کدخبر : 7006 تاریخ انتشار :
A

بوگاتی پنج میلیون دلاری محمدرضا شاه چه شد؟

بوگاتی پنج میلیون دلاری محمدرضا شاه چه شد؟

بوگاتی 57 یکی از چند خودرو مورد علاقه محمدرضا پهلوی در دهه 30 بوده است

قیمت ۳۶۰- محمدرضا پهلوی زمان حضور در ایران انواع و اقسام خودروهای لاکچری روز دنیا را سوار شد. از فورد و مرسدس بنز تا بیوک و کادیلاک اما گران‌ترین خودرو محمدرضا شاه می‌تواند تنها بوگاتی آتلانتیکی باشد که پا به ایران گذاشت.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ مصاحبه‌ای که در ادامه می‌خوانید بخشی از گفت‌‌وگوی بیت‌ران با برزو سپاسی نویسنده تاریخ خودرو است.

داستان بوگاتی ۵۷ معروف زمان محمدرضا شاه چه بود؟

بوگاتی آتلانتیک محمدرضا پهلوی زمانی فروخته شد که اوج حضور خودروهای آمریکایی در بازار دهه ۳۰ ایران بود و مردم دنبال خودروهایی مثل بیوک ۵۸ و کادیلاک ۵۹ در بازار بودند.

آن خودرو که اواخر دهه ۳۰ فروخته شد، در نگاه مردم چندان جلوه‌ای نداشت. و شخص مالک، آن را از ایران خارج کرد و آن را جایی برد که برای خریدش تمایلاتی وجود داشته باشد و مدتی از آن در اروپا استفاده‌شد و اکنون در آمریکا است.

بوگاتی آتلانتیک به ایران نیامده‌است. آن خودرو یک مدل تولید محدودی بود که به ایران نرسید. اما بوگاتی‌ای که وارد ایران شد یک بوگاتی ۵۷ بود که اتاق آن با آتلانتیک ۵۷ فرق داشت. اتاق بوگاتی که وارد ایران شد، ساخت یک شرکت اتاق‌ساز به‌نام ون‌گوور بود که در آن زمان شهرت بسیاری داشت.

البته در ابتدا ساخت اتاق را پیش شرکت دیگری بردند که معروف به ساخت اتاق‌های آیرودینامیک با سقف پوشیده‌بود که قبول نکرد. پس از آن، نزد اتاق‌ساز دوم برده‌بودند و آنها با الهام از طرح‌های آیرودینامیک موجود، این خودرو را ساخته و برای جشن اولین ازدواج شاهزاده محمدرضا پهلوی با فوزیه که چند روز قبل از جنگ جهانی دوم بود، از سوی دولت فرانسه هدیه داده‌شد و به ایران ارسال می‌شود که عکس‌های گرفته شده با آن خودرو نیز موجود است.

بوگاتی محمدرضا

چرا محمدرضا پهلوی دست از خودرویی با این قدمت کشید و آن خودرو از کشور خارج شد؟

محمدرضا پهلوی همیشه از خودروهای روز دنیا استفاده‌می‌کرد و هیچ وقت خودروهای قدیمی نگه نمی‌داشت و  خودروهایی که در گاراژ سلطنتی نگهداری می‌کرد در نهایت هفت یا هشت ساله بودند و پس از آن فروخته می‌شدند.

تا سال‌های پایان سلطنت محمدرضا پهلوی، شرایط به‌همین ترتیب بود. فقط به‌طور استثنا دو سه خودرو مثل لامبورگینی میورا SPJ در اوایل دهه ۷۰ خریداری شد که تا سال ۱۳۷۹ آن را نگه‌داشتند.

معمولا خودروهایی که از دید آنها در آن دوره، کاملا کهنه بودند را می‌فروختند و هیچ کس فکر نمی‌کرد این خودروها از چنین ارزشی برخوردار شوند.

در آن زمان، گاراژ سلطنتی یک خانه تکانی کامل انجام داد و یکسری از خودروها را که این خودرو گل سرسبد آن‌ها بود را فروخت و از کشور خارج شد.

آخرین قیمت فروش بوگاتی محمدرضا پهلوی در داخل و خارج از کشور چقدر بوده‌است؟ و از این دست خودروها چه خودروهای دیگری در ایران بوده‌است؟

در داخل ایران این خودرو در سال ۱۹۵۹ حدود ۲۰۰ دلار فروخته شد و در حال حاضر حداقل از قیمت چهار تا پنج میلیون دلار برخوردار است.

از این خودروها زیاد داشتیم. ولی وقوع جنگ جهانی دوم باعث شد که یک وقفه تکنولوژی اتفاق بی‌افتد و خودروها شکل دیگری شدند.

از سال ۱۹۶۰ به بعد، به‌یکباره، همه خودروها مدرن و یک فرم و مدل دیگری شدند. و مردم هم تمایلی به استفاده‌ی از خودروهای قبل از جنگ نداشتند و آن خودروها را خیلی کالسکه‌ای و قدیمی می‌دانستند.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

  • محمد نعیمی

    از این اطلاعات استفاده کردیم
    از زحمت شما ممنونیم

  • علی اکبربخشی پور

    یک سوزن به خودتون بزنید یک جوال دوز به مردم.شما که این مطالب را می نویسی کمی خجالت بکشید.البته اگر بدانید خجالت چیست؟

  • unknown

    برادر الان مشکل مملکت ما اینه که شاه چه ماشینی داشت موضوع دخل وخرج بیچارگی مردم اهمیتی ندارد ه؟

پربیننده ترین