کدخبر : 11590 تاریخ انتشار :
A

چهار جایگزین تازه‌نفس برای هیوندای توسان (عکس)

چهار جایگزین تازه‌نفس برای هیوندای توسان (عکس)

خودروهای کراس اوور با ورود محصولات چینی به کشور طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ یکی از این خودروها هیوندای توسان است

خودروهای کراس اوور طی سال های اخیر محبوبیت فراوانی در بازار خودروی کشور پیدا کرده اند. خودروهای کراس اوور به دلیل دارا بودن فضا و ارتفاع بیشتر از خودروهای سدان و همچنین کمتر بودن قیمت نسبت به خودروهای SUV بیشتر در معرض دید بوده و اقشار مختلفی از جامعه را به سمت خود کشانده اند.


بیشتر بخوانید: مقایسه تویوتا کرولا و تویوتا لوین؛ نبرد وارداتی‌های تازه‌نفس


در ایران نیز این کلاس خودرویی مخصوصا در سال های اخیر با ورود طیف وسیعی از خودروهای چینی بسیار پرطرفدار شده و رقابت تنگاتنگی میان خودروسازان در عرضه این خودروها صورت گرفته است.

هیوندای توسان ix35

هیوندای توسان یا همان ix35 یکی از محصولات پرفروش هیوندای تا به حال بوده که توانست در سراسر دنیا خصوصا در ایران از همان نسل اولش حتی با وجود هیوندای سانتافه به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. توسان تا کنون چهار نسل را از سال ۲۰۰۴ تجربه کرده و در واقع یکی از فرزندان جوان هیوندای محسوب می شود. در ایران توسان تا نسل سوم به صورت رسمی وارد کشور شد و رقابت سختی را میان کره‌ای ها با یکدیگر و دیگر خودروسازان رقم زد. 

نسل دوم این خودروی کره‌ای در ایران هم با نسخه قدیمی و هم با نسخه فیس لیفت عرضه شد و همچنان هم بازار نسخه های کارکرده نسبتا خوبی دارد اما چندان هم پر رونق نیست. مهمترین شاخصه های این محصول خوشنام طراحی عامه پسند، امکانات رفاهی و ایمنی بالا در نسخه های فول، استهلاک نسبتا پایین و البته قابلیت AWD یا همان سیستم دو دیفرانسیل هوشمند با قفل الکترونیکی است. 

کابین هیوندای IX۳۵

توسان هیوندای البته که معایبی هم مانند تعلیق نسبتا خشک، شتاب نه چندان بالا و همچنین قیمت بالای قطعات در کنار قدیمی شدن پلتفرم و طراحی و نبود آپشن های روز را داشته که ممکن است برای برخی آزار دهنده باشد. بنابراین می خواهیم ببینیم با بودجه یک توسان نسل دو (۲۰۱۴-۲۰۱۶) چه خودروهای صفر کیلومتر و بروزی در بازار می‌توان خرید. همین ابتدای کار این مورد را باید ذکر کنیم که بیشتر خودروهای لیست بخاطر شرایط قیمت و بازار از برندهای چینی و یا دو رگه‌ای هستند که آخر یک سر چینی دارند. چه بخواهیم چه نخواهیم چینی ها کیلومترها جلوتر از آنچه در تصورات ما می‌گذرد، هستند!

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ جدیدترین عضو و البته یکی از پر حاشیه ترین محصولات گروه بهمن است که بالاخره مدتی است وارد بازار شده و به دست متقاضیان رسیده است. محدوده قیمتی این کراس اوور سایز بزرگ با یک توسان کارکرده در یک رنج بوده اما در برخی موارد بهتر و البته در برخی بخش ها نیز از رقیب کارکرده کره‌ای خود ضعیف‌تر است. فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور از نظر طراحی ظاهری و کابین خودرویی بروز و مدرن بوده که بسیار به کام عموم مردم خوش‌ می آید. 

در بخش فنی فیدلیتی پرستیژ به یک قلب تپنده ساخت میتسوبیشی مجهز شده که قدرتی حدود ۱۹۷ اسب بخار و گشتاوری نزدیک به ۲۹۰ نیوتن متر را دارد. ضمن اینکه شما در این خودرو می توانید بسیاری از آپشن های ایمنی و رفاهی را یکجا داشته باشید. مهم‌ترین نقاط قوت فیدلیتی پرستیژ همین آپشن های زیاد خصوصا در بخش خودران، خدمات پس از فروش مناسب در کنار سواری قابل قبول و کیفیت ساخت بالا هستند. اما از طرفی قلب تپنده این خودرو توربوشارژ بوده و قطعا به کیفیت بنزین کشور حساس است.

ضمن اینکه خشکی در حین رانندگی ممکن است سرنشینان را کمی اذیت کند. اما از بزرگترین ضعف های فیدلیتی پرستیژ نسبت به توسان نبود سیستم چهار چرخ محرک است و نماینده گروه بهمن تنها به صورت دیفرانسیل جلو به بازار عرضه شده که قابلیت های خارج جاده آن را تا حدودی به صفر نزدیک می‌کند! اما در مجموع اگر آپشن زیاد، فضای کابین بزرگ و البته ظاهری جسورانه را میخواهید، تیپ پرستیژ فیدلیتی منتظر شماست تا به جای توسان کارکرده انجام وظیفه کند. 

فونیکس FX

فونیکس FX تنها کراس اوور اسپرت این لیست بوده که در محدوده قیمتی یک توسان نسل دو کارکرده قرار میگیرد. FX محصولی نسبتا جدید از برند مدیران خودرو زیرمجموعه اولش یعنی فونیکس است که حدود دو سالی از حضورش در بازار می گذرد. این خودرو که در اصل چری اومودا ۵ نام دارد در سگمنت جدیدی با نام کراس اوور کوپه قرار می‌گیرد و آن هم بخاطر زاویه تند ستون D است. 

فونیکس FX از نظر طراحی ظاهری کاملا از ترند روز دنیا بهره مند بوده که چراغ های جلو دو تکه، جلو پنجره عضوی از سپر جلو و چراغ های عقب نیز بهم متصل طراحی شده‌اند. در بخش داخلی نیز این محصول چینی همچنان داشبورد مدرنی داشته و فضای هر دو ردیف هم نسبتا جادار و مناسب بوده اما قطعا از توسان کمی کمتر است. در بخش فنی هم که تیپ پرمیوم FX کاملا مشخصاتی مشابه تیگو ۸ پرو داشته و از توسان خودرویی قوی ‌تر است. 

مهمترین نکات مثبت و امیدوار کننده فونیکس FX خصوصا در مقابل رقیب کره‌ای خود طراحی مدرن، امکانات رفاهی و ایمنی زیاد، قدرت بالا و البته سگمنت جوان پسند آن است. اما در مقابل همچنان به کیفیت بنزین حساس بوده و همین مورد سبب می شود تا استهلاک بیشتری نسبت به توسان داشته  باشد. ضمن اینکه ایرادات مونتاژی فر‌اوانی هم در بخش کابین این خودرو گزارش شده اما دیگر مورد نا امید کننده‌اش تک دیفرانسیل بودنش است که ضعف بزرگی نسبت به توسان کارکرده محسوب می شود. البته که از نظر خدمات پس از فروش و گستردگی نمایندگی ها هم فونیکس بسیار موفق عمل کرده است. 

جیلی آزکارا 

قیمت جیلی آزکارا

جیلی آزکارا

جیلی آزکارا

آزکارا دیگر کراس اوور جدید و البته با کیفیت این لیست است که توسط فردا موتور به صورت وارداتی مدتی است به بازار ایران عرضه شده است. جیلی از جمله برندهای چینی است که کیفیت محصولاتش بسیار بالا بوده و به واسطه همکاری با ولوو چند سالی است که به بازارهای اروپایی نیز راه پیدا کرده است. حالا دوباره پس از چند سال البته با تجاربی نه چندان خوش جیلی دوباره به ایران بازگشته و در قدم اول آزکارا را در ایران دارد. 

جیلی آزکارا در بخش فنی خودرویی پاک در این لیست بوده و به یک قلب تپنده ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو شارژ مجهز شده که در ترکیب با یک موتور برقی ۴۸ مجموعا توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. در اصطلاح فنی به این خودروی جذاب MID HYBRID یا همان هیبرید خفیف گفته شده که به بیان ساده این سیستم دخالت مستقیمی در رانندگی نداشته و فقط در شتابگیری و از بین بردن تاخیر تعویض دنده‌ها به کار آمده و مصرف سوخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.  

نقاط قوت آزکارا موارد زیادی است که از جمله آنها می‌توان به کیفیت ساخت بسیار خوب، استفاده تکنولوژی های ولوو، امکانات مختلف و البته مصرف سوخت کم اشاره کرد. اما شاخص ترین مزیت آزکارا که در توسان هم دیده می شود سیستم AWD بوده که برگ برنده‌اش محسوب می شود. اما در مقابل متاسفانه همچنان شرایط خدمات پس از فروشش چندان مشخص نیست. ضمن اینکه پیشرانه هم پیچیدگی های خاص خود را دارد و هم کیفیت بنزین برایش بسیار مهم است. همین موارد سبب می شود تا افرادی که به دنبال یک خودروی بی ازار هستند سمت آزکارا نروند. 

جتا VS۵

جتا VS5 برادر کوچک‌تر VS7 نیز دیگر رقیب هیوندای توسان در این بازه قیمتی است که می شود به صورت صفر کیلومتر خرید. ممکن است این چند وقت نام جتا را بیش از پیش شنیده باشید، برندی که به واسطه همکاری میان فولکس واگن آلمان و فاو چین چند سال پیش تاسیس شد تا محصولاتی برای بازار چین و برخی بازارهای دیگر تولید شوند. حالا ماموت پس از همکاری موفقیت آمیز با فولکس واگن به سراغ این زیرمجموعه با کیفیت دو رگه‌اش رفته تا محصولاتش را به ایران بیاورد. 

جتا VS5 کراس اوور کوچک‌تر این خانواده است که اخیرا تحویل متقاضیان شده و به سبب کیفیت بالا طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. این خودرو از نظر طراحی با اینکه ظاهر ساده‌ای دارد اما رگ و ریشه های آلمانی‌اش بیشتر به چشم می آید، ضمن اینکه داخل کابین هم همین مورد ادامه یافته است. در بخش فنی نیز این کراس اوور سایز متوسط به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که ساخت فولکس واگن است. 

خودروی VS5 نسبت به هیوندای توسان کارکرده که در یک رنج قیمتی قرار دارند مزایا و معایب مختلفی دارد. امکانات رفاهی و ایمنی زیاد، قدرت بالای پیشرانه، ظاهر بروز و البته تکنولوژی های آلمانی از جمله مزایای این محصول دورگه است. در مقابل مانند دیگر خودروهای این لیست به کیفیت بنزین حساس بوده خصوصا اینکه تکنولوژی آن برای فولکس واگن است. کیفیت متریال داخلی نیز چندان رضایت بخش نبوده و عایق بندی کابین هم تعریفی ندارد. اما مهمترین ضعف جتا VS5 نداشتن سیستم چهارچرخ محرک است که در توسان دیده می شود. 

منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین