کدخبر : 12861 تاریخ انتشار :
A
جدیدترین آمارهای رسمی از بازار خوراکی منتشر شد

سبقت هندوانه و گوجه‌فرنگی از گوشت و مرغ!

سبقت هندوانه و گوجه‌فرنگی از گوشت و مرغ!

هندوانه و گوجه‌فرنگی طبق آمارهای رسمی بیشترین رشد قیمت را بین بازار خوراکی در بازه مرداد 1402 تا مرداد 1403 تجربه کردند

قیمت ۳۶۰- قیمت هندوانه مرداد امسال به طور میانگین به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده که نسبت به سال گذشته، ۸۲ درصد افزایش داشته است. در همین حال، قیمت گوجه‌فرنگی با افزایش ۷۶ درصدی، از ۱۴ هزار تومان به نزدیک ۲۵ هزار تومان رسیده است.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ همچنین، قیمت گوشت گوسفند با افزایش 55 درصدی از 437 هزار تومان به 679 هزار تومان و قیمت گوشت گوساله با 29 درصد افزایش از 442 هزار تومان به 569 هزار تومان رسیده است.

قیمت هندوانه؛ جهش ۸۲ درصدی

قیمت هندوانه به طور میانگین از مرداد سال گذشته کیلویی 9 هزار تومان بود که این قیمت در مرداد امسال به حدود 16 هزار تومان رسیده است. آخرین آمارهای رسمی می‌گوید این میوه محبوب نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 82 درصد گران شده و این افزایش قیمت بیش از افزایش قیمت هر خوراکی دیگری بوده است. این موضوع که هنداونه معمولا فقط در تابستان در دسترس است می‌تواند بر قیمت آن اثرگذار باشد. 

قیمت گوجه فرنگی؛ رشد ۷۶ درصدی

گوجه فرنگی دومین خوراکی است که نسبت به سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را داشته و حدود 76 درصد گران شده است. این خوراکی حتی نسبت به ماه قبل با بیش از 18 درصد افزایش قیمت مواجه شده که نشان می‌دهد گوجه‌فرنگی طی مرداد امسال بیش خوراکی‌های دیگری گران شده است. خبرهای منتشر شده، صادرات گوجه فرنگی و تزریق قطره‌ چکانی آن به بازارهای داخلی را از دلایل مهم این گرانی عنوان کردند.

قیمت گوجه فرهنگی یک سال پیش و در مرداد 1402 حدودا 14 هزار تومان بود. این قیمت در تیرماه گذشته 21 هزار تومان شد و در پایان مرداد قیمت هر کیلو گوجه فرنگی به نزدیک 25 هزار تومان رسیده است.  

فرارو | نرخ جدید گوشت قرمز در خرداد ماه

تغییر قیمت گوشت گوسفند و گوساله در یک سال گذشته

گوشت از خوراکی‌هایی است که در سال‌های اخیر قیمت آن چند برابر شده و این افزایش قیمت باعث شده بسیاری از افراد خرید آن را از یاد ببرند. یک سال قبل گوشت گوساله یا گاو نسبت به گوسفند گران‌تر بود اما در این مدت گوسفند با افزایش قیمت حدودا 55 درصدی روبه‌رو شد؛ در حالی که گوساله نزدیک 29 درصد گران شده بود و در نتیجه قیمت گوشت گوسفندی از گوساله پیشی گرفت.

قیمت گوشت گوسفندی در مدت مشابه سال قبل 437 هزار تومان بود که این قیمت در حال حاضر به 679 هزار تومان رسیده است. در مقابل قیمت گوشت گاو و گوساله پارسال 442 هزار تومان بوده و حالا 569 هزار تومان است؛ بنابراین امسال گوشت گوسفند حدودا 90 هزار تومان گران‌تر از گوشت گوساله خرید و فروش می‌شود. 

چه خوراکی‌هایی نسبت به پارسال ارزان شدند؟

آخرین آمارهای رسمی منتشر نشان می‌دهد که در حال حاضر روغن نباتی جامد، روغن مایع، مرغ و پسته نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی کاهش قیمت داشته‌اند. این خوراکی‌ها به ترتیب منفی 12.1 درصد، منفی 10.2 درصد، منفی 3.1 درصد و منفی 2.9 درصد ارزان شده‌اند. در این بین قیمت برنج ایرانی نیز تقریبا ثابت بوده و حدودا 8. درصد گران شده است.

کدام اقلام خوراکی از تورم نقطه به نقطه جلو زدند؟

نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق شهری کشور در مرداد 1403 توسط مرکز آمار 32.1 درصد اعلام شده که با توجه به این رقم 24 قلم از 53 قلم خوراکی منتخب در مناطق شهری بیش از تورم نقطه به نقطه گران شده‌اند.

این خوراکی‌‎ها شامل پرتقال، لوبیا چیتی، موز، شکر، سس گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، مغز گردو، چای خارجی بسته‌ای، لپه، قند، عدس، قارچ، سیب، خربزه، گوشت گوسفند، لوبیا قرمز، کشمش پلویی، هلو، لیموترش، هویج، شیر خشک، پیاز، گوجه فرنگی و هندوانه است.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین