کدخبر : 15630 تاریخ انتشار :
A

نیسان آریا؛ همه‌چیز درباره شاسی‌بلند جدید ژاپنی در ایران

نیسان آریا؛ همه‌چیز درباره شاسی‌بلند جدید ژاپنی در ایران

نیسان آریا بر اساس پلتفرم CMF-EV طراحی و تولید شده است که این پلتفرم به صورت اختصاصی برای خودرو های برقی توسعه یافته است

امروزه شرکت های معتبر بسیاری در زمینه تولید خودرو های برقی فعالیت می کنند اما شرکت نیسان، ورودی بسیار مقتدرانه به این حوزه داشته است و در سال های اخیر اولین محصول تمام برقی خود را با نام آریا روانه بازار کرده است.

همانطور که گفته شد آریا یک کراس اوور تمام برقی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شده و در سال ۲۰۲۲ به بازار های جهانی راه پیدا کرده است. جالب است بدانید که این خودرو در ابتدا قرار بوده در سال ۲۰۲۱ عرضه شود اما پاندمی کرونا باعث شد عرضه نیسان آریا عقب بیافتد.

نیسان آریا

نیسان آریا بر اساس پلتفرم CMF-EV طراحی و تولید شده است که این پلتفرم به صورت اختصاصی برای خودرو های برقی توسعه یافته است و قرار است در آینده، خودرو های برقی مختلفی بر اساس این پلتفرم طراحی و تولید شوند.

موضوع دیگری که می تواند برای ما ایرانی ها جالب توجه باشد این است که همانطور که کاملا مشخص است نام این خودرو از فرهنگ و تمدن ایرانی گرفته است. در واقع نیسان آریا بعد از نیسان قشقایی دومین محصولی از شرکت نیسان است که از نام های ایرانی بهره می برد.

در ادامه بیشتر به بررسی نیسان آریا خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه نیسان ARIYA

طراحی نیسان آریا بسیار متفاوت تر از محصولاتی است که ما از برند نیسان می شناسیم چرا که سبک طراحی آن بسیار آینده نگرانه و هوشمندانه بوده و از الگو ها و المان های طراحی خودرو های روز بهره می برد. بر خلاف بسیاری از خودرو هایی که از اِلمان های طراحی روز بهره می برند، استفاده از این سبک طراحی در نیسان ARIYA باعث نشده که این خودرو بیش از اندازه عجیب و غریب به نظر برسد و می توان به راحتی با آن ارتباط برقرار کرد.

در نمای جلو NISSAN ARIYA اولین چیزی که توجه را به خود جلب می کند طراحی خاص و منحصر به فرد چراغ های این خودرو است که به دلیل بهره مندی از خطوط شکسته و گوشه های تیز چهره ای خشن و تهاجمی را به نمای جلو نیسان آریا داده اند. نیسان آریا به تقلید از بسیاری از خودرو های تمام برقی از جلو پنجره بسته و یکپارچه بهره می برد اما طراحی V شکل جلو پنجره این خودرو و همچنین استفاده از بک لایت برای لوگوی برند نیسان در بخش جلو پنجره، بر جذابیت های طراحی نمای جلوی این خودرو افزوده است.

 

طراحی بدنه نیسان آریا

اما سبک طراحی در نماهای جانبی کمی ساده تر شده و از پیچیدگی های طراحی آن کاسته می شود. در این بخش ها سعی شده است تا با استفاده از خطوط طراحی ظریف هماهنگی بسیار خوبی با دیگر بخش های این خودرو ایجاد شود. از طرفی فلاپ های پیانویی رنگ کار شده در پایین در ها و گلگیر ها می توانند احساس لوکس بودن را به مخاطب منتقل می کند. اما اوج جذابیت طراحی نما های جانبی را می توان در رینگ های آلومینیومی این خودرو پیدا کرد چرا که طراحی بسیار خاص و منحصر به فردی داشته و به عنوان یک خودرو تمام برقی سبک طراحی قابل توجهی را به نمایش می گذارد.

مشخصات نیسان آریا

طراحان نیسان ARIYA در بخش عقب نیز سنگ تمام گذاشته اند و بخش عقب این خودرو را نیز بسیار مدرن طراحی کرده اند. در این بخش، چراغ های عریض به هم پیوسته دیده می شود و در میان آن ها نام برند نیسان خودنمایی می کند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت شیب و انحنا سقف در بخش عقب است که طراحی این خودرو را اسپرت و جوان پسند کرده است.

مشخصات فنی NISSAN ARIYA

نیسان آریا نامی خودرو به لحاظ فنی در دو تیپ تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه می شود. نسخه تک دیفرانسیل آن از یک پیشرانه برقی ۲۴۰ اسب بخاری بهره می برد که می تواند تا ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. حداکثر سرعت این نسخه ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بوده و حدودا ۸ ثانیه زمان نیاز است تا سرعت این خودرو از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد.

اما نسخه دو دیفرانسیل دارای دو پیشرانه برقی است که می توانند روی هم رفته ۳۰۲ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نهایت سرعتی است که می توان با این خودرو به آن رسید و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۵.۷ ثانیه اعلام شده است.

برند نیسان
مدل آریا
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور برقی
ظرفیت باتری ۹۰ کیلووات ساعت
تعداد سیلندر ---
تعداد سوپاپ ---
فناوری موتور برقی
قدرت ۲۴۲ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۶۰۳ میلی متر
عرض ۱۹۰۰ میلی متر
ارتفاع ۱۶۵۸ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۷۵ میلی متر
وزن ۲۱۱۶ کیلوگرم
حجم باک ---
مصرف سوخت ۱۶ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
پیمایش در حالت برقی ۶۲۳ کیلومتر (CLTC)
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۳۵/۵۵R19
شرکت عرضه کننده نامی خودرو
برند نشان مادر نیسان
کشور سازنده ژاپن - چین

نیسان آریا که توسط شرکت نامی خودرو در بازار ایران عرضه می شود چه در نسخه تک موتوره و چه در نسخه دو موتوره دارای پک باتری ۹۰ کیلووات ساعتی است که با شارژ های خانگی در مدت زمان ۱۴ ساعت به طور کامل شارژ می شوند اما به وسیله شارژر DC می توان در مدت زمان ۴۰ دقیقه ظرفیت این باتری ها را به حد مطلوب رساند.

مشخصات فنی نیسان آریا

نیسان ARIYA بر اساس استاندارد WLTP می تواند به کمک باتری خود تا ۵۰۰ کیلومتر را پیمایش کند. اما این عدد برای نسخه تک دیفرانسیل است و نسخه دو دیفرانسیل آن نهایتا می تواند تا ۴۶۰ کیلومتر را پیمایش کند.

سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع  مک فرسون  و در محور عقب از نوع  مولتی لینک  یا چند اتصاله است که سواری نرم و چسبندگی بسیار خوبی را پدید می آورد.

طراحی داخل کابین و امکانات نیسان آریا نامی خودرو

در داخل کابین نیسان آریا از یک سبک طراحی جذاب و مهیج استفاده شده و با اینکه سبک طراحی داخل کابین این خودرو بسیار بروز و مدرن است اما دسترسی به بخش های مختلف این خودرو به راحتی صورت می گیرد. از طرفی متریال استفاده شده در کابین NISSAN ARIYA بسیار جذاب و با کیفیت بوده و متریال استفاده شده بر روی رودری ها، داشبورد و صندلی ها به راحتی می تواند می تواند احساس لوکس بودن را به سرنشینان منتقل کند.

کابین نیسان آریا

اما آن چیزی که طراحی داخل کابین نیسان ARIYA را خاص و منحصر به فرد کرده است طراحی جالب برخی نقاط داخل و آپشن های بسیار جذاب است است که در این خودرو دیده می شود. به طور مثال در زیر داشبورد این خودرو محفظه ای تعبیه شده است که با فشردن یک کلید این محفظه بیرون می آید و سرنشیان می توانند وسایل مورد نیاز خود را در آن قرار دهند و یا در موردی دیگر در این خودرو، می بینیم که کنسول وسط نیسان آریا قابلیت این را دارد که با فشردن دکمه ای، جابجا شود می تواند بسیار اعجاب انگیز و کاربردی باشد چرا که می تواند کمی فضای پای ردیف عقب را افزایش یا کاهش دهد و همچنین سرنشینان جلو میزان راحتی دسترسی به این بخش را تنظیم کنند.

امکانات نیسان آریا

از طرفی در این خودرو می توان پکیج کاملی از آپشن ها و امکانات مدرن و بروز را مشاهده کرد که استفاده از این امکانات هیچ حرفی را برای گفتن باقی نمی گذارد. ۶ کیسه هوا (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای) ، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، سامانه شروع حرکت در سر بالایی، سیستم هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سیستم پایش وضعیت خودرو های اطراف، رادار خط خوان، سیستم حرکت بین خطوط، اتوپارک، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور، ترمز پارک برقی، سیستم پایش هشدار خواب آلودگی راننده، سیستم خودران و… تنها کوچکی از آپشن های نیسان آریا نامی خودرو است.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - ترمز اضطراری اتوماتیک - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - اخطار برخورد از جلو
امکانات رفاهی سقف پانوراما - درِ صندوق عقب برقی - باکس برقی زیر داشبورد - کنسول مرکزی برقی - کروز کنترل تطبیقی - تهویه اتوماتیک دو کاناله - صندلی های برقی جلو - گرمکن صندلی های جلو - اتوپارک - نمایشگر لمسی - دوربین ۳۶۰ درجه - رانندگی خودکار بین خطوط - شارژر بیسیم تلفن همراه - فناوری LED چراغ هات - نور بالای اتوماتیک - سنسور نور - سنسور باران - تنظیم حالت رانندگی - گرمکن فرمان - حافظه تنظیمات راننده

مزایا و معایب

مزایا کیفیت ساخت مناسب - پیمایش حرکتی مناسب - توان حرکتی قابل قبول - طراحی مدرن
معایب عدم عرضه در نسخه فول آپشن - نبود زیر ساخت کافی برای شارژ سریع خودروهای برقی در کشور

رقبای نیسان آریا

نیسان آریا نامی خودرو یکی از خودرو های برقی است که می تواند به دلیل داشتن مشخصات و امکانات بسیار جذاب، توجه مردم ایران را به خودرو های برقی جلب کند به همین دلیل به سختی می توان رقیبی برای این خودرو پیدا کرد. در حال حاضر با افزایش واردات خودرو های تمام برقی می توان خودرو هایی نظیر؛ تویوتا bz4x، کیا EV5، آئودی Q5 e-tron، فولکس واگن ID.4، هوندا ENS1 و… را از جمله رقبای این خودرو به حساب آورد.

منبع آخرین خودرو
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین