کدخبر : 15973 تاریخ انتشار :
A

مقایسه کیا اپتیما جدید و آریزو ۸؛ نبرد سدان‌های وارداتی در ایران

مقایسه کیا اپتیما جدید و آریزو ۸؛ نبرد سدان‌های وارداتی در ایران

فونیکس آریزو ۸ و کیا K5 توربو دو سدان خانوادگی هستند که از نظر قیمت می‌توان آنها را رقیب یکدیگر دانست

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، چه مونتاژ کار چه وارد‌کننده، می‌دانند که در بازار ایران هنوز هم یک سگمنت پرطرفدار وجود دارد که رقیبان به این راحتی نمی‌توانند مشتریان آن را به سمت خود جلب کنند. کلاس سدان‌های سایز متوسط، D سگمنت، از جمله پرطرفدارترین بخش‌های بازار خودروی ایران است که به ویژه مشتریان خودروهای وارداتی یا مونتاژی در صورت حضور یک محصول مناسب، از این قسمت بازار استقبال مناسبی به عمل می‌آورند.

در سال ۱۴۰۳ دو گزینه مناسب، چه در بخش محصولات مونتاژی و چه در سمت خودروهای وارداتی، به این سگمنت پیوستند که می‌توانند شمار زیادی از مشتریان را با خود همراه سازند. فونیکس آریزو ۸ و کیا K۵ توربو وارداتی کوشا خودرو، دو سدان جذاب هستند که نگاه‌ها را از سمت کراس‌اوورها به دسته سدان‌های نیمه لوکس جلب توجه می‌کنند.

این دو خودرو رقیب مستقیم همدیگر هستند و با توجه به نزدیکی در بازه قیمتی و قوای فنی، می‌توانند شک و تردید مشتریان را نسبت به خرید یک از آنها بیشتر کنند. از همین رو، در ادامه به مقایسه آریزو ۸ با کیا K۵ توربو پرداخته‌ایم تا نکات مثبت و منفی این دو سدان جذاب خانوادگی نیمه لوکس برای خریداران احتمالی و سایر مخاطبان بیشتر روشن شود.

درباره آریزو ۸ و کیا K۵ توربو

آریزو ۸ در حال حاضر پرچمدار سدان‌های تولید شده توسط کمپانی چری به حساب می‌آید. این خودرو در سال ۲۰۲۲ برای نخستین بار معرفی شد و خیلی زود، در سال ۱۴۰۲ از طریق مدیران خودرو و برند فونیکس به بازار ایران آمد. طراحی ظاهری جذاب، امکانات مطلوب، قوای فنی و شتاب بالا از جمله ویژگی‌هایی هستند که این خودرو را نسبت به سایر سدان‌های دیگر چری متمایز می‌سازند.

کیا K5 توربو

 فونیکس آریزو ۸

در سوی دیگر، کیا کی ۵ حضور دارد که قبلاً با نام اپتیما در ایران و برخی دیگر کشورها به فروش می‌رسید. اما با عرضه نسل پنجم این خودرو در سال ۲۰۱۹، کلیه نام‌های دیگر برای این سدان سایز متوسط کیا موتورز کنار گذاشته شد و نام کیا کی ۵ برای آن به صورت همگانی درآمد.

کیا K5 ابتدا با موتور تنفس طبیعی و آپشن‌های سطح پایین در ایران معرفی شد، اما در سال ۱۴۰۳ شرکت کوشا خودرو تصمیم گرفت تا نسخه توربوشارژ ۱.۵ لیتری این خودرو را به بازار عرضه کند تا انتقاداتی را که به سطح آپشن‌های نسخه تنفس طبیعی این خودرو وارد بود، برطرف کند؛ به ویژه در مقابل خودروهای رقیب چینی این مورد بسیار به چشم می‌آمد. حالا کوشا خودرو می‌تواند این محصول جذاب کره‌ای را با افتخار به میدان مبارزه با حریفان چینی پر از آپشن بفرستد.

مقایسه طراحی بدنه

وقتی به بدنه این دو سدان آسیایی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که انصافا زیبایی خاصی در طراحی بیرونی آنها رخ داده و طراحان کار خود را به نحو هنرمندانه‌ای انجام داده‌اند. با کمی دقت می‌توان احساس کرد که بدنه آریزو ۸ به ویژه از نمای بغل و از لحاظ نوع طراحی فریم پنجره‌ها و شیب ستون‌ها یا کشیدگی بدنه، به برخی از سدان‌های لوکس کمپانی آلمانی آئودی شباهت دارد.

همین مورد باعث شده تا جذابیت این خودرو از نظر طراحی بدنه دوچندان شود و یک نوع فرم خانوادگی، در عین حال لوکس و البته تهاجمی را برای این ماشین چینی رقم بزند. طراحی نمای جلو به‌صورت ویژه و مطابق با عناصر خاص کمپانی چری صورت گرفته که می‌توان گفت بر چینی بودن آن اصرار می‌ورزد.

طراحی فونیکس آریزو ۸

اما کیا کی ۵ به هیچ خودروی دیگری شبیه نیست جز خودش. در نتیجه، این خودرو به‌ویژه در ابتدای عرضه در سال ۲۰۱۹، به‌عنوان یک شاهکار طراحی به شمار می‌رفت. حالا نیز با وجود اینکه چندین سال از طراحی آن گذشته است، کماکان جذابیت خاص و استایل متفاوت خود را به رخ حریفان می‌کشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هر دو سدان موردنظر ما استایل زیبایی دارند و از این جهت، انتخاب نهایی بستگی به نوع سلیقه مشتری دارد.

طراحی کیا K5 توربو

مقایسه مشخصات فنی  فونیکس  آریزو ۸ و کیا K۵ توربو

با توجه به اینکه واردات خودروهای بنزینی به کشور با محدودیت‌های زیادی از جهت سقف قیمتی و حجم موتور همراه است، کیا K5 توربو با یک موتور جمع‌وجور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت وارد شوروم‌های کوشا خودرو شده است. حداکثر قدرت موتور این سدان کره‌ای به ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۳ نیوتن متر می‌رسد که وظیفه انتقال آن به چرخ‌های جلو را گیربکس اتوماتیک ۷سرعته دوکلاچه خشک بر عهده دارد.

مقایسه فنی فونیکس آریزو ۸ و کیا K5 توربو

اما آریزو ۸، از آنجا که خودرویی مونتاژی است محدودیت‌های چندانی در زمینه حجم موتور و قیمت ندارد. در نتیجه با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم وارد میدان شده است تا به همراه ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور، پوزه بسیاری از رقبا از جمله کیا کی ۵ توربو را به‌راحتی به خاک بمالد.

به کمک این پیشرانه و یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه روغنی، آریزو ۸ می‌تواند تقریباً شتاب صفر تا صد زیر ۸ ثانیه را به ثبت برساند. این در حالی است که شتاب صفر تا صد کیا کی ۵ توربو زیر ۹ ثانیه بوده و در نتیجه، همان‌طور که انتظار می‌رفت، محصول مدیران خودرو چابکی و شتاب بیشتری ارائه می‌دهد و می‌تواند سواری هیجان‌انگیزتری را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد.

بررسی فنی فونیکس آریزو ۸ و کیا K5 توربو

اما قدرت و شتاب بیشتر به مصرف سوخت بالاتر منجر می‌شود؛ در نتیجه، میانگین مصرف سوخت آریزو ۸ در شرایط استاندارد معادل ۷.۸ لیتر به ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر است. این در حالی رخ می‌دهد که میانگین مصرف سوخت کیا کی ۵ توربو در شرایط استاندارد به ۵.۹ لیتر می‌رسد.

با توجه به اینکه هر دو سدان از سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در بخش جلو و سامانه مستقل مالتی‌لینک برای قسمت عقب برخوردارند، انتظار سواری نسبتاً راحت و نه‌چندان خشک از این دو خودروی آسیایی خواهیم داشت. به نظر می‌رسد با توجه به قدرت موتور بالاتر آریزو ۸ و گشتاور فوق‌العاده بیشتر آن، احتمال کم‌فرمانی در عبور پرسرعت از پیچ‌ها و مسیرهای منحنی بیشتر از حریف کره‌ای باشد. هرچند که سیستم‌های کنترل کشش و پایداری می‌توانند این عیب را تا حد زیادی برطرف کنند.

خودرو آریزو ۸ کیا  K۵  توربو
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi ۴بنزینی- سیلندر- ۱۶سوپاپ توربوTGDi
حجم موتور ۲ لیتر ۱.۵ لیتر
توان خروجی ۲۵۴ اسب بخار – ۳۹۰ نیوتن متر ۱۷۰ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۷.۷ ثانیه ۸.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۵.۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت ۲۰۵ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۷۰ کیلوگرم ۱۴۷۲ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر ۶۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۶۹-۱۸۴۳-۴۷۸۰ میلیمتر ۱۴۴۵-۱۸۶۰-۴۹۰۵ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۹۰ میلیمتر ۲۸۵۰ میلیمتر
حجم صندوق ۴۵۵ لیتر ۴۵۳ لیتر

مقایسه طراحی داخلی  فونیکس  آریزو ۸ و کیا K۵ توربو

هر دو خودرو تلاش کرده‌اند که ضمن ارائه یک طراحی داخلی مدرن، خیلی به سمت استفاده از المان‌های نامتوازن و غیرعادی پیش نروند. در نتیجه، می‌توان گفت که یک داشبورد نسبتاً جذاب اما نه چندان پیچیده در کابین این دو خودرو پیش‌ روی شما قرار می‌گیرد. خط مشی مشترک این دو، به‌کارگیری نمایشگرهای مالتی‌مدیا و پشت آمپر به هم چسبیده هستند که این روزها در بسیاری از خودروها باب شده است. صندلی‌های بزرگ و جادار، کنسول وسط مدرن و درب‌های ساخته‌شده از جنس مواد نرم و پوشیده‌شده با روکش‌های چرم مصنوعی، از دیگر ویژگی‌های مشترک کابین این دو سدان جدید بازار ایران به شمار می‌روند.

کابین کیا K5 توربو

سطح کیفی متریال در کابین هر دو خودرو نسبتاً مرغوب است و از این جهت نمی‌توان انتقاد چندانی به آنها وارد کرد. از باب مقایسه، احتمالاً کیفیت کابین آریزو ۸ کمی لوکس‌تر احساس می‌شود. میزان فضای داخل کابین، به‌ویژه صندلی‌های ردیف عقب، بسیار جادار است و از لحاظ فضای پا یا سر، برای افراد حاضر در صندلی ردیف دوم محدودیتی دیده نمی‌شود. اما با توجه به بیشتر بودن فاصله محوری کیا K5، باید گفت که فضای پا در این خودرو نسبت به حریف کمی بزرگتر است و آزادی عمل بیشتری را برای سرنشینان بلندقد فراهم می‌آورد.

کابین فونیکس آریزو ۸

گنجایش صندوق عقب کیا کی ۵ توربو در حد متوسط و معادل ۴۵۳ لیتر است که ۴ تا ۵ چمدان مسافرتی را در خود جا می‌دهد. این رقم برای آریزو ۸ نیز تقریباً معادل ۴۵۵ لیتر است که تفاوت چندانی با حریف کره‌ای ندارد.

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی

خوشبختانه کیا K5 توربو نسبت به مدل تنفس طبیعی از لحاظ سطح آپشن عملکرد بسیار بهتری دارد و برخی از تجهیزات جدید نظیر رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، رادار خط‌خوان، ترمز اضطراری اتوماتیک، گرمکن فرمان، دنده پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ و… را ارائه می‌دهد که می‌تواند آن را در برابر رقبای چینی از جمله آریزو ۸ سرپا نگاه دارد.

اما مطابق انتظار، آریزو ۸ نیز تقریباً تمامی امکانات فوق را ارائه می‌دهد و علاوه بر آن تجهیزات بیشتری مثل گرمکن و سردکن صندلی های جلو، حافظه صندلی راننده، درب صندوق برقی و سقف پانورامای بازشونده برقی را در اختیار سرنشینان خود می‌گذارد.

بنابراین با وجود آنکه امکانات کیا K5 توربو کاملاً جوابگو و مناسب است، اما آریزو ۸ از برخی جهات تنوع بیشتری دارد و در این بخش از مقایسه کیا K5 توربو و فونیکس آریزو ۸ به عنوان برنده رقابت شناخته می‌شود.

خودرو آریزو ۸ کیا  k۵  توربو
کروز کنترل دارد (تطبیقی) دارد (تطبیقی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط خوان دارد دارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
ترمز اضطراری اتوماتیک دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
کیسه هوا دارد (۶ عدد) دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو دارد دارد
سردکن صندلی جلو دارد ندارد
گرمکن صندلی جلو دارد ندارد
شارژر وایرلس دارد دارد
دنده پشت فرمان دارد دارد
اتوپارک ندارد ندارد
آینه‌های تاشو برقی دارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد ندارد
سقف پانوراما دارد دارد

نتیجه‌گیری: کیا کی ۵ توربو ارزنده‌تر است یا فونیکس آریزو ۸؟

با توجه به نکات ذکر شده در بالا می‌توان نتیجه گرفت اگر به دنبال یک سدان غیر چینی با توان فنی قابل قبول، امکانات مناسب، طراحی ظاهری بسیار جذاب، طراحی داخلی زیبا، کابین بزرگ و خوش‌کیفیت، توان حرکتی متعادل و بازار خرید و فروش مناسب هستید، کیا کی ۵ توربو می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

 اما در طرف دیگر، فونیکس آریزو ۸ نیز ظاهر جذابی دارد و کابینی پر از امکانات به شما ارائه می‌دهد. این خودرو از لحاظ شتاب و چابکی نسبت به حریف کره‌ای برتر است و از لحاظ تنوع آپشن نیز در سطح بالاتری نسبت به کیا کی ۵ توربو قرار می‌گیرد. اما احتمالاً به واسطه چینی بودن، در بازار خرید و فروش نسبت به کیا کی ۵ توربو عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت و تأمین لوازم بدنه آن نیز احتمالا گران‌تر تمام خواهد شد. چرا که اصولاً خودروهای کره‌ای و پرفروش در بازار جهانی، اگر به مشکل بخورند می‌توان لوازم بدنه یا فنی آنها را به صورت دست‌دوم از بازار کشورهای همسایه تهیه کرد.

مقایسه طراحی فونیکس آریزو ۸ و کیا K5 توربو

مقایسه بدنه فونیکس آریزو ۸ و کیا K5 توربو

 اما معمولاً خودروهای چینی چنین مزیتی ندارند و مالک را مجبور می‌کنند که بعد از تمام شدن گارانتی با هزینه‌های بالا نسبت به خرید قطعات اقدام کنند. متاسفانه در دوره گارانتی نیز معمولاً پیش آمده که قطعه موجود نبوده و مالکان برخی خودروهای چینی مجبور شده‌اند تا مدت نسبتاً طولانی ماشین خود را در نمایندگی بخوابانند تا قطعه موردنظر تأمین شود.

البته امیدواریم به زودی این مشکل تا حد زیادی مرتفع شود. به هر حال، مدیران خودرو نمایندگی‌های گسترده‌ای در سراسر کشور دارد و اگر بتواند خدمات مطلوبی را برای آریزو ۸ فراهم کند، قطعاً این خودرو حرف‌های زیادی در مقابل حریفان کره‌ای و ژاپنی وارداتی خواهد داشت.

منبع آخرین خودرو
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین