کدخبر : 10741 تاریخ انتشار :
A

مقایسه تارا و جکJ4؛ بهترین سدان با بودجه زیر یک میلیارد

مقایسه تارا و جکJ4؛ بهترین سدان با بودجه زیر یک میلیارد

تارا و جکJ4 جزو سدان‌های زیر یک میلیارد بازار به حساب می‌آیند رقبای اقتصادی محسوب می‌شوند

خانواده‌های ایرانی همچنان به سدان های رده میانی بازار روی خوش نشان می‌دهند و ایران‌خودرو با چندین خودروی تقریباً هم‌اندازه و هم قیمت در این بازار حضور دارد.


بیشتر بخوانید: آینده بازار خودرو در دستان دولت چهاردهم


یکی از این خودروها تارا نام دارد که از چندی پیش راهی بازار شده و در مقابل خود رقبای داخلی و مونتاژی متنوعی از جمله جک J۴ را مشاهده می‌کند. تارا سدانی است که بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ اقتصادی شکل گرفته و در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه می‌شود.

 

جک J4 از سال ۹۷ توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شود و بنابراین گزینه‌ای نسبتاً شناخته شده در بازار است. در این مقاله می‌خواهیم مقایسه تارا با جک J4 را داشته باشیم تا به سؤالات خریداران این دو خودرو پاسخ دهیم.

 

مقایسه تارا با جک J۴

طراحی ظاهری

تارا با اینکه جزو جدیدترین محصولات ایران‌خودرو به شمار می‌رود اما طراحی ظاهری جذابی ندارد. در بخش جلوی این خودرو طراحی ساده چراغ‌ها و جلوپنجره را شاهد هستیم که البته نکته منفی‌ای درباره آن وجود ندارد. مسئله بحث‌برانگیز طراحی تارا به چراغ‌های عقب مربوط می‌شود که در نسخه‌های جدیدتر با گرافیک بهتری عرضه شده است.

در مقابل باید گفت جک J۴ نیز طراحی قدیمی و از مد افتاده‌ای دارد و این موضوع در طراحی چراغ‌ها و تناسبات بدنه مشهود است. در مجموع اگر بخواهیم درباره ظاهر هر دو خودرو قضاوت کنیم تارا بهتر خواهد بود هرچند هر دو خودرو با استانداردهای روز دنیا فرسنگ‌ها فاصله دارند.

طراحی داخلی

تارا به عنوان سدانی اقتصادی از داشبورد سیتروئن C۳ XR استفاده می‌کند و در نسخه V۴ اتوماتیک خود از برخی تغییرات بهره برده است که شامل انتقال شیشه‌بالابرها به روی درها، دستگیره‌های در متفاوت و… است. طراحی داشبورد این خودرو در کمال سادگی صورت گرفته و نکته هیجان‌انگیزی درباره آن وجود ندارد. جنس متریال بکار رفته نیز معمولی و در حد و اندازه خودروهای یک دهه قبل است.

داستان طراحی ظاهری جک J۴ درباره کابین آن نیز صدق می‌کند و شاهد طرحی قدیمی و اقتصادی هستیم. استفاده از متریال ارزان‌قیمت و پلاستیک خشک نیز این حس را تشدید می‌کند. طراحی داخلی هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

تجهیزات و امکانات

مقایسه تارا با جک J4 در بخش امکانات و تجهیزات نشان دهنده کمبود آپشن های روز دنیا در هر دو خودروست. البته به منظور مقایسه‌ای منصفانه بین دو خودرو مجبور هستیم نسخه اتوماتیک تارا را در برابر جک J4 قرار دهیم و به همین خاطر تارا خودروی مجهزتری به نظر می‌رسد. در جدول زیر می‌توانیم تجهیزات هر دو خودرو را مشاهده نماییم.

تجهیزات و امکانات تارا V۴

 
 
 
ترمز ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)
فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه برقی
سیستم صوتی مالتی مدیا، میرورلینک
چراغ‌ها مجموعه چراغ عقب طرح جدید، مه شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، چراغ خوش‌آمد گویی درهای جلو
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار هم‌رنگ بدنه، آینه داخل فتوکرومیک
شیشه‌ها شیشه‌بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ
تزئینات تریم مشکی، دسته‌دنده و فرمان چرم، روکش چرم و پارچه‌ای صندلی
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم قطع خودکار سوخت، فرمان قابل تنظیم در دو جهت، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب داینامیک، اخطار کاهش باد لاستیک‌ها (TPMS) ایزوفیکس، دارای استاندارد عابر پیاده
رینگ و لاستیک ۱۶ اینچ آلومینیومی
صندلی صندلی راننده و سرنشین جلو ۶ حرکته برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو و عقب قابل تنظیم، صندلی‌های عقب تاشو، گرم‌کن صندلی راننده و سرنشین جلو، تنظیم گودی کمر صندلی راننده
سایر تجهیزات کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید (دستگیره کرومی لمسی)، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو و از راه دور با ریموت، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) زیر آرنجی صندلی‌های جلو و عقب، رودری های جلو و عقب جدید (اضافه شدن کلیدهای شیشه‌بالابر)، باز شدن صندوق با پا، آنتن کوسه‌ای و برف‌پاک‌کن‌های ژله‌ای

تجهیزات و امکانات جک J۴

ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، سیستم ضد سرقت، سیستم کنترل پایداری ESP
چراغ‌ها چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، چراغ دیلایت
صندلی‌ها روکش صندلی چرم
مولتی‌مدیا رادیو + USB + AUX + CD و کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، چراغ‌راهنما بر روی آینه‌های جانبی
سایر تجهیزات ریموت با کنترل از راه دور، قفل مرکزی و دزدگیر، قفل شدن اتوماتیک درب‌ها، سنسور پارک عقب، سنسور نور، ایزوفیکس، شیشه‌های جانبی برقی، شیشه‌بالابر راننده با قابلیت باز شدن به‌صورت تک لمسی، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، ۶ عدد بلندگو، تنظیم نور صفحه کیلومتر، کروز کنترل، عایق درب موتور

قوای محرکه

نوبت به مقایسه تارا با جک J4 در یکی از مهم‌ترین بخش‌ها می‌رسد. تارا V4 به پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5P مجهز است و ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولیدی از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک راهی چرخ‌های جلو می‌شود. در مقابل باید به جک J4 اشاره کرد که پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی آن ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. برخلاف تارا، جک از گیربکس CVT استفاده می‌کند. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو خودرو ذکر شده است:

  تارا V۴ LX جک J۴
نوع موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی
حجم موتور (cc) ۱۵۸۷ ۱۴۹۹
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۳ ۱۰۳
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۴ ۱۴۶
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۰ ۱۸۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۳ ۱۳
سیستم انتقال قدرت اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک با مکانیسم CVT
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/۱۰۰ km) ۷/۲۹ ۶.۲
طول خودرو (mm) ۴۵۱۹ ۴۳۳۵
عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی (mm) ۱۷۴۸ ۱۷۲۵
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۶۶ ۱۵۰۵
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) ۲۶۵۲ ۲۵۶۰
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۲۶۸ ۱۱۱۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۵۰ ۴۵
حجم فضای صندوق‌عقب (Lit) ۶۴۰ ۵۵۰

سواری و هندلینگ

تارا هماهنگی خوبی بین پیشرانه و گیربکس دارد و این موضوع کمتر در سدان های ایران‌خودرو دیده شده است. البته به دلیل قدرت کم پیشرانه و وزن نسبتاً بالا نباید انتظار شتاب خوبی را از این خودرو داشت اما پایداری و هندلینگ آن برای خودرویی در این کلاس و بازار خوب است و در شهر نیز سواری نسبتاً نرمی را به نمایش می‌گذارد. از طرف دیگر جک J۴ با اینکه پیشرانه‌ای کم‌رمق‌تر دارد اما به خاطر وزن کمتر می‌تواند از نظر شتاب گیری مشابه تارا باشد و گیربکس CVT آن نیز رفتاری کاملاً اقتصادی دارد. سواری J۴ برای کاربری‌های روزمره مناسب است اما پایداری و هندلینگ آن جای تعریفی ندارد و باید در پیچ‌ها نهایت مدارا را داشت.

قیمت

در جدول زیر می‌توانیم مقایسه قیمت تارا با جک J4 را مشاهده کنیم. 

مدل مشخصات قیمت نمایندگی قیمت بازار
تارا دستی ۷۸۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V۱ ۵۸۶,۹۳۲,۰۰۰ ۷۹۴,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V۳ به زودی
تارا اتوماتیک V۲ ۹۳۸,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک V۴ ۶۸۹,۳۰۹,۰۰۰ ۹۹۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J۴ ۷۹۱,۴۰۰,۰۰۰ ۷۹۲,۰۰۰,۰۰۰

قضاوت نهایی

به‌طورکلی خودروهای چینی مونتاژی در کشورمان از دو مشکل اصلی بازار دست‌دوم کم رونق و محدودیت خدمات پس از فروش و تأمین قطعات رنج می‌برند و جک J۴ نیز از این قاعده مستثنا نیست. با اینکه تارا به واسطه استفاده از پیشرانه TU۵P مشکلی در زمینه تأمین قطعات و قیمت آن نخواهد داشت اما بازار خریدوفروش آن نیز خیلی درخشان نیست و خودروهای دیگر ایران‌خودرو همچون دنا پلاس بازار دست‌دوم بهتری دارند.

مقایسه تارا با جک J۴ نشان دهنده اختلاف قیمت عمیق دو خودروست به گونه‌ای که تارا V۴ هم‌اکنون حدود ۲۰۰ میلیون تومان گران‌تر از جک J۴ در بازار خریدوفروش می‌شود و بنابراین این فاکتور تا حد زیادی می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اگر بخواهیم از نظر قیمتی هر دو خودرو را مقایسه کنیم می‌بایست نسخه دنده دستی تارا را با جک J۴ مقایسه نماییم که در این صورت نیز خریدارانی که خواهان گیربکس اتوماتیک هستند سدان جک را ترجیح خواهند داد. اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید و می‌خواهید خودرویی اتوماتیک و نسبتاً مجهز با بازار دست‌دوم بهتر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر سوار شوید تارا انتخاب بهتر خواهد بود؛ اما اگر نمی‌خواهید هزینه بیشتری برای خودرو کرده و درعین‌حال سدانی اتوماتیک و اقتصادی انتخاب کنید جک J۴ گزینه منطقی‌تری به نظر خواهد رسید هرچند در این کلاس می‌توان نیم‌نگاهی هم به فردا ۵۱۱ داشت.

منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین