کدخبر : 14929 تاریخ انتشار :
A

فوتون واندر؛ صفر تا 100 وانت اقتصادی زامیاد‌

فوتون واندر؛ صفر تا 100 وانت اقتصادی زامیاد‌

وانت جدید زامیاد به نام فوتون واندر به زودی در بازار داخلی کشور عرضه خواهد شد؛ قیمت این محصول احتمالا بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود

پس معرفی در نمایشگاه خودرو مشهد حالا وانت جدید زامیاد، به نام "فوتون واندر"، در نمایشگاه حمل و نقل شهری ۱۴۰۳ تهران نیز به نمایش درآمد و به‌زودی به بازار کشور عرضه خواهد شد. این خودرو با ظرفیت بارگیری ۱۳۵۰ کیلوگرم، یکی از تازه‌ترین گزینه‌های بازار وانت‌های اقتصادی در ایران است. بازار وانت‌های اقتصادی کشور با کمبود تنوع و حضور خودروهای قدیمی مواجه است؛ بنابراین ورود واندر، با هدف رفع این خلا و ایجاد رقابت بیشتر، می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی و طراحی این محصول جدید می‌پردازیم.

مشخصات فنی فوتون واندر

وانت فوتون واندر با پیشرانه‌ای ۱.۶ لیتری بنزینی و چهار سیلندر به بازار عرضه می‌شود. این موتور توان تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد که از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. یکی از نکات قابل‌توجه در طراحی این وانت، قرار گرفتن پیشرانه زیر صندلی‌ها است. این موضوع، اگرچه ممکن است با ایجاد لرزش و صدا همراه باشد، اما به دلیل تجربه استفاده از این نوع پیشرانه در خودروهای مشابه، چندان مشکل‌ساز نخواهد بود.

فوتون واندر بر روی چرخ‌های ۱۴ اینچی قرار دارد و از ترمزهای کاسه‌ای در عقب بهره می‌برد. با حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت و وزن خالص ۱۲۰۰ کیلوگرم، این خودرو می‌تواند با ظرفیت ۱۳۵۰ کیلوگرم بارگیری، به گزینه‌ای جذاب برای کارهای تجاری و حمل‌ونقل سبک تبدیل شود. نکته‌ای که آن را از دیگر رقبا متمایز می‌کند، ظرفیت بالاتر بارگیری آن نسبت به خودروهای مشابه موجود در بازار، نظیر وانت مزدا و آریسان ۲ است.

طراحی و فضای بیرونی

فوتون واندر در بخش طراحی بیرونی، ظاهری مینیمالی و ساده دارد. نبود جلوپنجره در نگاه اول این تصور را ایجاد می‌کند که با یک وانت الکتریکی مواجه هستیم، اما یک ورودی هوای کوچک روی سپر قرار دارد که وظیفه تهویه رادیاتور را برعهده دارد. چراغ‌های جلو طراحی ساده‌ای دارند و لوگوی فوتون در میانه آن‌ها قرار گرفته است.

در نمای جانبی، قسمت زیر اتاق بار با پانلی همرنگ بدنه پوشانده شده که نه تنها فریم شاسی و سیستم اگزوز را پنهان می‌کند، بلکه ظاهر بهتری به خودرو می‌بخشد. این پانل در قسمت عقب نیز امتداد یافته و چهار چراغ مربعی بر روی آن تعبیه شده‌اند که طراحی مدرن‌تری نسبت به دیگر وانت‌های اقتصادی کشور دارند.

وانت واندر در دو نسخه تک کابین و دو کابین معرفی شده است، اما در حال حاضر فقط نسخه تک کابین آن برای عرضه در نظر گرفته شده است. با طول ۴,۸۷۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۳,۰۸۰ میلی‌متر، واندر از نظر ابعاد به وانت‌های سنتی نظیر وانت مزدا بسیار نزدیک است، اما با طراحی متفاوت و اتاق بار بزرگ‌تر، کاربری بهتری را ارائه می‌دهد.

طراحی داخلی و امکانات

فضای داخلی فوتون واندر نسبت به وانت‌های قدیمی‌تر نظیر نیسان و مزدا به‌مراتب مدرن‌تر است. داشبورد خودرو طراحی ساده‌ای دارد و شامل چهار دریچه تهویه و دکمه فلاشر است. در برخی مدل‌ها، یک نمایشگر لمسی هفت اینچی به‌عنوان آپشن عرضه خواهد شد که به‌صورت سفارشی قابل سفارش است. صفحه آمپر دیجیتال ۷ اینچی نیز در کنار فرمان دو پره با دکمه‌های کنترلی از جمله ویژگی‌های داخلی این خودرو به شمار می‌رود.

همچنین، صندلی‌ها با پشتی بلند و پشت‌سری یکپارچه طراحی شده‌اند که اگرچه فضای زیادی برای تغییر زاویه پشتی فراهم نمی‌کند، اما برای رانندگی در شهر و حمل بار مناسب به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، فضای داخلی این خودرو بسیار ساده و کاربردی است، اما نسبت به رقبای قدیمی در بازار کشور، تجربه‌ای راحت‌تر و مدرن‌تر را برای رانندگان به همراه دارد.

قیمت و زمان عرضه

زامیاد هنوز قیمت و زمان دقیق عرضه فوتون واندر را اعلام نکرده است. با این‌حال، قیمت این مینی تراک در بازار چین از ۴۲,۹۰۰ یوآن معادل حدود ۶,۱۰۰ دلار آغاز می‌شود و در نسخه‌های گران‌تر تا ۸,۸۰۰ دلار می‌رسد. این قیمت‌ها، در بازار ایران احتمالاً به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

منبع خودرو بانک
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین