کدخبر : 12488 تاریخ انتشار :
A

مزدا EZ-6؛ ژاپنی‌ها از رقیب بی‌ام‌و i4 رونمایی کردند

مزدا EZ-6؛ ژاپنی‌ها از رقیب بی‌ام‌و i4 رونمایی کردند

سدان برقی جدید ژاپنی‌ها برای رقابت با بی‌ام‎‌و i4 و تسلا مدل ۳ تولید می‌شود

قرار است ژاپنی‌ها یک سدان بدون آلایندگی و برجسته را برای رقابت با خودروهایی همچون بی ام و i۴ و تسلا مدل ۳ تولید کنند. EZ-۶ جدید در نمایشگاه پکن چند ماه قبل رونمایی شد و به نوعی جانشین غیرمستقیم مزدا ۶ میان سایز محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: قیمت گمرکی خودروهای وارداتی جانبازان مشخص شد


این خودرو توسط جوینت ونچر مزدا و چانگان در چین تولید خواهد شد. مزدا قبلاً اشاره‌ای به تولید و عرضه EZ-۶ در خارج از بازار چین نکرده بود اما حالا به توافقی با چانگان به منظور صادرات این خودروی برقی دست یافته است. این کشور پهناور به عنوان قطب جدید تحقیق و توسعه و تولید خودروهای برقی مزدا تبدیل خواهد شد. ژاپنی‌ها می‌گویند EZ-۶ جدید اولین خودروی جهانی مزدا با انرژی جدید خواهد بود. آن‌ها خاطرنشان می‌سازند سدان موردبحث از پاییز سال جاری میلادی در دسترس مشتریان چینی و اروپایی قرار خواهد گرفت.

مزدا در حال حاضر تنها یک خودروی برقی یعنی شاسی‌بلند کامپکت MX-۳۰ را در اروپا عرضه می‌کند. در نیمه اول امسال، خودروی موردبحث تنها سهم ۵ درصدی از بازار خودروهای برقی بریتانیا را به دست آورده که بسیار کمتر از میزان فروش تویوتا و لکسوس است. مزدا EZ-۶ برقی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی این وضعیت را تغییر دهد زیرا با طول و فاصله بین محوری ۴۹۲۱ و ۲۹۰۰ میلی‌متری رقیب مستقیم تسلا مدل ۳، پولستار ۲ و بی ام و i۴ محسوب می‌شود. این خودروها در بازارهای اروپایی محبوبیت بالایی دارند.

 
 

البته فعلاً مزدا اشاره‌ای به قیمت سدان جدید EZ-۶ نکرده‌اند اما باید دانست خودروهای برقی ساخت چین در صورت ورود به اتحادیه اروپا با سدی به نام تعرفه مواجه خواهند شد. میزان تعرفه خودروهای ساخت چانگان ۲۰.۸ درصد اعلام شده و بنابراین مزدا EZ-۶ نیز به احتمال زیاد قیمت بالاتری در قاره همیشه‌سبز خواهد داشت. باید دانست EZ-۶ از نظر فنی ارتباطی به هیچ‌یک از محصولات کنونی این خودروساز ندارد و بر اساس پلتفرم ماژولار EPA چانگان شکل گرفته است.

این پلتفرم که قبلاً در سدان دیپال SL۰۳ نیز بکار رفته از قوای محرکه تمام برقی و برقی با سیستم افزایش دهنده توان پیمایش Rex پشتیبانی می‌کند و توانایی به‌کارگیری سیستم خودران سطح ۴ نیز در آن وجود دارد. البته مزدا EZ-۶ در ابتدا با سیستم خودران سطح ۲ پلاس عرضه خواهد شد که نیازمند دخالت مداوم راننده است. این سدان هم به‌صورت برقی و هم به‌صورت Rex در دسترس خواهد بود. در نسخه برقی یک موتور با قدرت ۲۱۸ اسب بخار وجود دارد که به همراه باتری با ظرفیت نامشخص می‌تواند توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتری را فراهم سازد. نسخه Rex این خودرو نیز شعاع حرکتی مجموع ۱۲۰۰ کیلومتری خواهد داشت.

هنوز مشخص نیست که هر دو نسخه مزدا EZ-۶ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود یا خیر اما MX-۳۰ در بازار بریتانیا هم به‌صورت برقی و هم به‌صورت Rex ارائه شده است. ژاپنی‌ها تأکید دارند که خودروی موردبحث اگرچه برقی است اما از تجربه موجود در توسعه دینامیکی خودروهای درون‌سوز خود برای افزایش جذابیت سواری EZ-۶ استفاده کرده است. به گفته این برند دوست‌داشتنی، مهندسان مرکز تحقیق و توسعه مزدا در اروپا به چین سفر کرده‌اند تا در فرایند توسعه خودرو نقش داشته باشند.

همین تلاش‌ها نشان دهنده فلسفه جینبا ایتای به معنی اتحاد خودرو و راننده است. مزدا EZ-۶ جدید توزیع وزن ۵۰/۵۰ خواهد داشت و از سیستم تعلیق چند اتصالی عقب و اسپویلر قابل تنظیم به منظور بهبود پایداری در سرعت‌های بالا سود خواهد برد. کابین خودرو نیز همانند بسیاری از محصولات برقی بازار چین طراحی مینیمالیستی دارد اما از متریال لوکس و سطح بالا در آن استفاده شده است.

آنچه در کابین جلب‌توجه می‌کند نمایشگر ۱۴.۶ اینچی و برخی دکمه‌های فیزیکی روی فرمان است. مزدا علاوه بر این سدان کانسپت آراتا را نیز در نمایشگاه پکن رونمایی کرد تا پیش‌نمایشی از یک شاسی‌بلند جدید در سال ۲۰۲۵ داشته باشد. این شاسی‌بلند هم از پلتفرم EPA استفاده می‌کند هرچند فعلاً برنامه‌ای برای عرضه آن در خارج از بازار چین وجود ندارد.

منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین