کدخبر : 12787 تاریخ انتشار :
A

10 خودرو سریع چینی در بازار ایران؛ از تیگارد X35 تا لاماری ایما و آریزو ۸

10 خودرو سریع چینی در بازار ایران؛ از تیگارد X35 تا  لاماری ایما و آریزو ۸

آریزو ۸ در صدر قدرتمندترین و سریع‌ترین سدان‌های صفر کیلومتر است. این خودرو با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ مجهز به سیستم GDi، توانایی تولید ۲۵۴ اسب بخار قدرت را دارد

شتاب و سرعت همیشه مسئله‌ای مهم در خودروها بوده و از همان ابتدای اختراع خودرو یکی از مواردی که شرکت ها در آن با یکدیگر به رقابت پرداختند همین شتاب محصولاتشان است. در این سال هایی که محصولات چینی جای خودروهای ژاپنی، کره‌ای و حتی آلمانی را در بازار کشورمان گرفته و به یکباره طیف وسیعی از این محصولات در ایران به فروش رفتند مقایسه شتابشان با دیگر خودروهای موجود در بازار داغ‌تر از قبل شد. 


بیشتر بخوانید: (ببینید) مقایسه باورنکردنی شتاب دناپلاس و مزدا ۳ در ایران!


البته از اینکه خودروهای چینی پیشرفت بالایی در زمینه خودرو داشته و اصلا نمی توان تولیدات کنونی آن ها را با محصولات همین ده سال پیششان مقایسه کرد هم نمی توان گذشت. در این چند سال اخیر محصولاتی از برند هایی همچون چری و زیر مجموعه‌هایش، دانگ فنگ، هایما، جک و … وارد بازار ایران شده که از لحاظ پرفورمنس و مشخصات فنی حداقل از خودروهای داخلی بسیار بهتر بوده و ارزش خرید بالاتری از آنها دارند. 

این محتوا متعلق به سریع‌ترین خودروهای چینی است که تاکنون در بازار ایران عرضه شده و یا بزودی تحویل متقاضیان خواهند شد، البته خبری از برقی ها نیست. خودروهایی که حالا به پایه ثابت کل کل میان جوانان و اقشار مختلف تبدیل شده و حرف های زیادی برای گفتن در مقابل رقبای بزرگ خود دارند. لازم به ذکر است که شتاب ثبت شده در این مقاله برای هر خودرو، شتاب ثبت شده توسط تیم اسب بخار بوده که نسبت به اعداد رسمی قطعا متفاوت و البته واقعی‌تر است!

۱۰. تیگارد X۳۵ سانیار موتور (۱۱.۹۶)

تیگارد X35 پرایم

مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO

امکانات تیگارد X35

تیگارد X35 آخرین خودروی این لیست بوده که در دسته کراس اوورهای جمع و جور شهری قرار دارد. این خودرو اولین محصول برند تیگارد، زیرمجموعه سانیار موتور پارسیان بوده و در اصل یکی از تولیدات شرکت بایک چین است. تیگارد X35 اکنون در بازار رقبایی همچون هایما S5 و یا جک S3 دارد که حداقل در بخش فنی عملکری بهتر و پایدارتر را از خود نشان داده است. 

تیگارد X35 از لحاظ فنی شباهت زیادی به دیگر خودروهای چینی هم رده خود داشته و قلب تپنده آن از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن بر متر گشتاور را دارد. بر روی تیگارد X35 یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT قرار داده شده که به صورت مصنوعی قابلیت تعویض ۶ دنده را داشته و نیرو را تنها به محور جلوی خودرو انتقال می دهد.

۹. جیلی آزکارا (۱۰.۸۱)

جیلی آزکارا هیبریدی

جیلی آزکارا هیبریدی

کابین جیلی آزکارا هیبریدی

جیلی آزکارا کراس اوور جدیدی است که توسط فردا موتورز وارد ایران شده و‌ به صورت وارداتی در چند ماه اخیر به دست متقاضیان رسید. جیلی آزکارا از جمله محصولات موفق و خوش فروش جیلی چین در دیگر بازارهای هدف این برند بوده که اکنون پایش به بازار ایران هم باز شد. محصولات جیلی بخاطر همکاری با برند ولوو در سراسر دنیا محبوبیت بالایی داشته و برخی محصولاتش از نظر کیفی با خودروهای اروپایی برابری می کند، از جمله همین آزکارا!

جیلی آزکارا به یک قلب تپنده ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو شارژ مجهز شده که تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم یا همان GDi را هم دارد. آزکارا یک ماشین تمام هیبرید نبوده و به اصطلاح به آن MID HYBRID یا همان هیبرید خفیف گفته می شود. فناوری هیبرید خفیف به بیان ساده دخالت بالا و مستقیم در رانندگی نداشته و فقط در شتابگیری و از بین بردن تاخیر تعویض دنده ها به کار آمده و مصرف سوخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.  

جیلی آزکارا یک موتور برقی ۴۸ ولتی دارد که در مجموع با پیشرانه بنزینی توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به هر چهار چرخ خودرو منتقل شده تا آزکارا کراس اووری AWD شود. لازم به ذکر است‌ که پیشرانه بنزینی این کراس اوور به تنهایی قادر است ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند.

۸. دیگنیتی پرستیژ (۱۰.۴)

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ

مقایسه فیدلیتی پرستیژ و دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ نسخه ارتقا یافته و قوی تر دیگنیتی پرایم بوده که توسط گروه بهمن به بازار کشور عرضه شد. دیگنیتی بواسطه طراحی اسپرت و زیبای خود توانست نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کرده و تبدیل به یکی از محبوب ترین کراس اوورهای اسپرت بازار شود. دیگنیتی بهمن موتور در اصل محصولی از شرکت بزرگ دانگ فنگ بوده که ix5 نام دارد و برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی رونمایی شد.

دیگنیتیی پرستیژ در بخش فنی اما بیشترین تفاوت را با دیگنیتی پرایم داشته و همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم خودرویی قوی‌تر از نسخه قبلی است. این خودرو در بخش فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو شارژ تجهیز شده که می‌تواند ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن بر متر گشتاور را تولید کند. قلب تپنده دیگنیتی پرستیژ همچنین به سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GDi مجهز شده که یک نکته مثبت محسوب می شود. 

جعبه دنده دیگنیتی پرستیژ هم برخلاف برخی رقبایش از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که نیروی موتور را به چرخ های جلو انتقال می‌دهد. سیستم تعلیق این خودرو همچنان مانند نسخه قبل در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک بوده که پایداری خوبی را برای آن به دنبال داشته است. ضمنا مصرف سوخت دیگنیتی پرستیژ هم در شرایط ایده آل حدود ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و بزرگترین نکته مثبت و جذاب آن استفاده از جعبه دنده اتوماتیک AT است. 

۷. سوبا M۴ فردا موتور (۹.۸)

معرفی سوبا M4 فردا موتورز در نمایشگاه خودروی اصفهان + ویدیو

معرفی سوبا M4 فردا موتورز در نمایشگاه خودروی اصفهان + ویدیو

نمونه های نهایی سوبا M4 به دفتر مرکزی فردا موتورز رسید

سوبا M4 یکی از محصولات لوکس فردا موتورز است که در دسته خودروهای MPV یا خانوادگی قرار می گیرد. این خودرو تا کنون جزو لوکس ترین خودروهای مونتاژی بازار ایران بوده که توانسته نظرات بسیاری را به خود جلب کند. این محصول لوکس فردا موتور در اصل از تولیدات برند دانگ فنگ چین تحت عنوان فورتینگ M4 بوده که با نام فردا در بازار ایران عرضه شده است. 

سوبا M4 در بخش فنی مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بوده که مجهز به سیستم GDi یا همان تزریق مستقیم سوخت نیز هست. این پیشرانه توانایی تولید ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور را داشته که در ترکیب با جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر خود قدرت را به چرخ‌ های جلو منتقل می کند. 

همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و حداکثر سرعت آن هم نزدیک به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. سیستم تعلیق سوبا M4 نیز در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب نیز از نوع توئیست بیم‌ بوده که هندلینگ چندان بالایی ندارد اما سواری نرمی را در مقابل برای سرنشینان در پیش خواهد داشت. 

۶. کی ام سی جی ۷ (۹.۷)

کیا سراتو آپشنال

کابین کی ام سی J7‌

کی ام سی J7 یکی از محصولات لوکس برند جک بوده که برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ توسط کرمان موتور در کشور رونمایی شد و تا کنون تبدیل به لوکس‌ ترین و جدیدترین سدان کرمان موتور شده است. این خودرو در واقع Sehol A5 Plus نام داشته که در ایران با برند کی ام سی عرضه می شود. اما برند سهول (Sehol) جوینت ونچری مشترک میان جک و فولکس واگن بوده که محصولاتش با مهندسی فولکس و ساخت جک در بازارهای مختلف عرضه می شود و همین مورد هم سبب شده تا J7 جزو پرسرعت‌ترین سدان های چینی لقب گیرد. 

کی ام سی J7 زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ را جای داده که فناوری GDi یا همان سیستم پاشش سوخت مستقیم را هم پشتیبانی می کند. این قلب تپنده ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده که از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر به چرخ‌ های جلوی خودرو منتقل می شود. با اینکه گیربکس های دوکلاچه مشکلات و البته خنگی خاص خود را دارند اما باز هم از جعبه دنده های CVT عملکرد بهتر و لذت رانندگی بیشتری دارند. 

سیستم تعلیق این خودروی سدان فست بک در چرخ‌ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌ های عقب از نوع مولتی لینک بوده که سبب می شود تا پایداری آن در جاده بالا رفته و چسبندگی بالا و هندلینگ قابل قبولی داشته باشد. J7 تاکنون پر شتاب ترین و البته لوکس ترین محصول بنزینی کرمان موتور است که رقبای زیادی هم در بازار داشته و خواهد داشت. 

۵. فیدلیتی پرستیژ (۹.۶)

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی از جمله خودروهایی است که بهمن موتور آن را به بازار ایران با نام و برند خود معرفی کرد. فیدلیتی پرستیژ مانند برادر دیگرش یکی از محصولات برند جتور چین بوده که X70 پلاس (Jetour X70 Plus) نام دارد. فیدلیتی پرستیژ نسبت به پرایم در اصل یک نسخه فیس لیفت محسوب می شود‌ که از تمام لحاظ خصوصا بخش فنی با تیپ پرایم تفاوت های بزرگی دارد. 

قلب تپنده فیدلیتی پرستیژ یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو شارژر مجهز به فناوری GDi بوده که توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو هم از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر است که قدرت پیشرانه را تنها به محور جلوی خودرو منتقل می‌کند. 

یکی دیگر از نکات مثبت این خودروی جذاب، جعبه دنده دوکلاچه تر آن است که برخلاف فیدلیتی پرایم دیگر دردسرهای جعبه دنده دوکلاچه خشک را نداشته و لذت رانندگی بیشتری هم از گیربکس های CVT دارد. ضمنا مصرف ترکیبی فیدلیتی پرستیژ نیز ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

۴. اکستریم VX مدیران خودرو (۹.۲۳)

اکستریم VX

اکستریم VX

آپشن ها و کابین اکستریم VX

اکستریم VX که حالا باید آن را لوکس ترین خودروی مونتاژی بازار بنامیم محصولی از مدیران خودروست که بزودی سر و کله‌اش در خیابان ها پیدا می شود. این کراس اوور فول سایز چینی در واقع محصولی از چری و زیر بزند جدیدش یعنی اکسید بوده که مدیران خودرو تصمیم گرفته آن را با برند جدیدی در ایران با نام اکستریم مونتاژ و عرضه کند. بنابراین برند اکستریم در کنار فونیکس زیرمجموعه های مدیران خودرو محسوب می‌شوند. 

اکستریم VX در بخش فنی به یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم مجهز شده که توانایی تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت و نزدیک به ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. نکته قابل توجه این خودرو جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT است که لذت رانندگی بسیار خوبی دارد. ضمن اینکه قدرت موتور اکستریم VX توسط جعبه دنده اتوماتیکش به تمام چرخ ها و هر دو محور ارسال شده و این یعنی این خودروی لوکس به صورت AWD عرضه خواهد شد. 

۳. آریزو ۶ جی تی (۸.۳)

قیمت کارخانه آریزو 6 GT

فونیکس آریزو 6 GT

فونیکس آریزو 6 GT

آریزو ۶ GT جدیدترین محصول مدیران خودرو بوده که قرار است با برند لوکسش یعنی فونیکس در ایران به فروش برسد. این خودرو نسخه کامل‌تر و قوی‌تر آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو است که در دیگر بازارها با نام آریزو ۵ GT و اومودا S5 عرضه شده است. فونیکس آریزو ۶GT در بخش فنی حالا در رتبه اول نسبت به نسخه‌ های قبلی ایستاده چرا که قوای فنی آن مشابه به فونیکس تیگو ۸ پرو شده است. 

زیر کاپوت این سدان اسپرت یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDi) جا گرفته که حداکثر می تواند قدرت ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ های جلو منتقل کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته تر منتقل شده و خبری از گیربکس‌های CVT با شبیه سازی ۹ سرعته که در دیگر محصولات مدیران خودرو استفاده می شد، نیست. 

در این خودرو هندلینگ خوبی وجود دارد اما متاسفانه به دلیل تورشن بیم بودن تعلیق عقب حرکت‌ های عرضی در آن وجود داشته اما تعلیق جلو از نوع مک فرسون بوده و سواری نرمی را به همراه دارد. همچنین ترمزهای خودرو نیز قابل اطمینان و مناسب ارزیابی شده و نسبت به قبل عملکرد بهتری دارند. 

۲. لاماری ایما هیبرید (۸.۱۵)

لاماری ایما هیبرید

تست درایو لاماری ایما هیبرید

تست درایو لاماری ایما هیبرید

لاماری ایما هیبرید سومین عضو خانواده لاماری ایما بوده که در سال ۱۴۰۲ توسط آرین موتور رونمایی شد. ایما یک خودروی کراس اوور سایز متوسط است که در اصل محصولی از شرکت دانگ فنگ چین با نام اصلی T5 EVO بوده و نسخه هیبرید آن Forthing T5 HEV نام دارد. لاماری ایما خودرویی بود که از همان ابتدای کار به علت طراحی چشم نواز و متفاوت نسبت به سایر رقبایش در راس نگاه اقشار مختلف جامعه قرار گرفت و طرفداران بسیاری را پیدا کرد.

لاماری ایما هیبرید در بخش فنی بیشترین تفاوت را با نسخه های پیشین خود داشته و یک خودروی نسبتا پاک محسوب می شود. این خودرو زیر کاپوت خود به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر توربو شارژ به همراه سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GDi مجهز شده و همچنین یک پیشرانه برقی ۱۲۵ کیلوواتی را نیز به همراه دارد. پیشرانه برقی و بنزینی لاماری ایما هیبرید در مجموع می تواند ۱۶۸ تا ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ تا ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. 

قدرت این خودروی هیبریدی از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک E-CVT که مخصوص خودروهای هیبرید است به چرخ های جلوی آن منتقل می شود. لازم به ذکر است که این خودرو بر خلاف خودروهای پلاگین هیبرید قابلیت شارژ شدن مجزای باتری با برق شهری را نداشته و باتری های آن تنها از طریق پیشرانه بنزینی و بازیابی نیروی ترمز ها شارژ می شود، همچنین برد خودروهای هیبریدی در حالت تمام برقی چندان زیاد نیست. 

۱. آریزو ۸ (۷.۸)

آریزو 8 آریون اپتیما

آریزو 8 آریون اپتیما

رونمایی فونیکس آریزو ۸

آریزو ۸ جدیدترین و البته یکی از لوکس ترین خودروهای شرکت بزرگ چری چین بوده که یک سدان سایز بزرگ محسوب می‌شود. آریزو ۸ را می‌ توان تا کنون لوکس‌ ترین سدان مدیران خودرو و البته فونیکس دانست که مدتی قبل توسط این شرکت در ایران معرفی شد و بزودی تحویل متقاضیان می شود. این خودرو در تمام ابعاد از خودروی سدان قبلی یعنی آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو سطح بالاتری داشته و حرف های زیادی برای گفتن دارد. 

آریزو ۸ در بخش فنی مشخصاتی مشابه با فونیکس تیگو ۸ پرومکس دارد. قلب تپنده این سدان سایز بزرگ یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ مجهز به سیستم GDi بوده که توانایی تولید ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. مشخصات فنی که آریزو ۸ دارد نشان دهنده آن است که آریزو ۸ پس از عرضه تبدیل به یکی از قدرتمندترین سدان‌های صفر کیلومتر بازار خواهد شد.

منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین