کدخبر : 15593 تاریخ انتشار :
A

ولوو FH16؛ رقیب کامیون بنز 1924

ولوو FH16؛ رقیب کامیون بنز 1924

کشنده ولوو FH16 به دلیل توانایی فوق‌العاده‌ در حمل بارهای سنگین و چندین تریلر، یکی از گزینه‌های اصلی برای افرادی است که به دنبال خرید تریلر و کامیون‌های پرقدرت هستند

کامیون ولوو FH۱۶  یکی از قدرتمندترین کامیون‌های سوئدی است که بیش از ۲۵ سال از عرضه آن می‌گذرد. این کامیون برای کاربری‌های فوق سنگین طراحی شده است. و می‌تواند در سنگین‌ترین پیکربندی خود، بیش از ۲۵۰ تن بار را جابجا کند. در استرالیا، این کامیون‌ها جایگزینی برای کامیون‌های بوژی کش آمریکای شمالی شده‌اند و مانند سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی استفاده می‌شوند. این سیستم به کامیون اجازه می‌دهد تا دو یا چند تریلر را به‌طور همزمان حمل کند.

کاربری کامیون ولوو  FH۱۶

کشنده ولوو FH16  نه تنها در جاده‌های آسفالت بلکه در مسیرهای ناهموار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این خودروها برای حمل و نقل بارهای سنگین، به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی و معدنی، به کار گرفته می‌شوند و بدون توقف از یک نقطه به نقطه دیگر کشور را به هم متصل می‌کنند.

این کامیون‌ها، با وجود اینکه دماغه برجسته‌ای مانند مدل‌های ماک و کنورث ندارند. به دلیل توانایی فوق‌العاده‌شان در حمل بارهای سنگین و چندین تریلر، یکی از گزینه‌های اصلی برای افرادی است که به دنبال خرید تریلر و کامیون‌های پرقدرت هستند.

کاربرد کامیون ولوو FH16 750

کاربرد ولوو  FH۱۶   در سیستم حمل‌ونقل ریلی

کامیون‌های سنگین معمولاً سالانه حدود 120 هزار کیلومتر مسافت طی می‌کنند. با این حال، برخی از کاربردها فشار زیادی بر این وسایل نقلیه وارد می‌کند. ولوو FH16 700 با پیکربندی 10×6، که از سال 2021 در استرالیا به کار گرفته شده است، نمونه‌ای از این کامیون‌های فوق سنگین است که در شرایط سخت و بدون وقفه کار می‌کند.

تعمیر و نگهداری این کامیون هر 14 روز یک‌بار انجام می‌شود، اما در زمان فعالیتش، حداکثر بهره‌وری را دارد. دو راننده به‌صورت نوبتی در شیفت‌های 12 تا 14 ساعته این کامیون را هدایت می‌کنند. طبق تجربه یکی از رانندگان این کامیون،  در هر شیفت تا 17 ساعت رانندگی می‌کند و پس از هر پنج ساعت رانندگی، 20 دقیقه استراحت دارد.

رکوردهای جاده‌ای کامیون ولوو  FH۱۶

این کامیون‌ها که روی جاده‌های خصوصی حرکت می‌کنند. روزانه هزاران کیلومتر مسافت طی می‌کنند. سرعت متوسط آن‌ها 90 کیلومتر در ساعت است و به‌راحتی می‌توانند سالانه به مسافتی بیش از 400 هزار کیلومتر دست یابند.

برای مثال، در یک کامیون ولوو FH16 که سه سال پیش به بهره‌برداری رسیده بود، مسافت طی شده 1,220,723 کیلومتر به ثبت رسیده است. این در حالی است که برای یک کامیون معمولی، پیمودن چنین مسافتی ممکن است ده سال زمان ببرد.

آخرین مدل کامیون ولوو اف هاش 16

چالش‌های نگهداری ولوو  FH۱۶

البته، چنین حجم کاری سنگینی بدون مشکلات فنی نبوده است. در طول دوره کاری خود، این کامیون نیاز به دو گیربکس جدید، چندین بار تعمیر دیفرانسیل، دو توربو، اینترکولر و رادیاتور جدید و حتی یک سیستم فرمان تازه داشته است.

به‌تازگی نیز موتور اصلی این کامیون به دلیل فرسودگی تعویض شده است. با این تعویض،  ولوو اف هاش 16  آماده است تا چند سال دیگر در عملیات حمل بارهای سنگین فعالیت کند و مسافت‌های بیشتری را طی کند.

سخن پایانی

شاید برخی بگویند که این کامیون برای حمل بارهای فوق سنگین مناسب نیست؛ اما واقعیت این است که ولوو FH16 با حمل و نقل مواد معدنی در سیستم قطار جاده‌ای چهار تریلری، تا 175 تن بار را در هر سفر جابجا می‌کند. با پشتیبانی 100 لاستیک روی زمین، این کامیون به نمونه‌ای تبدیل شده است که مشابه آن در دنیا کمتر یافت می‌شود.

مشخصات فنی کامیون هایی مثل ولوو FH16 نشان می‌دهد که در جاده‌ها و حمل‌ و نقل بارهای سنگین رقیبی ندارد.

منبع با کامیون
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین