کدخبر : 12187 تاریخ انتشار :
A

آریزو 6 پرو رونمایی شد؛ سدان جدید چینی ارزش خرید دارد؟

آریزو 6 پرو رونمایی شد؛ سدان جدید چینی ارزش خرید دارد؟

آریزو 6 پرو همان آریزو 5 پلاس در کشور چین است

آریزو ۶ پرو در واقع همان آریزو ۵ پلاس در بازار چین است. این خودرو به پیشرانه ۱.۵L توربو شارژ و گیربکس CVT مجهز است. فهرست امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو تقریبا کامل است. آریزو ۶ پرو با بهایی بسیار بیشتر از بازار چین در ایران فروخته می‌شود. این خودرو رقبایی مانند KMC J۷ و بهمن رسپکت را در مقابل خود دارد. در ادامه مطلب، گزارش بیت ران از بررسی میدانی همه جانبه این خودرو را بخوانید.

حجم ذوق‌زدگی برای انتشار خبر رونمایی آریزو شش پرو آنقدر زیاد بود که اصل ماجرا از سوی رسانه‌ها به فراموشی سپرده شد. اگر ماجرای تبدیل شدن پژو +۲۰۶ به ۲۰۷ در ایران خودرو را به یاد دارید، باید بگوییم که دقیقا همان اتفاق برای آریزو ۵ پلاس در کشورمان رخ داد.

قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید از لحاظ پلت فرم و قوای محرکه، هیچ تفاوتی بین خودروهای آریزو ۵ توربو و آریزو شش معمولی با آریزو شش پرو وجود ندارد. و جالب‌تر اینکه بهمن رسپکت نیز نسخه ارزان‌تر آریزو شش است و در پلت فرم و قوای محرکه تفاوتی با آریزو ۵ و ۶ ندارد.

شاید مهم‌ترین نقد وارد بر آریزو شش پرو، استفاده از پلت فرم و پیشرانه قدیمی باشد. چرا که هیچ تغییر جدیدی در پیشرانه ۱/۵ لیتری توربو قدیمی چری مشاهده‌نمی‌شود. در حالی‌که خود چینی‌ها در حال استفاده‌از پیشرانه ۱.۵L بهینه شده‌، چری هستند. از زمان ورود آریزو ۵ به بازار خودرو ایران، تمامی سدان‌های مدیران خودرو تنها با یک پیشرانه به دست مشتری رسیدند.

مشخصات فنی آریزو شش پرو

آریزو ۶ پرو همان آریزو ۵ پلاس در بازار چین است

مشخصات موتور آریزو شش پرو (۵ پلاس) نیز مانند مدل‌های آریزو ۵ و ۶ است. موتور ۱.۵L توربو شارژی که ۱۴۷ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن نیز ۲۲۰ نیوتن متر است.

این موتور مانند نسخه‌های پیشین قدرت را از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این گیربکس توانایی شبیه‌سازی تعویض دنده ۹ سرعته را دارد.

جالب اینجاست که خود چینی‌ها آریزو شش پرو را با ویژگی‌های موتوری قوی‌تری می‌توانند خریداری کنند. این خودرو در بازار چین با موتور ۱/۵ لیتری توربو ۱۵۴ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند.

گشتاور آن موتور که با کد SQRE4T15C شناخته می‌شود، ۲۳۰ نیوتن متر است. پیک بهینه این گشتاور نیز در میان دورهای ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه قرار دارد. به بیانی ساده‌تر، آریزو ۶ پرو مدیران خودرو می‌توانست از همان موتور بهینه شده‌ی آریزو ۵ پلاس در بازار چین استفاده‌کند.

آزمایش رانندگی

آریزو شش پرو آریزو 5 پلاس

پشت فرمان آریزو شش پرو قرار می‌گیریم. دمای هوا حدود ۳۳ درجه سانتی گراد است. با توجه به سبک طراحی اسپرت و مدرن کابین، موقعیت قرار گیری در کابین مناسب است و حسی کاملا متفاوت نسبت به خودروهای ایرانی و حتی محصولات قدیمی کره‌ای و ژاپنی را تجربه خواهید کرد.

شروع حرکت و حالت سر گاز در مسیر صاف

اهرم الکترونیکی تعویض دنده‌ی کوتاه و تقریبا خوش دست آریزو شش پرو را روی حالت D قرار می‌دهیم. خودرو با کمی تاخیر (قابل قبول) راه می‌افتد. همینجا باید گفت که تاخیر شروع حرکت آریزو شش پرو بهتر از بهمن رسپکت با مشخصات فنی یکسان است. با کمی افزایش فشار روی پدال گاز (حالت سرگاز)، خودرو به شتابگیری نسبتا خوبی ادامه می‌دهد.

در یک اتوبان کفی هستیم و سرعت را به حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسانیم. عملکرد خودرو روی حالت سر گاز، تقریبا رضایت بخش است و خودرو برای حفظ این سرعت، نیاز به کنترل چندانی روی پدال گاز و ترمز ندارد. هر چند عایق‌بندی کابین تقریبا مناسب است، اما با سرعت ۹۰ کیلومتر، موتور خودرو کمی در حال زور زدن است و صدای آن هم به گوش می‌رسد. این موضوع شاید مورد پسند همه نباشد.

تعلیق آریزو شش پرو

آریزو ۶ پرو همان آریزو ۵ پلاس در بازار چین است

سیستم تعلیق جلو آریزو شش پرو مانند بیشتر سدان‌های اقتصادی از نوع مک فرسون است. اما متاسفانه در بخش عقب تعلیق خودرو از سیستم قدیمی میله پیچشی استفاده شده‌است. در حالی‌که بیشتر سدان‌های چینی جدید از سیستم مولتی لینک (چند بازویی مستقل) در بخش عقب استفاده می‌کنند. حتی بهمن رسپکت که نمونه ارزان‌تر این خودرو هم به شمار می‌رود، در بخش عقب از تعلیق مولتی لینک استفاده‌می‌کند.

وزن آریزو شش پرو برابر ۱۴۱۵ کیلوگرم است. وزن زیاد و سیستم تعلیقی قدیمی باعث کوبش‌های بسیار زیاد خودرو به‌ویژه در بخش عقب می‌شوند. تعلیق این خودرو حتی کوچک‌ترین چاله‌ها را هم می‌شمارد. بی‌راه نیست اگر به این خودرو لقب خشک‌ترین سدان چینی بازار ایران را بدهیم.

ترمز

با وجود استفاده از ترمزهای دیسکی مجهز به ABS+EBD در هر دو چرخ و تعویض لنت‌ها با نمونه بهتر توسط مالک اما، آریزو شش پرو ترمزهای واقعا ضعیفی دارد. ترمزهای این خودرو نه تنها حالت اسفنجی (نیاز به فشار بیش از حد) دارند، بلکه واقعا توانایی نگه داشتن خودرو را ندارد. گویی همیشه با خودرویی رانندگی می‌کنید که لنت ترمز آن رو به اتمام است.

تخت گاز و معکوس کشی با آریزو شش پرو

اما با تخته کردن پدال گاز، آریزو شش پرو با یک تاخیر نسبتا زیاد، ناگهان شتاب خوبی می‌گیرد. چند بار این کار را تکرار می‌کنیم و متوجه می‌شویم که موتور و گیربکس خودرو هماهنگی مناسبی ندارند و شتاب گیری‌ها یا مطابق میل راننده انجام نمی‌شوند یا از کنترل او خارج می شوند.

هنگام افزایش فشار روی پدال گاز، متوجه می‌شویم که دور موتور تقریبا به راحتی تا ۵۵۰۰ بالا می‌رود، اما گیربکس CVT خودرو جا می‌ماند و قدرت انتقال توان پیشرانه به چرخ‌ها را ندارد. این حس دقیقا مشابه رانندگی با یک خودرو دنده‌ای است که دیسک و صفحه کلاچش رو به اتمام است.

هنگام معکوس کشی نیز متوجه می‌شویم که گیربکس خودرو در بیشتر مواقع ضریب دنده‌ی مناسب و مورد انتظار راننده را پیدا نمی‌کند و شتاب حاصل از معکوس کشی با نیاز راننده مطابقت ندارد.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین