کدخبر : 13944 تاریخ انتشار :
A

جک S3؛ رقیب X55 ارزش خرید دارد؟

جک S3؛   رقیب X55 ارزش خرید دارد؟

پیش‌فروش مدل جدید جک S3 به زودی توسط کرمان خودرو آغاز می‌شود

دلیل فروش بسیار خوب جک S۳ کرمان موتور طی سال‌های اخیر، کیفیت فنی یا چهره‌ی زیبا نبوده است. این خودرو با ابعاد نزدیک به یک کراس‌اور خانوادگی عرضه شده و در بازار غیر رقابتی ایران، به راحتی مشتری جذب کرده است. به بیان ساده‌تر، X۲۲ مدیران خودرو و جک S۳ کرمان موتور، بهترین استفاده را از شرایط موجود در کشورمان می‌برند و حتی رقیب چینی ندارند.

خودروسازی جک یا به بیان صحیح‌تر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، کمتر از ۱۵ سال سابقه‌ی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیش‌تر بر تولید کامیون‌های سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J۴ ،J۵ ،J۶ و A۶۰، همراه‌با چهار شاسی‌بلند S۲ ،S۳ ،S۵ و S۷ را شامل می‌شود. از سویی دیگر، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جک وجود دارد. این خودروساز چینی، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و در حال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراس‌اور از این نوع، تولید می‌کند. در مجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمده‌ی محصولات آن، در بازار داخلی چین فروخته می‌شوند.

جک اس 3 جدید نمای روبرو

جک S3 وارد شده به ایران، در بازارهای خارج از چین، با نام S3 جدید (Refine S3) شناخته می‌شود؛ چرا که نسخه‌ی اول آن، در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. پلتفرم S3 با سواری J4 مشترک است و از همان شاسی استفاده می‌کند. فیس‌لیفت جدیدی از جک S3 سال ۱۳۹۸ در چین رونمایی شده و حالا پس از ۵ سال به بازار ایران می‌رسد. این نسخه صرفا چراغ‌های جلوی جدیدتری دارد و خصوصا در نمای عقب، چندان متفاوت نیست. جک S3 طی ۱۰ سال اخیر در کشورهای آمریکای لاتین و مناطقی از شمال آفریقا، فروش خود را ادامه داده و تقریبا در همه‌جا، امکانات فنی و ظاهری مشابه دارد. شرکت جک، با هدف تولید یک محصول اقتصادی، مدل S3 را تولید می‌کند و شاید به همین دلیل، نسخه‌ی دو دیفرانسیل یا نمونه‌‌ای با پیشرانه‌ی قدرتمند، برای جک S3 وجود ندارد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی جک  S۳جدید

در مدل قبلی، الگوبرداری ناقص از هیوندای توسان دیده می‌شد؛ اما ترکیب چراغ‌ها و جلوپنجره بسیار ناهماهنگ بود. این نقص و بدسلیقگی، تا حد زیادی برای جک S3جدید رفع شده؛ هرچند که همچنان دنباله‌روی هیوندای توسان باقی مانده است.

جک اس 3 جدید نمای اصلی سه رخ

چراغ‌های باریک در جک  S3جدید، حس اسپرت و مدرن خودرو را تقویت می‌کند. کشیدگی لبه‌ی کاپوت تا نزدیکی چراغ‌ها، دیگر نکته‌ی مثبت در نمای اصلی است. ابعاد جلوپنجره نسبت به قبل بهبود یافته و حالا با خطوط افقی، جک S3 را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. روشنایی نور بالا، از طریق چراغ‌های نصب شده در طرفین سپر تامین می‌شود و قاب سیاه دارد. در مجموع، بخش بزرگی از نمای روبرو با ادوات پلاستیکی مشکی ارایه شده اما چندان توی ذوق نمی‌زند.

جک اس 3 جدید نمای کناری

نمای جانبی جک  S3جدید، فرم شیشه‌ها و زاویه‌ی سقف S5را تداعی می‌کند که البته نکته مثبت در طراحی برادر بزرگ‌تر محسوب می‌شوند. هماهنگی ادوات مختلف در این نما از خودرو، مثل خط بدنه که از گوشه‌ی چراغ عقب تا لبه‌ی در جلو کشیده شده است و پلاستیک سیاه‌رنگ رکاب که تا سپر عقب با شیب ملایم ادامه دارد، همگی از معدود اجزای زیبا در بدنه‌ی S۳ هستند. کوتاه بودن کاپوت و پهنای زیاد شیشه‌ی جلو، از زاویه دید جانبی، این خودرو را به یک اسباب بازی شبیه کرده است. ریل‌های باربند و دستگیره‌های کروم با نوار نقره‌ای رنگ در قسمت رکاب و قاب پنجره ارائه می‌شوند. فرم کلی بدنه، خصوصا برای درها و گلگیر جلو، فاقد خطوط حجم‌دهنده‌ و بسیار ساده است. کوچک‌بودن چرخ‌های ۱۶ اینچ و تایرهای کم‌عرض ۲۰۵ میلی‌متر دیگر نکته‌ی منفی برای S3 است.

جک اس 3 جدید نمای عقب

نمای پشت S3به‌خوبی اختلاف قیمت این محصول با  S5 و X5 کرمان موتور را نشان می‌دهد؛ هرچند از نظر پیشرانه و قوی فنی هم این دو خودرو قابل مقایسه نیستند؛ اما اختلاف عرض قابل توجهی نیز دارند. شاید ۷.۵ سانتی‌متر اختلاف عرض بدنه‌ی S3 با X5، روی کاغذ کم‌اهمیت به نظر برسد، اما در ابعاد واقعی یک خودرو، خصوصا از نوع کراس‌اور، کاملا چشم‌گیر است. در مدل جدید، فرم‌ چراغ‌های عقب بهبود یافته  و ارتقای حجم‌دهی صندوق، به وضوح دیده می‌شود؛ اما سپر پلاستیکی شدیدا توی ذوق می‌زند و مهم‌ترین نکته‌ی منفی در طراحی S3 جدید است.

ابعاد جک  S۳جدید، شامل طول ۴۳۲۵ میلی‌متر و عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر است که با ارتفاع سقف ۱۶۶۰ میلی‌متر و فاصله محورهای ۲۵۶۰ میلی‌متر ارائه می‌شود. با این حساب، کراس‌اور S۳ حدود ۱۰.۵ سانتی‌متر طول کمتری نسبت به X۵ دارد، درحالی‌که با ۷.۵ سانتی‌متر عرض کمتر و ارتفاع سقف مشابه ارائه می‌شود. از نظر فاصله محورها هم S۳ حدود ۸.۵ سانتی‌متر کوتاه‌تر است که مسلما بر اندازه‌ی کابین و فضای صندوق بار، تأثیر می‌گذارد.

طراحی داخلی و نمای کابین جک  S۳جدید

به جرات می‌توان تغییر در طرح داشبورد S3 جدید را عاملی مهم در جذب مشتری جدید برای کرمان موتور دانست. هرچند که همچنان، مواد سخت پلاستیکی در زوایای مختلف داشبورد دیده می‌شوند؛ اما انتقال نمایشگر به بخش بالایی و طراحی جدید فرمان، نکات مثبت S3 جدید هستند.

جک اس 3 جدید نمای داخلی

از تصاویر موجود در سایت‌های چینی، این‌گونه برداشت می‌شود که دسته‌ی دنده‌ی بزرگ با طرح بی‌ام‌و، روی S3 جدید ارایه خواهد شد و سیستم الترونیک با اهرم کوتاه، مشابه X55 نخواهد داشت. همچنین خبری از پنل دیجیتال پشت فرمان نیست و صرفا طرح سیلندری برای دور موتور و سرعت‌سنج، بازطراحی شده است. فرمان D کات نیز برای این خودرو ارایه نمی‌شود که البته با توجه به ارزش دلاری S3 در بازار جهانی، نکته منفی نیست.

جک اس 3 جدید نمای فرمان پنل کلاستر

صندلی‌های چرم مصنوعی، به خوبی ۴ سرنشین را جای می‌دهند و از این نظر، S3 را برتر از X22 نشان می‌دهند. بهتر است S3  را یک خودروی چهارسرنشینه بدانیم که هم در قسمت جلوی زانو و هم بالای سر، فضای مناسبی فراهم می‌کند؛ اما صندلی‌ها کم‌عرض و نامناسب برای افراد درشت‌اندام هستند. در صندوق S3، حدود ۶۰۰ لیتر فضای مفید از کف تا سقف وجود دارد که برای خودرویی در کلاس کراس‌اور کوچک، رضایت‌بخش است؛ ضمن اینکه با قابلیت جمع‌ کردن صندلی‌های عقب، می‌توان فضای بیشتری در اختیار داشت.

پیشرانه و مشخصات فنی جک S۳

تنها یک پیشرانه برای جک S3 قابل سفارش است. موتور تنفس طبیعی ۱/۶  لیتری مشابه دیگر خودروهای چینی، قدرت ۱۰۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر دارد. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود که آمار نسبتا خوبی است؛ اما برای خودرویی به وزن ۱۲۲۰ کیلوگرم، مسلما شتاب قابل قبول، ارائه نمی‌کند. گیربکس ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT بدون امکان تعویض دستی نیز تنها گزینه برای جعبه دنده است.

جک اس 3 جدید نمای داشبورد

آزمایش رسمی از زمان‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت جک S3 در دسترس نیست؛ اما در ایران حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان لازم است تا این خودرو به از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت S3 در در سایت شرکت سازنده، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. در کاتالوگ اصلی جک  S3 میانگین مصرف سوخت هم با بنزین استاندارد چین، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دیده می‌شود که با شرایط سوخت کشور ما، حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شده است.

جک اس 3 جدید

احتمال عرضه‌ی جک S3 جدید با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی نیز وجود دارد. این مدل، برخلاف انتظار، قوی‌تر از ۱/۶ لیتری قدیمی است و ۱۱۴ اسب بخار قدرت با ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. دیگر مشخصات S3 مجهز به موتور ۱/۵ لیتر، شامل شتاب و سرعت و مصرف سوخت، مشابه نسخه‌ی ۱/۶ لیتری است.

قیمت جک S۳ در بازار جهانی و پیش‌بینی هزینه خرید از کرمان موتور

قیمت ۱۰ هزار دلاری، کراس‌اور کوچک جک را در روسیه و امریکای لاتین نگه‌ داشته است. مدل اتوماتیک CVT با امکانات بیشتر، هزینه خرید ۱۲ هزار دلاری دارد و احتمالا پس از مونتاژ توسط کرمان موتور، حدود ۱/۱ تا ۱/۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

در بازار ایران، X33 کراس هم‌قیمت جک S3 است اما ابعاد کوچک‌تر نسبت به محصول کرمان موتور دارد. هم‌چنین X55 مدیران خودرو که هم‌اکنون به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان پیش‌فروش می‌شود نیز، رقیب مهم برای S3 است؛ چراکه در ازای پرداخت بیشتر، امکانات بهتر با پیشرانه قوی‌تر و ابعاد بزرگ‌تر فراهم می‌کند.

 
 
 
منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین