کدخبر : 11936 تاریخ انتشار :
A

افزایش چشمگیر قیمت میوه/ خرید میوه در یک ماه چقدر خرج دارد؟

افزایش چشمگیر قیمت میوه/ خرید میوه در یک ماه چقدر خرج دارد؟

گرانی میوه منجر به تغییر شیوه خرید و کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تقاضای آن شده است

در سال جاری هم بارش‌ها مطلوب بود و هم آفت‌زدگی در باغات مشاهده نشد؛ با این حال این وضعیت مانع از افزایش قیمت‌ها نشد.


بیشتر بخوانید: مرغ گران شد


یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که یک خانوار چهار نفره به صورت میانگین در ماه حداقل یک میلیون و ۲۰۰ تا سه میلیون تومان برای خرید میوه هزینه می‌کنند که این محسابات با توجه به اینکه این خرید از میدان میوه و تره بار باشد یا از خرده فروشی‌ها و البته از کدام منطقه شهر باشد، متفاوت است.

در هر صورت، گرانی میوه منجر به تغییر شیوه خرید و کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تقاضای آن شده است. در شرایط گرانی، خانوار‌ها ترجیح می‌دهند تا به جای تأمین سهم پروتئین‌ها و ویتامین ها، بودجه خود را صرف خوراکی‌های ضروری‌تر از جمله برنج و نان کنند.

اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به تغییر الگوی خرید از خرید‌های فله‌ای میوه‌های تابستانی به خرید‌های کم‌مقدار در فاصله‌های زمانی اندک گفت: اتحادیه، فروشندگان را مکلف کرده هر میزان خرید میوه و تره‌بار حتی یک عدد را با مشتری حساب و کالا را عرضه کند.

بر اساس گزارش‌های اعلام شده قیمت هر کیلوگرم آناناس طلایی ۹۰ هزار تومان، هر کیلوگرم انواع آلبالو ۷۸ هزار تومان، هر کیلوگرم آلو شابلون و سانتورزا ۴۵ هزار تومان، هر کیلوگرم انبه ۱۳۰ هزار تومان، هر کیلوگرم انجیر زرد و سیاه ۶۰ هزار تومان، هر کیلوگرم انگور یاقوتی ۳۸ هزار تومان، هر کیلوگرم توت فرنگی ۷۹ هزار تومان، هر کیلوگرم انواع خربزه ۱۷ هزار تومان، هر کیلوگرم خیار گلخانه‌ای ۳۱ هزار تومان، هر کیلوگرم زردآلو ۷۵ هزار تومان، هر کیلوگرم انواع سیب گلاب ۶۲ هزار تومان، هر کیلوگرم شلیل و شبرگ ۵۵ هزار تومان، هر کیلوگرم شلیل انجیری ۴۷ هزار تومان، هر کیلوگرم انواع طالبی ۲۴ هزار تومان، هر کیلوگرم گیلاس تکدانه ۹۰ هزار تومان، هر کیلوگرم ملون و دستنبو ۲۰ هزار تومان، هر کیلوگرم لیموترش مینابی ۳۵ هزار تومان هر کیلوگرم موز ۶۴ هزار تومان، هر کیلوگرم انواع هلو انجیری ۴۵ هزار تومان و هر کیلوگرم هندوانه ۱۳ هزار تومان است. علی رغم اینکه این قیمت‌ها با خرده فروشی فاصله بعضا ۳ تا ۵ برابری نیز دارد، اما خرید چند قلم میوه از میادین تره بار نیز دستکم ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به صورت هفتگی آب می‌خورد.

1584755_709

فریدون کریمی از مشتریان یکی از میادین جنوب غرب تهران با انتقاد از گرانی میوه می‌گوید: دو عدد طالبی، گوجه، پیاز و سیب زمینی جمعا ۴۳۰ هزار تومان شد. این در شرایطی است که به گفته او این قیمت‌ها نرخ میادین تره بار بوده است.

زهرا نوری نیز از مشتریان یکی از میادین غرب تهران با اشاره به کیفیت پایین محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار می‌گوید: اگرچه قیمت‌ها نسبت به خرده فروشی کمی پایین‌تر است، با این حال خرید ماهانه میوه از میادین تره بار نیز دستکم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. خانم نوری با بیان اینکه میوه فراوان و عرضه آن گسترده است گفت: دلیل گرانی‌ها کمبود نیست.

عباس محمدی که به گفته خودش کارمند است در مراجعه به یکی از میوه فروشی‌ها می‌گوید: قیمت میوه واقعا گران است و ساعات کاری یک کارمند نیز به گونه‌ای نیست که بتوانند به میادین مراجعه کنند تا دستکم با قیمت‌های به نسبت پایین‌تر بتوانند خرید کنند.

در این شرایط سیاستگذار برای رفع این مساله به ابزار همیشگی خود که همان قیمت‌گذاری است روی آورده است. طی روز‌های گذشته مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی از ابزار جدیدی برای کنترل قیمت میوه خبرداد.

وی درباره وضعیت نابسامان بازار میوه و گران فروشی برخی گفت: صدور صورتحساب الکترونیک موجب شفافیت کل زنجیره تولید و عرضه کالا‌های میوه و تره‌بار می‌شود و تمام عمده‌فروشان میوه باید از یک ماه دیگر صورتحساب الکترونیک صادر کنند.

بدون شک کاهش مصرف میوه و حذف آن از سبد غذایی خانوار، اثرات ناخوشایندی چه در حوزه سلامت خانوار و چه در زمینه اقتصاد کشاورزی کشور دارد.

مهمترین راهکار حمایت از سبد خانوار در این شرایط در میان مدت و بلند مدت رشد اقتصادی پایدار و کنترل تورم و در کوتاه مدت نیز اتخاذ سیاست‌های حمایتی از اقشار ضعیف و کم توان جامعه است

منبع جوان آنلاین
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین