کدخبر : 14885 تاریخ انتشار :
A

چهار جانشین اقتصادی برای کیا سراتو؛ از آریزو تا تیگارد

چهار جانشین اقتصادی برای کیا سراتو؛ از آریزو تا تیگارد

نسل دوم کیا سراتو در بازار کشور با استقبال فراوانی رو به رو شد؛ این دلیل سبب شد تا سایپا برای مونتاژ این نسخه اقدام کند

سراتو از آن دست خودروهایی است که در بازار ایران بسیار شناخته شده و محبوب است. محصولی که در برهه‌ای توسط سایپا مونتاژ می شد حالا با عرضه خودروهای جدیدتر رفته رفته ارزش خریدش کمتر می شود.

بازار خودروی ایران در هر برهه زمانی میزبان خودروهایی بوده که با استقبال فراوانی از سوی مردم روبرو شدند. ماشین هایی که به واسطه کیفیت مناسب و البته استهلاک پایین، اعتماد مردم را به خود جلب کرده و خود را جزو لیست پرفروش ها قرار دهند. کیا سراتو یکی از همین خودروهاست که واقعا باید گفت یکی از محبوب ترین های کره‌ای در چند سال اخیر بازار کشور است. 

تفاوت های کیا سراتو سایپا

کیا سراتو آپشنال سایپا

سراتو که البته در برخی کشور ها فورته و یا سید نام دارد محصولی خانوادگی در میان تولیدات این برند کره‌ای است که تا کنون در ۴ نسل تولید شده و جالب اینجاست که هر چهار نسل آن هم وارد ایران شده است. اما صحبت ما در این مقاله راجع به نسل دوم این سدان سایز متوسط است که پر تیراژترین نسل در میان سراتو های بازار است. 

نسل دوم کیا سراتو که با کد اتاق TD شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۰ توسط آسان موتور در دو تیپ کوپه و سدان وارد کشور شد. استقبال از این خودرو به حدی بود که شرکت سایپا برای مونتاژ این نسخه با کیا موتور وارد مذاکره شد و از سال ۱۳۹۳ که نسل جدید سراتو جایگزین نسخه قبلی شده بود سایپا اتاق قدیم آن را در نسخه‌های ساده و آپشنال ۱.۶ و ۲ لیتری مونتاژ کرد.

نسخه‌های وارداتی این خودرو با اینکه آپشن‌های به مراتب کمتری نسبت به سراتوهای مونتاژی داشت اما کیفیت ساخت بالاتری را دارا بودند و به همین خاطر به مراتب ارزش خرید بالاتری از مونتاژی ها دارند. اما حالا با آمدن خودروهای جدید و جوان کم کم ارزش خرید این کره‌ای پا به سن گذاشته کم شده و هستند محصولات بروزی که می توان به بودجه یک سراتو مونتاژی خریداری کرد.  

آریزو ۶ پرو

آریزو 6 پرو

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو

آریزو ۶ پرو، دومین عضو از خانواده خوش اقبال آریزو ۶ است که با وجود نسخه های صفر کیلومتر کم کم جای خودش را به تیپ GT خواهد داد. اما در حال حاضر با پرداخت معادل مبلغ یک سراتو کارکرده می توان نسخه صفرکیلومتر این سدان خوش چهره چینی را خرید. آریزو ۶ پرو‌ در ایران تحت برند فونیکس، زیرمجموعه لوکس مدیران خودرو در ایران عرضه می شود. 

آریزو ۶ پرو از نظر طراحی ظاهری و البته کابین چهره نسبتا مدرن و بروزی داشته و متریال با کیفیت قابل قبولی هم در تولید به مراتب از سراتو های سایپایی حال و روز بهتری دارد. ضمن اینکه در بازار هم استقبال خوبی از آن شده و به واسطه دارا بودن امکانات رفاهی و ایمنی نسبتا زیاد در رنج قیمتی خود تبدیل به خودرویی محبوب شده است. 

آریزو ۶ پرو در بخش فنی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز شده که در ترکیب با یک گیربکس اتوماتیک CVT نسل ۳ با شبیه سازی ۹ سرعته محور جلو را به خرکت در می آورد. یکی از مواردی که این خودرو دارد حساسیت آن به کیفیت بنزین بوده که باید به آن دقت کرد. اما مزایای آریزو ۶ پرو نسبت به سراتو می توان به طراحی بروز و امکانات بیشتر اشاره کرد. 

کی ام سی J۷

کیا سراتو آپشنال

کابین کی ام سی J7‌

کی ام سی J7 دیگر سدان هم سایز با سراتو بوده که یکی از محصولات لوکس برند جک است. این محصول برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ توسط کرمان موتور در کشور رونمایی شد و حالا تبدیل به یکی از سدان های صفر کیلومتر محبوب شده است. خودرویی که در محدوده قیمتی سراتو سایپایی آپشنال بوده و واقعا رقابت میان این دو رو جذاب تر کرده است. 

ماشین J7 از نظر طراحی ظاهری بسیار خودروی مدرن و بروزی بوده و به سبب زاویه تند ستون C از بک سدان معمولی به یک سدان فست بک تغییر رویه داده است. همین‌ مورد سبب می شود تا جوانان بیشتر دلباخته این محصول مونتاژی شوند. داخل کابین J7 هم شاهد الهام گیری از مرسدس کلاس S هستیم که سبب شده تا برخلاف چهره بیرونی داخل خودرو کلاسیک و ساده باشد. 

کی ام سی J7 زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ را جای داده که فناوری GDi یا همان سیستم پاشش سوخت مستقیم را هم پشتیبانی می کند. این قلب تپنده ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده که از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر به چرخ‌ های جلوی خودرو منتقل می شود. 

سیستم تعلیق این خودروی سدان فست بک در چرخ‌ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌ های عقب از نوع مولتی لینک بوده که سبب می شود تا پایداری آن در جاده بالا رفته و چسبندگی بالا و هندلینگ قابل قبولی داشته باشد. شاید از جمله معایب J7 نسبت به سراتو سایپا حساسیت آن به کیفیت بنزین و البته خنگی های رایج گیربکس های دوکلاچه است. مزایای آن اما قطعا طراحی بیرونی و داخلی بهتر در کنار امکانات بسیار بیشتری است که سبب می شود تا ارزش خریدش بیشتر شود. 

تیگارد X۳۵

تیگارد X35 پرایم

مقایسه تیگارد X35 و بک X3 PRO

امکانات تیگارد X35

تیگارد X35 گزینه دیگری است که در رنج قیمتی یک سراتو کم کار آپشنال می توان به صورت صفر خرید. اگر ترجیح می دهید تا به جای یک سدان، کراس اووری جمع و جور را بخرید این خودرو مناسب شماست. X35 اولین محصول برند تیگارد، زیرمجموعه سانیار موتور پارسیان بوده و در اصل محصولی از شرکت بایک چین است. این کراس اوور جدید تنها گزینه‌ی جدی این لیست است. 

تیگارد X35 سانیار موتور از نظر طراحی ظاهری نسبتا ساده اما پویا و گیراست. در قسمت کابین نیز همچنان با اینکه طراحی نسبتا ساده و البته مینیمالی را شاهدیم اما هماهنگی میان بخش های مختلف آن بسیار زیاد پابرجاست که این یک حسن بزرگ محسوب می شود. 

تیگارد X35 از لحاظ فنی شباهت زیادی به دیگر خودروهای چینی هم رده خود داشته و قلب تپنده آن از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن بر متر گشتاور را دارد. بر روی تیگارد X35 یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT قرار داده شده که به صورت مصنوعی قابلیت تعویض ۶ دنده را داشته و نیرو را تنها به محور جلوی خودرو انتقال می دهد. 

تیگارد X35 هماهنگی موتور و گیربکس خوبی داشته و نسبت به رقبایی که با این حجم موتور به بازار عرضه شده‌اند چالاکی بیشتری دارد. ایمنی این خودرو سطح بالایی داشته و از جمله دیگر نقاط قوتش امکانات و آپشن های جذاب است. در مقابل اما بخاطر سیستم توربوشارژ به کیفیت بنزین حساس بوده و همچنین خدمات پس از فروش در برخی شهر ها چندان مناسب نیست.

رسپکت پرایم

بهمن رسپکت پرایم

طرح تبدیل حواله های دیگنیتی و فیدلیتی به رسپکت 2

کابین بهمن رسپکت پرایم

بهمن رسپکت سدان دیگری است که در رده قیمتی یک سراتو فول سایپایی کم کارکرد قرار دارد. این خودرو هم در اصل محصولی از زیرمجموعه های چری چین بوده که در ایران با برند بهمن و تحت عنوان ریسپکت عرضه شده و با محصولی همچون اریزو ۶ پرو هم رده است. بهمن رسپکت تاکنون در دو تیپ به تولید رسیده که در واقع تیپ ۲ چند آپشن بیشتر از قبل دارد. 

رسپکت بهمن از نظر طراحی ظاهری خودرویی جذاب بوده که به سبب سبک طراحی کشیده و بزرگی که دارد طرفداران بسیاری پیدا کرده است. داخل کابین این سدان نسبتا متوسط چینی نیز شاهد ظاهری مدرن و زیبا هستیم که هارمونی بالایی با دیگر قسمت های خودرو داشته و همچنین فضای کابین جادار و قابل قبولی هم خصوصا برای خانواده ها دارد. 

بهمن رسپکت در بخش فنی زیر کاپوت خود به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز شده که توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت و گشتاور قابل قبول از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود. از مزایای رسپکت می توان به آپشن های زیاد، سواری نرم، پایداری بالا و خدمات پس از فروش مناسب اشاره کرد اما وجود برخی نقاط ضعف مانند حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین، کیفیت پایین متریال داخلی و نبود لذت تعویض دنده اشاره کرد. 

منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین