کدخبر : 12117 تاریخ انتشار :
A

مقایسه شاهین پلاس و تارا V4؛ دوئل سدان‌های تازه‌نفس ایران‌خودرو و سایپا

مقایسه شاهین پلاس و تارا V4؛ دوئل سدان‌های تازه‌نفس ایران‌خودرو و سایپا

تارا اتوماتیک و شاهین پلاس لقب لوکس‌ترین سدان‌های داخلی ایران‌خودرو و سایپا را بر دوش می‌کشند

خودروهای سدان یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین کلاس های خودرویی در سراسر دنیاست و مدل های مختلفی را نیز شامل می شود. در بازار خودروی کشور نیز با وجود محبوبیت بالایی که کراس اوور ها در بازار طی چند سال اخیر بدست آورده اند اما همچنان سدان ها نیز جزو انتخاب اول بسیاری از اقشار مختلف جامعه است. صنعت خودروی ایران نیز پس از انقلاب در زمینه ساخت خودروهای سدان ملی تلاش های زیادی کرد تا اکنون سرانجام چند محصول مختلف را در این رسته خودرویی داشته باشیم. 


بیشتر بخوانید: واردات خودرو به کام دلال‌ها؛ بزرگ‌ترین مشتریان سامانه یکپارچه لو رفت!


تارا اتوماتیک که لقب لوکس ترین سدان ملی را تا چندی پیش به دوش می کشید آخرین سدان ملی ایران خودرو بوده که چند سالی است در بازار حضور دارد. تارا ایران خودرو در واقع نسخه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ بوده که پس از بازگشت تحریم ها و رفتن پژو از کشور ایران خودرو را بر آن داشت تا پروژه پلتفرم ملی را بر اساس این سدان اقتصادی فرانسوی جلو برده و سرانجام آن تولد تارا شود. تارا V۴ در میان تمام تیپ های تولید شده تارا در اصل فول‌ترین نسخه آن محسوب شده و به همین خاطر لقب لوکس ترین محصول ملی ایران خودرو را البته تا قبل از عرضه ریرا دارد. 

شاهین پلاس اتوماتیک نیز این سوی میدان لوکس ترین محصول ملی سایپا را یدک می کشد که در بسیاری بخش ها نسبت به قبل ارتقا پیدا کرده و واقعا محصول جذابی شده است. شاهین سایپا که ابتدا رهام نام داشت یک خودروی سدان ملی است که توسط نارنجی‌ پوشان سایپا طراحی و تولید شد. پلتفرم شاهین با سایر محصولات سایپا متفاوت بوده و بر خلاف محصولات قبلی این شرکت بر روی پلتفرم داخلی SP۱۰۰ سایپا توسعه است. پرنده تیزبال سایپا اکنون در بازار رقبای متعددی داشته اما مهمترین و‌ بزرگترین حرف آن هموطنش تاراست. 

مقایسه طراحی ظاهری شاهین پلاس و تارا V۴

تارا اتوماتیک

مقایسه قیمت شاهین پلاس و تارا V4

در بخش طراحی ظاهری با دو خودروی کاملا متفاوت و ناهمسان روبروییم، همچنین علاوه بر طراحی ابعاد این دو سدان ملی هم با یکدیگر متفاوت است. تارا سبک ظاهری نسبتا مدرن‌تر و البته کشیده تر از شاهین را داشته و در آن از خطوط تند و تیز بیشتر از شاهین استفاده شده است. شاهین اما ظاهری تخم مرغی شکل داشته و در آن خبری از خطوط شکسته و یا زوایای چندان تند و تیز نیست. 

در نمای جلو تارا چراغ هایی کشیده و نسبتا باریکی را داشته که چسبیده به جلوپنجره طراحی شده و ظاهری جدی را به خودرو بخشیده‌اند. شاهین هم در این نما کاملا ظاهری الهام گرفته از پرنده هم نامش را داشته و با اینکه جلوپنجره نسبتا عریض و کشیده‌ای دارد اما چراغ های اصلی بزرگتر طراحی شده و چندان زاویه دار نیست. سپر جلو اما در هر دو خودرو نسبتا ساده و به دور از هرگونه تجمل گرایی طراحی شده است. 

تارا اتوماتیک V2

شاهین پلاس

در نمای عقب تارا V4 چراغ هایی بهم پیوسته دارد که ترند روز دنیا بوده اما متاسفانه طراحان ایران خودرو در نسخه پیشین خلاقیتی نابجا را برای گرافیک داخلی این چراغ در نظر گرفته بودند که پس از انتقادات فراوان در آخرین نسخه تولیدی آن یعنی V4 گرافیک چراغ ها کاملا عوض شد. شاهین همچنان مانند نمای جلوی خود سادگی را سرلوحه کار خویش قرار داده و ابعاد چراغ های بزرگتری نسبت به تارا داشته و گرافیک قدیمی تری هم نسبت به تارا دارد. 

کابین 

تارا اتوماتیک

شاهین پلاس

در بخش کابین اما هر دو خودرو داشبوردی ساده داشته ولی نسبت به نسخه های پیشین خود خصوصا شاهین دستخوش تغییرات مثبتی شده‌اند. شاهین پلاس اتوماتیک نسبت به نسخه پیشین خود در بخش کابین و البته امکانات بهبود پیدا مرده که از جمله آنها می توان به قطعات طرح چوب داشبورد و رودری ها اشاره کرد. ضمن اینکه صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا نیز بزرگتر از قبل شده و همچنین کروزکنترل نیز به صورت فابریک در آن حضور دارد. همچنین تریم داخلی نیز دو رنگ شده و کیفیت متریال هم در برخی بخش ها کمی بهتر از قبل شده است. 

تارا V4 نیز این سوی میدان رقابت داشبورد نسبتا ساده‌ای داشته اما نسبت به شاهین پلاس اتوماتیک کمی جذاب‌تر است. تریم داخلی تیره رنگ بوده و همچنین نسبت به نسخه اتوماتیک قبلی تغییراتی همچون تغییر رودری ها و منتقل شدن کلیدهای شیشه بالابر به روی درب ها داشته است. بخش میانی هم میزبان یک کنسول کوچک بوده و در بخش عقب نیز زیرآرنجی به صندلی ها اضافه شده است. همچنین فضای داخلی هم نسبت به شاهین کمی بزرگ‌تر بوده که البته با توجه به سگمنت خودروها امری طبیعی است. 

مشخصات فنی شاهین پلاس یا تارا V۴

مشخصات تارا

در بخش مشخصات فنی اما تارا V4 و شاهین پلاس اتوماتیک بسیار شبیه به هم بوده که سبب می شود تا علاقه مندان به این خودروها در خرید آنها دچار شک و تردید شوند. تارا V4 زیر کاپوت خود نسل جدید پیشرانه  معروف و محبوب TU5 را جای داده که TU5 پلاس نام دارد. این قلب تپنده ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی  ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را برای لوکس ترین سدان آبی پوشان به همراه دارد. 

گیربکس تارا اتوماتیک هم از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که پیش‌تر بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک و پژو ۲۰۷ به کار رفته و نسبت به گیربکس چهار سرعته قدیمی محصولات ایران خودرو بسیار بهتر و جذاب‌تر است. مصرف سوخت ترکیبی تارا اتوماتیک حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده اما یکی از مشکلات ناامید کننده‌اش تقه زدن گیربکس آن در هنگام تعویض دنده هاست که نسبت به بسیاری از خودروهای هم رده موردی آزاردهنده و منفی است. 

شاهین پلاس

شاهین پلاس اتوماتیک اما نسبت به شاهین اتوماتیک معمولی تغییرات بزرگ و بسیار مثبتی کرده است. دیگر در این خودرو خبری از پیشرانه ۸ سوپاپ توربو نیست و حالا قلب تپنده آن پیشرانه ME16 بوده که در اصل همان TU5 پلاس است که کمی تغییراتی جزئی به همراه داشته. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همین مورد سبب شده تا استهلاک این خودرو نسبت به نسخه پیشین بسیار کاهش پیدا کرده و به کیفیت بنزین هم حساس نباشد. 

گیربکس شاهین پلاس اتوماتیک از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT بوده که درست شبیه به خودروی رقیب است. ضمن اینکه نسبت به گیربکس CVT که قبلا استفاده می شد هم جذابیت رانندگی بیشتری داشته و هم راندمان بالاتری دارد. مصرف سوخت ترکیبی نیز در این نسخه شاهین به عدد ۷.۲ لیتر تقلیل پیدا کرده و همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم استهلاک پایین تری هم نسبت به شاهین CVT دارد. 

مشخصات تارا V۴ شاهین پلاس اتوماتیک
کد موتور TU۵ پلاس ME۱۶
نوع موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتر تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتر تنفس طبیعی
قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۱۱ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر
جعبه دنده ۶AT ۶AT
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۷.۳ ۷.۲
شتاب ۱۴.۲ ۱۵
وزن ۱۲۶۸ ۱۳۲۰

امکانات ایمنی و رفاهی

تارا V4 همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم فول‌ترین نسخه تارا تا کنون بوده که به امکاناتی همچون چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، قابلیت تماس اضطراری SOS، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه ها به صورت الکترونیکی، نمایشگر مالتی مدیا ۷ اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آینه های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با تنظیم در ۴ جهت به صورت برقی و دو جهت به صورت دستی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی، گرمکن صندلی های جلو، چراغ خوشامد گویی و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب مجهز شده است. 

این سوی میدان شاهین پلاس اتوماتیک هم آپشن هایی همچون سانروف، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه‌های تاشو برقی، سنسور فشار باد تایرها، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، نمایشگر لمسی جدید و شیشه‌های دودی عقب را با خود به همراه دارد. 

سوالات متداول

شاهین پلاس اتوماتیک چه مشخصاتی دارد؟

قلب تپنده شاهین پلاس پیشرانه ME۱۶ بوده که در اصل همان TU۵ پلاس است که کمی تغییراتی جزئی به همراه داشته. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

تارا اتوماتیک V۴ چه مشخصاتی دارد؟

تارا V۴ زیر کاپوت خود نسل جدید پیشرانه  معروف و محبوب TU۵ را جای داده که TU۵ پلاس نام دارد. این قلب تپنده ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی  ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را برای لوکس ترین سدان آبی پوشان به همراه دارد. 

منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین