای یک بلاک‌چین اختصاصی است؛ اما تتر از بلاک‌چین اتریوم برای تولید استفاده می‌کند.

یکی از تفاوت‌های مهم آلت کوین و بیت کوین، کارمزد پایین تراکنش‌های آلت کوین است. سرعت بالا در استخراج و کمتر بودن هزینه‌های ایجاد و مدیریت آلت کوین هم از دیگر مزیت‌های رمزارزهای این گروه محسوب می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، آلت کوین از تنوع بسیار بالایی در بازار کریپتوکارنسی برخوردار است و رمزارزهای گوناگونی را شامل می‌شود. به همین منظور، تریدرها برای معاملات خود انتخاب‌های گسترده‌تری دارند؛ اما همین تنوع و راحتی در تولید رمزارز باعث می‌شود رمزارزهای پرریسک و نامطمئن هم وارد بازار شوند که پیش‌بینی آینده و سوددهی آن‌ها آسان نیست. حتی افراد حرفه‌ای و متخصص هم نمی‌توانند به‌راحتی به رمزارزهای جدیدی که تولید می‌شوند اعتماد کنند و احتمال ضرر وجود دارد.

با وجود هزینه‌های کمتر و سرعت استخراج بیشتر آلت کوین‌ها نسبت‌به بیت کوین، توکن‌ها در این بخش از هر دو گروه آلت کوین و بیت کوین پیشی گرفته‌اند و عملکرد بهتری دارند. آلت کوین برای تولید نیاز به بلاک‌چین اختصاصی دارد؛ اما توکن‌ها بر روی سایر بلاک‌چین‌ها ایجاد می‌شوند. به همین علت هزینه و زمان کمتری برای تولید نیاز دارند. این ویژگی باعث شده‌ است توکن‌ها بیش از ۸۰ درصد کوین‌های موجود در بازار کریپتوکارنسی را تشکیل دهند.

با پیشرفت دنیای رمزارزها، آلت کوین‌های مختلفی هم معرفی شدند که ویژگی‌های بیشتر و کاربردهای متفاوت و مهمی دارند. برخی از مهم‌ترین آلت کوین‌ها عبارت‌اند از:

  • آلت کوین مبتنی‌بر استخراج (Mining-Based Altcoin): برای ایجاد کوین در آلت کوین‌های مبتنی‌بر استخراج یا ماینینگ که نوعی فرایند استخراجی محسوب می‌شود، نیاز به حل مسائل دشوار و باز کردن قفل بلاک‌ها است که درنتیجه بلاک‌های بیشتری به این بخش اضافه می‌شود. اتریوم یکی از محبوب‌ترین آلت کوین‌های ایجاد شده براساس همین الگوریتم است.
  • توکن‌های کاربردی (Utility Tokens): توکن‌های کاربردی درحقیقت به‌منظور خدمت‌رسانی در داخل پلتفرم‌ها استفاده می‌شوند. برای مثال پروتکل ERC۲۰ در بلاک‌چین اتریوم که برای تولید توکن‌های کاربردی استفاده می‌شود.
  • استیبل کوین (Stablecoin): استیبل کوین‌ها یا ارز دیجیتال با ثبات، رمزارزی است که با اتصال به سایر ارزها یا محصولی قابل معامله، باعث کاهش نوسانات بازار می‌شود. رمزارز تتر (Tether) یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های بازار است که از زمان پیدایش تا به امروز به قیمت یک دلار امریکا خریدوفروش می‌شود.
  • توکن‌های اوراق بهادار (Security Tokens): توکن‌های اوارق بهادار به‌دلیل نوع کاربری خود، قوانین سختی برای خریدوفروش آن‌ها تعیین شده‌ است و استفاده از آن‌ها آسان نیست. این توکن‌ها معمولا به کسب‌وکارها متصل هستند و هدف از خرید آن‌ها دریافت سودهای بالا یا به‌دست آوردن سهام از کسب‌وکاری است.
  • توکن‌های NFT: این توکن‌ها که معمولا در عرصه هنر و گرافیک نام آن‌ها را زیاد شنیده‌اید، دارایی‌های رمزنگاری‌شده‌ای هستند که بر بستر بلاک‌چین ایجاد می‌شوند و کدهای شناسایی متفاوتی دارند. معمولا استفاده از این توکن‌ها در میان هنرمندان رایج‌تر است.

اهمیت آشنایی و شناخت اصطلاحات ارز دیجیتال

به‌طورکلی، سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، حتی برای افراد حرفه‌ای و باتجربه هم پرریسک است و احتمال ضرر وجود دارد. حال اگر بخواهید ناآگاهی و بدون دانش کافی و شناخت اصطلاحات تخصصی وارد این بازار شوید، بدون شک شکست خود را تضمین کرده‌اید. از مهم‌ترین مزایای آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال، درک بهتر نظرات دیگر تریدرها و تحلیل‌های آن‌ها، تحلیل قیمت‌ها و نمودارهای انواع رمزارزها است.

سخن پایانی

یکی از شرط‌های اصلی برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات پرکاربرد این حوزه است؛ واژه‌های مهمی مانند کوین، توکن و آلت کوین که هرکدام تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند، از این دسته‌اند. کوین یا سکه ازجمله ارزهای دیجیتالی هستند که بلاک‌چین اختصاصی خود را دارند؛ اما توکن رمزارزی است که با استفاده از سایر بلاک‌چین‌ها ایجاد و مدیریت می‌شود. آلت کوین هم به رمزازهای جایگزین بیت کوین می‌گویند که برای بهبود کیفیت بازار ارزهای دیجیتال طراحی و ساخته شده‌اند. به‌یاد داشته باشید، اصطلاحات حوزه کریپتوکارنسی به همین واژه‌ها خلاصه نمی‌شود و برای موفقیت در این بازار باید مطالعه بیشتر و عمیق‌تری داشته باشید.


 

منبع ایرنا
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین