کدخبر : 13100 تاریخ انتشار :
A

مقایسه رانا پلاس پانوراما و سهند؛ دوئل سدان‌های اقتصادی در ایران

مقایسه رانا پلاس پانوراما و سهند؛ دوئل سدان‌های اقتصادی در ایران

رانا پلاس پانوراما و سهند جزو سدان‌های زیر 700 میلیون در بازار خودرو محسوب می‌شوند

سدان های اقتصادی همیشه یکی از رده های مهم در بازار خودرو بوده که میزبان قشر های مختلفی از جامعه است. خودروهایی که از بیشتر جهات در رده های متوسط قرار داشته و برای استفاده روزمره و یا مسافرت های کوتاه گزینه‌ای بسیار مناسب و جذاب خواهند بود. این دسته از خودروها هم قیمت چندان بالایی نداشته و هم از نظر استهلاک و هزینه های نگهداری آنها هم برای مالک آنچنان زیاد و اذیت کننده نخواهد بود، البته که با توجه به شرایط بازار همین خودروهای اقتصادی نیز برای بسیاری افراد متاسفانه تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شده! 

تحویل سهند

سهند، جدیدترین سدان سایپا خودرویی است که در واقع به عنوان نسل جدید ساینا معرفی شد و نسبت به ساینایی که خود نسخه بروز شده تیبا بود بهبودهای مهمی پیدا کرد. سهند را زیرمجموعه بزرگ سایپا یعنی پارس خودرو بر عهده داشته و قرار است تا در تیپ‌ های مختلفی از جمله تیپ S و G به بازار پر هیاهوی کشور عرضه شود. سهند پارس خودرو پس از خانواده شاهین گران ترین محصول سایپا شناخته می شود که رقبای مختلفی از جمله رانا پلاس پانوراما ایران خودرو را مقابل خود دارد. 

قیمت رانا پلاس پانوراما و 207 مولتی کالر

رانا پلاس سقف شیشه‌ای یا همان پانوراما عضو جدید خانواده رانا ایران خودرو محسوب شده که در اوایل دهه ۱۴۰۰ شمسی روانه بازار شد. رانا در اصل نسخه جدیدی از پژو ۲۰۶ صندوقدار بود که ایران خودرو قصد داشت آن را با قیمتی از کمتر از پژو ۲۰۶ SD روانه بازار کند، که البته نشد! پس از حضور موفقیت آمیز رانا نسل جدید آن توسط ایران خودرو و با اضافه شدن پسوند “پلاس” تحت عنوان رانا پلاس رونمایی و تا به حال در دو تیپ رانا پلاس و رانا پلاس پانوراما تولید شده و می شود. 

طراحی ظاهری 

تیپ های سهند

سهند پارس خودرو از نظر طراحی ظاهری واقعا نسبت به ساینا و البته تیبا بسیار بهتر و بروزتر شده و حداقل می توان آن را نگاه کرد. نمای جلوی این سدان جمع و جور فرم چراغ های کشیده شده و متصل به جلوپنجره‌ای است که نشان پارس خودرو را در دل خود جای داده است. همین مورد باعث شده تا نمای جلوی سهند ظاهری خشن را به خود گرفته و جذابیت های بصری آن بیشتر شود. 

نمای جانبی این خودرو نسبت به برادران بزرگترش یعنی ساینا و تیبا هیچ تفاوتی نداشته و تنها فرم آینه های جانبی تغییر یافته است. نمای عقب اما همچنان چراغ های اصلی کشیده و باریک طراحی شده اما خبری از متصل بودن بهم نیست. سپر هم بسیار ساده طراحی شده و‌ تنها میزبان یک دیفیوزر ساده دو رنگ و محل نصب پلاک است. 

رانا پلاس پانوراما 6 دنده

رانا پلاس 6 دنده پانوراما

ویدیوی معرفی رانا پلاس پانوراما 6 دنده

رانا پلاس اما برخلاف خودروی رقیب تفاوت چندانی با نسل قبل خود نداشته و همچنان همان ناموزونی رانا و پژو ۲۰۶ صندوقدار را دارد! در نمای جلو این خودرو ابعاد و فرم چراغ‌ های اصلی نسبت به نسل پیشین تغییری نداشته اما گرافیک بروزتری را پیدا کرده و همچنین پوزیشن لایت نیز در این خودرو حضور دارد. میان چراغ‌ها یک جلوپنجره نسبتا باریک و کشیده تعبیه شده و بر روی سپر هم چراغ‌های مه‌شکن و ورودی هوای ثانویه قرار گرفته‌اند. ضمنا در نسخه‌های جدید رانا پلاس چراغ دیلایت داخل قاب چراغ مه‌شکن حضور دارد. 

از نمای بغل تنها آینه های جانبی کمی بروز شده اما همچنان همان فرم قبلی آشکار و‌ پیداست، انگار که به زور یک صندوق عقب را به انتهای پژو ۲۰۶ چسبانده و آن را بزک کرده باشند! در نمای عقب نیز که همچنان تنها گرافیک داخلی چراغ های عقب بروز شده و باقی قسمت ها دست نخورده باقی مانده‌اند. در مجموع نظر در مورد طراحی ظاهری سلیقه‌ای است اما سهند به مراتب طراحی هارمونیک تری نسبت به رانا پلاس دارد. 

کابین

پلاس 6 دنده پانوراما

تیپ فول سهند

داخل کابین هر دو خودرو شرایط تقریبا یکسان بوده اما به مراتب طراحی داشبورد و رودری های سهند بهتر و بازار پسندتر است. البته که متریال به کار رفته در جای جای کابین هر دو خودرو سطح پایینی داشته و کیفیت پایینی دارند. سهند در تیپ G خود حالا به صورت فابریک سیستم مالتی مدیا را در بالاترین بخش خود داشته که در رانا پلاس پانوراما خبری از آن نیست. همچنین پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع هم با اینکه در هر دو خودرو اتوماتیک نیست اما در سهند پنل به صورت دیجیتالی تعبیه شده است. 

رانا پلاس سقف پانوراما

سایپا اطلس ؛ مشخصات فنی و امکانات

رانا پلاس سقف شیشه‌ای تریم داخلی تمام مشکی داشته اما در سهند تریم داخلی دو رنگ است. ضمن اینکه فضای کابین در هر دو خودرو مشابه بوده و همچنان فضای عقب هر دو سدان تنگ و گرفته است. از نظر حجم صندوق هم تقریبا هر دو خودرو شرایط یکسانی داشته اما رانا پلاس کمی از سهند سایپا حال و روز بهتری دارد. 

مشخصات فنی 

رانا پلاس سقف شیشه‌ای در بخش فنی زیر کاپوت خود نسل جدید پیشرانه TU5 که با نام TU5 پلاس شناخته می‌شود را جای داده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری حداکثر توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. در این سدان اقتصادی ایران خودرو شاهد یک گیربکس جدید هستیم که از نوع ۶ سرعته دستی بوده و نیرو را به چرخ‌های جلو خودرو منتقل می‌کند. 

موتور TU5 رانا پلاس 6 دنده پانوراما

خوشبختانه استفاده از پیشرانه TU5 پلاس در کنار جعبه دنده ۶ سرعته دستی سبب شده تا هماهنگی میان موتور و گیربکس در این خودرو بهتر از قبل شده و مصرف سوخت هم کمتر شود. مصرف سوخت ترکیبی رانا پلاس پانوراما ۶.۹ لیتر اعلام شده که برای این خودرو عددی معقول و منطقی است.

سهند پارس خودرو هم این سوی میدان به نسل جدید پیشرانه معروف M15 مگاموتور مجهز شده که با کد M15 GSi شناخته می‌شود. پیشرانه M15 GSi یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلوی سهند منتقل شده و هماهنگی خوبی هم میان موتور و گیربکس این خودرو وجود دارد، البته که از رانا قدرتی کمتر دارد. 

مقایسه اطلس و کوییک

پیشرانه ارتقا یافته سهند نسبت به M15 معمولی عملکرد بهتری دارد اما همچنان ۸ سوپاپ است. تغییرات این پیشرانه شامل برقی شدن دریچه گاز، تغییرات در سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی و سرسیلندر متفاوت نسبت به نسخه قبلی است. همچنین خوشبختانه این پیشرانه به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های سوخت یا همان VVT هم مجهز شده است. البته از نظر مصرف سوخت و استهلاک سهند ممکن است از رانا اوضاع کمی بهتر داشته باشد. 

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات این دو رقیب در هر بخش برتری ها و یا کاستی هایی نسبت به یکدیگر دارند. لیست تجهیزات این سدان اقتصادی ایران خودرو شامل دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، صندلی های تاشو عقب، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، بلوتوث، تهویه دستی، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه ای، شیشه ها و آینه های برقی، سقف شیشه ای با سایه بان دستی و… را داراست. البته نسخه‌های جدید این خودرو به سیستم کنترل پایداری و چراغ مخصوص روز نیز مجهز شده‌اند. 

سهند پارس خودرو هم البته در تیپ G امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سیستم مالتی مدیا، کروز کنترل، سنسور نور، دیلایت، آینه های جانبی برقی، سیستم کنترل پایداری، دوربین عقب، سنسور پارک، تریم داخلی دو رنگ، رینگ آلومینیومی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سانروف، آنتن کوسه‌ای، نشانگر تعویض دنده (GSI) و سامانه پایش باد تایرها (TPMS) به کار رفته است. 

مزایا رانا پلاس پانوراما نسبت به سهند  مزایا سهند نسبت به رانا پلاس سقف شیشه‌ای
قدرت پیشرانه بالاتر وجود برخی امکانات رفاهی بیشتر
گیربکس ۶ سرعته دستی تریم داخلی زیباتر
کابین جذاب‌تر با مونروف مصرف سوخت کمتر
داشتن فرمان برقی استهلاک پایین‌تر 

 

منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین