کدخبر : 13898 تاریخ انتشار :
A

چرا نباید تسهیلات نهضت ملی مسکن را جدی بگیریم؟

چرا نباید تسهیلات نهضت ملی مسکن را جدی بگیریم؟

مبلغ وام نهضت ملی مسکن در سال 1403 به 800 میلیون تومان افزایش پیدا کرد اما 17 بانک از پرداخت این وام به متقاضیان سرباز می‌زنند

قیمت ۳۶۰- تسهیلات نهضت ملی مسکن هنوز در دستور کار ۱۷ بانک از ۲۶ بانک دولتی و خصوصی قرار نگرفته. این بانک‌ها به رغم الزام قانونی برای تخصیص حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات خود به طرح نهضت ملی مسکن، همکاری نکرده‌اند.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛  وام نهضت ملی مسکن که در سال ۱۴۰۳ به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده، می‌تواند اقساط ۱۲ میلیون تومانی ماهانه داشته باشد و همین حرف‌ها نشان می‌دهد باید با وسواس بیشتری به ماجرا نگاه کنیم. 

عدم همکاری بانک‌ها با تسهیلات نهضت ملی مسکن 

تسهیلات نهضت ملی مسکن، بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، توسط 17 بانک از مجموع 26 بانک دولتی و خصوصی در دستور کار قرار نگرفته است. این بانک‌ها شامل اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، سرمایه، دی، کشاورزی و خاورمیانه هستند.

این وضعیت نشان‌دهنده عدم همکاری و تمایل این بانک‌ها به مشارکت در تسهیلات نهضت ملی مسکن است؛ در حالی که قانون آن‌ها را ملزم کرده بود حداقل 20 درصد از کل تسهیلات خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند.

1996611_517

اقساط وام نهضت ملی مسکن چگونه محاسبه می‌شود؟

وام نهضت ملی مسکن به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳، به دو روش بازپرداخت می‌شود: پلکانی و عادی. در روش عادی، با نرخ سود ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله (۲۴۰ ماه)، اقساط ماهیانه حدود ۱۲ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۴۹۲ تومان خواهد بود.

مجموع سود پرداختی بعد از ۲۰ سال به حدود دو میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان می‌رسد که در نهایت مجموع کل پرداختی به بانک (شامل اصل و سود) حدود دو میلیارد و ۹۶۳ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان است. 

پس از اعلام اینکه مبلغ این وام به 800 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، هنوز مشخص نشده که مبلغ اقساط به صورت پلکانی چگونه محاسبه می‌شود. اما در سال گذشته که وام 550 میلیون تومانی بود، مبلغ اقساط در دو سال اول پنج میلیون و 900 هزار تومان بود.

حداقل حقوق کارگران در سال 1403 حدودا 9 میلیون و 466 هزار تومان است، در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که افرادی که با حداقل حقوق کار می‌کنند چگونه باید با اقساط 12 میلیون تومانی وامی را دریافت کنند که برای حمایت از آن‌ها و خانه‌دار شدنشان، پرداخت می‌شود.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین