کدخبر : 14227 تاریخ انتشار :
A

بیجینگ X55؛ جدید‌ترین شاسی‌بلند وارداتی به ایران

 بیجینگ X55؛ جدید‌ترین شاسی‌بلند وارداتی به ایران

کراس اوور X55 یکی از وارداتی های جدید بازار است که توسط دیارخودرو عرضه می شود

یکی از دلایل پیشرفت خودروسازان چینی در زمینه طراحی و ساخت محصولات نوآورانه و مدرن امروزی، همکاری با بزرگان این صنعت و بهره مندی از تجارب آن ها، بخصوص در دو دهه اخیر و نیز استخدام و سرمایه گذاری بر روی نیروهای ماهر، از جمله طراحان بزرگ می باشد که سبب شده تا شاهد این واقعیت باشیم، مسیری که در گذشته کره ای ها و حتی ژاپنی ها در طول دو دهه و یا حتی بیشتر طی کرده اند تا به سطح بالایی در این صنعت برسند، چینی ها به کمتر از پانزده سال و یا حتی یک دهه زمان نیاز داشتند تا بتوانند به این سطح از پیشرفت برسند که نه‌تنها برای خودروسازان بزرگ آسیایی، بلکه برای بسیاری از خودروسازان مطرح اروپایی و آمریکایی نیز خط و نشان بکشند.

هر چند که نباید منکر این قضیه شد که بسیاری از محصولات برندهای چینی، هنوز از نظر کیفیت و نیز برخی ویژگی های فنی راه درازی در پیش دارند، اما قطعا در زمینه طراحی و استایل عملکردی قابل تحسین از خود به جا گذاشته اند و دیدن این پیشرفت ها که همگی نشان از یک مدیریت درست و سرمایه گذاری بزرگ دارد، برای ما ایرانیان که روزگاری حتی طراحی محصولات چینی را به سخره می گرفتیم، چیزی جز حسرت باقی نگذاشته است.

به هر حال از چند سال پیش می شد حدس زد که  چینی ها با این حجم از سرمایه گذاری و همکاری با خودروسازان مطرح، به چنین سطحی خواهند رسید و یکی از این برندها، گروه خودروسازی بایک «BAIC» یا « Beijing Automotive Industry Co»  بود که به عنوان یکی از قدیمی ترین برندهای چینی که از سال ۱۹۵۸ شروع به فعالیت کرده است و همکاری هایی که با گروه هیوندای و دایملر آ گ یا مرسدس بنز داشته، توانسته به پنجمین تولید کننده بزرگ چین تبدیل شود. با این وجود این همکاری ها با خودروسازان مطرح جهانی به همین جا ختم نمی شود و در سال ۲۰۱۰، این گروه چینی با خرید فناوری های گروه سوئدی ساب، توانست به یک خودروساز تا حدی مستقل نیز تبدیل شود.

بررسی بیجینگ X55

داستان ورود این برند و اولین حضور بایک در ایران نیز به اوایل دهه ۹۰ شمسی و با مونتاژ دو مدل هاچبک سابرینا و سدان سنوا، توسط شرکت دیار خودرو بر می گردد که به دلیل محدودیت های عرضه و البته قیمت گذاری اشتباه، همانند بسیاری از خودروسازان مطرح چینی، نتوانست آنچنان خود را در بازار کشور مطرح کند. اما پس از وقفه ای، در سال ۱۴۰۱ بود که بایک با مدل X35 و توسط تیگارد موتور بار دیگر قدم به بازار ایران گذاشت و حال شاهد آن هستیم که یکی از مدرن ترین محصولات بایک، یعنی بیجینگ X55 قرار است با نام تیگارد X55، ابتدا وارد و سپس مونتاژ شود که در ادامه مطلب به نقد و بررسی استایل و سبک طراحی ظاهری و کابین این کراس اوور کامپکت می پردازیم.

طراحی بیجینگ X۵۵ در نمای بیرون ؛ نوآورانه و آوانگارد

بیجینگ X55 براساس آخرین نسخه از پلتفرم «BMFA» این برند ساخته شده است و در مقایسه با سایر مدل های کمپانی بایک، یکی از نوآورانه ترین و آوانگارد ترین محصولات، از نظر سبک طراحی و استایل به حساب می آید. چرا که اگر سایر محصولات این برند را که عمدتا نیز در سگمنت SUV و کراس اوور می باشند را بررسی کنیم، می بینم که اکثر محصولات بایک از یک سبک طراحی آفرودی و فرم بدنه ای جعبه ای شکل برخوردار می باشند و خب سبک طراحی متفاوت و مدرن X55 با خطوط ارگانیک و زوایای شارپ قطعا جلب توجه می کند.

طراحی بدنه بیجینگ X55

بیجینگ X55 بر اساس زبان طراحی این برند که از آن با مفاهیم «شکوه»، «رویا» و «زیبایی پایتخت» یا «Glory»، «Dream» و «Capital Beauty» یاد می کند، شکل گرفته است.. چرا که به گفته بایک، که دفتر مرکزی آن نیز در پکن، قرار دارد، این شهر به عنوان پایتخت چین، وحدتی میان سنت و مدرنیته می باشد و جو و خلق و خویی شامل نظم و استحکام را منتقل می کند که نشان دهنده اعتماد، شکوه و رویای فرهنگ چینی است.

دو عنصری که بایک از آن به عنوان ویژگی های سنتی و مدرن فرهنگ چین که در طراحی X55 استفاده کرده، نام می برد، شامل جوهر «Leaving Blank» که برای توصیف بزرگترین ویژگی فرهنگ نقاشی و خوشنویسی چین باستان استفاده شده است و دیگری تجربه «اعتماد خالص» یا «Purity of Confidence» است به که عنوان مفهوم طراحی مدرن در بایک شناخته می شود. با این تفاسیر، می توان گفت که در طراحی بیجینگ X55، سعی شده است تا تمامی عناصر ظاهری، بیانگر فرهنگ سنتی و البته برگرفته از ویژگی های مدرن چین، بخصوص شهر پکن باشند.

نمای رو به رو بیجینگ X55

در نمای جلو، عناصر طراحی شده که شامل چراغ های دوبل، جلو پنجره بدون فریم و ورودی های هوای سپر است کاملا مدرن طراحی شده اند.  چراغ های روشنایی در روز یا «DRL» که بالاترین قسمت و به اصطلاح در پیشانی دماغه خودرو قرار گرفته اند، با فرم و برشی شارپ و تمیز، بیانگر زبان طراحی «ستاره های دنباله دار»  یا«Star Trails» می باشد که با روشن شدن خود باعث ایجاد حس الماسی شکل در نور محیط می شوند و از طریق یک نوار باریک که نقش ورود و خروج هوا را نیز بر عهده دارد، به یکدیگر متصل شده اند.

طراحی جلو بیجینگ X55

اما نکته جذاب و البته اوج کار در طراحی نمای جلو، بر روی سپر و در قسمت جلو پنجره است که سبک طراحی آن باعث شده است تا علاوه بر ایفای نقش بصری در این قسمت، ویژگی های کاربردی آن مانند ورودی های هوای سپر, بهبود آیرودینامیک و البته چراغ های اصلی جلو را در بر بگیرد. تیم طراحی بایک از این سبک طراحی جلو پنجره، با عنوان «ستاره های الماسی» یا «Crystal Diamond Interstellar Grille» نیز نام می برد که به نوعی از جریان نور و سایه در فیلم میان ستاره ای (Interstellar) الهام گرفته شده و با حالت بدون فریمی که امروزه به یکی از ترند های طراحی تبدیل شده است، بسیار مدرن و آینده نگرانه به نظر می رسد.

نقد بیجینگ X55

چراغ هایی که بر روی سپر قرار گرفته اند، در ترکیب با جلو پنجره و ورودی های سپر و در یک قالب مشکی رنگ قرار گرفته است و حالتی محو و مخفی دارد که جذاب به نظر می رسد.

با این حال نکته ای که در این زبان طراحی و تفاسیری که تیم طراحی بایک، بخصوص در طراحی نمای جلو از آن ها یاد می کند وجود دارد این است که ما این زبان طراحی را تنها در این مدل و مدل بزرگتر X7 می بینم که آن هم با وجود پیروی از همین فرم پردازی و زبان طراحی، اما بی شباهت به زبان طراحی چانگان نیست . بنابراین می توان نسبت به این نکته نقد داشت که ما در سایر محصولات بایک، تنها سایه ای از این ویژگی ها را، بخصوص در نمای جلو مشاهده می کنیم.

نمای جانبی بیجینگ X55

در نمای جانبی، اولین نکته ای که می تواند جلب توجه کند، طراحی مدرن و مینیمال خطوط و سطوح نرم این قسمت است که به نوعی تداعی کننده مفهوم «خلوص در طراحی» است که پیش از این نیز ما در طراحی محصولات مرسدس و یا حتی مزدا نیز شاهدش بودیم. این سبک از طراحی، سبب شده تا بیجینگ X55 ضمن ارائه استایلی شیک، اما ساده، به دور از اغراق و البته کاملا کاربردی باشد.  چرا که یکی از ویژگی های کاربردی X55 که بایک بسیار روی آن مانور می دهد، ضریب آیرودینامیک  0.32cd آن است که برای یک کراس اوور چینی عدد قابل توجهی می باشد. علاوه بر این، استفاده از عناصری مانند دستگیره های در مخفی یا به اصطلاح «pop out», شیب سقف و زوایای ستون مناسب، رینگ های آیرودینامیک و البته جلو پنجره بدون فریم و اسپویلر سقف عقب متفاوت، همگی در بهبود ضریب درگ کمک کرده اند.

بدنه بیجینگ X55

فرم پردازی فریم شیشه های جانبی «DLO» در بیجینگ X55 نیز، هر چند متفاوت و عجیب نیست، اما از هارمونی مناسبی با سایر مشخصات ظاهری خودرو دارد. به علاوه اینکه امتداد یک نوار کرومی تا شیشه لچکی عقب و نیز اتصال این لچکی به شیشه عقب، سبب شده تا بیجینگ X55 در نمای جانبی، طویل تر از آنچه که هست به نظر برسد. هر چند که به نظر می رسد در نسخه های عرضه شده در بازار ایران خبری از سقف دو رنگ نخواهد بود که شاید کمی از ذات اسپرت نمای بیرونی آن بکاهد.

طراحی مدرن بیجینگ X55

با گذر از دو نمای قبلی و رسیدن به قسمت عقب، باید گفت که از نظر هارمونی میان نماهای مختلف، بیجینگ X55 موفق ظاهر شده است. با این حال نمای کلی عقب در مقایسه با نمای جلو به واسطه خطوط و سطوح نرم تر، کمی خلق و خوی آرام تری هم دارد.  فرم چراغ های یک تکه عقب در کنار گرافیک جذاب ان، همچنان از مفهوم «ستاره های دنباله دار» یا « Star Trails» که در چراغ های جلو نیز شاهدش بودیم، پیروی می کند.

طراحی پشت بیجینگ X55

طراحی اسپویلر سقف نیز متفاوت و خاص اجرا شده است تا کمی چاشنی اسپرت نیز به نمای عقب X55 افزوده شود.در کنار این مورد طراحی سپر عقب و دیفیوزر بزرگ آن نیز بر نوآورانه بودن استایل بیجینگ X55 افزوده است و حالتی نزدیک به خودروهای برقی به آن بخشیده است. ضمن اینکه می توان گفت که چراغ های شبرنگ عمودی که چراغ های دنده عقب را هم دربر گرفته است، از هماهنگی خوبی با سایر جزئیات بدنه برخوردار است، اما قرارگیری آن در گوشه های سپر ممکن است کمی آسیب پذیر بودن آن را نیز بیشتر کند.

طراحی بیجینگ X۵۵ در کابین ؛ مدرن و هارمونیک

با ورود به داخل کابین بیجینگ X55، با فضایی مدرن که امروزه به یکی از نقاط قوت چینی ها نیز تبدیل شده است روبه رو می شویم و در کنار این مورد، باید اعتراف کرد که سبک. طراحی مدرن داشبورد و سایر ادوات، توانسته هارمونی مناسبی با نمای بیرونی ایجاد کند که این امر از مهم ترین نکاتی است که یک تیم طراحی باید آن را رعایت کنند و خب ما امروزه محصولات زیادی را می بینیم که در رعایت این مورد خیلی خوب عمل نکرده اند. با این حال و با وجود طراحی مدرن کابین بیجینگ X55، اما می توان رگه هایی از طراحی محصولات ب ام و هم در آن دید.

طراحی داخلی بیجینگ X55

طراحی دریچه های سیستم تهویه مطبوع کناری که با حالتی بومرنگ شکل، تا مرکز و نیز دریچه های تهویه مرکزی امتداد یافته ، از عناصر طراحی داخل کابین است که ما در نمای بیرونی نیز با چنین فرم پردازی هایی روبه رو بودیم. همچنین عناصر دیجیتالی داشبورد به خوبی چیده شده اند و در دید راننده قرار دارند، با این حال نمایشگر ۱/۱۰ اینچی مرکز داشبورد، کمی بیش از حد ساده بوده و می توانست همانند کلاستر دیجیتال مستقل، در قالب یک فرم بصری جذاب تری اجرا شود.

طراحی کابین بیجینگ X55

بافت ها و تکسچرهای اجرا شده بر روی رودری ها نیز، بخشی از سبک طراحی برگرفته از عناصر مدرن و سنتی چینی است که کمپانی بایک در طراحی این مدل به آن اشاره داشته است. علاوه بر این، استفاده از رنگ های تیره در کنار رنگ های روشن یا به عبارتی تلفیق رنگ های گرم و سرد در تریم داخلی، توانسته فضایی آرام، کاربردی و در عین حال اسپرت و هیجان انگیزی را در کابین بیجینگ X55 به وجود آورد.

فرمان بیجینگ X55

کیفیت مواد و متریال داخلی نیز که ترکیبی از از پلاستیک نرم و خشک و البته چرم مصنوعی است، قابل قبول می باشد و توانایی رقابت با سایر محصولات چینی و حتی کره ای را هم دارا می باشد.

کلام آخر

نکته آخر در رابطه با طراحی و استایل بیجینگ X55 این است که تمام ویژگی‌های ارائه شده در فرم کلی و جزئیات ان، بیانگر پیشرفت چینی ها در طراحی خودرو است. به طوری که شاهد این موضوع هستیم که علاوه بر ارائه یک ظاهر پویا و مدرن، در اجرای درست تناسبات و دقت در جزئیات نیز بسیار پیشرفت کرده اند و توانسته اند با تکیه بر ویژگی های فرهنگی که در سنت چین وجود دارد، به یک زبان طراحی که نشان دهنده اصالت چینی آن ها است دست یابند.

نمای جلو بیجینگ X55

هر چند که ممکن است این تفسیر از بیجینگ X55 کمی تعجب برانگیز باشد، اما باید اذعان داشت که ما امروزه و با وجود تنوع زیاد محصولات در صنعت خودروسازی چین، اما شاهد خاص تر بودن سبک طراحی این محصولات در مقایسه با سایر محصولات آسیای شرقی و حتی اروپایی هستیم که بیجینگ X55 یکی از همین مدل های تولید شده در چین است که علاوه بر استفاده از یک طاهر زیبا و مدرن، جزئیاتی که نشان دهنده ذات شرقی و اصالت چینی آن است را نیز به خوبی و زیبا اجرا شده است که تا پیش از این در خودروهای چینی و جتی کره ای کمتر شاهدش بودیم.

منبع آخرین خودرو
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین