کدخبر : 11089 تاریخ انتشار :
A

مقایسه تیگو ٨ پرو مکس با سانگ‌یانگ کوراندو؛ دوئل شاسی‌بلند‌های دو دیفرانسیل

مقایسه تیگو ٨ پرو مکس با سانگ‌یانگ کوراندو؛ دوئل شاسی‌بلند‌های دو دیفرانسیل

سانگ یانگ کوراندو مونتاژی معروف به کوراندو توربو از جمله معدود کراس اوورهای کره‌ای است که در کشور مونتاژ می‌شود و می‌تواند رقیب سرسختی برای چینی‌های همچون فونیکس تیگو ۸ پرومکس باشد

سانگ یانگ کوراندو مونتاژی و تیگو ۸ پرومکس دو خودروی دو دیفرانسیل بازار هستند که تقریبا در یک رده قیمتی بازار قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: فونیکس FX؛ مشخصات گران‌ترین شاسی‌بلند مونتاژی در ایران


این روزها که خودروهای چینی به ویژه در کلاس کراس اوورها بخش اعظم بازار ایران را به تسخیر خود درآورده‌اند، وجود یک ماشین کره‌ای نسبتاً اصیل می‌تواند برای بسیاری از مشتریان امیدبخش باشد. سانگ یانگ کوراندو مونتاژی معروف به کوراندو توربو از جمله معدود کراس اوورهای کره‌ای است که در کشور مونتاژ می‌شود و می‌تواند رقیب سرسختی برای چینی‌های همچون فونیکس تیگو ۸ پرومکس باشد. از همین رو در این مطلب به مقایسه سانگ یانگ کوراندو مونتاژی با تیگو ۸ پرومکس می‌پردازیم.

سانگ یانگ کوراندو مونتاژی

تیگو ۸ پرومکس

درباره سانگ یانگ کوراندو مونتاژی و تیگو ۸ پرومکس

نسل چهارم سانگ یانگ کوراندو C300 محصول سال ۲۰۱۹ بوده و طراحی آن بر اساس یک مدل مفهومی متعلق به سال ۲۰۱۶ صورت گرفته است. در حالی که نسل‌های قبلی این ماشین توسط رامک خودرو در ایران عرضه می‌شد، نسخه مونتاژی نسل جدید کوراندو با شرکت نوراموتور به بازار ایران آمده و اولین سری آن در زمستان ۱۴۰۲ به مشتریان تحویل شده است.

نسل جدید سانگ یانگ کوراندو مونتاژی

فونیکس تیگو ۸ پرومکس نیز نسخه قدرتمند و فول آپشن‌تر تیگو ۸ پرو بوده که در همکاری میان مدیران خودرو با کمپانی چری در ایران به صورت رسمی عرضه می‌شود. این کراس اوور نسبتا لوکس علاوه بر قوای فنی متفاوت، از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک نیز بهره می‌برد که در نسخه پرو موجود نبود. ضمناً در سال ۱۴۰۲ مدل IE تیگو ۸ پرومکس مجهز به بعضی امکانات جدید به بازار ما عرضه شد.

آپشن های تیگو ۸ پرومکس

مقایسه طراحی بدنه

با توجه به پیشرفت همه روزه طراحی خودروهای جدید، واضح است که محصولات قدیمی‌تر همچون کوراندو و تیگو ۸ کم کم زیبایی‌ها و جذابیت خود را  دست می‌دهند و نمی‌توانند مثل روزهای اول خوش بدرخشند. با این حال به دلیل کم تنوع بودن بازار کراس اوورهای کشور در شرایط کنونی، هنوز هم محصولاتی مثل کوراندو مونتاژی و فونیکس تیگو ۸ پرومکس استایل نسبتاً گیرا، زیبا، متناسب و قابل قبولی برای خریداران ایرانی ارائه می‌دهند.

بدنه سانگ یانگ کوراندو مونتاژی

طراحی بدنه سانگ یانگ کوراندو مونتاژی

در این میان به نظر می‌رسد که تیگو ۸ پرومکس طراحی ظاهری لوکس و زیباتری نسبت به حریف کره‌ای به نمایش می‌گذارد، اما کوراندو توربو نیز به طراحی کمی اسپرت و اصیل‌تر خود می‌بالد و در نهایت بسته به سلیقه مشتری، هر دو خودرو می‌توانند از انتخاب‌های مناسب بازار ایران در بحث طراحی ظاهری و نمای بیرونی به شمار بروند.

بدنه تیگو ۸ پرومکس

طراحی بدنه تیگو ۸ پرومکس

مقایسه مشخصات فنی سانگ کوراندو مونتاژی با تیگو ۸ پرومکس

مقایسه تیگو ۸ پرومکس با سانگ یانگ کوراندو مونتاژی از برتری فنی محصول مدیران خودرو حکایت دارد؛ چرا که تیگو ۸ پرومکس با موتور ۲ لیتری توربوشارژ خود می‌تواند قدرتی نزدیک به ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های خود انتقال دهد. این پیشرانه در همکاری با گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه روغنی قادر است شتاب صفر تا صد زیر ۸ ثانیه را برای این شاسی بلند شهری ۱۷۱۲ کیلوگرمی فراهم کند. ضمناً سیستم انتقال قدرت تیگو ۸ پرومکس از نوع تمام چرخ محرک هوشمند بوده و در موقعیت ضروری نیروی موتور را به تمامی چرخ‌ها ارسال می‌کند تا کشش بهتر به ویژه تحت شرایط لغزنده یا مسیرهای آفرودی ایجاد شود. حالات رانندگی ویژه آفرود و شرایط لغزنده نیز برای آن تعریف شده تا کاربر به کمک آنها رانندگی ایمن و پایدارتری را تجربه کند.

مقایسه فنی سانگ یانگ کوراندو و تیگو ۸ پرومکس

سانگ یانگ کوراندو مونتاژ نورا موتور نیز سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک دو دیفرانسیل دارد اما موتور آن از نوع ۱.۵ لیتری توربو شارژ بوده و حداکثر توان حاصل معادل ۱۶۳ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است که به یک گیربکس اتوماتیک معمولی ۶ سرعته منتقل می‌شود. بنابراین از لحاظ شتاب و چابکی باید گفت که کوراندو مونتاژی علی رغم وزن کمتر، نمی‌تواند پا به پای حریف چینی راه برود و به طور کلی انتظار داریم که زمان فرایند شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ آن در محدوده ۸.۹ ثانیه یا مقداری کمتر باشد.

 

مشخصات فنی سانگ یانگ کوراندو مونتاژی

خوشبختانه هر دو خودرو دارای سیستم تعلیق مولتی لینک مستقل در بخش عقب هستند و پایداری و هندلینگ قابل قبولی در کلاس خود ارائه می‌دهد. از لحاظ نرمی سواری نیز وضعیت هر دو کراس اوور تقریباً مناسب است اما به نظر می‌رسد که آسایش سواری در تیگو ۸ پرو کمی نسبت به حریف کره‌ای بالاتر بوده و سیستم تعلیق آن توانایی بیشتری در جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده داشته باشد.

خودرو سانگ یانگ کوراندو مونتاژی تیگو ۸ پرومکس
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۲ لیتر
توان خروجی ۱۶۳ اسب بخار – ۲۸۰ نیوتن متر ۲۵۴ اسب بخار – ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ دنده اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرت تمام چرخ محرک AWD تمام چرخ محرک AWD
شتاب ۰-۱۰۰ ۸.۹ ثانیه ۷.۹ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۷.۴۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۹۰ کیلومتربرساعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۳۵ کیلوگرم ۱۷۱۲ کیلوگرم
حجم باک ۴۷ لیتر ۵۱ لیتر
ابعاد بدنه ۱۶۲۰-۱۸۷۰-۴۴۵۰ میلیمتر ۱۷۴۵-۱۸۶۰-۴۷۲۲ میلیمتر
فاصله محوری ۲۶۷۵ میلیمتر ۲۷۱۰ میلیمتر
حجم صندوق ۵۵۱ لیتر ۸۸۹ لیتر

مقایسه کابین و فضای داخلی

با وجود آنکه طراحان سانگ یانگ سعی داشته‌اند تا فضای داخل کوراندو توربو را مدرن‌تر جلوه دهند و طرح جذاب‌تری برای آن به وجود بیاورند، اما باز هم با یک داشبورد نسبتاً ساده روبرو هستیم که خلاقیت چندانی در طرح‌ریزی آن به چشم نمی‌خورد. بنابراین طرح کابین کوراندو جدید در مقایسه با فضای داخلی لوکس‌تر و مدرن تیگو ۸ پرومکس نمی‌تواند زیباتر محسوب شود و از این جهت نسبت به حریف چینی ضعف نشان می‌دهد.

مقایسه کابین سانگ یانگ کوراندو مونتاژی و تیگو ۸ پرومکس

با این حال افرادی که طرح‌های ساده و تا حدودی کلاسیک‌تر را می‌پسندند، احتمالاً مشکلی با طراحی داخلی قابل قبول اما کمی قدیمی کوراندو مونتاژی نداشته باشد. از لحاظ کیفیت متریال و میزان لوکس بودن فضای داخلی نیز تیگو ۸ پرومکس در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و از این جهت قادر به کشب رضایت طیف گسترده‌تری از مشتریان خواهد بود.

نکته دیگری که در مورد مقایسه کابین دو کراس اوور مونتاژی باید حتماً مورد توجه قرار گیرد، میزان فضای سرنشینان ردیف عقب است که از این جهت هم تیگو ۸ پرومکس می‌تواند فضای بیشتر و راحت‌تری را در دسترس کاربران ردیف دوم قرار دهد. البته تیگو ۸ پرومکس ۲ صندلی در ردیف سوم نیز دارد که بیشتر برای حضور کودکان و افرادی با جثه کوچک مناسب است.

کابین تیگو ۸ پرومکس

ضمناً مالک این خودروی چینی می‌تواند با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم فضای بسیار بزرگی در حد ۸۸۹ لیتر را به عنوان صندوق عقب در اختیار داشته باشد. این در حالی است که صندوق عقب کوراندو مونتاژی حدود ۵۵۱ لیتر ظرفیت دارد.

مقایسه امکانات

سانگ یانگ کوراندو توربو مونتاژی امکانات نوین و کاملاً رضایت بخشی ارائه می‌دهد که اگرچه نسبت به تیگو ۸ پرومکس تا دندان مسلح، کمی محدودتر است اما این مورد نمی‌تواند روی قضاوت مشتریان در مورد سطح امکانات کوراندو توربو تاثیر چندان منفی بگذارد؛ چرا که تجهیزات کاربردی مثل کروز کنترل تطبیقی، دستیار حرکت بین خطوط، هشدار تغییر خط، هفت کیسه هوا، هشدار حرکت خودروی جلویی، شارژ وایرلس تلفن همراه، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن ردیف عقب، نمایشگر ۸ اینچی، سیستم تشخیص نقاط کور، سانروف و… در لیست تجهیزات نیو کوراندو مونتاژی نورا موتور دیده می‌شود.

اما تیگو ۸ پرومکس طیف بسیار گسترده‌تری از امکانات نوین شامل انواع رادارها، دستیارهای کمک رانندگی نیمه خودکار، تهویه اتوماتیک سه کاناله، سقف پانوراما، ترمز اضطراری اتوماتیک و… را در لیست تجهیزات بلند بالای خود جا داده است و از این حیث نسبت به حریف کره‌ای برتری نشان می‌دهد.

خودرو کوراندو توربو مونتاژی تیگو ۸ پرو مکس
کروز کنترل دارد دارد (تطبیقی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط خوان دارد دارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوط دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد دارد
کیسه هوا دارد (۶ عدد) دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیک دو کاناله دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو ندارد دارد
سردکن صندلی جلو دارد دارد
گرمکن صندلی جلو دارد دارد
شارژر وایرلس دارد دارد
دنده پشت فرمان ندارد دارد
آینه‌های تاشو برقی دارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد (پانوراما)

نتیجه‌گیری ؛ تیگو ۸ پرو ارزنده‌تر است یا سانگ یانگ کوراندو مونتاژی؟

با توجه به نکات و مطالبی که در مطلب مقایسه سانگ یانگ کوراندو مونتاژی با تیگو ۸ پرومکس به آن اشاره کردیم، باید بگوییم که اگر نیاز به یک خودرو با طراحی ظاهری لوکس‌تر، کابین زیبا و با کیفیت‌تر، امکانات متنوع‌تر، قدرت و شتاب هیجان انگیزتر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر هستید، تیگو ۸ پرومکس می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

اما افرادی که قصد خرید خودرو چینی ندارند، می‌توانند روی کیفیت فنی بالاتر سانگ یانگ کوراندو حساب بالاتری باز کنند و از امکانات مناسب، فضای داخلی قابل قبول، انتقال قدرت تمام چرخ محرک و طراحی کمی اسپرت‌تر این ماشین کره‌ای لذت ببرند.

منبع آخرین خودرو
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین