کدخبر : 8254 تاریخ انتشار :
A

هزینه چکاپ کامل با بیمه تامین اجتماعی مشخص شد

هزینه چکاپ کامل با بیمه تامین اجتماعی مشخص شد

هزینه چکاپ کامل در مراکز درمانی و درمانگاه‌های خود بیمه تامین اجتماعی کاملا رایگان است

انجام آزمایشات چکاپ به صورت کامل و منظم، توسط افراد، می تواند نشانه اولیه بیماری را شناسایی نموده و به درمان موثر آن ها کمک نماید. امروزه پکیج های مختلفی از آزمایشات چکاپ، توسط مراکز درمانی ارائه شده و افراد می توانند در جهت حفظ سلامتی خود، نسبت به انجام آن ها اقدام نمایند.


بیشتر بخوانید:تعیین تکلیف دارو بیماران سرطانی


با توجه به هزینه بالای انجام چکاپ کامل، بیمه تامین اجتماعی کمک هزینه ای را به منظور کمک به بیماران و متقاضیان در نظر گرفته است. در این میان، ممکن است؛ این سوال برای برخی افراد مطرح شود که کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی چه قدر است و شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن چه می باشد؟

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی چه قدر می باشد؛ به شرایط و مدارک لازم برای دریافت این کمک هزینه بپردازیم. سپس در خصوص نحوه دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی و مقدار کمک هزینه آن صحبت خواهیم کرد و در نهایت، مدت زمان و نحوه پیگیری هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی بیان خواهد گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

چکاپ کامل؛ مجموعه آزمایشاتی است که در آن؛ وضعیت جسمانی فرد مشخص شده و هر گونه نارسایی بدنی تشخیص داده می شود که از جمله آن می توان به تشخیص قند خون، کم خونی، پرکاری یا کم کاری تیروئید، چربی کبد و سایر اشکالات سیستم بدنی اشاره نمود. از آن جایی که همواره تشخیص بیماری، در مراحل اولیه، بهتر می باشد، افراد تمایل دارند که به طور منظم نسبت به چکاپ کامل خود اقدام نمایند.

سازمان تامین اجتماعی، به منظور جبران هزینه ها و کمک به این اشخاص، مبلغی را تحت عنوان کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته است. یکی از سوالات متدوالی که در این میان، برای اشخاص مطرح می شود این است که مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی چه قدر است؟

در پاسخ به این سوال که مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی چه میزان است؛ باید بیان نمود که مبلغ این هزینه، در مراکز درمانی و درمانگاه های خود بیمه تامین اجتماعی کاملا رایگان بوده و از این بابت هزینه ای از متقاضی اخذ نمی شود. این هزینه در مراکز طرف قرارداد با تامین اجتماعی، با توجه به مندرجات قرارداد آن ها و نیز، نوع پکیج چکاپی که فرد دریافت می کند؛ متفاوت بوده و با توجه به تعداد و نوع آزمایشاتی که در پکیج چکاپ درج شده، تعیین می شود و درصدی از هزینه را در بر می گیرد.

هم چنین، اگر شخص در مراکز غیر طرف قرارداد، به انجام چکاپ کامل به صورت سرپایی اقدام نماید، کمک هزینه ای به وی اعطا نخواهد شد. البته بستری و انجام چکاپ کامل در مراکز غیر طرف قرارداد نیز شامل کمک هزینه تامین اجتماعی شده و درصدی از هزینه ها توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت خواهد گردید.

شرایط دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

در قسمت گذشته، به توضیح مبلغ کمک هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی پرداخته و بیان نمودیم که مبلغ این کمک هزینه در بیمارستان های خود تامین اجتماعی، طرف قرارداد و غیر طرف قراداد، با یکدیگر متفاوت می باشد. در این بخش قصد داریم تا به توضیح شرایط دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی بپردازیم.

در توضیح شرایط دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی باید گفت که، مهم ترین شرط این است که فرد بیمه تامین اجتماعی بوده و حق بیمه مذکور را در مهلت مشخص شده پرداخت نموده باشد. بدیهی است که عدم پرداخت این حق بیمه در موعد مقرر، تکلیفی را بر عهده سازمان تامین اجتماعی قرار نمی دهد.

هم چنین، اگر شخص، چکاپ کامل را در مراکز درمانی خود تامین اجتماعی انجام می دهد، می بایست پزشک متخصص خود مرکز؛ برای آن ها آزمایش چکاپ کامل را تجویز نماید تا هزینه آن، به طور رایگان برای متقاضی محاسبه شود.

هم چنین، انجام چکاپ کامل به صورت سرپایی در مراکز غیرطرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی، شامل کمک هزینه نمی گردد و مبلغی به فرد تعلق نخواهد گرفت. شرط دیگر این است که متقاضی، مدارک لازم در این خصوص را تهیه نماید که به جهت اطلاع علاقمندان، لیست مدارک لازم در قسمت بعدی مقاله، توضیح داده شده است.

مدارک لازم برای دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

برای این که شخص بتواند کمک هزینه چکاپ کامل را از بیمه تامین اجتماعی دریافت نمایند، می بایست مدارک و اسناد لازم را در این خصوص تهیه نموده و به کارگزاری بیمه تحویل دهد. لیست مدارک لازم برای دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر می باشد:

برگه تایید پزشک خود سازمان تامین اجتماعی مبنی بر تجویز چکاپ کامل

مدارک و اسناد هویتی بیمار، نظیر کارت ملی، شناسنامه و .....

مدارک و اسناد دال بر پرداخت حق بیمه مربوطه به سازمان تامین اجتماعی

اسناد و مدارک مربوط به بستری شدن در بیمارستان (در مواردی که چکاپ کامل از فرد به صورت سرپایی نبوده و وی در بیمارستان بستری شده است.)

فیش پرداختی مربوطه به هزینه های درمان (در صورتی که شخص پس از انجام چکاپ کامل، برای دریافت هزینه های پرداختی به بیمه تامین اجتماعی مراجعه می نماید.)

ارائه کلیه اسناد فوق، به خصوص مدارک و اسناد دال بر پرداخت حق بیمه مربوطه به سازمان تامین اجتماعی، به منظور دریافت کمک هزینه چکاپ کامل از بیمه، امری الزامی بوده و در صورت نقص در مدارک، کارگزاری بیمه با درخواست فرد موافقت نخواهد نمود.

نحوه دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

در بخش های قبلی مقاله به توضیح شرایط و مدارک لازم برای کمک هزینه چکاپ کامل پرداخته و در این خصوص بیان نمودیم که در صورت انجام چکاپ کامل در مراکز غیر طرف قرارداد و خصوصی، به صورت سرپایی، هیچ کمک هزینه ای به بیمه شده تعلق نخواهد گرفت

در خصوص نحوه دریافت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی، اولین و مهم ترین نکته این است که انجام مراحل دریافت این کمک هزینه، به صورت حضوری بوده و مانند دریافت هزینه اروتز و پروتز بیمه تامین اجتماعی، از طریق ثبت درخواست در سامانه صورت نمی گیرد.

به منظور اخذ هزینه پرداختی بابت چکاپ کامل از بیمه تامین اجتماعی، متقاضی می بایست پس از رعایت شرایط مذکور و تهیه اسناد و مدارک لازم، به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی مراجعه نموده و فرآیند دریافت این کمک هزینه را به صورت حضوری طی نماید. کارگزار بیمه تامین اجتماعی، شخص یا موسسه‌ ای می باشد که واسطه انجام معاملات بیمه بین بیمه‌ گذار و بیمه‌ گر بوده و در مقابل آن، کارمزد دریافت می نماید. 

ذکر این نکته در این میان، حائز اهمیت است که اگر فرد، در حین پرداخت مبلغ چکاپ کامل در مرکز درمانی، برای اخذ این کمک هزینه اقدام می نماید، مطابق با مندرجات قرارداد بین سازمان بیمه تامین اجتماعی و مرکز درمانی، کمک هزینه چکاپ کامل از مبلغ پرداختی توسط متقاضی به مراکز پزشکی کسر خواهد گردید.

بیمه تامین اجتماعی چقدر از هزینه چکاپ کامل را پرداخت می کند؟

یکی از پرسش های متداولی که برای افراد، در حوزه دریافت هزینه چکاپ کامل از بیمه تامین اجتماعی مطرح می شود این است که بیمه تامین اجتماعی چقدر از هزینه چکاپ کامل را پرداخت می کند؟ به منظور پاسخ به این پرسش، این قسمت از مقاله به بیان میزان این هزینه اختصاص پیدا نموده است.

همانطور که پیش تر بیان شد، هزینه پرداختی بابت چکاپ کامل در مراکز طرف قرارداد با بیمه، با توجه به نوع پکیج آزمایشات چکاپ، متفاوت می باشد و نمی توان یک مبلغ ثابت را برای کمک هزینه چکاپ کامل مشخص نمود و مراکز درمانی، با توجه به مندرجات قرارداد خود با بیمه تامین اجتماعی و نوع پکیج، نسبت به کسر هزینه ها از مبلغ پرداختی اقدام می نمایند.

در خصوص این که هزینه پرداختی از جانب بیمه تامین اجتماعی، در بیمارستان های خصوصی و غیر طرف قرارداد، چه میزان می باشد؛ باید بیان نمود که برخلاف مراکز دولتی، هیچ کمک هزینه ای در بیمارستان های خصوصی بابت چکاپ کامل به صورت سرپایی، به فرد پرداخت نخواهد گردید و وی می بایست کلیه هزینه های چکاپ کامل را خود پرداخت نماید. در صورت انجام چکاپ به صورت بستری، بیمه، درصدی از هزینه ها را پرداخت خواهد نمود. در بیمارستان های خود تامین اجتماعی، انجام چکاپ به صورت رایگان می باشد.

 مدت زمان پرداخت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

پس از پرداختن به شرایط، مدارک، نحوه دریافت و مقدار کمک هزینه چکاپ کامل توسط سازمان تامین اجتماعی، در این بخش از مقاله نوبت به بیان مدت زمان پرداخت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی می رسد.

در رابطه با مدت زمان پرداخت هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی می توان بیان داشت که دریافت این کمک هزینه، بستگی به روند پیگیری فرد داشته و نمی توان در این خصوص، مدت زمان خاصی را برای پرداخت هزینه ها در نظر گرفت. اگر شخص در حین پرداخت هزینه چکاپ کامل برای دریافت کمک هزینه، اقدام نموده باشد، بیمارستان و مرکز درمانی، با توجه به مندرجات قرارداد با بیمه، در همان زمان، کمک هزینه اعطایی از جانب بیمه را از مبلغ نهایی پرداختی توسط متقاضی کسر می نماید.

این امر، در زمانی که متقاضی پس از پرداخت هزینه ها، برای دریافت کمک هزینه به کارگزاری بیمه مراجعه می نماید، اندکی متفاوت می باشد و نمی توان زمان خاصی را برای پرداخت هزینه ها تعیین کرد. مدت زمان تهیه مدارک و اسناد لازم توسط متقاضی، زمان مراجعه وی به کارگزاری بیمه، بررسی پرونده در بیمه توسط کارشناسان و تایید نهایی، از جمله عواملی هستند که بر روی زمان پرداخت هزینه چکاپ کامل توسط بیمه تامین اجتماعی اثر می گذارند.

پیگیری هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی

از جمله مسائلی که در زمینه دریافت هزینه چکاپ کامل از بیمه تامین اجتماعی بروز می نماید، نحوه پیگیری این فرآیند می باشد. ممکن است که بسیاری از افراد، برای اخذ این هزینه از بیمه اقدام نموده باشند، اما در جریان پیگیری پرونده خود قرار نداشته و این سوال برای آن ها مطرح شود که پیگیری هزینه چکاپ کامل بیمه تامین اجتماعی به چه صورتی انجام می شود؟

در پاسخ به این پرسش می توان بیان نمود که از آن جایی که نحوه درخواست برای دریافت این هزینه به صورت حضوری می باشد، پیگیری هزینه چکاپ کامل نیز به صورت حضوری و یا برقراری تماس تلفنی با کارگزاری محل ثبت درخواست صورت می گیرد و لذا در این خصوص نمی توان به صورت اینترنتی و یا از طریق سامانه بیمه تامین اجتماعی اقدام نمود. 

علاوه بر موارد قید شده در قسمت فوق؛ یعنی، روش حضوری و برقراری تماس تلفنی، افراد می توانند از طریق چک و کنترل نمودن شماره حساب معرفی شده به بیمه تامین اجتماعی (به منظور واریز کمک هزینه چکاپ کامل)، اقدام به پیگیری واریز یا عدم واریز این هزینه نیز نمایند.

منبع فرارو
ارسال نظر

پربیننده ترین