کدخبر : 13546 تاریخ انتشار :
A

مقایسه ری‌را و هایما 8S؛ دوئل شاسی‌بلندهای ایران‌خودرو

مقایسه ری‌را و هایما 8S؛ دوئل شاسی‌بلندهای ایران‌خودرو

ری‌را شاسی‌بلند تولیدی و هایما 8S شاسی‌بلند مونتاژی ایران‌خودرو با توجه به رده قیمتی و مشخصات فنی مشابه رقیب یکدیگر در بازار محسوب می‌شوند

مقایسه ریرا و هایما ۸S پیش از اینکه ارزش خرید ریرا را مشخص کند، ارزش تولید آن را نمایان می‌کند. هایما ۸S از لحاظ کلاس و قیمت نزدیک ریرا است. این خودرو هم توسط ایران خودرو مونتاژ و عرضه می‌شود. هر دو خودرو از پیشرانه توربوشارژر و گیربکس شش سرعته AT استفاده می‌کنند.

امکانات دو خودرو نیز نزدیک به‌هم است. در مقایسه پیشین ریرا با پژو ۲۰۰۸ مقایسه شد و شکست خورد. اما عده‌ای معتقد بودند که ریرا به علت شرایط تحریم باید با خودروهای چینی مقایسه شود. با توجه به‌اینکه پژو ۲۰۰۸ بسیار قدیمی‌تر از ریرا است و نمونه‌های کارکرده آن در اروپا کمتر از ده هزار یورو قیمت دارند، این بار با مقایسه خودرو ریرا و هایما ۸S ببینیم آیا ریرا بهتر از یک چینی ناموفق ظاهر شده‌است؟

هر دو خودرو ریرا و هایما ۸S به‌صورت پر فشار توسط بیت ران بررسی شده‌اند. هر چند ریرا در رقابت با پژو ۲۰۰۸ شکست خورد، اما آیا در مقابل هایما که خودرو موفقی در چین نیست، موفق می‌شود؟
 
در واقع ریرا قرار است با یک خودرو گمنام و درجه دو چینی که در بازار چین یک خودرو شکست خورده تمام عیار است و در زمینه‌ی فروش پس از چری و جک قرار دارد!مقایسه شود. نتیجه مقایسه ریرا و هایما ۸S چیست؟

مشخصات فنی ریرا و هایما ۸S

مقایسه ریرا و هایما 8S
ریرا از پیشرانه EFP توربو با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون‌متر استفاده می‌کند. گیربکس این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین است. وزن ریرا معادل ۱۴۲۵ کیلوگرم است. نسبت وزنی ویژه‌ای معادل ۹ است. سیستم تعلیق ریرا در جلو، از نوع مک فرسون و در عقب، از نوع تیر پیچشی است. سایز تایرهای ریرا ۲۱۵/۵۵R18 است.

در مقابل، هایما ۸S از پیشرانه ۱.۶L توربو شارژر Gdi با قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۹۳ نیوتون متر استفاده می‌کند. گیربکس هایما نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک و بنابر داده‌های موجود همان نمونه DAE مورد استفاده در ریرا است. وزن هایما ۱۵۶۰ کیلوگرم است. نسبت وزنی ویژه‌ی هایما ۸.۱ است.

یعنی دست‌کم روی کاغذ سریع‌تر از ریرا است. سیستم تعلیق هایما در جلو، از نوع مک فرسون اما در عقب، از نوع چند مفصلی (مولتی لینک) است. سایز تایرهای این هایما ۲۲۵/۵۵R19 است.

در مقایسه ریرا و هایما ۸S تا اینجا باید گفت که پیشرانه هایما قوی‌تر از ریرا است. از آن مهم‌تر تعلیق عقب هایما از نوع مولتی لینک و بهتر از ریرا است. سایز تایرهای هایما هم بزرگ‌تر از ریرا است.

مقایسه ریرا و هایما ۸S در بخش امکانات

مقایسه ریرا و هایما 8S

هر دو خودرو ریرا و هایما ۸S به فهرست کاملی از امکانات مجهز هستند. در بخش امکانات ایمنی هر دو خودرو به سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل حرکت در سر بالایی و سر پایینی مجهزند. ریرا مجهز به چهار ایربگ اما هایما مجهز به ۶ ایربگ است.

هر دو خودرو به دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور مجهز هستند. اما هایما به رادار تغییر لاین، رادار تصادف از جلو و ترمز اضطراری هوشمند هم مجهز است.

در مقایسه ریرا و هایما ۸S در بخش امکانات رفاهی هم باید گفت که هر دو خودرو به کی‌لس، صندلی‌های برقی جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، مانیتور چند رسانه‌ای ۱۰ اینچی، صفحه کیلومتر دیجیتال، دسته دنده الکترونیکی، گرم کن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع دیجیتال اتوماتیک، سانروف، سنسور نور، باران و سنسور پارک جلو و عقب مجهز هستند.

ریرا شیفترهای دنده پشت فرمان، کیک سنسور صندوق عقب و چراغ جلوی نقاط کور را اضافه‌تر از هایما دارد. در سوی دیگر، تهویه مطبوع هایما دو ناحیه‌ای است و سقف پانوراما هم دارد. کروز کنترل تطبیقی و نور بالا اتومات نیز از دیگر امکانات هایما نسبت به ریرا است.

در مقایسه ریرا و هایما ۸S در بخش امکانات رفاهی و ایمنی هایما ۸ اس امکانات بیشتری در هر دو بخش ایمنی و رفاهی دارد. 

مقایسه ابعاد و اندازه

طول، عرض و ارتفاع ریرا به ترتیب ۴۳۳۴x1808x1638 میلی متر است. وزن خودرو نیز ۱۴۲۵ کیلوگرم است. فاصله محوری ریرا هم ۲۵۹۰ میلی‌متر است.

در آن‌سو طول، عرض و ارتفاع هایما ۸S به ترتیب ۴۵۶۵x1850x1682 میلی متر است. وزن هایما ۱۵۶۰ کیلوگرم است. فاصله محوری هایما هم ۲۷۰۰ میلی متر است هایما ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن دارد.

در مقایسه ریرا و هایما ۸S در بحث ابعاد و اندازه هایما فاصله محوری بیشتر و ابعاد بزرگ‌تری دارد و خودرو جادارتری محسوب می‌شود.

آزمایش رانندگی

مقایسه ریرا و هایما 8S

شتاب بیشتر هایما ۸S در مقابل ریرا به علت استفاده از پیشرانه قوی‌تر در همان ابتدا روشن است. گیربکس هر دو خودرو ناهماهنگی و محدودیت‌های آزار دهنده‌ی خود را دارد. اما این موضوع در هایما به علت استفاده از پیشرانه قوی‌تر کمتر احساس می‌شود و هنگام محدود شدن گشتاور گیربکس به علت داغ کردن، خودرو توانایی حرکتی بهتری نسبت به ریرا دارد.

سواری و هندلینگ هایما به لطف استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش عقب بهتر از ریرا است. هندلینگ و سواری ریرا به علت استفاده از سیستم تعلیق تیر پیچشی و فنربندی نرم و ضعیف در بخش عقب، بسیار متلاطم و پر تکان است. تعلیق عقب ریرا توان خوبی برای کنترل وزن بدنه در پیچ‌ها و عبور از ناهمواری‌ها را ندارد. این موضوع به شدت به آرامش سرنشینان و حفظ تعادل خودرو آسیب زده است.

هر چند هایما نیز در بخش هندلینگ و سواری، خودرو فوق العاده‌ای نیست و ضعف‌های خود را دارد، اما واقعا از ریرا بهتر است. در مقایسه ریرا و هایما ۸S در بخش آزمایش رانندگی، ریرا از هایما ضعیف‌تر است.

مقایسه ریرا و هایما ۸S در بخش طراحی 

مقایسه ریرا و هایما 8S

ریرا به عنوان اولین شاسی بلند ایرانی یک تابو شکنی محسوب می‌شود، اما موضوع اینجاست که طراحی بدنه ریرا ضعف‌های زیادی دارد. چراغ‌های اصلیِ بی‌قواره داخل سپر، زه‌های کناری زشت و بد فرم، طرح رینگ‌های ناهماهنگ و همچنین نمای جانبی بیش از حد ساده، رها شده‌و ناهماهنگ، از جمله ضعف‌های طراحی بدنه ریرا هستند.

داخل کابین ریرا اوضاع بهتر است و اگر از کیفیت ضعیف مواد پلاستیکی داشبورد و ادوات دیگر بگذریم، طراحی و ارگونومی داخل کابین ریرا خوب و بهتر از هایما است.

در مقابل هایما ۸S هم خودروی چندان زیبایی محسوب نمی‌شود. اما طراحی اسپرت و هماهنگ آن به‌ویژه در نمای جانبی واقعا از ریرا بهتر است. داخل کابین هایما از ریرا ساده‌تر است، اما زشت نیست.

در مجموع با مقایسه ریرا و هایما ۸S در بخش طراحی، ریرا در بحث طراحی بازنده این مقایسه است.

آیا ریرا یک گام رو به جلو است؟

مقایسه ریرا و هایما 8S

در مقایسه ریرا و هایما ۸S دریافتیم که هایما تقریبا از تمام جهات بهتر از ریرا است. قیمت کارخانه هایما  ۸S حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلون تومان است.

قیمت کارخانه ریرا نیز یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان است. فکر می‌کند این اختلاف قیمت، به‌هیچ‌وجه ارزش بیشتر ریرا را سبب نمی‌شود. تازه این در حالی است که قیمت هایما مورد بررسی در چین حدود ۱۰۰ هزار یوآن و معادل ۸۵۰ میلیون تومان است. یعنی ریرا در رقابت با یک خودرو چینی که قیمت واقعی کمتری از آن دارد، هم بازنده‌است.

در اینکه ریرا یک محصول جدید در صنعت خودرو ایران است شکی نیست، اما چه چیزی تولید ریرا را توجیه می‌کند؟ وقتی با برخی از مسئولان ایران خودرو درباره مشکلات ریرا با دلیل و منطق بحث می‌کنیم، آنها در ارائه دفاعیه فنی متقابل ناتوانند و بی‌درنگ گفت‌وگو را به سمت تحریم‌ها و حمایت از صنعتی که حالا یک کودک ۴۰ ساله است، می‌برند.

حدود چهار هزار میلیارد تومان تنها صرف هزینه طراحی و توسعه ریرا شده‌است و حالا باید پرسید ریرا چه برتری به هایما ۸S دارد که قیمت واقعی آن کمتر است و در چند سالن آن طرف‌تر در خود ایران خودرو و بدون صرف هزینه طراحی و توسعه در حال مونتاژ است؟

آیا تولید یک خودرو شاسی بلند ایرانی (که حدود ۴۰ درصد قطعات آن چینی است) با هر کیفیت و قیمتی تنها به دلیل گذاشتنِ نام تولید ملی روی آن عقلانی است؟

ایران خودرو باید چه مسیری را می‌رفت؟

در مقایسه ریرا و هایما ۸S در می‌یابیم که ریرا هیچ برتری حتی به یک کراس اوور ناموفق (شکست خورده در چین) هم ندارد!

از طرف دیگر کراس اوورها کمتر از ۱۰ درصد سهم بازار خودروی ایران را در اختیار خود دارند. یعنی ۹۰ درصد نیاز مردم خودروهای سدان و هاچ بک است. 

آیا بهتر نبود ایران خودرو به‌جای تولید ریرا به سراغ رفع عیوب کیفی و برقی تارا، فیس لیفت آن، توسعه یک سدان لوکس‌تر روی پلت فرم تارا، خارج کردن دنا پلاس و سورن از خط تولید و به جریان انداختن تولید هاچ بک TF21 می‌رفت و پس از جلب رضایت مردم و مثبت شدن برند شاسی بلند تولید می‌کرد؟

منبع بیت‌ران
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین