کدخبر : 13387 تاریخ انتشار :
A

هوندا آکورد؛ رقیب تویوتا کمری در ایران

هوندا آکورد؛ رقیب تویوتا کمری در ایران

هوندا آکورد پلاگین هیبریدی توسط شرکت آذریوردسال به بازار عرضه خواهد شد

در سبد محصولات خودروسازان بزرگ همیشه یک سدان متمایز از دیگر سدان‌ها وجود دارد که نشان‌دهنده حداکثر تلاش شرکت سازنده برای به نمایش درآوردن آخرین توانایی‌هایش است.

یکی از این سدان‌ها هوندا آکورد است که در نمونه پلاگین هیبریدی به سامانه جانبازان آمده است.

درباره آکورد

هوندا آکورد یکی از اصیل‌ترین سدان‌های ژاپنی بازار است که از سال 1976 روی خط تولید هوندا قرار دارد. تاکنون 11 نسل از آکورد در بازارهای جهانی حضوری موفق داشته که از این تعداد سه نسل آن به بازار ایران آمده است.

نسل چهارم این خودرو از سال 1989 تا 1993 تولید شد که از قضا یکی از پرطرفدارترین اتاق‌های آکورد است. آکوردهای وارداتی در آن زمان به امکانات همچون سانروف، کروزکنترل، صندلی برقی و موتور تمام انژکتور مجهز بودند که در کمتر ماشینی این امکانات را شاهدش بودیم. آکورد با تیپ EX و EXI به بازار ایران آمد که به یک موتور 2000 سی‌سی 4 سیلندر مجهز بودند که در بهترین حالت 134 اسب‌بخار قدرت و 184 نیوتن‌متر گشتاور را توسط گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌دادند. نسل بعدی این خودرو با مدل‌های 94 در بازار موجود هستند که به نسبت نمونه‌ قبلی کمتر دیده می‌شود. این مدل اشتراکات زیادی با نسل قبلی خود در ایران دارد که از جمله آنها می‌توان به موتور و آپشن‌های یکسان اشاره کرد. پس از گذشت چندین سال نسل 9 آکورد با مدل‌های 2013 به بازار ایران آمد. اینبار قوای محرکه 2400 سی‌‎سی روی این خودرو نصب شد که 173 اسب‌بخار قدرت و 226 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. این نسل با اینکه از همه نظر یک خودرو تکمیل بود در بازار اقبالی چندانی نداشت و قافیه را به رقبای کره‌ای واگذار کرد.

524400_475

مشخصات فنی

یازدهمین نسل هوندا آکورد در بازارهای جهانی با سه مدل قوای محرکه عرضه می‌شود. مدلی که شرکت آذریوردسال برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته، 2 لیتری پلاگین هیبریدی است. این موتور 4 سیلندر در بهترین حالت 146 اسب‌بخار قدرت و 182 نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند. در کنار این موتور یک موتور الکتریکی نصب شده است که حداکثر قدرت تولیدی آن 181 اسب‌بخار و 335 نیوتن‌متر گشتاور است. گیربکس این خودرو E-CVT است که تمامی نیرو تولیدی دو موتور را به چرخ‌های جلو می‌رساند. مصرف سوخت ترکیبی آکورد پلاگین هیبرید تنها 4 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

شتاب 0 تا 96 اعلامی شرکت 6.5 ثانیه به ثبت رسیده که با توجه به وزن 1798 کیلوگرمی عدد بسیار قابل قبولی است. سیستم تعلیق استفاده شده در جلو مستقل مک فرسون و در عقب مستقل مولتی لینک است که می‌توان از این خودرو انتظار بالایی در زمینه هندلینگ و پایداری داشت.

امکانات ایمنی و رفاهی

آذریوردسال نمونه کاملی از آکورد را برای عرضه به بازار ایران انتخاب کرده است. در بحث امکانات ایمنی این خودرو به : 10 کیسه‌هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو، جانبی عقب، پرده‌ای، زانویی راننده و سرنشین)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم کمکی حرکت در سربالایی مجهز است.

آکورد پلاگین هیبریدی به دستیارهای کمکی رانندگی هم تجهیز شده که از جمله آنها می‌توان به : رادار نقطه کور، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار بین خطوط، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار، رادار تابلوخوان، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، سیستم آگاهی از وضعیت راننده، سیستم حفاظت از برخورد عابر پیاده، کروزکنترل تطبیقی و نوربالای اتوماتیک اشاره کرد که می‌تواند تکمیل‌کننده رانندگی ایمن باشد.

علاوه بر امکانات ایمنی تکمیل، هوندا آکورد به امکانات رفاهی کاملی تجهیز شده است. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سقف پانورامیک، مالتی مدیا 12.3 اینچی با قابلیت اتصال با اندرویداتو و اپل‌کارپلی، 12 عدد بلندگو، شارژر وایرلس، هداپ دیسپلی، سیستم کاهش نویز، درب صندوق برقی، نورپردازی داخلی، تریم داخلی تمام چرم، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت به همراه گودی کمر، حافظه صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی شاگرد در 4 جهت، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن فرمان، سنسور نور و باران، آینه الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله اتوماتیک، دوربین دنده عقب، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز پارک برقی و اتوهلد بخشی از امکانات این ژاپنی مشهور است.

honda_accord_v6_sedan_ru-spec_14

ابعاد

نسل یازدهم این خودرو ابعادی کشیده و بزرگ دارد. طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4980، 1862 و 1449 میلی‌متر است. فاصله بین دو محور این خودرو 2830 میلی‌متر است که این عدد نشان‌دهنده این است که با خودرویی جادار طرف هستیم. فضای صندوق آکورد 430 لیتر اعلام شده که اندکی از رقبای مستقیم خود کمتر است.

آکورد از لحاظ کلاس‌بندی خودرویی، رقبایی همچون کیا K5 (اپتیما)، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری دارد که با توجه به حضور کمری در سامانه جانبازان، می‌توان گفت که آکورد تنها یک رقیب مستقیم دارد. نسل جدید آکورد خودرویی با ابعاد بزرگ و موتوری قدرتمند و در عین حال کم مصرف است که قرار است توسط شرکت آذریوردسال در سامانه جانبازان به فروش برسد. باید دید که این خودرو خوش ساخت می‌تواند در بازار موفق شود یا خیر.

منبع عصر خودرو
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین