کدخبر : 8284 تاریخ انتشار :
A

واردات خودرو سرعت گرفت/ ترخیص 2900 دستگاه از گمرک در 10 روز

واردات خودرو سرعت گرفت/ ترخیص 2900 دستگاه از گمرک در 10 روز

در اوایل تابستان 1403، شاهد تحولی قابل توجه در صنعت خودروی کشور بودیم. طبق گزارش‌های رسمی، روند واردات و ترخیص خودروهای خارجی سرعت چشمگیری به خود گرفته است

 بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی، تا پایان خرداد ماه، تعداد خودروهای وارداتی به مرز ۶ هزار دستگاه رسید. این آمار نشان‌دهنده رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به دوره مشابه در سال گذشته است.


بیشتر بخوانید: آریا و شاهین جوانان با موتورهای جدید عرضه می‌شوند


آخرین داده‌های منتشر شده از سوی گمرک ایران حاکی از آن است که تا تاریخ ۲۰ خرداد، ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودروی سواری در محوطه‌های گمرکی موجود بوده است. از این تعداد، ۴ هزار و ۱۵ دستگاه تا آن زمان ترخیص شده بودند. نکته قابل توجه این است که طی تنها ۱۰ روز پس از این تاریخ، حدود ۲۹۰۰ دستگاه خودرو دیگر نیز از گمرک ترخیص شدند.

مقایسه آمار سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با دوره مشابه در سال قبل، تصویری روشن از افزایش چشمگیر واردات خودرو ارائه می‌دهد. در سه ماه اول امسال، ۶۹۲۶ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، تنها ۲۸۴ دستگاه به ارزش ۶.۸ میلیون دلار وارد شده بود.

نکته قابل تأمل دیگر این است که تعداد خودروهای ترخیص شده از گمرکات در سال جاری، بیش از ۴۰ درصد از کل خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۲ را تشکیل می‌دهد. در سال گذشته، مجموعاً ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار وارد کشور شده بود.

وضعیت فعلی خودروهای موجود در محوطه گمرکی نیز قابل توجه است. از مجموع خودروهای حاضر، ۶ هزار و ۴۳۴ دستگاه به گمرک اظهار شده و در حال طی مراحل تشریفات گمرکی هستند. همچنین، ۶ هزار و ۲۷۰ دستگاه هنوز به گمرک اظهار نشده‌اند.

جدول آمار ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات

شرح تعداد دستگاه ارزش (میلیون دلار)
خودروهای وارد شده تا پایان خرداد ماه ۶۰۰۰ -
خودروهای موجود در محوطه های گمرکی تا ۲۰ خرداد ماه ۱۲۷۰۴ -
خودروهای ترخیص شده تا ۲۰ خرداد ماه ۴۰۱۵ -
خودروهای وارد شده در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ ۶۹۲۶ ۱۳۷
خودروهای وارد شده در سه ماهه نخست سال قبل ۲۸۴ ۶.۸
خودروهای ترخیص شده در ۱۰ روز ۲۹۰۰ -
خودروهای وارد شده در سال گذشته ۱۱۱۲۲ ۲۱۸
خودروهای اظهار شده به گمرک و در حال انجام تشریفات گمرکی ۶۴۳۴ -
خودروهای هنوز اظهار نشده به گمرک ۶۲۷۰ -

 

منبع خودروبانک
ارسال نظر

پربیننده ترین