کدخبر : 5816 تاریخ انتشار :
A

(ویدئو) جشن تولد 57 سالگی پیکان جنجالی شد

(ویدئو) جشن تولد 57 سالگی پیکان جنجالی شد

زادروز ۵۷ سالگی پیکان در پیست اتومبیل‌رانی آزادی تهران برگزار شد که البته این رویداد خالی از حواشی نبود

زادروز ۵۷ سالگی پیکان، خودروی خاطره‌های ایرانی در پیست اتومبیل‌رانی تهران برگزار شد. پیکان‌های خاص از نقاط مختلف کشور به این جشن آمده‌بودند که البته برگزاری آن حواشی بسیاری داشت.

پیکان خودرویی است که در خاطرات بسیاری از ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. خودرویی که از سال ۱۳۴۶ نا ۱۳۸۳ تولید شد و به تازگی زادروز ۵۷ سالگی آن جشن گرفته شد. به همین مناسبت فدراسیون اتومبیل‌رانی تعدادی پیکان را در مجموعه پیست اتومبیل‌رانی آزادی گرد هم آورد.

پیکان‌های حاضر در جشن زادروز ۵۷ سالگی پیکان

در این جشن تولد همه نوع پیکانی با استایل‌های مختلف آمده‌بودند تا خودی نشان دهند. البته هم که باید خودی نشان می‌دادند. به هر حال روز، روز آن‌ها بود و جشن هم جشن زادروز.

نوزاد ۴۳ ساله

متولد سال ۱۳۶۰ بود، اما مانند روز اول سرحال و نو. انگار همین چند روز پیش از کارخانه تحویل شده‌بود و حتی نقطه‌ای هم لکه روی بدنه آن نبود. به قول بازاری‌ها خشک واقعی بود و از خیلی از خودروهای وارداتی به اصطلاح صفر کیلومتر هم کارکرد کمتری داشت. پیکان آقای مبارکی تنها هزار و ۵۰۰ کیلومتر روی جاده‌های کشور راه رفته‌بود. این پیکان کرم رنگ، تیپ پیکان کار بود و ۲۸ سال در پارکینگی در شهر اراک به تنهایی زندگی می‌کرد. زندگی که بدون حرکت و به مانند خوابی زمستانی بود. این پیکان کرم رنگ تیپ کار بعد از این خواب زمستانی طولانی دیگر تنها با خودروبر جابه‌جا می‌شد و سختی‌های جاده را بر دوش خودرویی دیگر می‌دید.

این خودرو به عنوان بهترین پیکان کلاس استاندارد کلاب پیکان سواران در جشن ۵۷ سالگی از طرف فدراسیون اتومبیل‌رانی انتخاب شد.

یکی از نکاتی که در پیکان در اثر کارکرد ایجاد می‌شود، ایجاد ترک در قلع‌کاری قسمت اتصال ستون C و فریم درِ صندوق عقب است. این مشکل در اثر ضربه‌های سیستم تعلیق ایجاد می‌شود. این ترک‌ها در این پیکان وجود نداشت و یکی از نکات ثابت‌کننده کارکرد پایین آن بود.

از دیگر نکات جالب پیکان‌ها در سال‌های اولیه تولید، نبود آیینه سمت شاگرد بود که در این پیکان هم می‌توان آن را دید.

پیکان سلیم سرپولکی

پیکان هیولا شاید لقب خوبی برای پیکان سلیم سرپولکی باشد. پیکانی که با دستان و دانش خود سلیم سرپولکی تقویت شده و به هیولایی تبدیل شده‌است. تعویض سرسیلندر، انژکتوری کردن موتور، نصب توربوشارژ و اینترکولر و افزایش حجم کارتل از مهم‌ترین تغییرات این پیکان بود. این خودرو با محدود شدن فشار توربو در ۹.۵ psi، توان تولید ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت را دارد. استفاده از لاستیک‌های پهن سایز بزرگ نیز برای افزایش تعادل در این خودرو دیده‌می‌شود.

حواشی زادروز ۵۷ سالگی پیکان

این جشن تولد اما با وجود تمام خودروهای زیبایی که در آن حضور داشت، به بی‌نظم‌ترین شکل ممکن برگزار شد. فضای محدود پیست آزادی و استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان و مالکین پیکان دست به دست هم داد تا بخش مهمی از مالکین و علاقه‌مندان پشت درب‌های پیست بمانند. ازدحام پشت درب‌های بسته پیست باعث بروز حواشی و درگیری‌های مختلفی بین مالکین و علاقه‌مندان و مسئولین برگزاری شد. همچنین ازدحام در ورود به پارکینگ و پیست، باعث بروز ترافیک سنگینی در خروجی آزادراه تهران کرج به بلوار علی دایی شد.

روز خداحافظی پیکان با خط تولید

بیست و پنجمین روز از اردیبهشت‌ماه ۸۴، روزی است که خودروسازی ایران با فرزند ارشد و سر به راهش وداع کرد. با همه کش‌و‌قوس‌هایی که بر سر تولید پیکان در ایران به‌وجود آمد، این میهمان انگلیسی، سال‌ها در «جاده‌مخصوص» زندگی کرد و دست آخر با به جا گذاشتن تیراژی حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاهی، محترمانه و در شرایطی که خیلی‌ها راضی به رفتن‌اش نبودند، راهی موزه شد.

اسحاق‌ جهانگیری وزیر وقت دولت در اردیبهشت‌ ماهِ ۱۳۸۴ روی آخرین پیکان تولیدی نوشت:«پیکان ارابه‌‌ای بود که صنعت خودرو ایران بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه‌می‌رود تا نظاره‌‌گر اعتلای این صنعت کشور باشد»

منبع بیت ران
خواندنی‌ها
ارسال نظر

  • unknown

    پیکان جوانان عشقه عشق

  • unknown

    پراید

  • unknown

    بدرود گدشته های نوستالژیک و شیرین

  • محمد

    پیکان عشقه منم یه پیکان مدل 80 دارم

پربیننده ترین